Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Hovarnas värme påverkas ju av hur de strax innan belastat/avlastat osv. T ex om de vilat ett bakben nyss, så är det värmeskillnad mellan benen. Har de stått och grävt med ena fram påverkar det, osv.

Så, tror puls är ett bättre tecken, även om det är luddigt och trubbigt nog. (L pulsade runt om igår kväll. Jag vägrade kolla puls imorse)
 
Sv: Fångtråd del 3

Ang biotin hjälper det enbart om hästen har brist på biotin. Märket är oväsentligt, biotin är biotin.

Har hästen inte brist på biotin så är det bortkastade pengar. Det tar ca 6 månader innan du ser fullt resultat även om det är biotinbrist.

En bra, balanserad och heltäckande foderstat där ffa mineraler och protein är tillgodosett är det bästa tillskottet för hovarna.

Vill du ge ngt annat är min rek seaweed & rosehip (heter nu Hoof & Health eller liknande, från Hilton). Dock så får då då justera mineralgivan.

Men jag tycker du tänker lite från fel håll faktiskt.
 
Sv: Fångtråd del 3

inget bra råd kanske
men jag hade slutat att kolla värmen om jag var i din situation!
Jag tror precis som AW att pulsen är mkt mer tillförlitlig.
 
Sv: Fångtråd del 3

Tack, jag slutar gärna kolla;)! Man kan ju lätt bli överkontrollerande med fånghästar... Sedan har jag, å andra sidan, lite problem med puls också. Jag har ju en häst som lätt kan ha puls som går att hitta i ALLA benen. Och vad betyder det, förutom att hästen lever:D???
 
Sv: Fångtråd del 3

Vad det betyder - tja, att Murphy har tråkigt och har tagit fram popcornpåsen och satt sig i skönaste fåtöljen för att låta sig roas av att se ännu en hästägare förlora förståndet och blir ett mentalt vrak? ;)
 
Sv: Fångtråd del 3

Japp, så är det säkert :D!

Fång är nog den sjukdom som är mest irriterande i och med att när man precis tror att man har läget under kontroll, och vet hur man ska hantera situationen, så händer något helt oförberett... Det är näst intill omöjligt att lära sig något med andra ord. Det som fungerar idag kan vara helt fel imorgon...:crazy:
 
Sv: Fångtråd del 3

Tack, jag slutar gärna kolla;)! Man kan ju lätt bli överkontrollerande med fånghästar... Sedan har jag, å andra sidan, lite problem med puls också. Jag har ju en häst som lätt kan ha puls som går att hitta i ALLA benen. Och vad betyder det, förutom att hästen lever:D???

Men puls känner man alltid, det är när den blir tydligare som det är något, knappt märkbar dvs man får leta lite tex..är bara tecken på att den lever:angel:

Tydlig pulsökning både känns och när det är kraftigt t o m syns på ett hästben, (ja beroende på hur mycket hår dom har då )

Håller också med ang värme, visst, om det är riktigt mycket värme men då finns ju i regel puls också.
 
Sv: Fångtråd del 3

Nu är det ju så att det visar mest på att Kyra har "bara" extremt känsliga hovar för hon blev märkbart bättre efter skoningen. Nu finns inga symtom på någonting alls och hon går ute o betar hela dagen.

Därför tänkte jag att hon kanske skulle ha lite extra vitaminer för just hovarna. Att det är fel tankesätt förstår jag inte...
 
Sv: Fångtråd del 3

Nu är det ju så att det visar mest på att Kyra har "bara" extremt känsliga hovar för hon blev märkbart bättre efter skoningen. Nu finns inga symtom på någonting alls och hon går ute o betar hela dagen.

Det låter ju bra att din häst har blivit så pass bra!

Jag undrar mest lite för egen skull
Hur har diagnosen icke fång ställts? Jag menar hur eller varför (eller vad man nu säger) har ni kunnat konstatera att det inte var fång?
 
Sv: Fångtråd del 3

*KL*

Ni som haft inne på boxvila länge, har era fällt? Det rasar hår av Lillen, och jag befarar han är påväg att sätta vinterpäls pga dagsljus'brist' =/ Badade honom idag, och soms agt, det rasar av fällpäls =/

JessicaM - en ömfotad har inte svårt att stå på hoven efter skoning, det är det som 'stör bilden' för mig. Sen, du kan inte ge någonting för att påverka sulan etc. Det du ev kan åstadkomma med tillskott är snabbare tillväxt och bättre kvalitet. Om något av det är ett problem för hästen då.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag tror Neffi fällde.

Men hade hon börjat fälla nu, hade jag inte funderat så mkt på det, för hon började alltid sätta päls så hon hade "tjock" päls i augusti :crazy:
 
Sv: Fångtråd del 3

Mm, han brukar inte fälla/sätta speciellt tidigt dock, utan ungefär samtidigt som fbl, och på 'normal tid'. Så det här är klart ovanligt.

Samtidigt, ljuset vrålar ju 'VINTER' åt honom, eller bristen på ljus snarare så så är ju eg inte så konstigt, kan bara inte minnas jag råkat ut för det förr, men har nog haft de längre perioderna av boxvila inne på vintern, i den lilla mån jag behövt ha inne (och inte boxhage/sjukhage) så länge.
 
Sv: Fångtråd del 3

*KL*

Ni som haft inne på boxvila länge, har era fällt? Det rasar hår av Lillen, och jag befarar han är påväg att sätta vinterpäls pga dagsljus'brist' =/ Badade honom idag, och soms agt, det rasar av fällpäls =/

JessicaM - en ömfotad har inte svårt att stå på hoven efter skoning, det är det som 'stör bilden' för mig. Sen, du kan inte ge någonting för att påverka sulan etc. Det du ev kan åstadkomma med tillskott är snabbare tillväxt och bättre kvalitet. Om något av det är ett problem för hästen då.

Ja friesern har fällt som bara den när hon stod på boxvila, men nu när hon går ute så har det stannat av.
 
Sv: Fångtråd del 3

Men hade hon börjat fälla nu, hade jag inte funderat så mkt på det, för hon började alltid sätta päls så hon hade "tjock" päls i augusti :crazy:

Gör min gamling också, så fort det börjar mörkna i juli så vips är vinterpälsen där. man måste ju vara förberedd tycker han:crazy:
När han var igång fick jag helklippa i mitten/slutet avaugusti annars dog han väl av värmeslag
 
Sv: Fångtråd del 3

kl.

En uppdatering från mig för de som vill läsa;)

Thyra fick fång för lite över 4 veckor sedan. Vet kom o gav smärtstillande + Finadyne i fem dagar. Var tydligen ett relativt lindrigt anfall som hejdade sig snabbt efter att jag kylt benen över natten, ingen puls redan nästa dag.

Vet sa att jag kunde börja släppa ut hästen när den var symptomfri utan Finadyne samt släppa på gräs så småningom en timme i taget till en början. Röntgen tyckte hon inte var nödvändigt.

Kände mig osäker på hennes rekommendationer och bestämde mig för att röntga på klinik två efter två veckor i box. Thyra har haft dåliga hovar sedan jag köpte henne (okt 08) men blivit mycket bättre under vintern. På grund av att hon har lätt att gå upp i vikt och även gjort det väldigt snabbt under de fyra veckor hon var på bete innan anfallet fanns en misstanke om IR.

På kliniken röntgades samtliga hovar utan större förändringar som tur var. Hem igen med fem veckors boxvila till (alltså helt andra ordinationer än tidigare vet). INGET mer gräs denna sommar över huvud taget, strikt diet absolut utan socker (typ äpplen, kraftfoder), blötlaggt törrhö. Vet tog även blodprov för att kolla hur det låg till med insulinet.

Bokade tid för återbesök samt tid hos klinikens hovslagare första veckan i augusti.

I fredags fick jag provsvaren från Helsingfors. Förhöjda insulinvärden med diagnosen Equine Metabolic Syndrome, min misstanke var alltså sann. Tror ni att jag är glad över att jag följde mitt hjärta och inte lyssnade på alla som tycket att jag var "överambitiös"? -Vet sa ju att du inte behöver röntga, släpp ut häststackaren nu igen! Osv..

Thyra står nu tillfälligt hos min kusin som också har en häst i boxvila, de har alltså sällskap av varandra. Vi åker på återbesök tillsammans sen, praktiskt i och med att vi har lång väg till kliniken.

Usch, jag blir så trött. Det går inte att lita på en veterinär! Man måste själv vara så himla insatt för att kunna utvärdera om veterinärens rekommendationer är riktiga eller inte. Hur skulle det ha gått om jag lyssnat på vet 1?! Hjälp, vågar inte tänka på det..:crazy:

Nåja, Thyra är nu inne på femte veckan i box och det har gått över förväntan. Hon är väldigt lugn och trevlig. Rör sig och vänder helt symptomfritt i box och även bra de få gånger jag har behövt ta ut henne i gången, vilket jag dock undviker. Problemet just nu är svullna bakben, förmodligen till följd av allt stillastående. Benen har ingen puls eller värme, är bara tjocka. Har försökt ha på back on track en stund på de benen och då går svullnaden ner lite redan med en halv timmes användning. Funderade om det kan vara negativt med tanke på fången men å andra sidan är det akuta skedet förbi så jag tror inte att den ökade cirkulationen skadar då längre, snarare tvärt om. Erfarenheter någon? :idea:

Moment 22 i detta är ju just rörelse. Skulle behöva motioneras nu för att stabilisera insulinvärdena men behöver boxvila ännu för att inte skada hovarna, stön. Hoppas på tillåtelse att promenera lite efter återbesöket, har då stått i box 7 veckor.

Ida
 
Sv: Fångtråd del 3

Men puls känner man alltid, det är när den blir tydligare som det är något, knappt märkbar dvs man får leta lite tex..är bara tecken på att den lever:angel:

Men det där är ju en tolkningssak också! Om jag får leta, men tycker att den är relativt tydlig när jag hittar den, är den kraftig då :crazy:?
 
Sv: Fångtråd del 3

Vad bra att du skrev Ida, man skall alltid lita på sin magkänsla

Tur att din häst hade dig :bow:
 
Sv: Fångtråd del 3

Håller med! Jättebra att få se hur pass olika råden från olika veterinärer (och även hovslagare) kan vara...

Idag har jag släppt ut igen, men bara i 15 min. Det blev det sedvanliga "busruset" som matte stod och led av att se :crazy:. Slängde ut lite hö som de fick tugga på, och det lugnade en del såklart. Får se om det fungerar i denna omgången, och om jag kan öka på lite grann snart. Femton minuter är ju inte mycket, men shettisen hann nog rulla sig 5 ggr eller så ändå (favoritsysselsättningen:D)!
 
Sv: Fångtråd del 3

Problemet med distriktor är nog mest att de ser hästen kommer ut gör sin bedömning, och får sällan en återkoppling, dvs får facit och lär sig av det

- om inte man gör som Ida tror mer på sig själv ( eller snarare hur hästen ser ut och beter sig ) och går vidare och sedan också talar om för distriktan hur det verkligen var. Min distrikta ber att man skall berätta vad som händer i nästa steg (på kliniken)

Jag tro man skal försöka få tag i en veterinär typ klinik som har erfarenhet av att följa upp en stor mängd fall, och som hela tiden uppdaterar sig efter de nya rönen som kommer. Den skall man lita till

Där i ligger nog den stora skillnaden varför folk får så olika råd

En del är mer uppdaterade än andra sas
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 3

Jag tycker att man ska tänka på att det måste vara en ganska stor skillnad att jobba som disktriktsveterinär som kör runt till alla djur jfr med en veterinär på en hästklinik. Det finns en hel del hästar här där jag bor men också många "vanliga" lantbruk där många av dem är ganska stora.

En veterinär på en hästklinik borde naturligtvis få mkt mer erfarenhet av hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 724
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 596
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp