Fjordingtråd nr 3

Har äntligen fått hem en sadel som verkar vara perfekt till Lasso så nu hoppas jag att vi kan börja lite med ridningen snart :) bara det blir lite vår också så känns det lättare...
79A67860-04BE-4B9F-A6B5-C69232875B51.jpeg
 
Jag tycker vi försöker påminna varandra om att kolla våra hästar lite då och då (ca en gång i månaden) och så kan vi ju redovisa lite hur det står till.

Bra idé! Jag känner över Alva i samband med daglig visitation, åtminstone mankammen och rygg/sidor. I dagsläget något rundare än i sensomras, märker även att orken i galoppen inte riktigt är där. Har haft mycket dåliga förutsättningar för att rida ut och konditionsträna; antingen djup lera eller som nu, djupfryst djup lera. Klart att vi skulle kunna galoppera varv efter varv i stora ridhuset, men det är dötrist. Så det har blivit en hel del lågfrekvent arbete och finlir. Skritt-galopp-övergångar, förvänd öppna, galopp ur bakdelsvändning. För några veckor sedan hade jag en välrenommerad osteopat ute för första gången, fick intressant feedback. Lite småsaker rättades till. En mycket sund häst, jag behöver inte komma tillbaka, sade osteopaten. Kul.
I helgen var jag hemma i Sverige, kom tillbaka med en visdomstandvärk som håller i sig än, så har inte ridit så mycket. Riktigt bra pass på töm i måndags dock. Sedan jag kom på hur vi gör (gymnastiserande, överdriven tvärning) förvänd öppna på töm, sitter galoppfattningarna på töm mycket bättre, då hon sätter under sig väldigt bra. Skitkul att se. Ett par riktigt bra fattningar ur skritt i det svåra varvet. Tror till och med att jag jublade, haha.
Sedan jag upptäckte att Alva älskar banan, har det även gått mycket snabbt med den spanska skritten. Den sitter nu nästan klockrent från marken, och igår visade hon mig den även spontant uppsuttet. :laugh: Skall bara tänka ut ett kommando från ryggen så att jag inte får spansk skritt när jag gör en för yvig galoppfattning...
Nästa vecka ska jag till tandläkaren, dagen efter kommer tandläkaren till Alva, dagen efter det kommer hovis. Spa-vecka. Dyrt.
 
Jag ligger utslagen med dunderförkylning, orkar på min höjd mocka boxen. Här händer alltså ingenting. Som tur är så är vädret bra, så de kan åtminstone skrutta runt i hagen utan risk för drunkning eller benbrott..

Här är en liten filmsnutt från förra veckans spansk skritt-övning, om någon är intresserad!

https://www.instagram.com/p/BfYANupnopO/
 
Börjar bli sugen på att sitta upp nu men min tränare tycker att jag ska avvakta lite till, vi är inte riktigt där än och det är ingen idé att stressa på och riskera att det blir fel så att vi får backa bandet igen.
Måste ta tag i man-friseringen också... Min lilla mammut :D
00F5A91F-1BA7-4E83-B705-3748C87B333D.jpeg
 
Förra veckan var riktigt skön, har bestämt mig för att köpa dressyrsadeln jag fick pröva. Det har sina fördelar att få prova sadlar av bekanta, hon sa att jag gärna får låna sadeln ett tag så jag säkert känner att både jag och hästen trivs med den. Det var väldigt snällt :) Blev ett par testkörningar med dressyrsadeln plus en uteritt förra veckan. Tintin var väldigt nöjd men lite trött då kondisen inte är den bästa just nu, vi får jobba på det!

Sen i söndags bestämde sig Tintins damer (hagkompisar) att gräset är grönare i andra hagen och bröt sig ut genom grinden mellan hagarna under natten. Ingen skada skedd och det enda som hänt var att vi fick flytta ett gäng mätta hästar (fri tillgång i andra hagen) tillbaka i rätt hage och börja förstärka staketet kring grinden. Så nu ser det ut som ett bättre koncentrationsläger med massa elband och staket men det är inte så lätt när man har hästar som upptäckt den svaga punkten mitt i vintern.. Vi snyggar till det till våren när tjälen släpper.

Idag var Tintin sur och okoncentrerad till max då en häst från andra hagen fått flytta in i deras hage. Den nya hästen är klippt och det finns en täckesmarodör i andra hagen, så de tyckte det var enklast att flytta hästen för att slippa strimlade täcken. Sen fattar jag inte varför man kommer på att man ska klippa hästen nu, och sen sura över att täckena går sönder när det inte är nån nyhet att det finns en unghäst som strimlar täcken när han leker. Hade det varit min häst hade jag låtit hästen vara oklippt, ingen av hästarna i stallet rids så aktivt att det gör något om de svettas ordentligt ibland under ridning.

Dagens inplanerade ridning blev till intet eftersom Tintin var så okoncentrerad, vi tar nytt försök imorgon och hoppas han är på bättre humör då :)
 
Hon är 25+. Funderar då hon inte verkar tycka det är kul att motionera.

En häst i den åldern kommer troligtvis må sämre om man ställer av den och åldras mycket snabbare.
Om den alltid tyckt om att motionstiders förr kan man kanske fundera på om något förändrats, pålagringar eller något annat som känns i kroppen?
 
En häst i den åldern kommer troligtvis må sämre om man ställer av den och åldras mycket snabbare.
Om den alltid tyckt om att motionstiders förr kan man kanske fundera på om något förändrats, pålagringar eller något annat som känns i kroppen?
Hon är princip avställd idag, Det har varit en tuff höst och vinter för mig
 
Jag börjar bli sjukt sugen på att åka till SM med Ariel, men rida de öppna klasserna. Försöker säga åt mig själv på skarpen att vi inte är redo än, utan att jag ska ha tålamod. :p
 
Jag börjar bli sjukt sugen på att åka till SM med Ariel, men rida de öppna klasserna. Försöker säga åt mig själv på skarpen att vi inte är redo än, utan att jag ska ha tålamod. :p

Behöver man inte kvala för de öppna klasserna? Vilken höjd ligger de på?
När jag var i Sverige nu sist så fick jag min syrras gamla tävlingskavaj. Så nu ligger jag i sjukstugan och kikar på konstiga, tyska dressyrprogram... :angel:
 
Behöver man inte kvala för de öppna klasserna? Vilken höjd ligger de på?
När jag var i Sverige nu sist så fick jag min syrras gamla tävlingskavaj. Så nu ligger jag i sjukstugan och kikar på konstiga, tyska dressyrprogram... :angel:

Jo, man behöver kvala även där. I hoppning är det två felfria rundor på den nivå man vill starta (0,70 eller 0,80 finns det för d-ponny) och två starter med minst 55 % i dressyren (LC eller
LB). Körning har jag ingen koll på, då det inte är aktuellt för oss och bruksridning är inte vår gren precis. :)
 
Trotsade kölden och blåsten (men i övrigt soligt och fint väder) och kom oss ut på en uteritt med en av finnhästarna i stallet. Sen att varkendera Tintin eller finnhästen är hästar som vill gå först på uteritt gjorde saken lite knepigare :angel:. Det gick fint i början och i slutet, men ungefär halvvägs längs vår standardrunda så går vägen förbi en pälsfarm, och idag var det tydligen väldigt läskigt där även om vägen är mycket bekant för båda hästarna. Tintin lade i bromsen och skulle inte gå förbi, inte den andra hästen heller och så höll de på sådär en bra stund. Ända tills jag tröttnade, hoppade av och gick med Tintin den lilla sträckan förbi farmen och hoppade upp igen. Efter det var det inga bekymmer. På hemvägen passade vi på att både trava och galoppera, jättekul och bägge hästarna fick springa av sig ordentligt. Den tid vi gick miste om där halvvägs tog vi igen på hemvägen om vi säger så.

Jag hade blivit så nöjd när allt skorvputsande gett resultat, på ena bakbenet i princip borta och bara nån litet ställe kvar på andra bakbenet. Idag hade Tintin kliat upp de nyss läkta ställena på det sämre bakbenet, så here we go again.. Men jag har alla smörjor som jag behöver så jag kör på samma koncept, det är ju bara ena benet nu, det andra tycks han lämna ifred.

På tal om något helt annat, fäller era fjordingar nu? Tintin började försiktigt tappa vinterpälsen för en månad sen ungefär, men han har hållit rätt hårt i den tills nu. Igår var första dagen som jag märkte att det faktiskt lossnar päls mer ”på riktigt”. Har plockat fram min gamla goding ryktstenen, den funkar bra på mammutpäls.
 
Jag har grav beslutsångest kring hingst till Ariel. Jag vill gärna välja den hingst jag bestämde mig för redan 2010, samtidigt har jag en kompis som vill köpa ev hingstföl om jag väljer en annan hingst (som jag också gillar, både i verkligheten och "på papperet" sas). Tur jag har fem månader kvar att vela på. :p

Just nu lutar det åt att inte betäcka öht. Mitt förstahandsval törs jag inte använda längre, pga att han diagnosticerats med spatt. Mitt andrahandsval har jag fått veta inte har det temperament jag vill ha, mitt tredjehandsval är för ung, jag vill se lite mer vad han nedärver först och mitt fjärdjehandsval känns helt ärligt bara som "meh". :arghh:

Så jag får åka till hingstpremieringen i x år och hoppas att det dyker upp en ny, oväntad hingst som stjäl mitt hjärta såsom förstahandsvalet gjorde för åtta år sedan. :love:

I övrigt vilar hästarna, då vi har haft svinkallt ända sedan jag kom hem från solsemestern. De verkar nöjda ändå, bara jag som är frustrerad. :p
 
Just nu lutar det åt att inte betäcka öht. Mitt förstahandsval törs jag inte använda längre, pga att han diagnosticerats med spatt. Mitt andrahandsval har jag fått veta inte har det temperament jag vill ha, mitt tredjehandsval är för ung, jag vill se lite mer vad han nedärver först och mitt fjärdjehandsval känns helt ärligt bara som "meh". :arghh:

Så jag får åka till hingstpremieringen i x år och hoppas att det dyker upp en ny, oväntad hingst som stjäl mitt hjärta såsom förstahandsvalet gjorde för åtta år sedan. :love:

I övrigt vilar hästarna, då vi har haft svinkallt ända sedan jag kom hem från solsemestern. De verkar nöjda ändå, bara jag som är frustrerad. :p

vi får väl hålla tummarna för Rubins Dixon på Grevagården i höst, då.

Mina hästar vilar också, fast sedan i söndags. Det är kallt ute och jag blev jätteförkyld. Så jag sitter inne och läser böcker i stället för att rida.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 247
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 371
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 597
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp