Fjordingtråd nr 3

Just ja @_Zacke_ nu när jag läste @mollyphlox kommentar om "yrväder" slog det mig (apropå att han var lugn i början). Ariel och jag har ju hängt ihop i tio år, ändå tog det mig flera år innan jag såg mönstret. Hon är lugn, nästan lite sävlig, på sommaren. Lagom pigg på vår och höst. Vintertid är hon ett popcorn (:bump:) som aldrig kan vara lugn, knappt vet vad en förhållning är och som gärna letar efter saker att bli "rädd" för, så hon kanske tom kan få in lite rejsande. :laugh:

Numera, när jag lärt mig det, så undviker jag saker och situationer som triggar henne extra. Tex är hon pigg även sommartid i vagn, så jag kör henne inte vintertid. :p Eller hoppning, där ser jag till att vi bara hoppar enkla övningar med mkt rakt fram, så hon inte går omkull i kurvorna. :angel: För att inte tala om galopp bakom annan häst.... :eek:

Så det kanske är så "enkelt" att han förutom allt kring flytten har gått in i vinter-humör? :idea:
 
Så det kanske är så "enkelt" att han förutom allt kring flytten har gått in i vinter-humör? :idea:

Ja tänk om det är så, har inte tänkt på det. Har själv aldrig haft någon som ändrat humör efter väder men har hört andra som haft såna hästar:)
Men det är ju å andra sidan rätt tråkigt om man varje höst/vinter får en häst som ändrar personlighet så extremt så att man knappt kan jobba med honom :(
Här har vi inte riktigt haft någon vinter än men det är ju så klart lite kallare och betydligt mörkare än när han flyttade hit.
Men kanske "vinterhumör" ihop med allt nytt och att jag känner mig lite otrygg med ny häst(för det måste jag ändå erkänna att jag gör innerst inne) gör det hela mycket värre?
Jag inser ju så klart att det bara gäller att ha tålamod, tålamod, tålamod... men jag är lite av ett kontrollfreak som vill veta, grubblar och funderar likförbannat :arghh:
Tänkte se om tränaren vill komma hit nästa vecka igen och ge oss en liten knuff i rätt riktning igen, han är ju betydligt lugnare när hon är här:cautious:
 
Ja tänk om det är så, har inte tänkt på det. Har själv aldrig haft någon som ändrat humör efter väder men har hört andra som haft såna hästar:)
Men det är ju å andra sidan rätt tråkigt om man varje höst/vinter får en häst som ändrar personlighet så extremt så att man knappt kan jobba med honom :(
Här har vi inte riktigt haft någon vinter än men det är ju så klart lite kallare och betydligt mörkare än när han flyttade hit.
Men kanske "vinterhumör" ihop med allt nytt och att jag känner mig lite otrygg med ny häst(för det måste jag ändå erkänna att jag gör innerst inne) gör det hela mycket värre?
Jag inser ju så klart att det bara gäller att ha tålamod, tålamod, tålamod... men jag är lite av ett kontrollfreak som vill veta, grubblar och funderar likförbannat :arghh:
Tänkte se om tränaren vill komma hit nästa vecka igen och ge oss en liten knuff i rätt riktning igen, han är ju betydligt lugnare när hon är här:cautious:
Med Tintin har jag också märkt att han reagerar på vädret, jag tror det beror på att de inte rör sig lika mycket ute i lösdriften. Lite överskottsenergi som måste ut nånstans. Precis som @Habina skrev, det passar in på min pålle också. En del dagar blir jag lite osäker (hade en stor halvblodsvalack tidigare som var för svår för mig och det har satt sina spår) men då tar vi det lugnare den dagen. :) Sakta men säkert blir det bättre. I början vågade jag inte ens rida om jag var ensam, men nu är det inget problem.

Tintin är också en hejare på att läsa av mitt kroppsspråk och humör, något som jag tycker märks mer hela tiden. Är jag okoncentrerad/stressad/lugn/glad osv så smittar det av sig på honom, mer än jag tycker att det gjort med nån annan häst. Han är rätt känslig faktiskt. Vilket är både en stor fördel men ibland också en nackdel. Bra att vara medveten om ändå :)
 
@_Zacke_
Om din häst inte har fri tillgång på grovfoder så testa att höja fodret med något/några kilo per dag.

Jag har i vanliga fall extremt högblodade hästar på vintern men i år så har regnet gjort att de gått ner lite i vikt så jag har höjt 1-2 kg grovfoder per häst och helt plötsligt är de kolugna. Lätta att ta in, rids bara 1-2 ggr i veckan och inga långa sträckor (6-8 km) jämfört med före vintern när de gick ca 10-18 km varje tur, ca 3-5 ggr i veckan.

Jag har kopplat det till att de annars behövt använda sin egen energi till att hålla värmen medan de nu när de äter mer inte har samma behov.

Givetvis är det bara en gissning men det kan mycket väl vara så.
 
Varit iväg på ponnymätning.
Yngve och Reggie är båda mätta till 141 cm i mankhöjd. För Yngve var det slutmätning.
Reggie var möjligen maxad C-ponny (han krympte för ena mätpersonen så de fick lite olika mått, men för mig är det mer praktiskt med liten D än maxad C för jag slipper mäta om innan åttaårsmätningen så vi satt honom som liten D; det är ju heller inte till nackdel för någon annan så vi valde att inte krångla hur länge som helst) men gick in som 141 cm.

Jag är nöjd och glad.
 
Jag har köpt ett par nya barfotaboots, så nu har alla fötterna varsin doja. Påbörjade projektet att gå in skorna idag, en halvtimmes skritt ute. I förrgår hade vi dressyrträning, det märks nu tydligt att knegandet med förvänd öppna, bakdelsvändningar och galoppfattningar ur skritt har gett resultat. Fick ytterligare en byggsten till galoppen, det där med att driva vid rätt tillfälle. Enorm skillnad när jag fokuserar på vilket ben som gör vad, och när. Rätt hjälp gav då en större galopp uppåt, snarare än framåt. Kändes mäktigt. (Så mäktig en nu kan känna sig på 143 cm häst :p )
 
Puttar upp tråden. :)

Vi har inte kunnat rida pga snöstyltor ett par veckor. Nu var hovis här i fredags och då fick Ariel snösulor. Skämtade med hovis om att då blir det väl kallt. Den här helgen har det varit -17 grader. :meh:

Men idag firar Ariel och jag 10 år tillsammans, så jag är ändå glad. Glad över min fina, fina häst som jag älskar över allt annat. Som jag trodde att jag skulle förlora vid två tillfällen 2013.

Nu satsar vi mot kommande tio år. Kanske, kanske blir det så vi tar oss till SM. Eller så får hon fler föl. Eller så lullar vi bara på. Men roligt blir det! :laugh:
 
Vi pysslar på :) har varit ganska lugnt den senaste tiden, vi väntar på våren.. Jag har haft ganska mycket att göra, kommer att byta jobb inom ett par veckor så det är en del att fixa. Men ska bli skönt med lite mer ledig tid, har haft lite dåligt samvete över att jag inte får ihop tid till allt jag vill göra (häst/vänner/familj förutom jobbet..), så jag hoppas det ordnar sig nu. Spännande med nytt jobb hur som helst!

Tintin har varit lite busig och okoncentrerad den senaste tiden, men han har känts fin i ridningen när motivation och koncentration möts så att säga. Jag hoppas vi har möjlighet att komma oss iväg på nån tävling i sommar, tror det skulle vara bra träning för oss båda! :)
 
Här höjer vi maten hela tiden för regn och kyla, framförallt regnet har tagit hårt på mina hästar i år och då har vi riktigt bra hö. För bra egentligen för mina hästar som får en del halm i vanliga fall. Halmen tog jag bort för en månad sedan och ersatte det med hö.
Nu har jag höjt höt och ska göra det igen!

Vi gör typ inget alls men det beror på att vi varit ordentligt sjuka allihopa och det går en vecka eller eller två, per person.

Hästarna är lurviga och mysiga men borde gå mer än de gör, av flera anledningar.
Trots det är de väldigt snälla när man är ute. Bruno, som ju är yngre och bara går på släp just nu när inget annat finns att tillgå (medryttare och tid) är ju givetvis piggare och lite väl glad ibland men trots det fantastiskt medgörlig.
Han sitter helt fast i vagnen och ingen håller honom och det går hur bra som helst. Lite banan går han men just den sidan behöver han stretcha lite, så ;).
 
Här höjer vi maten hela tiden för regn och kyla, framförallt regnet har tagit hårt på mina hästar i år och då har vi riktigt bra hö. För bra egentligen för mina hästar som får en del halm i vanliga fall. Halmen tog jag bort för en månad sedan och ersatte det med hö.
Nu har jag höjt höt och ska göra det igen!

Vi gör typ inget alls men det beror på att vi varit ordentligt sjuka allihopa och det går en vecka eller eller två, per person.

Hästarna är lurviga och mysiga men borde gå mer än de gör, av flera anledningar.
Trots det är de väldigt snälla när man är ute. Bruno, som ju är yngre och bara går på släp just nu när inget annat finns att tillgå (medryttare och tid) är ju givetvis piggare och lite väl glad ibland men trots det fantastiskt medgörlig.
Han sitter helt fast i vagnen och ingen håller honom och det går hur bra som helst. Lite banan går han men just den sidan behöver han stretcha lite, så ;).

Oj, har ni så tufft väder!
Här har det varit ganska trevligt väder egentligen med temperatur strax under nollan (två, tre minus).
Det kom en rejäl mängd snö i tisdags och onsdags, ca 50cm hemma hos mig, så det var inte så roligt att rida under förra veckan.
Helgen har å andra sidan varit jättevacker så jag har kommit ut och tränat lite.
Har suttit på Isak två gånger (han är född -15) och en gång skrittat runt på gårdsplan.
Egentligen är planen att Isak ska få vara körponny det här året, men att sitta in honom skadar ju inte när det är för dåligt underlag för ridning (av de andra hästarna) och jag är för lat eller det är för mörkt för tömkörning.
 
Oj, har ni så tufft väder!
Här har det varit ganska trevligt väder egentligen med temperatur strax under nollan (två, tre minus).
.

Jo, vi har nog det. Vår självfyllande damm är full som vid en snölossning på våren efter en extremsnöig vinter. Då ska man veta att den dammen var snustorr från april till oktober/november så allt vatten i den är från nu i höst.

Jag trodde inte det skulle påverka dem så mycket, faktiskt. De har ju regntäcke trots ordentlig päls eftersom regnet alltid ligger runt +2 grader och jag vill ha dem ute till 19-21 helst.

Det verkar alltså vara regn i "kyla" som påverkar dem extremt mycket i år och jag vet inte varför men det är också helt nytt att det är så här regnigt. Jag har aldrig varit med om det sedan jag flyttade hit.

Torr kyla, som nu (-8 - -12) tror jag inte är ett problem alls. Det vet man ju själv när man går ut att runt nollan känns mycket kallare än när det är kallt "på riktigt".
 
En fråga som slog mig. Tunnar ni ur manen på era fjordingar? Det börjar bli dags att klippa Tintins man nu igen, den växer som ogräs (vilket är ganska bra, iochförsig..) men han har ett parti nära öronen där manen är jättetjock och det är lite svårt att få det snyggt speciellt nu under vintern. Blir lite "touch av sopborste" över det hela :meh: Så nu undrar jag hur man bäst tunnar ur det svarta partiet lite grann, få se om jag vågar mig på det! Jag har tillgång till en bra sax, men det är typ allt! :nailbiting:
 
En fråga som slog mig. Tunnar ni ur manen på era fjordingar? Det börjar bli dags att klippa Tintins man nu igen, den växer som ogräs (vilket är ganska bra, iochförsig..) men han har ett parti nära öronen där manen är jättetjock och det är lite svårt att få det snyggt speciellt nu under vintern. Blir lite "touch av sopborste" över det hela :meh: Så nu undrar jag hur man bäst tunnar ur det svarta partiet lite grann, få se om jag vågar mig på det! Jag har tillgång till en bra sax, men det är typ allt! :nailbiting:

Nej!
Den enda som behövt det var en bekants fjording som hade krullig (inte godkänt tagel) då den var ostyrig.
Den godkända hingsten Cristall har bred och borstliknande man men ägaren tunnar inte ut den vilket jag tycker är helt rätt.
Man kan alltid hålla den lite kortare istället tycker jag.
 
Nej!
Den enda som behövt det var en bekants fjording som hade krullig (inte godkänt tagel) då den var ostyrig.
Den godkända hingsten Cristall har bred och borstliknande man men ägaren tunnar inte ut den vilket jag tycker är helt rätt.
Man kan alltid hålla den lite kortare istället tycker jag.

Det finns alltså fler än Yngve som har lite tendens till korkskruvar?
 
Nej!
Den enda som behövt det var en bekants fjording som hade krullig (inte godkänt tagel) då den var ostyrig.
Den godkända hingsten Cristall har bred och borstliknande man men ägaren tunnar inte ut den vilket jag tycker är helt rätt.
Man kan alltid hålla den lite kortare istället tycker jag.
Då ska jag låta den vara. Jag har hört att en del tunnar ur men jag vet inte hur man skulle göra det på något sätt så det blir snyggt.. Inga lockar, rakt och fint tagel, bara väldigt tjockt! Speciellt nu på vintern blir manen lätt lite för lång med all päls som döljer nacklinjen.

Tack för input! :up:
 
Nu är det snart vår, Tintin börjar försiktigt släppa vinterpälsen.. :angel: Lurv på allt och överallt fram till midsommar ungefär då. Igår var det en riktigt fin dag här, soligt och skönt. Passade på att ta en skrittpromenad ute när vi fick sällskap. Uppskattat av oss båda.
 
Igår var jag iväg på dressyrträning med Jenta och Yngve.
Bra pass med båda.
Jenta fick träna mer på tempoväxlingar i traven (en av våra akilleshälar), och träna koordination i galoppen. Bland annat skänkelvikning "åt fel håll" så att hon skulle skänkelvika undan höger skänkel i höger galopp, spännande att inte tappa gångart eller rytm i det läget.
Lite träning på byten, hittade faktiskt en helt OK halt ur galopp (testade ett råd jag fått av en annan dressyrtränare härom dagen - "Du får ju bestämma dig för att stanna"..).

Yngve fick också jobba lite med tempoväxlingar i traven. Hans längningar börjar likna något nu, och nedtagningarna mot arbets/samlad trav efter ökningen börjar också bli ganska mjuka och fina, utan att tappa takt eller rytm. Så igår började vi jobbet med samling. Samling mot tramp i skritten (inte hela vägen, utan behålla framåt-tänket och marschera lite, samt få till lite joggande teknik i bakbenen), och samling i traven ner till samlad skritt. Jobbigt och långt från målet men en trevlig början.
Det måste ju få bli lite piff och puff på sikt.
Även Yngve kunde göra halt ur galopp, bara jag bestämde mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 331
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 544
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp