Fjordingtråd nr 3

Ja hull är knepigt, speciellt nu med vinterfluffiga fjordingar. Fluffet lurar ögat något enormt. Kollar hullet på Tintin då och då enligt samma princip som på videon du länkade, den är suverän. Han är lite för tjock i nuläget men nu får jag mer tid över till häst i och med jobbytet, så det ska jag försöka åtgärda :up:.

Ja, jag tycker det är en av de absolut bästa filmer om hullbedömning. Efter att ha sett den kan jag på ett mycket bättre sätt se hur en häst är i hullet och kan jag få känna kan jag ännu bättre förstå.
 
Som mina då.....jag vet att Herr Grå börjar bli tjock när han blir mindre tydlig över revbenen och korv bakom bogbladet medan Bruno börjar bli tjock när hans mankam börjar bli fast. Så, de blir tjocka på olika sätt.

Brunos revben känner man oavsett om han är smal eller tjock, och ser dem också när han andas djupt eller vänder sig om. Han har en sådan bröstkorg, ganska stor åt sidorna liksom.

Ja, det är knepigt men det finns ju jäkligt bra mätsätt. Jag tittar på den där filmen jag länkade till för länge sedan, mist en gång i månaden och går sedan ut och känner genom hästarna. För säkerhets skull.

Jag tycker den filmen var svår då det var en så tydligt överviktig häst, jag hade velat se hur hästen ska se ut som normalviktig.

Känner på mina varje lördag. :)
 
Ridit en några fjordingar idag.

Yngve fortsätter att visa upp ganska trevlig trav - och jag höjer förstås ribban hela tiden och är inte riktigt nöjd utan vill ha mer. Om han hade visat den här traven i höstas hade jag å andra sidan varit tårögd av glädje. Stackars häst...

Jenta har börjat få till bytena, även om de inte är särskilt snygga än men benen börjar hänga med i rätt ordning. Kul.

Isak har jag ridit idag igen, och idag fick han springa. Det tyckte han uppenbarligen var jättekul!
 
Dags att börja banta Ricky igen alltså. :angel:

Visst är den bra?

Den sista är ju typiskt en sådan där häst som garanterat kan kamouflera mycket vikt, vilket för mig är skrämmande. Men, å andra sidan så fungerar ju mätningen för hand väldigt bra i detta sammanhang.
 
Kände på Tintin idag och herregud vad han fläskat till sig under de senaste veckorna! Det märks att jag haft för mycket att göra och att en häst flyttat (= Tintin hittar mer hö att äta..). Nu är det bara att sätta igång och motionera mer flitigt med honom :o

Provade en dressyrsadel idag. Har fått låna en gammal (närmare 20 år) Passier av en bekant, får köpa den om jag vill. Tyckte den låg helt ok på Tintin trots hans extra fläsk, så bara jag bantar ner honom lite så tror jag den passar ännu bättre. Provred och den var bekväm, hästen verkade nöjd.. Måste ha min duktiga kompis att kolla närmare på den så får hon säga sin åsikt, hon har bättre koll på sadlar än vad jag har. Enda minusen är att sadeln är 16,5” tum, vilket är lite kort för mina ben och rumpa, men eftersom det ändå är en dressyrsadel så kändes det helt okej att sitta i den.. Sen börjar stoppningen ha sett sina bästa dagar, men det går ju att åtgärda om jag köper den, den är inte så dyr i vilket fall som helst. :)
 
Visst är den bra?

Den sista är ju typiskt en sådan där häst som garanterat kan kamouflera mycket vikt, vilket för mig är skrämmande. Men, å andra sidan så fungerar ju mätningen för hand väldigt bra i detta sammanhang.

Ariel är ju också sån, hon ser så snygg och slimmad ut (speciellt om man jämför med Ricky), men hon har gömt små fettklumpar här och där. Ricky är tunn över revbenen, med mer hängbuk sas och mtp vad jag kände i lördags på tok för mkt depå på halsen. Så nu blir det bantning... Eller ja, det blir bantning när jag kommer hem igen. :p
 
Jag tycker vi försöker påminna varandra om att kolla våra hästar lite då och då (ca en gång i månaden) och så kan vi ju redovisa lite hur det står till.

Just nu skulle jag säga att Herr Grå är perfekt om än omusklad, ser troligen tunn ut för de flesta Fjordhästägare.
Bruno är på väg uppåt och bör hållas koll på. Något omusklad han också, så klart.

Jag har ju också en utställning att tänka på. Dock ej med Herr Grå. Han är utställd så mycket och jag vet precis vad han får.
 
Jag tycker vi försöker påminna varandra om att kolla våra hästar lite då och då (ca en gång i månaden) och så kan vi ju redovisa lite hur det står till.

Just nu skulle jag säga att Herr Grå är perfekt om än omusklad, ser troligen tunn ut för de flesta Fjordhästägare.
Bruno är på väg uppåt och bör hållas koll på. Något omusklad han också, så klart.

Jag har ju också en utställning att tänka på. Dock ej med Herr Grå. Han är utställd så mycket och jag vet precis vad han får.

Hm.
Av mina hemma vill jag påstå:
Lester - lite fläskig. Dock inte värre än under sommaren, behöver säkert gå ner 50kg eller så. Svårt att åtgärda pga går på lösdrift och flera hästar som äter tillsammans.
Ärlig, Yngve, Reggie, Dixie, Isak: perfekta i hull. Dixie ska "fläskas på" lite ändå (du förstår nog varför och vad jag tänker om det).
Ska man vara riktigt petig så har både Isak och Ärlig lite "bonushull" men inte så det är någon fara. Ärlig är rätt kantig i typen så han ser inte så vacker ut när han egentligen är rätt i hull.
Jenta: för tjock. Får ganska lite mat, och borde få ännu mindre.
Myran: något för tjock, kommentar som Jenta.
 
Jag tycker vi försöker påminna varandra om att kolla våra hästar lite då och då (ca en gång i månaden) och så kan vi ju redovisa lite hur det står till.

Just nu skulle jag säga att Herr Grå är perfekt om än omusklad, ser troligen tunn ut för de flesta Fjordhästägare.
Bruno är på väg uppåt och bör hållas koll på. Något omusklad han också, så klart.

Jag har ju också en utställning att tänka på. Dock ej med Herr Grå. Han är utställd så mycket och jag vet precis vad han får.
Det hade varit roligt att åka på utställning med Tintin, jag tycker att han är väldigt fin och proportionerlig i kroppen, men jag kan ju vara något partisk. Visserligen inte så stor ide att visa en valack, men pappan har lämnat många fina föl och om inte annat för mammans skull. Hade varit roligt ifall uppfödaren tänkt ta fler föl på henne. Tintin är aldrig visad som föl eller unghäst heller pga sjukdom i familjen hos uppfödaren. Det var därför han reds in rätt sent också.

Det ordnas väldigt lite utställningar där fjordingar kan delta i Finland (förutom för unghästar upp till tre år, någon stamboksintagning nu och då) och tyvärr bor jag i helt fel ände av landet. I sommar firar Finlands fjordhästförening 30 år och ordnar en jubileumsutställning. Förstås i södra Finland, känns lite taskigt mot en rätt transportovan häst att behöva åka närmare 500 km per väg bara för att delta i en utställning.. :down:
 
What!? Att du berättar? Eller att de är ”fläskiga”?

Jag menar att du berättar och vet precis vad du har i hagen. :)
Eller har jag missuppfattat inlägget helt?

Däremot fattar jag inte Dixie, som du tror att jag ska fatta. :o

Jag drev bara lite med dig.
Jo, förstod att du gillade att jag berättar och har koll, och inte heller gillar att jag har några som är för fläskiga.

Dixie ska visas i höst... apropå en tidigare kort diskussion vi haft om vad man anser som normalt hull där.
 
Jag drev bara lite med dig.
Jo, förstod att du gillade att jag berättar och har koll, och inte heller gillar att jag har några som är för fläskiga.

Dixie ska visas i höst... apropå en tidigare kort diskussion vi haft om vad man anser som normalt hull där.

Haha, då förstår jag, båda grejjerna. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 252
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 373
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 598
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp