Får- nybörjarfrågor

Aurum

Trådstartare
Vi har ca 2 hektar åkermark som inte nyttjas och jag skulle gärna skaffa djur för nytta och nöje och en tanke som har dyft upp är att skaffa får. Men jag vet egentligen ingenting om får.

Hur är det att ha får som nybörjare?
Hur behöver de bo, kan man ha dem ute på lösdrift året om?
Hur ofta klipper man dem, och är det svårt att lära sig själv?
Hur mycket jobb är det med får?
Hur kostsamt är det med får?
Vid vilken ålder slaktar man?
Finns det någon ras som är mer köttras än någon annan?

Just nu så är det som sagt bara en liten tanke som snurrar i huvudet, blir det seriösa funderingar på får så får jag fördjupa mig i ämnet då. :)
 
Tack för tipset! Har registrerat mig där nu. Där fanns massor med bra information. Perfekt för mig som även funderar på köttkaniner, såg att det stod mycket om det :)
 
Tack för tipset! Har registrerat mig där nu. Där fanns massor med bra information. Perfekt för mig som även funderar på köttkaniner, såg att det stod mycket om det :)
Funderar du på kaninkött så kolla
http://www.kanin.se/

Jag har en producent nära mig och äter regelbundet kaninkött. Det är oerhört gott och det är mört. (Det blir aldrig det som barnen kallar "tuggkött", dvs trådigt och segt). Ett lättsamt och trevligt sätt att bli självförsörjande på kött :)
 
Jag är aktiv på alternativforumet, och det stämmer att det står en massa om får där. Jag vill bara säga att - tänk över vilken ras du vill ha. Vill du ta vara på ullen? Är det viktigt att fåren är lugna och lätt blir keliga o goa? Har du tid att passa lammningarna noga? - Annars är det bäst att ta någon ras som bara brukar få ett lamm för då är risken för komplikationer liten. Finullsfår får ofta många lamm och behöver assistans. Har du någon granne tätt inpå med mycket fint i trädgården? I så fall välj till ex skorpshire-får för dom är rätt tröga och rymmer inte så lätt. / Lycka till.
 
Jag är aktiv på alternativforumet, och det stämmer att det står en massa om får där. Jag vill bara säga att - tänk över vilken ras du vill ha. Vill du ta vara på ullen? Är det viktigt att fåren är lugna och lätt blir keliga o goa? Har du tid att passa lammningarna noga? - Annars är det bäst att ta någon ras som bara brukar få ett lamm för då är risken för komplikationer liten. Finullsfår får ofta många lamm och behöver assistans. Har du någon granne tätt inpå med mycket fint i trädgården? I så fall välj till ex skorpshire-får för dom är rätt tröga och rymmer inte så lätt. / Lycka till.

Jag finns också av- och till på alternativ -forumet.

Där finns, som på de flesta forum (för att inte nämna Facebook), många frågor och svar, av mycket skiftande kvalité.

Och som nybörjare är det väldigt svårt att veta vilka påståenden, som har den höga kvalitén.

Jag har en hobbybesättning på ca 20 tackor, sedan 15 år tillbaka, numera av en av de utrotningshotade Allmogeraserna, och säljer en del livdjur varje år.

Jag har märkt att samma frågor återkommer från de som tänker sig att börja med får i liten besättning, så jag har nästan färdigställt ett kompendium om fårhållning i små (upp till 10 tackor) hobbybesättningar. För tyvärr så är många av kurserna, och även boken "Får", lite väl inriktad på produktionsdjur.

Det gäller sådant som inhysning av får på vintern, olika aspekter på rasval, foder, lamning, stängsling, parasitkontroll och sjukdomar.

Jag kommer att ha en tillräckligt bra version av kompendiet klar före midsommar, och TS kan gärna få ett exemplar om så önskas.
 
Jag finns också av- och till på alternativ -forumet.

Där finns, som på de flesta forum (för att inte nämna Facebook), många frågor och svar, av mycket skiftande kvalité.

Och som nybörjare är det väldigt svårt att veta vilka påståenden, som har den höga kvalitén.

Jag har en hobbybesättning på ca 20 tackor, sedan 15 år tillbaka, numera av en av de utrotningshotade Allmogeraserna, och säljer en del livdjur varje år.

Jag har märkt att samma frågor återkommer från de som tänker sig att börja med får i liten besättning, så jag har nästan färdigställt ett kompendium om fårhållning i små (upp till 10 tackor) hobbybesättningar. För tyvärr så är många av kurserna, och även boken "Får", lite väl inriktad på produktionsdjur.

Det gäller sådant som inhysning av får på vintern, olika aspekter på rasval, foder, lamning, stängsling, parasitkontroll och sjukdomar.

Jag kommer att ha en tillräckligt bra version av kompendiet klar före midsommar, och TS kan gärna få ett exemplar om så önskas.

-Vad bra att du tänker sammanställa ett kompendium om får till husbehov! Jag tror det till och med skulle behövas en liten bok på det temat. En motsvarighet till den populära boken "Höns i trädgård". Lycka till!
 
-Vad bra att du tänker sammanställa ett kompendium om får till husbehov! Jag tror det till och med skulle behövas en liten bok på det temat. En motsvarighet till den populära boken "Höns i trädgård". Lycka till!
Tack!

I och med att jag får så väldigt många frågor, som återkommer, till de nybörjare, som jag säljer livdjur till, så började jag skriva.... Det är också i det sammanhanget jag insett att frågor som: "Kan jag bygga om vedboden till fårhus, och hur gör man det?", eller "Går det att hästarna och fåren tillsammans på betet?" inte diskuteras i boken "Får". Ej heller hur man köper grovfoder till får...

Ja, det kanske kan bli en bok, nu har jag några avsnitt som jag inte är nöjd med, och sedan har jag frågat några "får-gurus" om de kan läsa igenom det jag skrivit ihop, och så får jag väl jobba igenom det en gång till...
 
Tack!

I och med att jag får så väldigt många frågor, som återkommer, till de nybörjare, som jag säljer livdjur till, så började jag skriva.... Det är också i det sammanhanget jag insett att frågor som: "Kan jag bygga om vedboden till fårhus, och hur gör man det?", eller "Går det att hästarna och fåren tillsammans på betet?" inte diskuteras i boken "Får". Ej heller hur man köper grovfoder till får...

Ja, det kanske kan bli en bok, nu har jag några avsnitt som jag inte är nöjd med, och sedan har jag frågat några "får-gurus" om de kan läsa igenom det jag skrivit ihop, och så får jag väl jobba igenom det en gång till...

Jag vet ju inte vad du börjat skriva om, men jag tänker på följande nu:

-Vad är får för ett djur egentligen? Lite om hur dom är funtade, dom är kanske inte "fårskallar" allihop men dom tänker inte alls som oss. Flyktbeteendet - springer en så springer alla... Hur vallar man dom utan hund? Vill man få lammen lika tama som flasklamm så kan man ge dom lite extra i nappflaska då o då och gulla med dom så att dom präglas både på dig o tackan samtidigt.

-Fårstängsel: Vargstängsel är det många som undrar om och regler för ersättning för rivna djur. Och om man får ersättning om det är en okänd hund som rivit fåren. Och hur man gör det rymningssäkert - lamm brukar vara värst, dom kryper under... Stolpar - hemgjorda och i så fall hur, eller köpta. Eller elnät istället.... Det är en konst att stängsla bra.

-Hur man undviker att få flasklamm - om man inte tycker det är kul o mysigt att adoptera några bäääbisar... När man ska avvänja (en del vet inte att bagglamm i värsta fall kan betäcka sin mamma på hösten, medans dom fortfarande diar.). Jag gick en fårkurs med Chris Wurst som lärare och han brukade mjölka sina tackor dagen efter han skilt dom från lammen och göra ost av mjölken. Samtidigt så tog han ett bakterieprov från varje spene.
 
Senast ändrad:
Jag vet ju inte vad du börjat skriva om, men jag tänker på följande nu:

-Vad är får för ett djur egentligen? Lite om hur dom är funtade, dom är kanske inte "fårskallar" allihop men dom tänker inte alls som oss. Flyktbeteendet - springer en så springer alla... Hur vallar man dom utan hund? Vill man få lammen lika tama som flasklamm så kan man ge dom lite extra i nappflaska då o då och gulla med dom så att dom präglas både på dig o tackan samtidigt.

-Fårstängsel: Vargstängsel är det många som undrar om och regler för ersättning för rivna djur. Och om man får ersättning om det är en okänd hund som rivit fåren. Och hur man gör det rymningssäkert - lamm brukar vara värst, dom kryper under... Stolpar - hemgjorda och i så fall hur, eller köpta. Eller elnät istället.... Det är en konst att stängsla bra.

-Hur man undviker att få flasklamm - om man inte tycker det är kul o mysigt att adoptera några bäääbisar... När man ska avvänja (en del vet inte att bagglamm i värsta fall kan betäcka sin mamma på hösten, medans dom fortfarande diar.). Jag gick en fårkurs med Chris Wurst som lärare och han brukade mjölka sina tackor dagen efter han skilt dom från lammen och göra ost av mjölken. Samtidigt så tog han ett bakterieprov från varje spene.

En del av det du nämner har jag skrivit om, t.ex. stängsel på längden och bredden, olika typer och deras fördelar och nackdelar, något om hur man bygger, och en hel del om hur man planerar sina stängsel/hagar.

Bra stängsel håller djuren (även lamm) inne, och oönskade element som rovdjur ute...

Regler om ersättning för rivna djur, är inte så lätt att skriva om, eftersom det är lite av "färskvara", däremot så har jag skrivit om vad man ska göra om något händer, som att ta kontakt med sin LST.
Och så tycker jag att alla som har får bör ha åtminstone en del av sina marker stängslade med rovdjursstängsel, och det ska man söka bidrag för, för att öka trycket på LST och Jordbruksverket.

Hemgjorda stolpar får man nog läsa om någon annanstans, har man inte egen lärk eller ek (enbuske har väl ingen i tillräcklig omfattning), och har ganska lite mark som man ska ha djuren på, så är det enklare, billigare i längden, och ger ett säkrare stängsel, om man köper stolpar. Dessutom kan man hålla nere stolpkostnaden genom att använda glasfiber eller plaststolpar som mellanstolpar på raksträckor där marken är plan.
Köpta tryckimpregnerade stolpar håller uppåt 20 år i varje fall, medan naturträstolpar av gran kanske håller 5-7 år (om man har undertryckt gran att plocka av), eller inte... Att härda med eld kanske fungerar, att doppa själv i olika rötskydd är miljömässigt tveksamt i många fall, så det vill jag inte ta upp.

Jag hänvisar för den som behöver mera information till de nya böckerna om stängsling som kommit ut.

Personligen vill jag att fåren fungerar i ett "easy-care" koncept, med friska hälsosamma djur, som sällan har fellägen vid lamning, och som är goda mödrar och själva tar hand om lammen.
Men ibland så vill det sig inte, så då ger jag handfasta råd om hur man gör. Även hur man mjölkar ur en bångstyrig tacka, och hur man gör med flaskmatning och sondning.

Annat jag skrivit om är: Hur ser man att ett får är sjukt/krassligt, hur man tar tempen, hur verkar man klövarna, "saker" som man "måste" ha för att sköta fåren, sådant som är bra att ha men inte nödvändigt...

Jag för också ett resonemang om hur pass tama får man vill ha: det finns fördelar med väldigt tama får men också nackdelar, liksom det finns fördelar och nackdelar med skygga får...

Och en del om fårens beteende på betet och inomhus, med eller utan lamm, samt om olika strategier för hållande av bagge..
 
Är det viktigt att fåren är lugna och lätt blir keliga o goa? Har du tid att passa lammningarna noga? - Annars är det bäst att ta någon ras som bara brukar få ett lamm för då är risken för komplikationer liten.
Fast det där är ju en sanning med modifikation..... De som bara föder ett lamm har ju sällan svårt att ta hand om och föda upp det, däremot har de oftare svåra lammningar då de blir ganska stora. Idealiskt är det förstås när de får två. Lagom stora, ett till varje spene.
 
Hoppar in här med ett par frågor om får på bete. En granne kunde tänka sig att låna ut sina får för att vila sina marker och beta ner våra i sommar, vad krävs då? Det rör sig om 2 ha även här. Ett stängsel med fårstängsel välspänt och en eltråd ovanpå, är det dugligt? Måste man bygga vindskydd och de har lä av skog för betesperioden eller klarar de sig utan? Det är ungdjur som inte ska lamma.
 
Strunta i fårnätet och sätt bara el, tre trådar på 30, 50 och 80 cm så har du ett perfekt och säkert stängsel. (det kan räcka med två också om fåren är vana vid el eftersom det inte går lamm med i flocken, fråga djurhållaren)
Du behöver inget vindskydd, om de har lite skog att gå in i för skugga så är det toppen.
En vattenbalja nånstans och kanske lite mineraler så är du hemma!
 
Strunta i fårnätet och sätt bara el, tre trådar på 30, 50 och 80 cm så har du ett perfekt och säkert stängsel. (det kan räcka med två också om fåren är vana vid el eftersom det inte går lamm med i flocken, fråga djurhållaren)
Du behöver inget vindskydd, om de har lite skog att gå in i för skugga så är det toppen.
En vattenbalja nånstans och kanske lite mineraler så är du hemma!

Håller med om att "strunta i fårnätet". Fårnät av bra kvalitet (med en stadig knut) är dyrt, det behövs, jämfört med elstängsel, många trästolpar samt att det krävs både kunskap och verktyg för att spänna fårnätet ordentligt.

Om man har väldigt snälla, vuxna får (tackor) av köttrastyp, som har väldigt gott om bete, så fungerar det 2 eller tre eltrådar.

Då förutsätter jag att det vare sig finns varg, lodjur, eller är vanligt med lösspringande hundar i trakten. Dessutom passar det bäst med fåtrådiga stängsel på ställen där man har mycket god uppsikt över djuren. T.ex. ett tillfälligt stängsel på en vallåterväxt nära gårdscentrum.

Om det handlar om lantraser (t.ex. anses Gotlandsfår vara väldigt rymningsbenägna), nyss avvanda ungdjur, och en hage där man har lite svårare att hålla bra uppsikt, så anses 4 eltrådar vara ett "normalstängsel". Då sätter man trådarna på 25-30 cm, 45 cm, 55 cm, 75 cm och 95 cm.

På elstängslet satsar man på att bygga väldigt bra och stabila hörn, sedan kan man använda billiga plaststolpar, varvat med enstaka trässtolpar, på raksträckor och slät mark. Man ska använda metalltråd som leder ström bra, ullen isolerar. Det är stolparna som är det dyra på stängslet, eltråd och isolatorer kostar i jämförelse inget.

Ett Gotlandsfår hoppar över 80 cm, medan ett Texel-får (tung köttras), knappt lättar från marken. De väljer också helt olika bete: lantrasfåren äter först och främst örter och sly, och sedan gräs, medan "vita köttraser" vill ha gräs och örter, sedan sly (lätt förenklat).
 
Strunta i fårnätet och sätt bara el, tre trådar på 30, 50 och 80 cm så har du ett perfekt och säkert stängsel. (det kan räcka med två också om fåren är vana vid el eftersom det inte går lamm med i flocken, fråga djurhållaren)
Du behöver inget vindskydd, om de har lite skog att gå in i för skugga så är det toppen.
En vattenbalja nånstans och kanske lite mineraler så är du hemma!
Där jag hade min häst så var det sådant staket, det var en del av fåren som kom och gick lite som dom kände för, trängde sig bara emellan trådarna..iallafall när dom inte var klippta.
 
Där jag hade min häst så var det sådant staket, det var en del av fåren som kom och gick lite som dom kände för, trängde sig bara emellan trådarna..iallafall när dom inte var klippta.

Allt handlar om att fåren måste skolas in på el. Får som är vana att gå på bara nät, eller där man slarvar med att röja under tråden så att det knappt är nån el på blir sådana. Det är tyvärr väldigt svårt att få dem att respektera el om de lärt sig att det går att gå igenom. Lammen ska vänjas in tidigt. Upp med fem-sex trådar utanför fårhuset. De måste synas ordentligt. Se till att lammen går på, ordentligt. Då har du minimala problem sedan.

Och kolla elen regelbundet, röj under stängslet regelbundet. Annars, skyll dig själv.....
 
Håller med om att "strunta i fårnätet". Fårnät av bra kvalitet (med en stadig knut) är dyrt, det behövs, jämfört med elstängsel, många trästolpar samt att det krävs både kunskap och verktyg för att spänna fårnätet ordentligt.

Om man har väldigt snälla, vuxna får (tackor) av köttrastyp, som har väldigt gott om bete, så fungerar det 2 eller tre eltrådar.

Då förutsätter jag att det vare sig finns varg, lodjur, eller är vanligt med lösspringande hundar i trakten. Dessutom passar det bäst med fåtrådiga stängsel på ställen där man har mycket god uppsikt över djuren. T.ex. ett tillfälligt stängsel på en vallåterväxt nära gårdscentrum.

Om det handlar om lantraser (t.ex. anses Gotlandsfår vara väldigt rymningsbenägna), nyss avvanda ungdjur, och en hage där man har lite svårare att hålla bra uppsikt, så anses 4 eltrådar vara ett "normalstängsel". Då sätter man trådarna på 25-30 cm, 45 cm, 55 cm, 75 cm och 95 cm.

På elstängslet satsar man på att bygga väldigt bra och stabila hörn, sedan kan man använda billiga plaststolpar, varvat med enstaka trässtolpar, på raksträckor och slät mark. Man ska använda metalltråd som leder ström bra, ullen isolerar. Det är stolparna som är det dyra på stängslet, eltråd och isolatorer kostar i jämförelse inget.

Ett Gotlandsfår hoppar över 80 cm, medan ett Texel-får (tung köttras), knappt lättar från marken. De väljer också helt olika bete: lantrasfåren äter först och främst örter och sly, och sedan gräs, medan "vita köttraser" vill ha gräs och örter, sedan sly (lätt förenklat).

Håller med om allt, med tillägget i mitt svar ovan om invänjning av lammen på el.

Viltskadecenter har gjort en väldigt bra bok om stängsel: "Stängsling mot stora rovdjur" Man kan ju lätt tro att det handlar bara om att stänga rovdjur ute, men det är ju också bästa sättet att hålla djuren inne. Där finns väldigt bra beskrivningar just om hörn och brytpunkter samt materialrekommendationer.

Ett sådant stängsel med 4-5 trådar funkar ju också för alla djurslag vilket är en fördel om man vill sambeta eller växelbeta för parasiternas skull.
 
Jag har inte får/lamm själv, men är slaktare så har sett några tusen!
Och tyvärr verkar de saknas en del kunskap inom framförallt foder bland de som har kanske 5-10st bara för sällskap.

Jag skulle tagit hjälp av ett proffs, de är inte bara att låta de beta och kanske ställa ut en rundbal insåg jag snabbt efter jag träffat en duktig och stor uppfödare som även odlar sitt foder själv.
Jag tyckte de var mkt med räkna foderstat till häst, men får verkar ännu "svårare" beroende på ras, när lammen föds osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Med insikten att allt hundägande i någon mån är av egoistiska skäl så tänkte jag dryfta lite nattliga funderingar. Inser att frågorna är...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
6 097
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 941
Senast: cirkus
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 519
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp