Bukefalos 28 år!

***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

+Rider
Tack!

Donnatello: Ja vi jobbar ju fortfarande massor med att få henne att sluta spänna till och bli hög i nacken, just detta pass var dessutom ganska dåligt (hon som gått sååå bra, typiskt bara för filmkameran var tillgänglig! :mad:).

Hahaha du är inte ensam om det fenomenet när kameran kommer fram. Blir väl så att man tänker att NU ska hästen gå bra för det kommer med på film och så rider man sämre , spänner sig och all möjlig skit :D

Jag har en väninnan som rider som en gudinna.. så länge inte kameran kommer fram för då kommer det en massa prestationsångest och nervositet och annat in i bilden ;)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ja det är väl så, man vill för mycket helt enkelt. ;)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Nja det är mer invikt näsa än LDR. Lääääng ut halsen så du får fram näsan så ryggen KAN börja swinga. Då kommer takten och schwungen istället för att den bara springer. Det kommer göra underverk för Er. Jag hade nog undvikit att rida den typen av häst på det sättet i början då den bara släpper och viker in nosen istället. Ni passar väldigt bra ihop och hästen är ju bara för ljuvlig. :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag hade drivit på mer och mjuknat i handen när hästen försöker slå sig fri från tygeln. Som det ser ut på filmer så går den bara och kröker på nacken och saknar bjudning. Jag hade även tänkt på att få hästen att svarar bättre framåt när du fattar galopp och även galoppera på bättre för att aktivera bak. Samma sak i avsaktning till trav, där dör han lite och jag hade velat se att han/hon har viljan att gå framåt innan du gör en halvhalt och minskar ner tempot. Hästen måste börja arbeta med bakbenen och komma in med dom så att den får en ärligare form. För som det är på filmen så blir den väldigt lång med oaktiva bakben och till följd av det en dålig framåtbjudning och en avknäppt nacke.

Hoppas du förstår vad jag menar! :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag håller med oxo, MEN måste berömma dig för att du faktiskt försöker arbeta hästen och inte bara sitter och glider runt på volten, då hade det varit 100 gånger värre. Fortsätt samma arbete, men kräv lite mer engagemang av hästen innan, i och efter övergångarna.

Lycka till!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

När han gapar och kastar med huvudet försöker han tala om att du ska släppa tygeln. Svansen rakt ut betyder att han är spänd (även tuggandet på bettet), alltså en inte tillfreds häst. Detta är saker du kan både se på videon och känna själv så jag hoppas att du inte viftar bort det med att jag är taskig, utan tar det till dig för hans skull (vilket väl var anledningen till att du la upp det här?).

Ett hett tips; att göra så få övergångar som möjligt och istället fokusera på att hitta ett läge där han trivs med att vara med dig och kan hitta sin egna balans, först då kan han göra övergångar i balans. (Sålänge övergångarna ser ut som i filmen gör dom mer skada än nytta, tyvärr). Måste hitta läget där du kan rida honom lång och låg, dvs hitta läget där han suger på bettet och följer stödet. Så länge du inte har det stödet är det inte ärligt stöd och du kan inte få en 'ärlig' överlinje.

Fortsätter med mitt 'elaktåg' och kommenterar Cashmirs film med; instämmer med Rider i varje ord! .. och tillägger att du sitter något i bakvikt, räta upp dig så du kan släppa upp ryggen mera.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Svarar er över (ta det inte som undanflykter). Hästen ÄR svår att rida inomhus, stressad och spänd och när han blir så tappar han (som ni säger) bjudningen och kastar med huvudet. Att han kastar med huvudet har han tydligen alltid gjort men vi försöker verkligen jobba på det (Hela han är röntgad). Han är stel bak vilket jag vet och ET masserar honom för att det ska bli bättre. Det är stor skillnad på bara en månad (på filmen var han fortfarande under igångsättning). Så fort han kommer ut i paddocken blir han mycket bättre! Tack för kritiken, det var den jag bad om :)
 
Senast ändrad:
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Håller med de som svarat dig. Det ser ut som du rider lite med handbromsen i. Det är lätt hänt på en häst man vet kastar med skallen osv, men fall inte i gropen utan våga rida på bakifrån och lätta ur handen oavsett. Formen får du inte till oavsett om du bromsar/tjuvhåller i fram. Låt den snurra igång därbak och sen följer halsen och huvudet på plats med en stadig sits, och en avvägd hand, när hästen kommer i balans och bjuder fram!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Hade varit väldigt roligt att få se fortsättningen sen = )

OT, Har både en egen vimsnisse hemma och en elev som har en nästan jobbigt vaken häst, vet hur det känns när det bara inte vill funka för att det är spöken överallt. Men det kommer att bli bra! Jag brukar tömköra när jag känner mig osäker, vågar släppa på då och vara lugn fastän han busar, kanske funkar för er med? Sedan också vara extra noga när du är med, som att 'gå fot i koppel', 'stå där jag ställde upp dig', så att det alltid är 'åh, vad skönt du är här', du = lugnet. Tycker jag gör stor skillnad! (Lite som när man förbereder för uppsittning på unghästen, att dom är medvetna om att jag är där och jag skulle aldrig gör något dumt med dom. Eamon-övningar kallar jag det : P).
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Blev filmad lite grann idag igen, med sadel denna gången :) Hör inte till våra bästa pass direkt, men hade kunnat vara sämre också.

Betydligt mer energi än senast i alla fall, men handikappad sits. Jag inser inte själv hur jag sitter förrän efteråt, glömmer alltid av att tänka på det under själva ridningen. Men snäll kritik är välkommen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=d1Tl_d-8sVA&context=C3f1e3a3ADOEgsToPDskKDpXs3MWJI4ORvxbDtCeum

(vet för övrigt inte hur man får rätt format när man laddar upp filmer? ser nämligen normalt ut i datorn med blir lite ihoptryckt när jag laddar upp.)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Detta är min nya häst. Han har inte gjort så mycket men jag ska tävla dressyr med honom. På filmen är det min syster, hoppryttaren, som rider honom. :)

http://youtu.be/MJXWM6yP1TY

Här är en av mina andra. Han är en bomb att rida och här var han inte nådig så det är därför jag är så spänd. ;)

http://youtu.be/_7UNjnnZY9w
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 881
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag har skitsvårt få in rutiner, jag har vissa saker jag gör samma varje dag men det har tagit en livstid få till dom :cool::p På jobbet...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: cewe
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 588
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp