Bukefalos 28 år!

Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fö (kanske lite ot?) såg jag på sändningen från hippocampus-dagarna och blev lite ledsen över forskningen som visar att heterozygota silverhästar blir närsynta på äldre dar. :(

Varför ska det vara sjukdomar kopplade till bägge färgerna jag gillar lite extra (skimmel och silver). :down:
Tyvärr är att silver ger ögon-fel av flera olika slag är inget nytt och jag är rätt säker på att närsynthet är ett av de trevligare problemen... :(
Snabb googling gav mig denna artikel hos the horse, som med snabb skumläsning säger att utav 75 silverhäst som var med i studien hade ALLA ögonfel, medan utav de 10 kontrollhästarna utan silver hade inga ögonfel. Artikeln säger rätt rakt på att genen som ger silver med största sannolikhet även är samma gen som ger dessa typer av ögonfel, dvs det finns inga silverhästar utan ögonfel, utan att det bara handlar om hur illa ögonfelen är.
 
Tyvärr är att silver ger ögon-fel av flera olika slag är inget nytt och jag är rätt säker på att närsynthet är ett av de trevligare problemen... :(
Snabb googling gav mig denna artikel hos the horse, som med snabb skumläsning säger att utav 75 silverhäst som var med i studien hade ALLA ögonfel, medan utav de 10 kontrollhästarna utan silver hade inga ögonfel. Artikeln säger rätt rakt på att genen som ger silver med största sannolikhet även är samma gen som ger dessa typer av ögonfel, dvs det finns inga silverhästar utan ögonfel, utan att det bara handlar om hur illa ögonfelen är.

Så himla tråkigt. :( Jag får köpa mig en mörkfux med flaxgener istället.
 
Hittar inget på blup om varifrån han skulle fått silver heller. Suck, jag som blev så glad (fast jag trodde att han var morganhäst).

Ser man på mamman så är ju hon isabell. Får gräva vidare ikväll.

Mamman har i alla fall fått sin färg från Regulator 211 som hon har långt bak i stammen. Ska roa mig när jag kommer hem med att kolla hur färguppgifterna ser ut i stamboken.
 
Skulle förvåna mig väldigt om det finns silver i SWB. Anlaget är i Europa vanligast hos islännigen, men man har väll hittat några få individer hos några engelska ponnyraser vill jag minnas. Sedan finns den hos ett antal amerikanska raser, b.la. morgan, rocky mountain, miniatyrhäst och quarter.

Vad jag känner till så är det homozygota silverhästar som har ögonproblem. Där finns många varainter från exemple där ägarna inte märker något till att hästen är helt blind. Heterozygoter lär ofta ha lättare/mindre förändringar men vad jag hört har man inte sett att det skulle påverka hästen på något sätt. Förutom en amerikan (ägare av heterozygot sivlerhäst) som nyligen påstod att en expert sagt att även heterozygoter kan få problem, men hur bra källa det är lämnar jag osagt.

Får leta efter det där hippsoninslaget för det låter intressant att höra om det framkommit något nytt.
/Niki (ägare av 2 heterozygota silverhästar)
 
En heterozygot silvergulsvart förresten (inte min):
DSC_0069_resize.jpg


Samma häst som ovan samt en silversvart. Silvergulsvarta hästen skiftar en hel del över året.
DSC_0044_resize.jpg
 
Skulle förvåna mig väldigt om det finns silver i SWB. Anlaget är i Europa vanligast hos islännigen, men man har väll hittat några få individer hos några engelska ponnyraser vill jag minnas. Sedan finns den hos ett antal amerikanska raser, b.la. morgan, rocky mountain, miniatyrhäst och quarter.

Vad jag känner till så är det homozygota silverhästar som har ögonproblem. Där finns många varainter från exemple där ägarna inte märker något till att hästen är helt blind. Heterozygoter lär ofta ha lättare/mindre förändringar men vad jag hört har man inte sett att det skulle påverka hästen på något sätt. Förutom en amerikan (ägare av heterozygot sivlerhäst) som nyligen påstod att en expert sagt att även heterozygoter kan få problem, men hur bra källa det är lämnar jag osagt.

Får leta efter det där hippsoninslaget för det låter intressant att höra om det framkommit något nytt.
/Niki (ägare av 2 heterozygota silverhästar)
Länken jag la in påstår att även heterozygota har ögondeffekter.
 
Skulle förvåna mig väldigt om det finns silver i SWB. Anlaget är i Europa vanligast hos islännigen, men man har väll hittat några få individer hos några engelska ponnyraser vill jag minnas. Sedan finns den hos ett antal amerikanska raser, b.la. morgan, rocky mountain, miniatyrhäst och quarter.

Vad jag känner till så är det homozygota silverhästar som har ögonproblem. Där finns många varainter från exemple där ägarna inte märker något till att hästen är helt blind. Heterozygoter lär ofta ha lättare/mindre förändringar men vad jag hört har man inte sett att det skulle påverka hästen på något sätt. Förutom en amerikan (ägare av heterozygot sivlerhäst) som nyligen påstod att en expert sagt att även heterozygoter kan få problem, men hur bra källa det är lämnar jag osagt.

Får leta efter det där hippsoninslaget för det låter intressant att höra om det framkommit något nytt.
/Niki (ägare av 2 heterozygota silverhästar)

Det är inget hippson-inslag utan från hippocampus-dagarna, finns ev på svtplay då det sändes på Kunskapskanalen.

Forskningen de pratade om då sa att homozygota blev blinda medan heterozygota "bara" blev närsynta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 234
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 596
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 331
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp