Fjordingtråd nr 3

Är det vanligt att hästar får mugg den här tiden på året? :confused: Tintin var skum igår när jag skulle rida, trodde först han hade magknip och ville rulla. Hoppade av och då skulle han klia sig på bakbenet. Krafsade igenom hovskägget och hittade skorv som han kliat i bägge karlederna bak. Uppenbart irriterad för han stampade flera ggr när jag red. Tvättade med descinficerande schampo, men jag är illa rädd att det är fotskabb han har :banghead:

Har sett flera hästar som haft fotskabb och jag känner igen det där stampandet. Det kommer ju knappast att bli av med, vi kan ju inte sanera hela lösdriften på 10 hektar samt alla hästar :nailbiting:
 
Är det vanligt att hästar får mugg den här tiden på året? :confused: Tintin var skum igår när jag skulle rida, trodde först han hade magknip och ville rulla. Hoppade av och då skulle han klia sig på bakbenet. Krafsade igenom hovskägget och hittade skorv som han kliat i bägge karlederna bak. Uppenbart irriterad för han stampade flera ggr när jag red. Tvättade med descinficerande schampo, men jag är illa rädd att det är fotskabb han har :banghead:

Har sett flera hästar som haft fotskabb och jag känner igen det där stampandet. Det kommer ju knappast att bli av med, vi kan ju inte sanera hela lösdriften på 10 hektar samt alla hästar :nailbiting:

Det är vanligt med mugg vid den här årstiden, ja. Hoppas fanimej inte att det är hovskabb!:(
Själv har jag inte mycket erfarenhet av något av dem men jag måste ju hålla med om att det verkar mer åt skabbhållet än mugg. De få gånger jag haft med mugg att göra har det liksom inte kliat på det viset.
 
Själva har vi haft en vecka med diffus kolik hos Herr Grå, som ju är en kolikhäst.
Det gör dock inte saken på något sätt lättare utan snarare tvärtom.

Han hade i måndags förra veckan, dagen efter och nu i lördags. Troligen samma hela tiden men varit pigg mellan. Han har dock fått fasta de dygn han haft känning och öka väldigt långsamt med högivorna. I förlängningen betyder det att han fastat tre dygn på en vecka (med veterinärs inrådan givetvis) och ändå fått hålla igång lite motionsmässigt. Det är inte så himla snällt att hålla igång en häst som inte får äta det han behöver men alternativet har ju varit värre.

I lördags (såklart!) så fick ändå DV komma ut och ge kramlösande, sedera, rektalundersöka och sonda, för säkerhets skull.

I samma veva började båda hästarna fälla rejält. Det var ta mig sjutton på klockslaget....typ klockan 15.00 på lördagen. Jag undrade när det skulle komma igång och tyckte att det ju börjar i mitten av januari men de har hållit inne till slutet av januari i år.

Herr Grå har ju ingen bra päls egentligen, den blev sämre så fort jag kastrerade honom och har sjunkit i kvalitet sen dess. Ganska mjuk och jag tycker den inte känns så vattenavstötande som jag vill ha den.
Medan Brunos päls är sträv och lite för mycket nästan. Han svettas ju så fort det är varmare än 4-5 grader plus i stallet. Vi har, de varmaste nätterna (6-7 grader), haft stallet öppet och Herr Grå får ha stalltäcke på. Vilket han har hela tiden för övrigt. Han svettas inte alls.

Brunos päls är ytterst effektiv och av extremt bra kvalitet om än lite mycket när temperaturerna skiftar från -10 - +8.
Han verkar inte svettas ute trots att det är samma temperatur men det har väl lite med blåsten att göra också, den håller ju temperaturen lite kallare.
 
Det är vanligt med mugg vid den här årstiden, ja. Hoppas fanimej inte att det är hovskabb!:(
Själv har jag inte mycket erfarenhet av något av dem men jag måste ju hålla med om att det verkar mer åt skabbhållet än mugg. De få gånger jag haft med mugg att göra har det liksom inte kliat på det viset.
Nä mugg tycker jag inte brukar ge det där irriterade sparkandet. Läste på nätet att hovskabb brukar märkas mest på hästarna den här tiden på året också.. Suck! Finns en ardenner i stallet som jag är övertygad att har hovskabb, men den går inte i samma hage som Tintin så jag hoppades att han skulle slippa skiten. Jag har liksom gett upp hoppet att försöka bli av med det helt om det är det Tintin fått, huvudsaken är att få honom symptomfri isåfall. Han var uppenbart besvärad av kliandet igår, stackarn. Men å andra sidan tycks han tycka det kliar lite överallt just nu, har varit varmt väder och han är lurvig och börjar smått släppa päls nu också.. Jaja, det är bara att tvätta och putsa, så får jag se hur det blir!
 
Själva har vi haft en vecka med diffus kolik hos Herr Grå, som ju är en kolikhäst.
Det gör dock inte saken på något sätt lättare utan snarare tvärtom.

Han hade i måndags förra veckan, dagen efter och nu i lördags. Troligen samma hela tiden men varit pigg mellan. Han har dock fått fasta de dygn han haft känning och öka väldigt långsamt med högivorna. I förlängningen betyder det att han fastat tre dygn på en vecka (med veterinärs inrådan givetvis) och ändå fått hålla igång lite motionsmässigt. Det är inte så himla snällt att hålla igång en häst som inte får äta det han behöver men alternativet har ju varit värre.

I lördags (såklart!) så fick ändå DV komma ut och ge kramlösande, sedera, rektalundersöka och sonda, för säkerhets skull.

I samma veva började båda hästarna fälla rejält. Det var ta mig sjutton på klockslaget....typ klockan 15.00 på lördagen. Jag undrade när det skulle komma igång och tyckte att det ju börjar i mitten av januari men de har hållit inne till slutet av januari i år.

Herr Grå har ju ingen bra päls egentligen, den blev sämre så fort jag kastrerade honom och har sjunkit i kvalitet sen dess. Ganska mjuk och jag tycker den inte känns så vattenavstötande som jag vill ha den.
Medan Brunos päls är sträv och lite för mycket nästan. Han svettas ju så fort det är varmare än 4-5 grader plus i stallet. Vi har, de varmaste nätterna (6-7 grader), haft stallet öppet och Herr Grå får ha stalltäcke på. Vilket han har hela tiden för övrigt. Han svettas inte alls.

Brunos päls är ytterst effektiv och av extremt bra kvalitet om än lite mycket när temperaturerna skiftar från -10 - +8.
Han verkar inte svettas ute trots att det är samma temperatur men det har väl lite med blåsten att göra också, den håller ju temperaturen lite kallare.

Det här inlägget kan jag ju inte gilla... Hoppas det håller sig lugnt ett tag nu!

Jenta fäller för fullt, Myran har börjat lite och övriga håller bestämt kvar pälsen på kroppen.
Jenta har å andra sidan börjat brunsta också - lite väl tidigt tycker jag.

Idag har Jenta och Yngve varit väldigt dyra - mycket trevliga i ridningen!
Börjar fundera på att ändra mina planer för året lite och kanske starta dem båda i LA dressyr för att se om vi möjligen når upp till 60% redan i år. Ursprungsplanen var annars att träna på, och se om de duger -19.
 
Hade precis tänkt skriva här då det gått så fantastiskt bra med Lasso nu i några veckor sen jag tog hjälp av en superduktig bekant.
Efter en träning var han som förbytt och "sitt gamla vanliga jag" igen som han var vid provridningen och första tiden här hemma. Så fantastiskt skönt och jag såg fram imot att börja rida på honom nu också.
Sen idag så backade vi 100 steg till ruta ett igen...
Han var spänd och stissig på våran(jättekorta) promenad och jag försökte bara göra det vi lärt oss som fungerat så bra. Men idag fungerade det inte alls. Han ställde sig på bakbenen och slog mot mig med sina broddade hovar innan han slet sig och drog i full fart hem. När jag kom hem(var bara några 100 meter) så var han helt panikslagen, darrade i hela kroppen och flåsade.
Bara börja om igen :(:(
Får förhoppningsvis hjälp i helgen av samma person igen. Problemet är ju att såna här grejer sällan händer när vi har hjälp, då går allt så bra och då kan jag ju inte få tips på hur jag ska hantera såna här situationer:down:
 
CB853BB5-CC34-46F5-970B-8241C2025904.jpeg

En bild på Tintin och bästa kompisen Ockra :) min duktiga kompis som fotat bilden.
 
Isak är tydligt uttråkad så nu har jag börjat jobba lite mer med honom.
Lite från marken med tömkörning, tränat på volt på töm/tygel och söka lätt stöd på ytter och eftergift för inner. Inte helt okomplicerat men det kommer säkert att gå fort för honom att lära sig vad jag vill.
Dessutom lite, lite träning uppsuttet. Skritt i ungefär tio minuter inklusive ett par halter. Svänga, försöka skritta en volt uppsuttet (han prejar gärna åt höger, därför är det en trevlig idé att "tvinga" honom att hålla sig ute till vänster utan att preja in, alltså höger varv).

Jenta och Yngve var på westernkurs i helgen som var, och båda skötte sig. Bra träning i traven, och så jobb med galoppombyten. "Riktigt" jobb med Jenta, som är mer färdig för övningen. Fick till några trevliga rena byten utan att jag krånglade till det.
Yngve fick påbörja sin träning mot byten. Han är egentligen inte riktigt tillräckligt stark i vänstergaloppen än, men han förstod övningen och vill samarbeta. Att vi inte får till det än, gör inte så mycket.
 
Här händer det inte så mycket. Jag började på mitt nya jobb i måndags och det nästan snurrar i skallen av all ny information och rutiner som ska in. Men väldigt trevliga arbetskompisar så jag tror det här blir riktigt bra! :) Just nu är det mycket på gång men så skönt med kortare restid till jobbet och mer tid över för annat.

Tintin gillar snövädret och kylan. Vi har inte fokuserat så mycket på något finlir gällande ridningen den senaste tiden utan mest bara ridit ut, gått på promenad eller busat i snön. Skönt det med! Tintin tycker det är kul att gasa i snön, det finns bara två lägen - on eller off. Man får liksom räkna med lite glädjeskutt i form av bockningar de första galoppfattningarna :angel: Sen är han inte den smidigaste hästen i stallet så man märker bara av att baken åker upp lite, nån liten studs. Så länge huvudet hålls uppe är det ingen fara :)

Fick annars tips om ett superbra märke att använda när jag ska smörja Tintins skorv. Bra att ha stallskompis med exemhäst, hon har liksom provat på det mesta och vet vad som fungerar.. Köpte två olika varianter av salva (samma tillverkare); en sort som lugnar kliandet och en sort som också är antibakteriell och kanon vid tex mugg. Har smort in de kliande eller skorviga ställena med ett par dagars mellanrum och det är nästan borta! Dyr salva men helt klart värd pengarna! :up:
 
Jag har börjat sätta igång Ricky igen. Ser ut såhär ---> :laugh: varje gång jag sitter på honom och flera timmar efteråt. Han är så förbaskat rolig att rida. Vi har börjat introducera lite dressyrtänk (mer än den allmänna lydnaden jag krävt på uteritter tidigare) och han verkar tycka det är så roligt att vara duktig. :love: Även om svänga fortfarande (efter fyra års träning...) är under hans värdighet. :p Han tycker att om jag får bestämma tempo, så borde han få bestämma riktning. :rofl:

Än så länge jobbar vi med grundläggande övningar, målet för året är att kunna rida (inte tävla) igenom en LC och det känns bra. Sen ska han ju hoppas in också, men det sparar jag tills vi åtminstone ser bommarna på marken. :angel:
 
Här jobbar vi knappt alls men är ute lite ibland. Herr grå måste ut lite i veckan för att hålla koliken borta men inte är det mycket och inte är vi så peppade som vi borde.

Båda hästarna har börjat gå upp lite i vikt igen när det blev kallt så jag har sänkt lite, lite. Det är ju ändå kallt men som jag nämnde förut så verkar det vara nollgradigt och regn som tar mest på dem.

Sedan har jag kommit på ett ganska unikt ”problem” tror jag när man har fjording.
Jag hör alltid att alla har problem med att hitta täcken med tillräckligt stor hals och jag har ofta det omvända.
Här spänner vi på innersta hålet (där det sitter bäst) och trots det så hasar täckena bakåt och de blir lite rörelsehindrade. Inte så de inte kan springa men irriterande.
Jag får alltid lägga till ett hål eller två på bogspännet, inåt. Detta oavsett märke eller typ.

Vi har alltså haft 4 fjordigar sammanlagt och de har alla varit olika i kroppen. Två har varit högställda och två lågställda. Jag har en av varje nu och hade en av varje förr. Samma med täckeslängd, två med 125 cm och två med 135 cm uppdelade på samma sätt.

Jag har funderat på detta så mycket men börjar tro att det är för att de är i normalhull mesta delen av året. De har ingen fet underhals eller fettnacke och ingen fet manke.
 
Här jobbar vi knappt alls men är ute lite ibland. Herr grå måste ut lite i veckan för att hålla koliken borta men inte är det mycket och inte är vi så peppade som vi borde.

Båda hästarna har börjat gå upp lite i vikt igen när det blev kallt så jag har sänkt lite, lite. Det är ju ändå kallt men som jag nämnde förut så verkar det vara nollgradigt och regn som tar mest på dem.

Sedan har jag kommit på ett ganska unikt ”problem” tror jag när man har fjording.
Jag hör alltid att alla har problem med att hitta täcken med tillräckligt stor hals och jag har ofta det omvända.
Här spänner vi på innersta hålet (där det sitter bäst) och trots det så hasar täckena bakåt och de blir lite rörelsehindrade. Inte så de inte kan springa men irriterande.
Jag får alltid lägga till ett hål eller två på bogspännet, inåt. Detta oavsett märke eller typ.

Vi har alltså haft 4 fjordigar sammanlagt och de har alla varit olika i kroppen. Två har varit högställda och två lågställda. Jag har en av varje nu och hade en av varje förr. Samma med täckeslängd, två med 125 cm och två med 135 cm uppdelade på samma sätt.

Jag har funderat på detta så mycket men börjar tro att det är för att de är i normalhull mesta delen av året. De har ingen fet underhals eller fettnacke och ingen fet manke.

Mina täcken är också oftast väl generösa kring halsen.
Enda undantaget när jag nyligen "klämde in" Yngve i ett för litet ponnyfleecetäcke. Då räckte det precis lagom.

Jag tror som du: är de i normalt hull så blir inte täckena för trånga fram. Eller någon annan stans heller, för den delen.
Jenta är lite fet men ryms ändå i täckena utan andra problem än det du beskriver.

Jag använder täcken väldigt sällan, den här vintern har klimatet varit sådant att jag endast använt fleecetäcke i samband med träning, när svettig häst skulle stå i transport.
Regn- eller vintertäcken har jag inte använt i år. Hittills.
 
Mina täcken är också oftast väl generösa kring halsen.
Enda undantaget när jag nyligen "klämde in" Yngve i ett för litet ponnyfleecetäcke. Då räckte det precis lagom.

Jag tror som du: är de i normalt hull så blir inte täckena för trånga fram. Eller någon annan stans heller, för den delen.
Jenta är lite fet men ryms ändå i täckena utan andra problem än det du beskriver.

Jag använder täcken väldigt sällan, den här vintern har klimatet varit sådant att jag endast använt fleecetäcke i samband med träning, när svettig häst skulle stå i transport.
Regn- eller vintertäcken har jag inte använt i år. Hittills.

Jag använder täcke vid extremregn då timmarna ute är viktigast och de har inte helt vattentätt skydd om de skulle vilja. Bruno går utan om det är 4 timmars regn eller mindre, han går utan om det är kallt och även ut svettig utan täcke om det är -5 grader eller varmare. Han har endast täcke inne om det är under -1 eftersom de inte på samma sätt kan gå sig varma inne i box.

Herr Grå går just nu övertäckad hela dagarna och inne på nätterna på grund av koliken. Han verkar inte heller svettas alls så hans päls är inte på långa vägar lika bra som Brunos. Han får alltid täcke vid regn oavsett tid och om tempen ligger under +5 grader. För säkerhets skull. Men det är ju en förbannat känslig häst och detta KAN ju vara en av anledningarna till koliken (eller bidragare); att jag trott att han kan gå otäckad även om det endast är kallt. För det gjorde han ju fram till för två veckor sedan.
 
Efter senaste träningen där jag och Lasso hade hjälp så känns det riktigt bra! Fick bra tips på hur jag ska hantera honom när han vid promenaderna stressar upp sig för saker och försöker dra hem. Jag räknar med att fler bakslag säkert kommer att komma men just nu känns det toppen!
Har även en sadel påväg hem till honom som jag hoppas ska fungera så att vi kan börja lite försiktigt med ridningen igen :)
Han känns överlag betydligt mer avslappnad och tillfreds nu även fast han kan stressa upp korta stunder ibland. Det blir bättre och bättre! :laugh:
 
Idag har jag varit ute och ridit fjordingar på förmiddagen.
Det är roligt.
Roligast just idag var Yngve, j-ar vilken trav han börjar utveckla. Visst han tappar balansen ibland och då "smider" han eller slår upp i galopp, men det börjar likna något med ganska bra tryck bakifrån och utan att öka stegfrekvensen.
 
Här är Bruno extremt pigg medan Herr Grå nog har en bit kvar innan han är som han ska men vi var ute 8 km idag i kylan iallafall.

Här utvecklas alltså inget alls just nu. ;):(
 
Här utvecklas alltså inget alls just nu. ;):(

Här utvecklas mitt soffsittande. :angel:

Men jag har iaf preliminärbokat bil, transport och chaufför till sommarens utställning, så jag kan åka med både Ariel och Ricky. Så skoj! Kommer inte få fram traven på dem men det gör ingenting. Bara kul att höra vad de får för bedömning. Ariel visades sist som sjuåring och Ricky som tvååring.
 
64968DB1-5FBF-4F86-8050-EC306F67774D.jpeg


Nöjda hästar har fått en bal i hagen, då jag ska resa bort. Kommer vara två fiskbullar när jag kommer hem. ;)

Men hull är så knepigt. Ricky är normal, på gränsen till tunn över revbenen. Men hård mankam. Ariel känner man nästan inte revbenen på, men hon har inget fett alls nästan i mankammen. :crazy:
 
Visa bifogad fil 11149

Nöjda hästar har fått en bal i hagen, då jag ska resa bort. Kommer vara två fiskbullar när jag kommer hem. ;)

Men hull är så knepigt. Ricky är normal, på gränsen till tunn över revbenen. Men hård mankam. Ariel känner man nästan inte revbenen på, men hon har inget fett alls nästan i mankammen. :crazy:

Som mina då.....jag vet att Herr Grå börjar bli tjock när han blir mindre tydlig över revbenen och korv bakom bogbladet medan Bruno börjar bli tjock när hans mankam börjar bli fast. Så, de blir tjocka på olika sätt.

Brunos revben känner man oavsett om han är smal eller tjock, och ser dem också när han andas djupt eller vänder sig om. Han har en sådan bröstkorg, ganska stor åt sidorna liksom.

Ja, det är knepigt men det finns ju jäkligt bra mätsätt. Jag tittar på den där filmen jag länkade till för länge sedan, mist en gång i månaden och går sedan ut och känner genom hästarna. För säkerhets skull.
 
Som mina då.....jag vet att Herr Grå börjar bli tjock när han blir mindre tydlig över revbenen och korv bakom bogbladet medan Bruno börjar bli tjock när hans mankam börjar bli fast. Så, de blir tjocka på olika sätt.

Brunos revben känner man oavsett om han är smal eller tjock, och ser dem också när han andas djupt eller vänder sig om. Han har en sådan bröstkorg, ganska stor åt sidorna liksom.

Ja, det är knepigt men det finns ju jäkligt bra mätsätt. Jag tittar på den där filmen jag länkade till för länge sedan, mist en gång i månaden och går sedan ut och känner genom hästarna. För säkerhets skull.
Ja hull är knepigt, speciellt nu med vinterfluffiga fjordingar. Fluffet lurar ögat något enormt. Kollar hullet på Tintin då och då enligt samma princip som på videon du länkade, den är suverän. Han är lite för tjock i nuläget men nu får jag mer tid över till häst i och med jobbytet, så det ska jag försöka åtgärda :up:.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 198
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 371
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 573
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp