Bukefalos 28 år!

***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Hästen är söt! :)

Är det meningen att du skall stå i någon form av halvlätt sits? Annars hade jag rekommenderat att sätta dig på baken, släpp benen (stick ut benen rakt ut från höften och låt dem falla ned på ett mer naturligt sätt) och ruska loss axlarna och skratta lite när du rider så du slappnar av.

Du ser lite ut som om du hela tiden är rädd och väntar på en explosion - inte så konstigt då att hon bromsar och blir trippig!

Släpp fram rörelsen genom att tänka lite mer "tjo och tjim" och mindre kontroll! :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

den översta hästen ser oren ut? eller var den väldigt spänd?

fin modell skimmeln har!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Oren är nog det sista han är.
Däremot svårriden och vill gärna ta upp huvudet oim man inte passar honom.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ja, troligen är det väl den oharmoniska formen och den släppta ryggen som ger taktmissarna. Tror den kommer bli ganska fin när den kommer till ro!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

håller med Saramara om sitsen, du måste sätta dig ner och släppa benen, nu sitter du och kniper och hänger framåt. Sen måste du tänka på att inte tränga med innertygeln som du gör nu, när du lägger vänstervolter så har du bägge händerna på höger sida om halsen. Krama bara, eller led med innertygeln ut från halsen och håll ut henne med innerskänkeln istället.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Släppt rygg vill jag inte alls hålla med om. Däremot behöver han absolut komma till ro och han spänner sig gärna mer men jag har haft honom en månad så det tar lite tid.
Han är byggd med lite svankig rygg så det krävs mycket ridning att få honom att jobba ordentligt.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ja, jag säger inte att det är ryttarens fel, men som han travar på filmen så är det ju den typiska "trycka upp nacken, släppa ryggen och bakbenen"-formen som så många hästar praktiserar när de är spända. Tror han kommer bli taktmässig och fin när han släppar ner nacken och upp ryggen och lugnar sig rent mentalt!
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ja det kanske ser ut så på filmen och han har lätt att bli hög i nacken men han är faktiskt ganska avspänd här. Då ska ni se när han är riktigt spänd. Vi försöker jobba med rund, låg och avslappnad. :)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Haha, ja, allt är ju relativt. ;) De där taktmissarna - om det inte är orenhet menar jag - brukar ju komma från spänning när inte tråden leds hela vägen liksom. :D
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Han kastar och knycker med huvudet, hugger/tuggar på bettet och ffa, är oren i takten... avspänd är inte ett ord som passar in i sammanhanget : P

Hur menar du med "vill gärna ta upp huvudet om man inte passar honom"?
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Det gör han absolut inte. Han är ostadig i formen och spänd. Vet du ens vad du pratar om? :grin:
Han vill gärna frigöra sig om man inte passar honom med skänkel och hand.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Men hur ska den komma till ro? Ryttaren sitter och kniper den med ett grepp med skänkeln och knäet, samtidigt som man håller i därfram? :confused:
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag tycker din häst är jättesöt! Lydig och fin i temperamentet. Däremot har den exteriören väldigt mycket emot sig och den kommer inte riktigt igenom i ryggen och går inte på tygeln i ordets bemärkelse.

Jag hade rekommenderat dig att inte rida med ridskor. Det gör en väldig skillnad för skänkelns inverkan och stadighet om du har stövel och du får hjälp att sitta mera avslappnat då skänkeln inte blir så ostadig. Försök att komman RUNT hästen med dina ben. Jag tycker det ser ut som sadeln ligger väldigt mycket ovanpå hästen och du hamnar därefter, dvs inte "runt" hästen utan ovanför den. så att säga.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag tog bort klippet eftersom det inte var jag som red. Tycker inte att man ska diskutera personer som inte är med i diskussionen.

Mackan- Jag vet inte hur ni rider men alla mina hästar får jag att jobba genom att driva framåt samtidigt som man håller ett stöd i munnen. Hon som rider är verkligen ingen som sitter och kniper utan brukar hjälpa till att utbilda nya gröna hästar.
Det värsta som finns är ryttare som sitter där med glappande tygel och en häst som mest lullar fram.

Narcissa- som har tävlat mycket i msv dressyr.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Ja det var ju inte riktigt en slapp glappande tygel jag avsåg : ) , jag reagerade på din åsikt att hästen behövde hållas i schack med hand och skänkel för att inte slå sig fri, parat med det jag såg på filmen, vilket jag tolkade som att flera andra frågade om samma sak. Ryttaren på filmen sitter definitivt inte i en mjuk oberoende sits där hästen kan komma till ro, utan sitter och kniper och trycker fram hästen samtidigt som den är spänd och hålls i huvudposition mot handen. Det anser inte jag iallafall,vara en metod som leder fram till ngn särskild avslappning eller taktmässighet eller arbetsform.

en så spänd häst kommer ju varken till ro eller kan jobba i en vettig form om den hålls i schack mellan skänkel och hand bara rent principiellt för att inte slå sig fri liksom.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag håller inte med dig. Och han är inte speciellt spänd här även om han skulle kunna slappna av betydligt mer. Då har ni inte ridit ordentligt spända hästar. Saken är att han måste fatta att han inte ska springa med huvudet upp utan komma ner med näsan.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Jag håller inte med dig. Och han är inte speciellt spänd här även om han skulle kunna slappna av betydligt mer. Då har ni inte ridit ordentligt spända hästar. Saken är att han måste fatta att han inte ska springa med huvudet upp utan komma ner med näsan.

Ja vad kan man säga, det finns ju grader i helvetet..

Jag vet inte om det är någon idé att säga något då du verkar tycka att du vet bäst, men jag måste nog sälla mig till dom övriga och säga att din häst inte är lösgjord någonstans och var han går med sin näsa är väl egentligen ganska oväsentligt. Allt kommer ju alltid bakifrån, du kan ju aldrig dra ner huvudet och komma till jobb.

Jag förstår absolut att det tar tid att hitta knapparna på en ny häst men det är ju alltid lättare om man kan se var det brister och ha ett mål att jobba emot. Vill man inte se problemet så kommer man aldrig att jobba rätt!

Jag tycker inte att man ska blanda framåtdrivande skänkel med en mothållande hand, det blir ju väldigt mixade budskap, framför allt på en outbildad häst. Där är det ju snarare så att man vill renodla hjälpgivningen med att skänkel alltid betyder fram och förhållande tygeltag alltid betyder bromsa. Att trycka på en spänd häst och samtidigt hålla emot i handen skapar bara ännu mer spänning. Du vill ju att hästen ska söka sig framåt neråt, eller hur, inte knäppa av i nacken och bli kort i halsen för det är dit ni är på väg.

Din häst slår sig ju fri från handen för att han är spänd och inte jobbar över rygg, hade han varit avspänd så hade han aldrig slagit sig fri det säger sig självt. I unghästprogram i Tyskland tex så får dom ju släppa efter på tygeln i trav för att visa att hästen är rätt utbildad och att den då söker sig framåt nedåt.

Jag kommer med all säkerhet få till svar att du inte håller med.. Jag struntar i vilket, det är inte min häst och inte mina framtida problem. Jag hoppas du tar hjälp av en vettig tränare som du lyssnar på och kom ihåg att man är aldrig fullärd! Och ja jag har ridit riktigt spända hästar, allt från outbildade travhästar till felridna halvblod.. Just det, jag har oxå ridit msv (b).. ;)
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Mackan: Inte min, utan ridskolehäst som jag hyrt periodvis i drygt tre år :) Precis som du säger väldigt trevligt temperament när man rider (oftast, ganska lätt för att bli taggad/överpigg också) men väldigt djup och rund i bröstkorgen, ful överlinje m.m.

Har tyvärr endast ridskor och short chaps, red i mina vanliga vinterskor här då mina ridskor är himla kalla på vintern. Återigen ser du helt rätt, man hamnar verkligen ovanför henne i sadeln, känns väldigt mycket bättre att sitta utan sadel. Hon går att få igenom helt i kroppen om man först får henne helt uppvärmd, gärna galopparbetar en del så hon blir i princip "för" framåt, och sen lyckas lösgöra och få koll på den energin. Men det lyckas ju långt ifrån varje pass.


PathOfClovers: Ärligt talat så kommer inte benen så mycket längre ner hur jag än gör, jag är kortbent och hon är väldigt rund. Händerna försöker jag tänka på, men förtränger oftast i alla fall. Måste bli bättre på att rätta framåt och för benen istället för att trixa med händerna när hon inte hamnar som jag tänkt. Och sitsen skäms jag över, har alltid haft problem med att jag lutar framåt och/eller svankar och av någon anledning blir det alltid ännu värre på Ninya än andra hästar. Tror det beror lite på sadeln och att Ninya helt enkelt är rätt stark (vilket jag ju absolut inte borde kompensera med att luta framåt :grin: )


SaraMara: Näe, det är ju inte meningen ;) ... Som jag skrev till PathOfClovers så har jag alltid haft problem med att jag svankar och lutar framåt (även på marken utan häst) och det blir ännu värre på Ninya än andra hästar. Ibland är det bättre vissa dagar jag rider och ibland värre, märker nästan aldrig av det förrän efteråt :crazy: Skrattar gör jag redan regelbundet när jag rider, brukar resultera i att Ninya far iväg någonstans...
Jag galopperade en kvart innan jag blev filmad, och hon blev himla taggad så målet är just att få henne att kunna trava lugnt och koncentrera sig på annat än att springa. Svårt att leka fram mer "tjo och tjim" på vintern på henne, hon tycker det är skitkul och att det är totalt onödigt att koncentrera sig på annat efter det - på sommaren däremot är det skitbra att göra det, när hon inte är så laddad redan från början.
 
Sv: ***FILMTRÅD NR 2 på våra vackra dressyrhästar***

Men fram är bra! Tror hon skulle bli lättare att rida om du släppte fram henne mer - större steg och mer framåtgripande kan kännas som det går fortare men är faktiskt lättare att rida i än spänd och tillbakahållen tripp-trav! Det känns bara lite ovant till en början.

Jag tänker lite "slacker-ridning" - lite böja, leda, lossa med lite slack innertygel och forma runt innerskänkeln på stora böjda spår och låta henne komma fram till handen, slappna av i överlinjen och gå på framåt. Massor av energi är ju jättebra - mycket lättare att rida då! :) Jag är avis, min har alltid lite för lite energi för min smak! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 847
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag har skitsvårt få in rutiner, jag har vissa saker jag gör samma varje dag men det har tagit en livstid få till dom :cool::p På jobbet...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: cewe
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
385
· Visningar
23 333
Senast: Cavallo
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp