Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Absolut! Däremot kan ju en distriktsveterinär, t.ex., behandla de akuta symtomen, men sedan hänvisa till ett djursjukhus/hästklink om de känner sig osäkra på den fortsatta behandlingen.
 
Sv: Fångtråd del 3

Svarar alla:

Jepp, magkänsan har visat sig stämma mer än en gång med denna hästen, så det tycks vara ett vinnande koncept:p

Stämmer nog att det är skillnad mellan distriktsveterinärer och vet på klinik. På kliniken, eller hästsjukhuset, är ju veterinärerna specialicerade och för en distriktare är det ju omöjligt att vara "bäst" på allt.

Men, jag är endå besviken på denna veterinär. Enligt henne skulle min häst kunnat gå ut efter en vecka, då syntes inte längre några symptom i skritt. När jag två veckor efter anfallet for till klinik sa blev domen 5 veckor till i box, TROTS att hovbenet var obetydligt påverkat på samtliga hovar. Där togs verkligen allt på allvar!

Distriktvet. sa att hästen fick börja äta gräs igen direkt, med invänjning. Kliniken sa direkt inget mer gräs denna sommar oberoende av insulinresultat. Nu är det tveksamt om hon kan börja äta gräs någonsin igen, suck..

För mig är skillnaden mellan veterinärernas utsagor alldeles för stora. Jag vill kunna lita på att veterinären är kompetent! Jag är ingen veterinär, jag betalar för sådana tjänster:(

För övrigt. I provsvaren som jag fick från kliniken stod att de höga insulinhalterna kunde ha en genetisk koppling (där rök alltså tankarna på att betäcka stoet) samt vara beroende av om hästen hade varit väldigt överviktig som unghäst. Tydligen kan det finnas en koppling mellan fet unghäst och IR. Kanske fetman i unga år påverkar kroppen så att insulinhalterna i blodet blir kvar på en för hög nivå senare i livet också, intressant!

Eftersom man gör jämförelsen mellan IR och diabetes II hos människor undrar jag inför nästa sommar. Om hästen i övrigt hållts på diet och är i mycket god kondition kanske den kan få äta lite gräs, någon timme med munkorg? Tänkte bara på människor med diabetes. Om man sköter allt det grundläggande kan man även göra någon avstickare. Självklart blir det inget gräs om klinikvet säger så men det känns verkligen jobbigt:( Stackars pålla om hon aldrig någonsin skall få äta annat än hö igen..:cry: Någon med erfarenhet av detta?

Ida
 
Sv: Fångtråd del 3

En distriktsveterinär måste ju kunna mycket om många olika djur, en klinikveterinär på hästklinik behöver kunna häst. De har enklare följa med i ny forskning och nya rön.

Skrev i den förra tråden om just det, att det är olyckligt att det ofta ges såpass 'kortsiktiga' råd av DV. Även om råden är korrekta, så tar de slut för fort. T ex 'butta 7 - 10 dagar, banta, box tills symptomfri'. Och sen då liksom? Där gäller det att det är en hästägare som söker mer information själv, OCH gör det på rätt ställe. Tyvärr är ju inte alla klinikvet bra heller, men chansen ökar.

Men ordinationerna sträcker sig bara över den akuta fasen, sen är bara frågtecken kvar, eller en tolkning att när hästen är symptomfri kan den gå ut igen. Och där blir det väldigt olyckligt.

DV här hade en - läkemedelsbolagsfinansierad men granskad av oberoende veterinär - liten skrift hon lämnade över. Som inte eg tycker jag kan ersätta mer långtgående råd och återkoppling, men däremot faktiskt belyste att det är en allvarlig åkomma med lång konvalescens. Det skulle ju kunna vara ett steg, att DV i akuta skedet kan ge information i text, som kan läsas i lugn och ro? Denna text kan i sin tur sammanställas/granskas av experter, t ex från djursjukhusen?
 
Sv: Fångtråd del 3

KL

Har något jag undrat på ett tag... Min häst har alltid skotts med skor med tåkappor på både fram och bak. Nuvarande hovslagare, som skor henne med tåöppna heartbar-skor fram, har skott henne från första början med skor med sidokappor på bak. Varför då egentligen :confused:? Ja, jag kan ju alltid fråga honom nästa gång, men det slog mig nu att jag undrar varför, och jag träffar inte hovis igen förrän mitten av augusti.
 
Sv: Fångtråd del 3

Hur har de ställt diagnosen EMS?

Jag undrar mest.
Jag har nog inte riktigt förstått det som att EMS är exakt samma sak som insulinresistens. Jag vet att dessa hästar oftast eller alltid är IR men undrar om alla IR hästar har EMS. Jag vet att jag har undrat över detta tidigare och tror att det är så att det inte finns några fastställda definitioner för detta.

Det kan vad jag förstår finnas olika anledningar till IR.

Det står kanske någonstans men är din häst tjock?
Jag är ganska så säker på att i alla fall hos de IR hästar som är feta så minskar IR när hästen bantas och äter foder med lite socker. En IR häst bör tas bort från bete helt eller nästan helt men när den sedan har blivit smal igen så kan de flesta äta gräs även om de kanske inte kan gå på ett häftigt bete 24 h om dygnet.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag har hittat diagnoskriterier för EMS. För ett par dagar sen, men glömt skriva in, dock hittat samma tre symptoms som kriterier om och om igen. De är:

Insulinresistens/IR
Övervikt/extremt lättfödd och eller karakteristiska fettdepåer
Pågående eller tidigare fång

Ett ex i 'orginal':
This syndrome is currently defined by the presence of
1) insulin resistance (IR),
2) obesity and/or regional adiposity, and
3) prior or current laminitis.

Så, enligt den så om Lillen skulle visa sig vara IR, så har han utan tvekan EMS också efter de kriterierna.
 
Sv: Fångtråd del 3

Hmm, och jag undrar vad det är min shettis lider (led?) av egentligen? För något är ju säkerligen på tok med henne också. Hon har, sedan vi köpte henne, varit svårfödd (inte många shettisar som kan "skryta" med det...). Man kan lätt känna revbenen på henne. Betet har varit mitt tillfälle att göda henne lite, och hon har alltid varit som finast då. Bulor över ögonen har hon haft från och till. Lätt-irrierade, ofta rinnande ögon. Seg och slö oftast.

Men NU: Inga bulor över ögonen, mycket bättre i hull (man känner fortfarande revbenen, men hästen har ändrat form totalt), pigg och glad, ögonen mycket mindre irriterade.

Förändringen skedde när jag började blötlägga höet samt ge Happy Hoof. Vad har hon haft överskott/brist på? Det känns som någon sorts ämnesomsättningsstörning, och vet var ju lite inne på Cushings i och med bulorna över ögonen samt "päronformen", men det botas väl bara med medicinering:confused:. Veterinären kan inte förklara förändringarna hos hästen annat än säga att det är "mystiskt"...
 
Sv: Fångtråd del 3

Undrar över vad? *nyfiken* Jag tyckte det blev rätt 'klart' med de där tre, dock känns det som att väldigt många hästar/ponnyer då är EMS.

Det finns ju MASSOR med väldigt lättfödda hästar som haft/har fång, och t ex har den där 'tjocka mankammen' som är ett exempel på fettdepå, eller som är överviktiga. Nu är ju frågan hur många av dem som är insulinresistenta, men antagligen en hel del av dem. och vips har du då en EMS-häst..

Intressant förresten att jag på ngn av ställena läste att de tror predispositionen är medfödd, och det ofta börjar visa sig i 3-4 årsåldern.

Däremot, det jag inte får pejl på är OM en häst fyller kriterierna för EMS, bantas/kostbehandlas, och vid nytt prov INTE har avvikande insulinnivåer. ÄR den IR då, fast symptomfri iom att den fodras förebyggande, och ÄR den fortfarande en EMS-häst?

T ex om vi låtsas att lillen är IR. Om jag får ner vikten på honom, och han får hö med lågt sockerinnehåll, inte går på bete, bara äter lucern i kraftfoderväg, blir frisk från fånget etc - och proverna blir normala. Har han då eg IR/EMS eller ej? Han kanske skulle explodera som en ballong, få fettnacke och fång om jag fodrade 'normalt' eller släppte på bete t ex? Jämför med en kostbehandlad diabetiker, den är ju fortfarande att anse som diabetiker, men just kostbehandlad?
 
Sv: Fångtråd del 3

Frågan är om de kanske kan ha cushings i 'inte fullt utvecklad' form? Och att kosten där påverkade ändå?

Apropå fundera över vad som felades. Så min andraponny köptes som vanvårdad tvååring. Såg ut som ett spjälstaket, bara skinn och ben. Han var sen resten av livet EXTREMT lättfödd, såpass att Lillen än iaf framstår som en piss i nilen i jämförelse. Han hade fettnacke och fettdepåer och hela kittet. Gick på bete varje sommar (för bra sådant) osv.

Så ser man bara till det borde han ju haft EMS även om det inte var 'uppfunnet' då. MEN.. han fick inte fång. Inte förrän han var 28 år gammal. Och det känns ju väldigt knepigt om man ska tro på EMS/IR. Däremot MÅSTE han haft någon form av grav ämnesomsättningsstörning, som säkert utvecklades eller var anledningen att han överlevde svälten under sina två första år i livet? Men VAD skulle vara himla intressant att veta, även om jag ju aldrig kommer få ngt svar.
 
Sv: Fångtråd del 3

Undrar över vad? *nyfiken* Jag tyckte det blev rätt 'klart' med de där tre, dock känns det som att väldigt många hästar/ponnyer då är EMS.



Intressant förresten att jag på ngn av ställena läste att de tror predispositionen är medfödd, och det ofta börjar visa sig i 3-4 årsåldern.

Däremot, det jag inte får pejl på är OM en häst fyller kriterierna för EMS, bantas/kostbehandlas, och vid nytt prov INTE har avvikande insulinnivåer. ÄR den IR då, fast symptomfri iom att den fodras förebyggande, och ÄR den fortfarande en EMS-häst?

T ex om vi låtsas att lillen är IR. Om jag får ner vikten på honom, och han får hö med lågt sockerinnehåll, inte går på bete, bara äter lucern i kraftfoderväg, blir frisk från fånget etc - och proverna blir normala. Har han då eg IR/EMS eller ej? Han kanske skulle explodera som en ballong, få fettnacke och fång om jag fodrade 'normalt' eller släppte på bete t ex? Jämför med en kostbehandlad diabetiker, den är ju fortfarande att anse som diabetiker, men just kostbehandlad?

Jag ändrade nog mitt inlägg efter det att du skrivit detta.
man tror ju att detta är ärftligt framförallt bland naturraserna speciellt ponnyer.

Läskigt med att det börjar visa sig vid 3-4 års ålder - stämmer bra på min häst.

Jag har förstått det som att dessa hästar då naturligtvis alltid har anlag för höga insulinhalter men om man bantar dem och inte ger dem så mkt sockerrikt foder så håller man det på avstånd.
 
Sv: Fångtråd del 3

Forest - fast läser man så verkar de ju se IR lika 'påverkbart' med kost, vikt och motion inom EMS som när det 'bara' talas om IR? Med reservationen då att vissa tycks ha permanent förhöjda värden. Men står ju kring EMS också att det oftast normaliseras med hjälp av bantning, kost och motion. Frågan är väl dock om det är en permanent normalisering, eller bara något som är under kontroll pga att det behandlas? (dvs 'läker det ut' eller är det bara symptomfritt)
 
Sv: Fångtråd del 3

Läskigt med att det börjar visa sig vid 3-4 års ålder - stämmer bra på min häst.
.

Mmm, tyckte också det var läskigt, det stämde ju alldeles för väl in på Lillen med. Visst han började lägga på sig redan som tvååring, men ändå som om jag ser på 'gamla' bilder så är det ju ändå STOR skillnad.

Nu i år har det ju i princip 'exploderat' ffa senaste månaden innan fånget. Och han är ju 3 år i år.
 
Sv: Fångtråd del 3

Min haflinger började också bli fet i den åldern. Den första sommaren jag hade henne, när hon var 3 år, kunde hon äta hur mycket som helst (och gjorde det också...) utan att bli fet. Men efter det började hon lägga på sig rejält tills nu, när jag började banta henne drastiskt. Hon är förresten 6 år i år.
 
Sv: Fångtråd del 3

Togs blodprov, på fastande mage.

Precis som Alexandra_W skrivit har jag också förstått det som att en häst med EMS är insulinresistent. Det är ett av diagnoskriterierna.

Mitt sto är väldigt lättfödd, blir fet av att se på mat:o

Har alltså kämpat hela tiden med att hålla henne i lämpligt hull. I nuläget är hon överviktig, efter nästan 4 v på bete. Som någon skrev (minns inte vem) är det en bra beskrivning med att hennes fettnacke svällde upp som en ballong nu på bete. Har motionerats hela vintern men relativt lätt. Jag har haft väldigt dåliga ridmöjligheter. Ingen ridbana och svårriden häst själv i terräng. Det sista har vi dock sakta men säkert börjat få bukt med och jag kan nu rida ut själv utan 1000 vändningsförsök, stress och panik:) Som sagt har jag inte haft denna häst någon tidigare betessäsong och fått lära mig den hårda vägen.

Vet menade att hon till följd av IR inte klarade av den plötsliga fruktanmängden hon utsattes för vid ett plötsligt temperaturfall i samband med fånganfallet, låter logiskt i mina öron.

Har jag nu svarat på dina frågor?:p Blir yr i bollen, hehe. Sammanfattning, hästen har fått stor fettnacke och fett på båda sidorna av ryggraden. Ingen fet mage (känner revbenen lätt), inte heller fet över bakdelen. Just den enormt snabba fettökningen var enligt vet ett till tecken på EMS, och med det IR.

Precis som du skriver hoppas jag också att hästen skall kunna äta lite gräs igen. Men först skall hon motioneras som tusiken och få superkondis (självklart under långsamma, koncentrerade former med hänsyn till den långa konvalecensen efter ett fånganfall;))

Ida
 
Sv: Fångtråd del 3

Måste tillägga något som just slog mig:p

När jag köpte Thyra i mitten på okt i fjol fick hon 2 l havre, mineraler och betfor (minns inte hur mycket). Jag minns bara att jag tyckte det var enorma mängder då hon varken var slö eller mager.

Under vintern visade hon sig vara väldigt pigg och explosiv så jag har under vintern enbart fodrat med hö och mineraler samt ett vitamnipreparat som kompleterade mineralfodret. Vitaminpreparatet innehöll dessutom biotin, hon hade ganska taskiga hovar. Hovarna har under vintern dock blivit mycket bättre.

Hon har hela vintern alltså i princip haft den diet som nu rekommenderas, med undantag av mineralfodret som innehöll socker.

Hur hade hon sett ut med den foderstat som hon stod på då jag köpte henne?

Det är alltså motionen det hänger på nu, och mindre hö. Har under boxvilan kompletterat med halm för att kunna minska högivan.
 
Sv: Fångtråd del 3

Min har också haft 'rekommenderad diet' även innan. Förutom pelleterade mineraler (han silar de andra så få val tyvärr). Också tänkt att undrat vad som hänt om han fått t ex havre eller något kraftfoder. Havre är väl inte så troligt han skulle få oavsett, men om jag t ex haft ett grovfoder med lågt i protein, och lagt på kraftfoder därför..

På ett sätt känns det skönt att ha fodrat tryggt redan innan. På ett annat sätt känns det djävulskt deprimerande, för han är/ser ut som han är TROTS att jag följt boken liksom.. =/
 
Sv: Fångtråd del 3

jo, vet hur du menar. Du har ju en unghäst men jag anklagar mig själv känner jag...:( Tänk om jag hade hållt henne i bättre kondis, kanske detta inte hade hänt då. Det skulle i så fall ha innefattat stallbyte eller flera resor i veckan med transport till ridhus. Jag tänkte bara i vintras att det fick gå med lätt motion för att hålla kvar grundkonditionen under de mest hopplösa månaderna. På våren visste jag att jag skulle kunna byta stall och väntade därför. Men, rent teoretiskt är det mitt fel om det är så att mycket motion skulle ha kunnat vara lösningen...

Ida
 
Sv: Fångtråd del 3

Anklaga sig själv är nog oundvikligt, jag anklagar ju mig själv för jag inte skodde honom som tvååring så han kunde motioneras lite mer. Hade jag gjort det och han fått problem av det (biljarderar med skor) så hade jag anklagat mig själv för det.

Med facit i hand finns ju i princip alltid något man kunnat göra annorlunda. Samtidigt, man SKA ju inte klandra sig själv, det är rätt svårt att veta utan facit, och där och då tog man ju det man ansåg var det bästa beslutet med den vetskap och fakta man hade just då.
 
Sv: Fångtråd del 3

Min haflinger började också bli fet i den åldern. Den första sommaren jag hade henne, när hon var 3 år, kunde hon äta hur mycket som helst (och gjorde det också...) utan att bli fet. Men efter det började hon lägga på sig rejält tills nu, när jag började banta henne drastiskt. Hon är förresten 6 år i år.

Även svar till FA och AW!

Kan inte det bero på att det är då hästen slutar växa och därför inte behöver lika mycket energi längre?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 725
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 597
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp