Bukefalos 28 år!

Fakta, veterinärråd osv angående barf

Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Eh, du menar alltså att du vidhåller att man kan påverka kroppens pH med hjälp av kosten?

Det som du nyss sa att du inte sagt?

Vet du ens vad försurning innebär?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Snälla... Jag har inte påstått det.
Men att kroppen påverkas av syra och bas, ja.
Speciellt individer som inte är helt friska (som de flesta jag jobbar med inte är).
Och de flesta av de som skriver och ber om råd på ex forum.
Vad är du ute efter?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Att du ska förklara ditt uttalande här ovan, där du menar att kroppen försuras av föda.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Men vi är flera som har uppfattat det så när du talat om "försurning". Det är ju inte riktigt det som händer när du rubbar Ca/P-balansen utan största faran är ju att hunden drabbas av sekundär hyperparathyroidism vilket på sikt leder till urkalkning av skelettet. Det har ingenting med försurning eller pH att göra.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ja, det missade jag. Fast jag sa ju var man skulle söka...
Men kika på 205 och följande sidor. Där står lite om att kostens syra- eller basbildande egenskaper påverkar sjuka individer.

Har jobbat med foderstater i över 10 år till hundar med problem. Om man inte tar hänsyn till denna viktiga detalj, så får man inte önskat resultat. (Även då jag "bara" arbetade som djursjukvårdare, så insåg jag att det fanns en koppling mellan obalanserad kost och åtekommande ohälsa.)

Visst har det funnits tvivlare, och de hävdar att det är en slump att hunden blivit fri från sina besvär just efter man justerat kosten... ;-)
Men det gör mig inget. Bara önskat resultat uppnås, så får det väl vara så att väldigt många individer mår mycket bättre helt plötsligt ("utan anledning").

intresset för hur kosten påverkar hundens tillfriskande från olika besvär kan jag tacka bl a Hill's för.
De var ju väldigt generösa med "utbildning" av personalen på djursjukhus och kliniker på 90-talet.
Ofta hade man ökat något eller några ämne i ett visst foder, och reducerat något/några i ett annat.
Naturligtvis påverkar detta individen som har besvär. (Även fast veterinärfoder inte alltid hjälper.)

Lika mycket har ju kosten (en sämre sådan) ofta påverkat att många hundar får div problem. Ex med mage och hud.

OM inte näringsämnen kan påverka hälsan, så skulle jag naturligtvis inte kunnat fortsätta med detta. Och alla hälsokostkedjor hade lags ner. Mediciner hade ordinerats, till både folk och fä, i mycket större omsättning osv.

Kroppen är en otrolig "maskin" som ju löser de allra flesta problem genom olika reservsystem, överdoseringsskydd mm. Men det gäller främst för en frisk kropp.

De som inte vill tro att naturliga näringsämnen kan hjälpa vid olika problem behöver absolut inte känna att jag vill omvända dom. Men alla som tycker det är värt att ge artanpassad, balanserad kost en chans måste ju få göra det utan att dömas ut.
Det handar inte om några konstigheter, utan endast till att se till att foderstaten är i god balans för arten och den speciella individens egna behov.

OK jag läser på sidan 208 i samma kapitel (kapitel 10) i den bok du refererar till:

..." När man hävdar att vi bör äta mycket basbildande ämnen hänvisas ofta till Ragnar Berg och hans undersökningsresultat. I Tyskland kom Berg att anlitas som expert i näringsfrågor framför allt under andra världskriget. Många av hans näringsfysiologiska ideer kom tidigt till Sverige med hälsopedagogen Are Waerland. En del av Bergs uttalanden står sig, medan andra knappast har relevans idag. Många av Ragnar Bergs teorier kan förklaras av att han verkade vid en tidpunkt då biokemin ännu var relativt outvecklad.
Sammanfattningsvis bör upprepas att buffertsystemen i EVC och regleringsmekanismerna i lungor och njurar hos friska personer är mycket effektiva och tillräckliga för att PH i EVC ska kunna hållas konstant oberoende av hur kosten är sammansatt."

Detta är exakt ord för ord ur den bok du Rose hänvisar till "Näringslära för högskolan" Detta är den nyaste 5:e upplagan (tryck 2011) Din referens stämmer inte med vad du påstår. Har du första upplagan från 1982 så kanske det inte står lika i den? Du gick några kurser på 80-talet skrev du förut.

Eller är du ute på olika forum bara för att göra reklam för de tillskott du säljer?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

OK jag läser på sidan 208 i samma kapitel (kapitel 10) i den bok du refererar till:

..." När man hävdar att vi bör äta mycket basbildande ämnen hänvisas ofta till Ragnar Berg och hans undersökningsresultat. I Tyskland kom Berg att anlitas som expert i näringsfrågor framför allt under andra världskriget. Många av hans näringsfysiologiska ideer kom tidigt till Sverige med hälsopedagogen Are Waerland. En del av Bergs uttalanden står sig, medan andra knappast har relevans idag. Många av Ragnar Bergs teorier kan förklaras av att han verkade vid en tidpunkt då biokemin ännu var relativt outvecklad.
Sammanfattningsvis bör upprepas att buffertsystemen i EVC och regleringsmekanismerna i lungor och njurar hos friska personer är mycket effektiva och tillräckliga för att PH i EVC ska kunna hållas konstant oberoende av hur kosten är sammansatt."

Detta är exakt ord för ord ur den bok du Rose hänvisar till "Näringslära för högskolan" Detta är den nyaste 5:e upplagan (tryck 2011) Din referens stämmer inte med vad du påstår. Har du första upplagan från 1982 så kanske det inte står lika i den? Du gick några kurser på 80-talet skrev du förut.

Eller är du ute på olika forum bara för att göra reklam för de tillskott du säljer?

Dagens ros till dig!!:love::banana:
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Dagens ros till dig!!:love::banana:

Snarare dagens tistel, skribenten gör inget annat än trakasserar alla som inte har Marie Sallander som husgud o utfodrar med M M&B. Inte bara här, utan på alla fora hon är medlem på.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Snarare dagens tistel, skribenten gör inget annat än trakasserar alla som inte har Marie Sallander som husgud o utfodrar med M M&B. Inte bara här, utan på alla fora hon är medlem på.

Fast om vi ska hålla oss till den här tråden är det väl bra att den där sidhänvisningen kunde klaras upp för alla som inte har boken? Syra-bas-hypotesen (dvs. att man justerar "kroppens pH" närmare sagt blodets pH via kosten) är inte vetenskapligt vedertagen och bör inte föras vidare som om den vore det.

Roses rent praktiska resonemang stämmer, det är viktigt att Ca/P-kvoten balanseras men teorin bakom om pH är förlegad.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Sammanfattningsvis bör upprepas att buffertsystemen i EVC och regleringsmekanismerna i lungor och njurar hos friska personer är mycket effektiva och tillräckliga för att PH i EVC ska kunna hållas konstant oberoende av hur kosten är sammansatt."

Du har så rätt G.O.
Hos friska personer...
Som jag skrev innan, så handlar detta om hundar som inte är helt friska... :grin:

Om du läste min tidgare text, så nämnde jag att kroppen i normala fall har en helt imponerande kapasitet att klara en mängd gifter, obalanser mm bl a via sina olika reningsystem, överdoseringssystem mm.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

En del slädhundsförare som BARFar sina hundar testar sina hundars blodprov för att se att de får rätt näring utan brister av något slag.

För att återkoppla till tvåbeningar så har jag själv svårt att hålla balansen av elektrolyter bl a, är uppväxt med anorexi o är extremt kräsen, har haft magsår i omgångar, typ multipla småsår. Nu är jag diagnostiserad med Baeretts Ousofagus o mår skit om jag inte sköter mig.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

En del slädhundsförare som BARFar sina hundar testar sina hundars blodprov för att se att de får rätt näring utan brister av något slag.

För att återkoppla till tvåbeningar så har jag själv svårt att hålla balansen av elektrolyter bl a, är uppväxt med anorexi o är extremt kräsen, har haft magsår i omgångar, typ multipla småsår. Nu är jag diagnostiserad med Baeretts Ousofagus o mår skit om jag inte sköter mig.

Och vad har det med någonting av vad jag har skrivit att göra?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Och eftersom din källa inte stämde så frågar jag igen, har du något som backar upp dina påstående om att man kan påverka kroppens pH med hjälp av kosten?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Jag kan nog inte förtydliga mig mer än jag gjort.
Och har inte sagt något om pH i ex blodet.

Friska kroppar har en enorm förmåga att själva lösa många problem.
Men de som inte är friska har en försämrad sådan förmåga.
De behöver hjälp med att få en kost bestående av råvaror som arten är anpassad för och en korrekt balans av näringsämnen, vitaminer och mineraler.
Om man inte bryr sig om att justera kostintaget så är risken stor att problem kommer tillbaka efter en tid, trots medicinering. Man tar oftast bara bort symptomen tillfälligt, utan att gå djupare in på varför de uppstått. Till slut kallar veterinären inte sällan dessa problem för ”kroniska”, och hundägaren får veta att hunden behöver livslång medicinering.

Hundar som medicineras mycket, ofta och länge drar även lätt på sig andra besvär av bl a biverkningar och att kroppen slutar ”arbeta” själv för att åtgärda problem.
Nu ska det bli intressant att höra era teorier om varför så många hundar har ex återkommande mag- och/eller tarmkattar. Vad är en trolig orsak, och hur åtgärdar man problemet så det inte ska komma tillbaka?
Även hundar med ex röda mungipor och röda tassar (speciellt mellan tårna). Vad kan det bero på, och hur ska det åtgärdas?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Du har så rätt G.O.
Hos friska personer...
Som jag skrev innan, så handlar detta om hundar som inte är helt friska... :grin:

Om du läste min tidgare text, så nämnde jag att kroppen i normala fall har en helt imponerande kapasitet att klara en mängd gifter, obalanser mm bl a via sina olika reningsystem, överdoseringssystem mm.

Du R-M K Vilken sida i boken "Näringslära för högskolan", som du refererar till, står något om det du påstår för sjuka individer?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Röda mungipor och röda tassar beror på saliven som missfärgar pälsen. Att en hund har saliv i mungipan kan nog alla förstå. Att den har det mellan tårna betyder att den slickar.
Sen slickar för att den har klåda.
Klådan beror inte sällan på jästsvamp eller infektioner med bakterier (ofta bildas furunkler). Båda är sekundära problem till allergi eller andra hudåkommor som t ex pododemodikos.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Som tur är försvinner detta problem då kosten balanseras... ;-)
Det måste ju vara en slump, men alla blir väldigt glada över det resultatet!
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Nej, det står bara att på en frisk individ fungerar kroppen som det förväntas.
Om de inte skrivit just "frisk" så hade det kanske betytt att även sjuka hade den förmågan.
Så är det dock sällan.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

De röda färgen beror på svamp, inte så mycket att bry sig om så länge själva huden inte är irriterad.
Har hunden problem kan lokalbehandling med pH-sänkande medel hjälpa!
PL
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Kanske borde jag avvakta ett tag och se om det jämnar ut sig, och om det inte gör det gå med Elsa till veterinären och se om allt är...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: MonteRose
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 174
Senast: Araminta
·
Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 606
Senast: Spirit
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 893
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp