Fjordingtråden

Väcker tråden lite med en fjordfråga.
Vad har era för grimstorlek?

Min är tjockskallig och har full, men behlver ändå spänne under nosen och spänne på båda sidor av nackremmen för att det ska bli optimalt annars blir remmen under ganaschen gärna för kort.
Fler med tjockskallar? 😇

Alla mina har haft cob men vi har full på alla nu även om det ibland kräver att jag har på sista hålet. Skulle nog säga att två av tre har cob men lättast att köpa full till alla så kan man köpa på sig några åt gången.

Det är så liten skillnad på sista hålet på en full och största på cob så de som har cob klarar av det.
 
Väcker tråden lite med en fjordfråga.
Vad har era för grimstorlek?

Min är tjockskallig och har full, men behlver ändå spänne under nosen och spänne på båda sidor av nackremmen för att det ska bli optimalt annars blir remmen under ganaschen gärna för kort.
Fler med tjockskallar? 😇

Jag har haft lite varierat. Min ridhäst har cob och även hennes ettåring, så jag utgår ifrån att ettåringen kommer att behöva full så småningom. Min första uppfödning som var c-ponny behövde x-full, han hade även xx-full på pannband. :laugh:
 
Alla mina har haft cob men vi har full på alla nu även om det ibland kräver att jag har på sista hålet. Skulle nog säga att två av tre har cob men lättast att köpa full till alla så kan man köpa på sig några åt gången.

Det är så liten skillnad på sista hålet på en full och största på cob så de som har cob klarar av det.
Ja, inte så stor skillnad på cob och full ändå. Men hos mig faller dt som sagt på ganaschremmwn. Så måste vara full.
 
Jag har haft lite varierat. Min ridhäst har cob och även hennes ettåring, så jag utgår ifrån att ettåringen kommer att behöva full så småningom. Min första uppfödning som var c-ponny behövde x-full, han hade även xx-full på pannband. :laugh:
Jisses.
Min är ju typ maxad D. Han har på gränsen till xfull på pannband. Vissa full funkar inte alls. Men de flesta xfull är lite för långa
 
Väcker tråden lite med en fjordfråga.
Vad har era för grimstorlek?

Min är tjockskallig och har full, men behlver ändå spänne under nosen och spänne på båda sidor av nackremmen för att det ska bli optimalt annars blir remmen under ganaschen gärna för kort.
Fler med tjockskallar? 😇
Japp! Jag har inte hittat någon optimal grimma. Strl Cob blir för trång runt nosen och för kort under ganaschen. Strl full blir för lång på sidorna. Har en BoT med ludd just nu som går att justera mycket runt nacken, men blir ändå trång under ganaschen.
 
Japp! Jag har inte hittat någon optimal grimma. Strl Cob blir för trång runt nosen och för kort under ganaschen. Strl full blir för lång på sidorna. Har en BoT med ludd just nu som går att justera mycket runt nacken, men blir ändå trång under ganaschen.

Ok......det problemet har jag aldrig haft, på någon. Jag har ju ändå hingstar med ordentliga ganascher. Den enda jag hade lite problem med var en valack som varit hingst för han hade båd kort huvud och stora ganascher men det var inte så att jag var tvungen att tänka till när jag köpte grimmor.

Man kan ju alltid köpa mina hatobjekt :D de med ställbara nosgrimmor. Hur fungerar de för er?

Jag gillar grimmor som inte har ställbar nosrem och fasta grimskaftöglor. Gillar inte de som har en löpande ring under hakan.
 
Det ser ut som att jag får sälla mig till er i tråden, för dottern och jag ska bli fodervärd på Hermes Grönkulla! :love:
VideoCapture_20231205-150052.jpg
 
Och nu börjar täckesångesten 🙈 jag är van vid tunnpälsade swb och vill klä på massor! Det går verkligen emot mig själv att släppa ut hästen naken i minusgrader 😂
 
Och nu börjar täckesångesten 🙈 jag är van vid tunnpälsade swb och vill klä på massor! Det går verkligen emot mig själv att släppa ut hästen naken i minusgrader 😂
Jag har tyvärr fallit för täckeshetsen i stallet och täckar min Donna med ett 100 g Horseware, det där ECO nånting, med hals till och med. Men häromdagen fick hon gå ut naken iklädd svett från ridpasset i hopp om att hon skulle få sig en känga av eltråden. Hon har gått igenom och över ett antal gånger nu i jakt på mat.
IMG_1772.jpeg
 
Jag har tyvärr fallit för täckeshetsen i stallet och täckar min Donna med ett 100 g Horseware, det där ECO nånting, med hals till och med. Men häromdagen fick hon gå ut naken iklädd svett från ridpasset i hopp om att hon skulle få sig en känga av eltråden. Hon har gått igenom och över ett antal gånger nu i jakt på mat. Visa bifogad fil 136923
Hermes har också lite dålig respekt för tråden, hoppas att tre dagar naken ute hjälpte!
 
Nu ska han dock få innetäcke kommande nätter när det ska bli svinkallt. Han kommer från varmstall till typ utebox så det blir nog ovant.

Hur stor skillnad är det i temperatur? Jag menar.....från 3 grader plus ute till -20 är ju rätt stor skillnad så som vi har det just nu. Från varmstall till några minusgrader är ju ungefär samma skillnad.

Men med den pälsen och den rakningen hade jag inte haft täcke om det inte är nollgradigt och regn/snö. Ute kan de gå runt mycket så de själva kan reglera lite.
Inne (eller i ute box som du har) kanske jag skulle ha något stalltäcke på.
Vi har som kallast i stallet i år -6 grader och det är på gränsen vad de tycker är bekvämt när de inte kan gå runt på samma sätt som i hagen.

Givetvis ha koll och arbeta efter individ men börja inte med att täcka om det är möjligt.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 797
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 863
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp