Bukefalos 28 år!

Flicka hänvisad till handikappgrupp

(Kristianstadsbladet) Föräldrar till en funktionshindrad flicka har anmält en ridklubb i nordöstra Skåne till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Klubben hänvisade dottern till en speciell handikappgrupp. Dottern som är runt tio år...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag känner till ridskolan och jag känner flera i personalen och kan intyga att de är mycket kompetenta. Efter att ha sett filmen som finns på "Hästmagazinets" nätupplaga så ser ponnyn verkligen snäll och godmodig ut. Flickan gör inga som helst ansatser att försöka styra ponnyn och blir ledd hela tiden. Så det känns nog som att bedömningen är helt rätt och som ordförande skriver - baserat på flickans kunskaper.

A
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag också, behöver man 2 ledare för att galoppera och inte rör tyglarna alls så kommer man att behöva byta ridkompisar minst varannan termin. Så fort de börjar rida självständigt och hålla lite mer tempo kommer det inte fungera. Visst det är trevligt för tjejen just nu, men är det optimalt för hennes utveckling. Jag kallar det inte att lära sig rida på sina villkor. Hon kommer säkert att bli bättre och kan säkert så småningom platsa i en nybörjargrupp men det kommer att ta tid. Just nu är det motoriska hon behöver träna och den mentala delen att greppa, idén att hon ska påverka hästen och inte bara åka.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag känner till ridskolan och jag känner flera i personalen och kan intyga att de är mycket kompetenta. Efter att ha sett filmen som finns på "Hästmagazinets" nätupplaga så ser ponnyn verkligen snäll och godmodig ut. Flickan gör inga som helst ansatser att försöka styra ponnyn och blir ledd hela tiden. Så det känns nog som att bedömningen är helt rätt och som ordförande skriver - baserat på flickans kunskaper.

A

Ja, av vad jag kunde se på filmen höll hon inte ens i tyglarna en enda gång? Lite svårt att styra då kanske ...
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Ja, av vad jag kunde se på filmen höll hon inte ens i tyglarna en enda gång? Lite svårt att styra då kanske ...

efter filmen är det ju skrattretande att de har anmält :cool:
för övrigt såg ponnyn sjukt psykiskt instabil ut :angel: :rofl:
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Nu har jag också sett filmen och jag kan bara instämma i klubbens bedömning. Föräldrarna överskattar flickans förmåga.

Varför ska flickan rida i en nybörjargrupp? Hon behöver ju hjälp och stöd som hon inte kan få i en vanlig grupp. Varför ska hon inte få det?

Tussinussen: Har du sett filmen? Vad tycker du?
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

kl*

Angående filmen på Hästmagazinet. Hjälmen har nog det längsta hakbandet jag någonsin sett :eek:

Lätt att röra ihop begreppen när klubbarna heter så lika också...
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

KL

I filmen fick jag också uppfattningen att främsta skälet till att flickan skulle byta grupp var att få behålla samma ridlärare, ingenting om att hon var för duktig för eller inte kunde utvecklas i handikappgruppen.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

kl*

Angående filmen på Hästmagazinet. Hjälmen har nog det längsta hakbandet jag någonsin sett :eek:

..

Jag reagerade också på att det hängde, men tror att hakbandet var ordentligt spännt under hakan och att den bit som hängde långt under helt enkelt var överflödet .
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag reagerade också på att det hängde, men tror att hakbandet var ordentligt spännt under hakan och att den bit som hängde långt under helt enkelt var överflödet .

Funderade också på det och tittade både en, två och tre gånger på filmen. Om man googlar på webshopar för Jofahjälmar verkar det finnas två olika modeller. En med enkelt och en med dubbelt. Det fanns det inte på den tiden jag hade Jofahjälm för 100år sedan :p
Vi får hoppas att hon har den med dubbelt iaf, på filmen ser det ju ibland ut som att hon har den med enkelt och ibland den med dubbelt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Takire
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 175
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag kliver upp någon gång runt halv tolv. Psykologen trodde idag att jag vänt på dygnet. Men jag går ju ofta och lägger mig runt tio. Så...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp