Bukefalos 28 år!

Fakta, veterinärråd osv angående barf

Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Men att kroppens pH skulle kunna vara försurat pga kost är väl en ren nysning? Även om det självklart pågår processer lokalt som skiljer sig, ex magsäcken...
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Att blodets pH skulle skilja sig pga kosten är mindre troligt, ja. Men däremot urinens pH kan ändras otroligt mycket pga kosten. Det är ju den principen alla medicinska urinstensfoder bygger på. Att ändra urinens pH antingen till surare eller med alkalisk beroende på vilken sten det rör sig om.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ja, vi fick då aldrig höra något om "försurning" på näringsfysiologin. Vi har ju flera buffertsystem då blodets pH är så himla viktigt.

Ca/P-kvoten ska balanseras av andra anledningar (typ benbildning kan inte ske med fel proportioner).
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ja, vi fick då aldrig höra något om "försurning" på näringsfysiologin. Vi har ju flera buffertsystem då blodets pH är så himla viktigt.

Ca/P-kvoten ska balanseras av andra anledningar (typ benbildning kan inte ske med fel proportioner).

Vilken lärobok hade ni då du läste näringsfysiologi på högskolan?
Trodde den här fortarande ingick inom humansidan.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Vilken lärobok hade ni då du läste näringsfysiologi på högskolan?
Trodde den här fortarande ingick inom humansidan.

Widmeier, E. P., H. Raff & K. T. Strang (2006).Vander's Human Physiology: The Mechanisms of Body Function., 10th Ed. McGraw Hill

Johnson, L. R. (2007). Gastrointestinal Physiology, 7th Ed. Mosby

Plus något kompendium med en enskilda vetenskapliga artiklar.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Okej, kan jag balansera upp det ännu mer på något vis? Ska förbi affären snart, så kan ju passa på att handla det då. Ska se om han äter riset först, oftast brukar han sortera bort ris när han får rester. :/

Hur har det gått med kräkningarna?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Widmeier, E. P., H. Raff & K. T. Strang (2006).Vander's Human Physiology: The Mechanisms of Body Function., 10th Ed. McGraw Hill

Johnson, L. R. (2007). Gastrointestinal Physiology, 7th Ed. Mosby

Plus något kompendium med en enskilda vetenskapliga artiklar.

Ok. Tack för ditt svar.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Han har slutat kräkas. :) Har gett han ris, färskfoder och äggula plus skal istället för att slänga det. Imorse vid 7 innan måltiden skrek hans mage dock, aldrig hört en hundmage prata så högt, men han var inte jättehungrig. Fick i han lite färskfoder, men ris ville han inte ha. Nu klockan 10.30 åt han ris och ägg. :) Han var ganska hård i magen imorse.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Så bra!
Ja, riset är ju stabiliserande. Så då blir de fastare i magen.

OM han inte skulle vilja äta något mål, så behöver du ändå se till att få i honom lite.
Handmata vid behov, till han kommer igång igen.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ja, när han lämnade riset så gav jag han lite färskfoder istället. Tänkte börja smyga bort från riset nu och bara ge färskfoder. Äggskalen kom ut med bajset btw, ska det vara så?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Bäst är att krossa skalen i mortel. (Tvättade och torkade.)
Äggskal kan vara lite svårsmält om inte magen är i god balans.
Det gör ingen skada om de går rakt igenom.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Bäst är att krossa skalen i mortel. (Tvättade och torkade.)
Äggskal kan vara lite svårsmält om inte magen är i god balans.
Det gör ingen skada om de går rakt igenom.

tokigt att dom smälter hela ben men inte äggskal? Jag smulade bara sönder det med fingrarna i maten nu.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

missade du frågan om vilken sida din hänvisning gällde?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

tokigt att dom smälter hela ben men inte äggskal? Jag smulade bara sönder det med fingrarna i maten nu.

Kalciumkarbonat (som äggskal består nästan fullständigt av) löser upp sig i syra. Citronjuice med pH 2-2.5 löser upp det bra så nog ska hundens magsyra lösa upp äggskalen.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Fast nu är inte magen i bästa skick. Det påverkar, så klart.
Hunden skulle inte smälta hela ben så bra heller just nu.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Har du missat frågan om vart i boken du hänvisade? Svara gärna, vi är flera som är intresserade!
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ja, det missade jag. Fast jag sa ju var man skulle söka...
Men kika på 205 och följande sidor. Där står lite om att kostens syra- eller basbildande egenskaper påverkar sjuka individer.

Har jobbat med foderstater i över 10 år till hundar med problem. Om man inte tar hänsyn till denna viktiga detalj, så får man inte önskat resultat. (Även då jag "bara" arbetade som djursjukvårdare, så insåg jag att det fanns en koppling mellan obalanserad kost och åtekommande ohälsa.)

Visst har det funnits tvivlare, och de hävdar att det är en slump att hunden blivit fri från sina besvär just efter man justerat kosten... ;-)
Men det gör mig inget. Bara önskat resultat uppnås, så får det väl vara så att väldigt många individer mår mycket bättre helt plötsligt ("utan anledning").

intresset för hur kosten påverkar hundens tillfriskande från olika besvär kan jag tacka bl a Hill's för.
De var ju väldigt generösa med "utbildning" av personalen på djursjukhus och kliniker på 90-talet.
Ofta hade man ökat något eller några ämne i ett visst foder, och reducerat något/några i ett annat.
Naturligtvis påverkar detta individen som har besvär. (Även fast veterinärfoder inte alltid hjälper.)

Lika mycket har ju kosten (en sämre sådan) ofta påverkat att många hundar får div problem. Ex med mage och hud.

OM inte näringsämnen kan påverka hälsan, så skulle jag naturligtvis inte kunnat fortsätta med detta. Och alla hälsokostkedjor hade lags ner. Mediciner hade ordinerats, till både folk och fä, i mycket större omsättning osv.

Kroppen är en otrolig "maskin" som ju löser de allra flesta problem genom olika reservsystem, överdoseringsskydd mm. Men det gäller främst för en frisk kropp.

De som inte vill tro att naturliga näringsämnen kan hjälpa vid olika problem behöver absolut inte känna att jag vill omvända dom. Men alla som tycker det är värt att ge artanpassad, balanserad kost en chans måste ju få göra det utan att dömas ut.
Det handar inte om några konstigheter, utan endast till att se till att foderstaten är i god balans för arten och den speciella individens egna behov.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Självklart kan kostomläggning och tillskott förbättra hälsan, ingen motsätter sig det. Det är resonemanget om att påverka "kroppens pH" (blodets?) som ifrågasätts.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Men det är ju det resonemanget du har fört i hela tråden!!!
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Kanske borde jag avvakta ett tag och se om det jämnar ut sig, och om det inte gör det gå med Elsa till veterinären och se om allt är...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: MonteRose
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 217
Senast: Araminta
·
Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 610
Senast: Spirit
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 908
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp