Fjordingtråd nr 3

vi får väl hålla tummarna för Rubins Dixon på Grevagården i höst, då.

Mina hästar vilar också, fast sedan i söndags. Det är kallt ute och jag blev jätteförkyld. Så jag sitter inne och läser böcker i stället för att rida.

Det gör jag gärna, men han funkar inte med Ariel iaf. ;)

Kan verkligen rekommendera Training horses the Ingrid Klimke way, sjukt inspirerande bok! Då jag precis kommit hem och det är ljust ute (!) fortfarande och ”bara” -10 så ska jag försöka ta mig ut en sväng. Måste bara bestämma vem jag ska rida. ;)
 
Just nu lutar det åt att inte betäcka öht. Mitt förstahandsval törs jag inte använda längre, pga att han diagnosticerats med spatt. Mitt andrahandsval har jag fått veta inte har det temperament jag vill ha, mitt tredjehandsval är för ung, jag vill se lite mer vad han nedärver först och mitt fjärdjehandsval känns helt ärligt bara som "meh". :arghh:

Så jag får åka till hingstpremieringen i x år och hoppas att det dyker upp en ny, oväntad hingst som stjäl mitt hjärta såsom förstahandsvalet gjorde för åtta år sedan. :love:

I övrigt vilar hästarna, då vi har haft svinkallt ända sedan jag kom hem från solsemestern. De verkar nöjda ändå, bara jag som är frustrerad. :p
Kikade igenom katalogen med hingstar häromdagen, många fina finns det. Är bara nyfiken om spatten hos den ena hingsten har någon klar orsak eller om de inte vet. Hade varit intressant att veta.
 
Kikade igenom katalogen med hingstar häromdagen, många fina finns det. Är bara nyfiken om spatten hos den ena hingsten har någon klar orsak eller om de inte vet. Hade varit intressant att veta.

Om jag inte missförstått, så är det ingen klar orsak, men han fick en spark på just den hasen för några år sedan. Dvs det skulle kunna vara det som aktiverade spatten.
 
Kylan har till sist anlänt till Hamburg, neråt -20 på nätterna. Ridhusen är såklart proppfulla hela tiden, får inte så mkt gjort. Idag red vi ett kort joggingpass efter "uppvärmning" (nedkylning av ryttare) ute. Imorgon kommer hovis, hen fick ställa in förra veckan, nu börjar tårna bli långa.
Visstja, nu sitter den spanska skritten från sadeln också. :D Ska se om jag kan få någon att filma någon dag.

I övrigt lutar det mer och mer åt ett återvändande till Sverige, börjar känna mig färdig här. Särskilt färdig med den här storstadshästhållningen. Så vill jag inte hålla min häst. I måndags morse fick jag ett rund-sms av stallpersonalen där de skrev att "pga vädret ställer vi inte ut några hästar idag". Vädret ifråga var ett par minus, 5 cm pudersnö, strålande sol och blå himmel..
 
Det gör jag gärna, men han funkar inte med Ariel iaf. ;)

Kan verkligen rekommendera Training horses the Ingrid Klimke way, sjukt inspirerande bok! Då jag precis kommit hem och det är ljust ute (!) fortfarande och ”bara” -10 så ska jag försöka ta mig ut en sväng. Måste bara bestämma vem jag ska rida. ;)

Jag har kanske fått fram fel häst; men Dixon och Ariel är väl inte särskilt besläktade. Är det något annat som hindrar?

(nej, jag raggar inte; jag undrar för att lära mig mer)
 
Jag har kanske fått fram fel häst; men Dixon och Ariel är väl inte särskilt besläktade. Är det något annat som hindrar?

(nej, jag raggar inte; jag undrar för att lära mig mer)

Bägge har Knast, Ariel som morfar och Dixon som farmors farfar. :) Jag försöker i möjligaste mån inte linjeavla (även om Ricky fick samma individ två gånger i femte led).

Sen har Dixon dessutom Dalarblod vilket jag undviker och en färg som det är 50 % risk att få. Jag föredrar ljusbrunblack och rödblack. :)
 
Bägge har Knast, Ariel som morfar och Dixon som farmors farfar. :) Jag försöker i möjligaste mån inte linjeavla (även om Ricky fick samma individ två gånger i femte led).

Sen har Dixon dessutom Dalarblod vilket jag undviker och en färg som det är 50 % risk att få. Jag föredrar ljusbrunblack och rödblack. :)

Vilken färg är det "risk" att få? Eller, varför valde du ordet risk? :D Är det bara en smaksak eller finns det t ex sjukdomar bundna till den färgen?
 
Bägge har Knast, Ariel som morfar och Dixon som farmors farfar. :) Jag försöker i möjligaste mån inte linjeavla (även om Ricky fick samma individ två gånger i femte led).

Sen har Dixon dessutom Dalarblod vilket jag undviker och en färg som det är 50 % risk att få. Jag föredrar ljusbrunblack och rödblack. :)

Du är väldigt kräsen...
Knast på långt avstånd och kallar det linjeavel.
Undvika Dalar.

Att inte gilla vitblack är förstås OK, även om jag tycker att det har värde att bevara de färger som finns och är godkända.
 
Du är väldigt kräsen...
Knast på långt avstånd och kallar det linjeavel.
Undvika Dalar.

Att inte gilla vitblack är förstås OK, även om jag tycker att det har värde att bevara de färger som finns och är godkända.

Kräsen? Nä, jag vill gärna, om det blir ett sto, att hon ska vara intressant att fortsätta avla på. Hittills har jag inte träffat nån individ med Dalarblod som jag klickar med, så det han nedärver tilltalar uppenbarligen inte mig. :)

Självklart finns det ett värde i att bevara alla färgerna, men det ser jag inte som mitt personliga ansvar. ;)
 
Om jag inte missförstått, så är det ingen klar orsak, men han fick en spark på just den hasen för några år sedan. Dvs det skulle kunna vara det som aktiverade spatten.
Det låter som en rimlig förklaring. Har ju själv hållit på med fjordingar i så några år att jag inte har riktigt koll, men jag har åtminstone fått den uppfattningen att spatt är rätt ovanligt hos fjording?
 
Det låter som en rimlig förklaring. Har ju själv hållit på med fjordingar i så några år att jag inte har riktigt koll, men jag har åtminstone fått den uppfattningen att spatt är rätt ovanligt hos fjording?

Mer ovanligt än fång och eksem, men inte så ovanligt att det inte förekommer. Är mer vanligt än slinger, som också finns i rasen. Däremot har jag inte tillgång till försäkringsbolagens statistik längre. :(
 
Mer ovanligt än fång och eksem, men inte så ovanligt att det inte förekommer. Är mer vanligt än slinger, som också finns i rasen. Däremot har jag inte tillgång till försäkringsbolagens statistik längre. :(
Har inte haft en aning om att slinger förekommer hos fjording, trodde det var något som förekom förut hos russ och ibland hos araber. Se där vad man lär sig något nytt hela tiden :up: Men för övrigt så tycker jag att fjording är en frisk ras, fång är väl det vanligaste man hör om men det är oftast pga för mycket mat och för lite motion i kombination med lättfödd häst.
 
Mer ovanligt än fång och eksem, men inte så ovanligt att det inte förekommer. Är mer vanligt än slinger, som också finns i rasen. Däremot har jag inte tillgång till försäkringsbolagens statistik längre. :(

Men slinger kan ju inte vara speciellt vanligt? Det är ju inte ens vanligt hos russ, vad jag vet? Vi har ju inte många fjordhästar i Sverige och jag har aldrig hört att någon fjordhäst har haft det även om det säkert förekommer.
Eksem har väl ökat men är väl inte heller vanligt.

Att hästar som SKA vara lättfödda, enligt rasbeskrivningen, i stor utsträckning har fång får nog ses som en välfärdssjukdom, som @mollyphlox skriver. Beviset ligger ju i ökningen där just välfärden Ökat i samma takt som fången, och rädslan att ge protein (vilket veterinärer i Storbritannien berättar är ett stort problem hos avkommor där mammorna fått för lite protein under dräktigheten. De har större risk att få fettrelaterad fång).
 
Men slinger kan ju inte vara speciellt vanligt? Det är ju inte ens vanligt hos russ, vad jag vet? Vi har ju inte många fjordhästar i Sverige och jag har aldrig hört att någon fjordhäst har haft det även om det säkert förekommer.
Eksem har väl ökat men är väl inte heller vanligt.

Min förra fjording blev utdömd och avlivad pga slinger, men det var många år sedan (-97). Har inte hört om fler så känns inte som det kan vara så vanligt.
 
Min förra fjording blev utdömd och avlivad pga slinger, men det var många år sedan (-97). Har inte hört om fler så känns inte som det kan vara så vanligt.

Ja, sedan verkar det ju vara så att det som russ har är en underutveckling av lillhjärnan medan man också kan få det av trauma. Det verkar också kunna vara en försträngning över ryggmärgen som ju också kan orsakas av trauma.
Slinger orsakat av underutveckling verkar visa sig redan före 4 års ålder medan trauma ju kan visa sig när som helst i ålder.

Har vi verkligen slinger i russform hos fjordingen? Det tror jag inte.
 
Ja, sedan verkar det ju vara så att det som russ har är en underutveckling av lillhjärnan medan man också kan få det av trauma. Det verkar också kunna vara en försträngning över ryggmärgen som ju också kan orsakas av trauma.
Slinger orsakat av underutveckling verkar visa sig redan före 4 års ålder medan trauma ju kan visa sig när som helst i ålder.

Har vi verkligen slinger i russform hos fjordingen? Det tror jag inte.

Min avlivades när hon var 18. Tävlat framgångsrikt i flera år innan dess utan några symptom, så hon kan ju inte haft russformen.
 
Men slinger kan ju inte vara speciellt vanligt? Det är ju inte ens vanligt hos russ, vad jag vet? Vi har ju inte många fjordhästar i Sverige och jag har aldrig hört att någon fjordhäst har haft det även om det säkert förekommer.
Eksem har väl ökat men är väl inte heller vanligt.

Att hästar som SKA vara lättfödda, enligt rasbeskrivningen, i stor utsträckning har fång får nog ses som en välfärdssjukdom, som @mollyphlox skriver. Beviset ligger ju i ökningen där just välfärden Ökat i samma takt som fången, och rädslan att ge protein (vilket veterinärer i Storbritannien berättar är ett stort problem hos avkommor där mammorna fått för lite protein under dräktigheten. De har större risk att få fettrelaterad fång).

Nä, jag skrev ju att det var ovanligare än spatt och spatt är inte heller vanligt. Jag har några fjordhästar i min databas som har diagnosen slinger. Vet att det finns en norsk hingst man spårat anlaget till (men kommer inte på vad han heter nu) och ffa vid inavel så har det då fötts individer med slinger. Inte alls lika omfattande som russens problematik.

Fång räknas inte som ärftligt, till skillnad från de andra sjukdomarna. Däremot är de anlag som gör att hästen är predisponerad att få fång ärftliga.
 
Idag fick jag sån lust att ta tag i Tintins inkörning. Men var finns de där duktiga medhjälparna när man behöver dem?

Jag har hjälpt till att köra in ett par shettisar, så jag har rätt bra hum om hur jag ska gå tillväga. Men skulle gärna ha en medhjälpare till hands som också har lite erfarenhet. Vill inte ha några missöden.. Tintin är mycket tömkörd och gillar det, förra vintern prövade vi att lyfta en rockard på plats (utan att spänna för) och gick med honom, väldigt odramatiskt. Så jag tror inte att det borde vara några större problem.. Sele har jag och kärra finns att låna av stallskompisar.

Måste spåna vidare på det här känner jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 331
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 544
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp