Bukefalos 28 år!

Felstavningar

Sv: Felstavningar

Men ja, nu när jag tänker efter funkar ju "Varför går man på riskettan" lika bra :angel:

Det är väl en kurs va? Så isåfall gissar jag att det var så vederbörande menade...

//säger Anna som hoppas få jobb på en trafikskola inom den väldigt närmsta framtiden :D
 
Sv: Felstavningar

Det är en föreläsning, i alla fall enligt han som skrev :p Oavsett vad så var hans syfte att klanka ned på invandrare och andra som har problem med svenska språket, men han misslyckades ganske grovt om man säger så :D
 
Sv: Felstavningar

kl

Jag har problem med 'de' och 'dem'. Såg längre bak i tråden att 'dem' används som 'oss' (om jag inte minns fel).

Men är det inte någon bön som går ungefär 'dem oss äro'? Hur fungerar det?

Eller är jag helt ute och cyklar?


Så får jag be om ursäkt för eventuella stavfel och knasiga meningar, har bott utomlands i 12år. Om det duger som ursäkt ;)
 
Sv: Felstavningar

Nej, men man kan ta hjälp av orden "oss" och "vi", för de används på samma ställe, respektive används inte.

Ta ett exempel: Man kunde inte ta oss på allvar när vi var unga.
Vi var så oseriösa.

Samma meningar med de och dem blir;
Man kunde inte ta dem på allvar när de var unga. De var så oseriösa.

Om man blir osäker på om det ska vara de eller dem, kan man fundera på om man skulle ha använt "oss" om det handlar om en grupp där man själv ingick.
 
Sv: Felstavningar

kl

Har en liten butik i närheten som sysslar med "scrappbooking" :angel:
Lite genant att det står så på alla fönsterrutor... :crazy:
 
Sv: Felstavningar

Tänk att det ska vara de när det i engelskan är they och dem när det i engelskan ska vara them. Märkligt nog är det många som klarar det här med de/dem lättare efter det tipset än efter en förklaring på svenska :).
 
Sv: Felstavningar

Polle istället för pålle
Tycker nog att det är en viss skillnad på en stolpe och en häst :angel:
Det där stör mig jättemycket! Jag känner att jag blir nästan lite arg och så vägrar jag av princip läsa det inlägget. :mad:

Att använda "de" och "dem" fullkomliigt galet ger samma effekt... Om man inte vet vilket man ska använda är det väl för bövelen inte så himla svårt att istället skriva "dom"!? Va, va VA!?!?! :mad::mad::mad:





Så... nu har jag lugnat ner mig...
 
Sv: Felstavningar

*kl*

Ingen egentlig felstavning men ändå - tycker mig läsa "ETT domän" på väldigt många bloggar och grejer nuförtiden.
 
Sv: Felstavningar

*kl*

Ingen egentlig felstavning men ändå - tycker mig läsa "ETT domän" på väldigt många bloggar och grejer nuförtiden.

Det är som den eviga diskussionen när jag pluggade - heter det ett PM eller en PM? Jag tror bägge varianterna accepterades.
Nuförtiden skriver studenterna "papers" har jag hört.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 889
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp