Bukefalos 28 år!

Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!

Jag har ett svart sto. Hon kommer nog bli betäckt med antingen en fux (Warsteiner) eller en isabellfärgad (Zafferano) hingst i år. Vad kommer fölet kunna få för färger med respektive hingst?
 
Hej!

Jag har ett svart sto. Hon kommer nog bli betäckt med antingen en fux (Warsteiner) eller en isabellfärgad (Zafferano) hingst i år. Vad kommer fölet kunna få för färger med respektive hingst?
båda hingstarna är fux som grundfärg, Zafferano har dessutom ett gult anlag
i kombination med ett svart sto kan det teoretiskt bli fux, brun svart och med Zafferanor dess gula motsvarigheter isabell, gulbrun och gulsvart.
Och för att utvidga lite till - för att avkomman ska kunna bli fux/isabell krävs att stoet har ett rött anlag. För att avkomman ska kunna bli brun/gulbrun krävs att hingsten har agutianlag.
 
Senast ändrad:
båda hingstarna är fux som grundfärg, Zafferano har dessutom ett gult anlag
i kombination med ett svart sto kan det teoretiskt bli fux, brun svart och med Zafferanor dess gula motsvarigheter isabell, gulbrun och gulsvart.
Och för att utvidga lite till - för att avkomman ska kunna bli fux/isabell krävs att stoet har ett rött anlag. För att avkomman ska kunna bli brun/gulbrun krävs att hingsten har agutianlag.
Tack för en riktigt bra förklaring!
 
Den har en somatisk mutation. Båda föräldrarna är bruna.

Ok, vad betyder det lite mer exakt. Mutation fattar jag ju, men somatisk? Och då borde det alltså kunna vara ärftligt? Om det alltså är en mutation i DNA-kedjan som lett till den fenotypen?

Hur kommer det sig att silverbruna islänningar har ljus man medan andra raser inte har det i samma utsträckning?

Har de verkligen det då? Jag har inte superbra koll, men har nog aldrig sett en silverbrun utan den ljusa manen, det är ju en del av hur anlaget funkar liksom. De kan ju vara lite mörkare i rötterna och lite varierande längd ut i manen (även islänningar), men i övrigt har de jag sett även av andra raser varit ljusa. Har du någon exempelbild på en som är mörk i manen?
 
Har de verkligen det då? Jag har inte superbra koll, men har nog aldrig sett en silverbrun utan den ljusa manen, det är ju en del av hur anlaget funkar liksom. De kan ju vara lite mörkare i rötterna och lite varierande längd ut i manen (även islänningar), men i övrigt har de jag sett även av andra raser varit ljusa. Har du någon exempelbild på en som är mörk i manen?

Ja, jag tycker inte hingsten Gabby_Ossi länkar till är ljus i manen? Oldlands Vivaldi VI
 
Senast ändrad:
Ok, vad betyder det lite mer exakt. Mutation fattar jag ju, men somatisk? Och då borde det alltså kunna vara ärftligt? Om det alltså är en mutation i DNA-kedjan som lett till den fenotypen?
Somatisk betyder ju bara kroppslig till skillnad mot psykisk. Han ska vara valack idag så ärftligheten kan man bara spekulera om.
 
Ja, jag tycker inte hingsten Gabby_Ossi länkar till är ljus i manen? Oldlands Vivaldi VI

Håller med om det, men är den verkligen silver? Googlade den lite snabbt och hittade inte mycket vettig info. Vad är det egentligen som tyder på att den verkligen är silver?

Den här ser ju silversvart ut, har varit uppe i någon tråd innan vill jag minnas. Konstaterades då att det nog var något annat anlag som spökade och den har definitivt inget silver bakåt: http://www.blup.se/sv-SE/horses/118331-vermir-swb

20129291129233290759851_sbig.jpg


Somatisk betyder ju bara kroppslig till skillnad mot psykisk. Han ska vara valack idag så ärftligheten kan man bara spekulera om.

Ah, då är jag med. Får väl gilla läget och hoppas att det dyker upp nån sån där som kan få föröka sig så man kan se hur det beter sig. ;)
 
Ok, vad betyder det lite mer exakt. Mutation fattar jag ju, men somatisk? Och då borde det alltså kunna vara ärftligt? Om det alltså är en mutation i DNA-kedjan som lett till den fenotypen?

Det beror ju på när mutationen uppstått. Nu verkar den vara kastrerad men jag skulle nog ändå gissa att könscellerna inte är påverkade av mutationen eftersom den verkar vara begränsad till "framdelen".
 
Där var dock en bild på en avkomma som var ljus. Det är inte alltid full penetrans på alla anlag, dvs ibland blir fenotypen inte riktigt som den "borde" enligt genotypen.

Ja, men hingsten är ju knappt gråhårig. Det var det jag funderade över, islänningar är ju som sagt i princip alltid nästan vita i manen.
 
Vad är skillnaden på gulbrun och bork?
Same shit diffrent name :D Så ingen
Nja, det korrekta svaret på frågan är att bork är en gammal benämning på färgen, som inte används längre. Idag ska färgen benämnas gulbrun.

(färgbenämningarna har standardiserats i Sverige, så att de "heter vad de är", med några få undantag. Gulbrun är en brun med gult anlag, gulsvart är en svart med gult anlag, ett av de undantag som finns är isabell som borde heta gulfux om man ska gå efter gängse regler... Osv...)
 
Nja, det korrekta svaret på frågan är att bork är en gammal benämning på färgen, som inte används längre. Idag ska färgen benämnas gulbrun.

(färgbenämningarna har standardiserats i Sverige, så att de "heter vad de är", med några få undantag. Gulbrun är en brun med gult anlag, gulsvart är en svart med gult anlag, ett av de undantag som finns är isabell som borde heta gulfux om man ska gå efter gängse regler... Osv...)
Det är ju precis det det står,samma färg annat namn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 479
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 535
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 395
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 299
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp