Få harunge att börja äta grönt!

Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Fast om det är så typiskt Bukefalos (vilket det förvisso är, men det är typiskt ALLA forum, inte bara Buke) så varför skrev du tråden här då? Sen tycker jag nog att 'lämna över haren till viltvårdare' är relevant.

En kompis på jobbet har en harunge hemma, jag sa samma sak till honom, att 'du vet att det är olagligt va?'. Så så himla mycket Buke tycker jag inte det är..

Sen HAR du fått svar ang äta grönt - och harpalten började äta grönt strax efter du frågade, så just den frågan finns ju inte mer att säga om. Dock en sak som jag inte vet om du fått svar på är ang släppa ut. Det ska du INTE göra. De klarar sig fruktansvärt dåligt om de är uppfödda av människohand. Även om de lärt sig äta, så har de inte lärt sig att akta sig för saker som harar bör akta sig för, och harmammor lär sina små harungar.

(Nu skriker kanske många, men min plan och slutmål med de två söta harungarna jag tog hand om var harstek.. Just för de INTE ska/kan/bör släppas ut igen. Sen kanske för protokollet ska tilläggas att det inte var jag som plockade hem dem, jag vet bättre. Utan mina kompisar 'räddade' de små harpaltarna och tyckte 'Alex kan ta hand om dem, hon tar hand om alla djur'.. De visste inte om harsteksplanen då dock :angel:)
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Fast om det är så typiskt Bukefalos (vilket det förvisso är, men det är typiskt ALLA forum, inte bara Buke) så varför skrev du tråden här då? Sen tycker jag nog att 'lämna över haren till viltvårdare' är relevant.

En kompis på jobbet har en harunge hemma, jag sa samma sak till honom, att 'du vet att det är olagligt va?'. Så så himla mycket Buke tycker jag inte det är..

Sen HAR du fått svar ang äta grönt - och harpalten började äta grönt strax efter du frågade, så just den frågan finns ju inte mer att säga om. Dock en sak som jag inte vet om du fått svar på är ang släppa ut. Det ska du INTE göra. De klarar sig fruktansvärt dåligt om de är uppfödda av människohand. Även om de lärt sig äta, så har de inte lärt sig att akta sig för saker som harar bör akta sig för, och harmammor lär sina små harungar.

(Nu skriker kanske många, men min plan och slutmål med de två söta harungarna jag tog hand om var harstek.. Just för de INTE ska/kan/bör släppas ut igen. Sen kanske för protokollet ska tilläggas att det inte var jag som plockade hem dem, jag vet bättre. Utan mina kompisar 'räddade' de små harpaltarna och tyckte 'Alex kan ta hand om dem, hon tar hand om alla djur'.. De visste inte om harsteksplanen då dock :angel:)

Jaa jag har fått svar på min fråga.. Förstår fortfarande inte varför folk fortsätter babbla om " det är olagligt osv." I allready know that..

ang. att släppa ut den.. Har läst på djurenso.se hur man går tillväga för att de inte ska bli för handtama osv för att man senare ska kunna släppa ut dom.. Tror inte dom skulle säga att man kan släppa ut harungar om det är en dödsdom.. Jag har följt deras anvisningar , man ska inte hålla på med haren i onödan och den ska vara ifred.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Fast även om man anstränger sig för de inte ska bli tama, så de lär sig inte att akta sig för faror/rovdjur osv. Visst, den kanske klarar sig. Men troligen inte, tyvärr..
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Det där tror jag inte riktigt på.. Den har det i sig vad den ska vara rädd för och inte.. Alla möjliga ljud/plötsliga faror som dyker upp blir den ju rädd för. Det är i dens natur.. Sitter den och tvättar sig i buren och den plötsligt hör ett ljud så stannar den upp och lyssnar.
Men jag har iaf gett den en chans att överleva. Hade jag lämnat den hade den vart död nu. Det är ett fritt djur som trivs bäst av att vara fri, och blir den tagen av rovdjur då är det naturens gång.. Då har jag gett ett rovdjur mat.. Haren har inte dött av svällt för dens mor är död, eller blivit påkörd av en bil.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Ska man vara petig så hade den blivit mat innan den svalt ihjäl om du lämnat den. Men du gör som du vill - jag förstår varför du vill rädda den etc - men tycker det är tråkigt att du bara slår ifrån dig allt andra säger (som t ex laglighetsbiten)
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Herregud! jag slår inte ifrån mig någonting.. JAG vet mkt väl att man inte får ha vilda djur i över 48 timmar utan tillstånd från länsstyrelsen. Men eftersom dom inte pratade ett skit om tillstånd när jag ringde o förklara läget så verka det som dom itne brydde sig. Här är nummret till viltvårdare hejdå. Så var det i princip.
Tycker det är tråkigt med bukefalos att det finns folk som håller på och gång på gång upprepar vad man gör för fel när det inte ens är det TS frågar om.. Håll er till ämnet ännu en gång. Det var inte så att jag frågade " hej jag har en harunge hemma får man ha det?" Nej jag frågade ang. när den började äta själv och om någon hade erfarenhet att sköta harunge. inget annat. .
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Jag är själv utbildad viltrehabiliterare, så därför bryr jag mig när folk gör så uppenbart fel, och då menar jag inte bara dig utan även de andra.

Och jag tycker nog att vi håller oss till ämnet, som är viltrehabilitering och hur den ska göras. Dvs tyvärr inte utav dig.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Jag är själv utbildad viltrehabiliterare, så därför bryr jag mig när folk gör så uppenbart fel, och då menar jag inte bara dig utan även de andra.

Och jag tycker nog att vi håller oss till ämnet, som är viltrehabilitering och hur den ska göras. Dvs tyvärr inte utav dig.

nemen vad bra att du var utbildad.. synd bara att du inte kan svara på frågan jag ställde,. du borde ju veta när harungen själv börjar äta gräs.. Men istället så klagar du på hur fel jag gjort. och med ämnet menar jag inte "viltrehabilitering" utan jag menar det jag frågade efter, inget annat.

Synd att vissa folk ska klaga på saker som redan är gjorda istället för att hjälpa varandra.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Fast att folk påpekar att det är olagligt och att du bör lämna över ungen till lämpligt ställe, ÄR ju att svara på frågan hur du bäst tar hand om den?

Även om t ex lizan säkert kan svara i detalj på hur man bör sköta en föräldralös harpalt, så genom att göra det uppmuntrar hon ju då det lagbrott det är, OCH även - eftersom det skrivna ordet finns kvar även på nätet - hjälper andra att i framtiden frestas att ta hem/behålla en övergiven unge.

Och bäst chans har ju ungen hos expertis.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Det finns ju inget lämpligt ställe! Ingen i länet ville ta sig an harungen.. Den ena reser bort, den andra svarar inte ens när man ringer.. Vad mer ska man göra , ja har kontaktat de som fanns att kontakta.. ingen bryr sig. punkt slut. Nu frågar jag erfarna om råd, och jag har fått de råd jag behövde.
punkt slut. Vet inte riktigt vad ni är ute efter.. Tror också detta kan leda till att folk inte kommer våga fråga saker dom är osäkra på för dom vet att dom får just sånna här svar.. Hur fel man gjort och vad man skulle gjort egentligen..
Det är inte relevant i mitt fall! Som sagt jag har kontaktat länsstryelsen, polis och viltvårdarna.. Vad mer begär ni :S?
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Det finns ju inget lämpligt ställe! Ingen i länet ville ta sig an harungen..

Det där är inte sant....jag är helt övertygad om att det fanns flera intresserade rävar och ännu fler från luften som gärna hade hjälpt till.:devil:

Men de kan säkert vänta på en som blivit amatörmässigt hemmauppfödd, inte tillräckligt skygg och både större och fetare.:d
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Det där tror jag inte riktigt på.. Den har det i sig vad den ska vara rädd för och inte.. Alla möjliga ljud/plötsliga faror som dyker upp blir den ju rädd för. Det är i dens natur.. Sitter den och tvättar sig i buren och den plötsligt hör ett ljud så stannar den upp och lyssnar. .

Glömde säga det igår, men visst finns instinkten kvar. HÄSTARNA stannar också upp och lyssnar och blir på alerten när något okänt/potentiellt farligt dyker upp.

Men sen då, vad händer sen? Det är där problemet är. Din harunge har inte lärt sig av sin mor vad man gör sen - dvs i vilket läge man fortsätter med det man höll på med, och i vilket läge man flyr (och hur/var).

Och din harunge sitter i bur, så den kommer ju förr eller senare att bli avtrubbad inför mycket. Helt enkelt för när den hört samma ljud ofta - och ingenting hänt/hotat haren så kommer den nästa gång den hör det ljudet tycka 'jaha'. För ljudet är inte sammanknippat med fara - och när haren hör samma ljud ute i naturen och avfärdar det kan det vara bland det sista den gör.

Det är fördelen resp nackdelen med att ha djur i någon form av inhägnad/skyddad yta. Att med tiden lär de sig att det som de ursprungligen betecknade som farligt/hotande inte 'kommer och tar dem'. Ofta är det något positivt för oss människor eftersom vi ämnar ha djuret kvar i fångenskap och det är väldigt opraktiskt om de är rädda för en massa saker de kommer att stöta på. Men i fallet när man vill försöka släppa tillbaka ett djur i det vilda är det negativt.

En TAMKANIN som sitter och tvättar sig och hör ett ljud kommer OCKSÅ att stanna upp och lyssna och bedömma ljudet. Men det är ju vad som händer SEN som är det viktiga liksom.. Och det är där en djurförälders uppfostran är svårslagen (och för den delen ett problem även med djur i fångenskap. Är modern till vårt tamdjur rädd för något så är risken stor hon även om vi jobbar på motsatsen lär sin unge att vara rädd för precis samma sak)

Så har du harpalten i bur så hur har du tänkt den övht ska ha en chans i det vilda sen? Eller har du stora voljärer/hägn du kan slussa ut den via?
 
Senast ändrad:
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Jag svarade inte för jag vet inte svaret, harungar var inget vi fokuserade på. Harungar tas ytterst sällan om hand och föds upp, och ändå inget djur man i regel får tillstånd för att hålla längre än 48h. Sen kan jag inte kolla i mina papper eftersom de ligger i Sverige och jag är i USA.

I vilket fall så är mitt råd, och skulle alltid vara (vilket Alexandra var inne på), att lämna harpalten till någon som faktiskt vet vad de gör och som har tillstånd för att göra det.

Det är inte för sent att göra det nu. Så nej jag klagar inte bara på något som redan är gjort, utan klagar på det du gör just precis nu. Polisen kan inte göra något så att kontakta dem är irrelevant, förut sa du att du kontaktade kommunen- nu säger du länsstyrelsen? Vilka kontaktade du egentligen? :p Du säger att du kontaktat en viltvårdare, var det en viltvårdare eller viltrehabiliterare? För det är olika saker. Kontakta en viltrehabsförening av något slag, det finns ett par olika som har undergrupper utspridda över hela Sverige (tex Katastrofhjälp Fågel och Vilt- KFV). Om du säger vart du bor (kommun/del av län/liknande) kan jag hjälpa dig att hitta. Det kommer dock troligtvis krävas att du åker och lämnar harpalten hos dem.

Och som andra varit inne på också så är det SKITSVÅRT att få vilda djur som föds upp av människor att överleva i det vilda. Om det var enkelt skulle utsättning av diverse hotade vilda djur vara hur enkelt som helst och inte alls något problem, vilket det är. Ett STORT STORT problem. Vad djurens ö skriver på sin hemsida är tämligen ointressant i det fallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Jag tror TS har fattat att det inte är tillåtet att ta hand om vilda djur nu. Att tjafsa vidare om en hare på ett forum ger varken åhörarna eller djuren någonting.

Angående att släppa ut den, det kommer du inte att kunna göra. Min mamma, som tog hand om vildkaninen, hade också planen att släppa ut honom så fort han piggnat till. Hon hade bara har kontakt med honom vid nappning, som skedde morgon och kväll, annars rörde hon inte honom just för att han inte skulle bli tam.
Men han lärde sig ganska snart att människohänder betydde trygghet, och efter ett par veckor följde han människor som en hund. Han brydde sig inte ett dugg om mammas hundar heller. Om han hörde något ljud kunde han bli "rädd" och rusa iväg någon meter, sedan vände han och kollade in vad det var som lät.
Han hade ju liksom inte överlevt en dag i det vilda. Mamma valde därför att behålla honom.

När han var 12 veckor tog vi med honom till veterinären och vaccinerade honom mot kaninpest. Veterinären menade lite skämtsamt på att "han är ju tam, då är han en tamkanin!".
Det innebär ju inte att man ska fånga in kaninungar, eller djurungar överhuvudtaget, på löpande band och försöka mata upp dem. Oftast så är det ju så att mamman väntar på dem, och man bör låta naturen gå sin gång.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Ang. att kaniner eller harar som varit i fångenskap skulle bli rävmat direkt den skulle komma ut är bara bullshit :S de har en så pass bra instinkt så de brukar kunna skydda sig till 100 %. Bara man släpper ut dom där de är mycket gömställen och mat,. Jag har 3 st tamkaniner som idag lever vilda . dock matar vi dom på vintrarna med hö. Men annars får de klara sig själva. Den äldsta kaninen blir i år 6 eller 7 år. och de andra några år yngre då de är avkommer från henne. De är även en kasterad hane. och de har varit vanliga tama kaniner som suttit i bur och väldigt tama 1-3 år innan de släpptes ut. Och här finns de räv och lodjur. dock är de några kaniner som blivit tagna när de satt i bur ett tack, eller rättare sagt en hage som är ganska stor men ett skyddande bo i . Men efter räven varit där och tagit en kanin, fick de gå lösa istället då de hade större chans att klara sig undan räven än i bur.


så även fast den blir tagen så fick den iallfall kämpa för att leva som är helt naturligt. mer naturligt än att sitta i bur och sen bli mat för oss.

tycker du ska belönas för de du gör. hade du inte tagit upp dom hade säkert någon idiot i bil satsat på att köra på dom istället. finns såna männskor :S Sen får man ju själv mycket efarenhet av att göra olika saker i livet. Nu vet du ju hur man tar hand om harar om någon annan behöver hjälp i framtiden :D
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Ang. att kaniner eller harar som varit i fångenskap skulle bli rävmat direkt den skulle komma ut är bara bullshit :S de har en så pass bra instinkt så de brukar kunna skydda sig till 100 %. Bara man släpper ut dom där de är mycket gömställen och mat,. Jag har 3 st tamkaniner som idag lever vilda . dock matar vi dom på vintrarna med hö. Men annars får de klara sig själva. Den äldsta kaninen blir i år 6 eller 7 år. och de andra några år yngre då de är avkommer från henne. De är även en kasterad hane. och de har varit vanliga tama kaniner som suttit i bur och väldigt tama 1-3 år innan de släpptes ut. Och här finns de räv och lodjur. dock är de några kaniner som blivit tagna när de satt i bur ett tack, eller rättare sagt en hage som är ganska stor men ett skyddande bo i . Men efter räven varit där och tagit en kanin, fick de gå lösa istället då de hade större chans att klara sig undan räven än i bur.


så även fast den blir tagen så fick den iallfall kämpa för att leva som är helt naturligt. mer naturligt än att sitta i bur och sen bli mat för oss.

tycker du ska belönas för de du gör. hade du inte tagit upp dom hade säkert någon idiot i bil satsat på att köra på dom istället. finns såna männskor :S Sen får man ju själv mycket efarenhet av att göra olika saker i livet. Nu vet du ju hur man tar hand om harar om någon annan behöver hjälp i framtiden :D

tack för ditt svar :) Har inte direkt tänkt släppa ut den där det finns människor eller bilar, utan ska släppa ut den i ett naturreservat där det är stora fält med många andra harar :). Så om den blir tagen av räv, tja naturens gång faktist..
Och såklart jag hellre skulle viljat att mamma hare vart i livet och själv tagit hand om sina lilla unge, men nu var inte fallet så.. Och tanken som skrämde mig mest var att någon annan okunnig person hittat harungen och trott det var en kaninbebis eller liknande och tagit hem den och inte alls gett den vård som den behövt.. Det vore ju hemskt, den hade dött då.. eller som du nämnde, att någon skulle köra över den.. Fy..
Men nu verkar den må bra, den ökar i vikt varje dag och nästan helt slutat dricka mjölk. Planerar att släppa ut den nästa helg :).
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Vad har du för kompetens som gör att du kan påstå att det länsstyrelser o naturvårdsverket säger är bullshit.
PL
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

När jag var liten "hittade" vi ett par harungar som vi släpade hem.
Föräldrarna ringde Skansen som sa att de skulle bli mat till ormarna om vi kom in med dem, så de tyckte vi lika gärna kunde behålla dem :crazy:
Så det gjorde vi, de växte upp inne, sprang fritt, sov i sängarna osv :love: sedan fick de flytta med till landet (där mormor och morfar bodde) och vara i utebur.
Minns inte om tanken var att släppa dem fria, men en dag råkade den ena rymma och då släpptes den andra i någon tanke att de iaf skulle ha varann. Den lille följde istället med i då det regnade, men senare gick han ut i skogen. Ganska länge(ett par år tror jag) därefter såg vi en av dem eller båda, tydligt tamare än vanligt, men absolut inte så man kunde gå fram.
Sedan försvann de, kan ha blivit rovdjursmat eller så, såklart. Eller så drog de sig bara undan.

Även om de blev uppkäkade sedan så tycker jag att det kändes bättre att de fick leva lite skönt liv först. Har massor av bilder på när de ligger i pappas säng ovanpå täcket och sover, heeeelt utsträckta i sin fulla längd mellan hans ben :love:
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Jag har ingen erfarenhet av harungar och jag kan se dilemmat du hade med att välja att lämna en hjälplös harunge ensam eller ta med den och hjälpa den överleva. Jag själv hade nog inte tagit med den hem utan låtit naturen haft sin gång samt ringt viltvårdare och berättat vart harungen finns. Däremot vill jag tillägga att det oftast alltid finns mer än en viltvårdare i en kommun så jag hade nog testat med samtliga, de består trots allt av jägare. Sen förstår jag inte riktigt vad en så liten harunge gjorde på vägen då små harungarna inte lämnar boet. Vet du vad det är för sorts hare du har? Fälthare? Skogshare?

Att tänka på dock är att när du släpper ut den så ska du släppa den på samma plats du hittade den, kanske inte mitt på vägen men en bit in i kanten av den, från det stället kan haren sen hitta till vyer den känner igen.
 
Sv: Få harunge att börja äta grönt!

Fast vad skulle viltvårdaren göra?

Eller menar du viltrehabiliterare?

Det känns som att de två begreppen blandats ihop en del i tråden.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 644
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 917
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 412
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp