Bukefalos 28 år!

Fakta, veterinärråd osv angående barf

Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Visst! Men det skadar inte att se till att svampen inte behöver uppstå.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Som sagt. Det måste ju vara en slump, men det försvinner i och med att kosten balanseras...
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Förresten.
Har kunder med vita, ofta små hundar, som fått veta av sina uppfödare att vita hundar alltid är röda under ögon, i mungipor och ev på andra ställen... Tråkigt.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Röda mungipor och röda tassar beror på saliven som missfärgar pälsen. Att en hund har saliv i mungipan kan nog alla förstå. Att den har det mellan tårna betyder att den slickar.
Sen slickar för att den har klåda.
Klådan beror inte sällan på jästsvamp eller infektioner med bakterier (ofta bildas furunkler). Båda är sekundära problem till allergi eller andra hudåkommor som t ex pododemodikos.

Men va.. Jag har en vit hund som ser ut så här under tassarna
img_1084_50c33419ddf2b32a520010c7.jpg
och har i stort sätt alltid gjort. Han har inga problem som klåda eller liknande. Veterinär har aldrig sagt något om det?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Nu får jag hoppa in här med en fråga. Beror verkligen missfärgad (röd) päls alltid på saliv? Jag har alltid haft pälshunda, med vitt skägg och vita tassar. Då borde alla ha haft missfärgade mungipor? Ingen har haft missfärgat skägg, men alla har haft rosa päls mellan trampdynorna trots att ingen har slickat på tassarna. Så att det skulle bero på saliv låter ju väldigt konstigt? Innan har jag hört att pälsen blir missfärgad av att ofta vara fuktig, vilket ju låter rimligt med tanke på alla vita dvärghundar med röd päls i ögonvrån.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Det finns väl ämnen i tårvätska, saliv, urin och i avföring som missfärgar. Inte bara i saliv.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Men nu skrev malibu_stacy att det är just saliv som missfärgar pälsen och det var det jag ställde mig frågande mot. eftersom jag som sagt aldrig haft en hund som slickar på tassarna men likväl så har alla varit brunröda mellan trampdynorna. Hade hon skrivit att det kan bero på bland annat saliv så hade jag köpt det, men nu uttryckte hon sig så tvärsäkert att jag var tvungen att fråga.

Annars är jag inne på samma spår som du.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ja det finns självklart flera ämnen i omgivningen som kan missfärga pälsen men vanligtvis är det just saliven! Men även svett kan ge missfärgningar. Hundar svettas främst genom tassarna och tungan.
Se på alla vita hundar med allergier som kliar och slickar konstant, de brukar vara rostfärgade lite här och var. Träffade en gång en Westie (som är kända för att ha atopi) som var mer rostbrun än röd och den hunden var allergiker.

Nu blir detta dock väldigt OT.
 
Senast ändrad:
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Nej jag har också lärt mig att det är porfyrinet som kroppen själv bildar. Men att sedan fukten även bidrar till fortsatt växt av svampen.
Vad är det jästsvamparna skulle göra som missfärgar pälsen?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Nej jag har också lärt mig att det är porfyrinet som kroppen själv bildar. Men att sedan fukten även bidrar till fortsatt växt av svampen.
Vad är det jästsvamparna skulle göra som missfärgar pälsen?

Fast det måste jag nog säga att det kan ligga något i, att jästsvamp kan orsaka missfärgningar. Jästsvamp är ganska vanligt på devon rex och då får de ofta en mörkbrun "beläggning" på huden. Mellan tårna blir det gärna frasiga kakor av gegget. Då ska tilläggas att devons (enligt Susanne Åhman) sällan har klåda i samband med jästsvamp.

Så antagligen missfärgar jästsvamp också, men porfyrinet i saliv och tårvätska ger du den där klassiskt rödaktiga färgen.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Jo, men just det där "kladdet" behöver ju inte förekomma vid en jästsvampsinfektion. Men antar att det i sådana fall beror på både det ena och det andra.

I just öron brukar jästsvamp orsaka nästan kaffesumpsliknande sekret.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Antagligen. Urin kan också bidra, om man har en hund som trampar i kiss.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Kanske borde jag avvakta ett tag och se om det jämnar ut sig, och om det inte gör det gå med Elsa till veterinären och se om allt är...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: MonteRose
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 148
Senast: Araminta
·
Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 601
Senast: Spirit
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 887
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp