Bukefalos 28 år!

***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag har iof svårt att se hur halsen skulle kunna bli lägre framför manken utan att nacken också kommer lägre. Men jag strävar alltså efter att han såsmåningom ska kunna gå med manken som högsta punkt. På den här filmen från i somras är han för mkt bakom, tycker han är bättre i formen nu men skulle vilja att han kan stretcha mer framåt-nedåt korta stunder, just nu går formen inte direkt att reglera, mer än uppåt.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

hmm nu läste du inte alls vad jag skrev. Du fokuserar på nacken- gör inte det- fokusera på att få halsen lägre och längre framför manken istället eftersom det är det enda som påverkar att hästen släpper i länden , en låg nacke med invikt huvud och en för hög hals är vad du har nu= spänning i länd
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

KL

Här kommer en film från dagens träning

http://youtu.be/YYzEmV4ElZE

och ni får med tränarens kommentarer i bakgrunden. Haha, hon är med i passet :p Gillar henne för hon fokuserar mycket på att jag ska göra rätt och inte förvirra hästen, och när nåt är bra så får man höra det också.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag fokuserar inte på nacken, jag fokuserar på känslan jag får i hans rörelser! Som blir bättre när han går med lägre nacke (och hals). Det jag har nu tycker jag varken är en hög eller låg nacke. Halsen är längre och lägre än den var när vi började, men det kan fortfarande bli mycket bättre.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

KL

Här kommer en film från dagens träning

http://youtu.be/YYzEmV4ElZE

och ni får med tränarens kommentarer i bakgrunden. Haha, hon är med i passet :p Gillar henne för hon fokuserar mycket på att jag ska göra rätt och inte förvirra hästen, och när nåt är bra så får man höra det också.

Vilken urfin häst du har! Gillar träningen också och tipset med att vända för hörnet tidigare för att få hästen med sig för innerskänkeln ska jag verkligen komma ihåg:). Satsar du mot fyraårschampionatet med honom? Han har absolut kvaliteerna för att ha en bra chans där:).
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Liten trådkap...
Om man har en häst med inte så bra exteriör som gärna hamnar i låg nacke, insvikt nos och lite för kort hals- eller spik rak hals rakt ut, anser du då med tanke på spänningar i ländryggen att det är bättre att låta halsen "vara" även om man får känslan av att den blir "för lång"?

Konstig fråga men det är jag tänker att det är därför min häst för spänningar i länden, eftersom man alltid fokuserar på att få henne i en låg och rund form?
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

*KL

Härmed lägger jag ut min första och enda film där jag rider.

Börjar lite snabbt med att berätta att jag är medveten om att jag har en himla massa större och mindre brister i ridningen och sitsen. Därtill var hästen taggad och råkade få av mig efter ca 5 meter skritt. Jag är otroligt dålig balans och blev givetvis inte bättre av att börja med att attackera marken och dessutom rida utan sadel. Så ja, det är lite fegridning över det hela också.

http://s360.photobucket.com/albums/oo49/Poffid/?action=view&current=ninya.mp4

För övrigt har jag aldrig klippt ihop en film i mitt liv förut, vet inte om jag har ljud på den eller inte heller, men det märker ni nog. Min vän var inte... jättehändig med kameran ;) men men.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack :o
Tränaren är jättebra för mig, hon har hjälpt mig väldigt mycket med min andra häst innan och jag är superglad att jag "hamnat hos henne" om man säger så. En väldigt positiv dam.
Ja, det gör jag :) Får se hur det går, men ett mål är det iallafall :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag tycker ni är jätte fina! Lugnt och harmoniskt, och ni ser nöjda ut båda två. :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Vilken urfin häst du har! Gillar träningen också och tipset med att vända för hörnet tidigare för att få hästen med sig för innerskänkeln ska jag verkligen komma ihåg:). Satsar du mot fyraårschampionatet med honom? Han har absolut kvaliteerna för att ha en bra chans där:).

håller med Fiorano på båda punkterna, Han är superfin!
Tränaren kan du få skicka hit:D
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack :o :)
Jag vill ju så gärna få in baken mer och få mindre vikt fram, och vi nosar på det ibland bitvis andra dagar - men för dagens förutsättningar kändes det i alla fall bra.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag skulle gärna ha din häst.:) Den är urfin!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

KL

Litet travklipp på min tjej, ingen uppvisningsfilm direkt och det är i början av passet så det är lite av och på och lite korrigeringsridning. Är väl medveten om diverse skavanker i både rörelser och utförande av häst och ryttare, men det var länge sedan sist så jag bjuder på det! :)

http://www.youtube.com/watch?v=iSwGlOHiqMM
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Tack :o
Tränaren är jättebra för mig, hon har hjälpt mig väldigt mycket med min andra häst innan och jag är superglad att jag "hamnat hos henne" om man säger så. En väldigt positiv dam.
Ja, det gör jag :) Får se hur det går, men ett mål är det iallafall :)

Ja det är väldigt stor skillnad på träningsfilmen och filmen där du rider själv.

Jättefin häst, lätt och luftig och inga sega långsamma bakben! Helt klart en häst i min smak :)

+ smulans häst
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Liten trådkap...
Om man har en häst med inte så bra exteriör som gärna hamnar i låg nacke, insvikt nos och lite för kort hals- eller spik rak hals rakt ut, anser du då med tanke på spänningar i ländryggen att det är bättre att låta halsen "vara" även om man får känslan av att den blir "för lång"?

Konstig fråga men det är jag tänker att det är därför min häst för spänningar i länden, eftersom man alltid fokuserar på att få henne i en låg och rund form?

Eller att halsen är för kort för det är det som är döden.. halsen är aldrig så lång som man tror. Här kan man se att halsen går rakt ut och ner från manken och att ryttaren har ridit ut halsen. Detta är en bra halsform tycker jag och det ger förutsättning för att hästen ska kunna släppa i länden och slappna av i ryggen. ska man rida hästen rundare än på bilden får man fokusera på att korta upp hästen bakom sadeln och inte framför.


http://img.photobucket.com/albums/v281/ryckie/Astro/LongLowTrot1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Åhh hon börjar se så lätt o fin ut! Även om hon blir lite hög i nacken ibland så flyter liksom allt på på ett fint vis nu. Fin flisa man bli liksom ridsugen när man ser henne.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Verkligen, det blir ju sån skillnad när man har nån som ser en och kan peta in instruktioner på rätt ställen mot när man rider själv hemma.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

+Rider
Tack!

Donnatello: Ja vi jobbar ju fortfarande massor med att få henne att sluta spänna till och bli hög i nacken, just detta pass var dessutom ganska dåligt (hon som gått sååå bra, typiskt bara för filmkameran var tillgänglig! :mad:). Men att plocka fram gång och tryck är plättlätt det svåra är bara att få henne att behålla lugnet och inte gå och spjärna i nacken. Frida red henne ju i helgen och även hon sa att hon fasiken inte är enkel, hon är så jädrans snabb och känslig så man måste aktivera henne med nya saker hela tiden annars hittar hon på eget, positivt förstås men ack så svårt och jag måste va så himla snabb! Men det ska bli riktigt kul nu när hon börjar orka göra lite mer avancerade rörelser då kan man utnyttja det för att få henne att vänta och inte hasta iväg. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 849
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag har skitsvårt få in rutiner, jag har vissa saker jag gör samma varje dag men det har tagit en livstid få till dom :cool::p På jobbet...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: cewe
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
315
· Visningar
19 984
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 847
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp