Bukefalos 28 år!

Flicka hänvisad till handikappgrupp

(Kristianstadsbladet) Föräldrar till en funktionshindrad flicka har anmält en ridklubb i nordöstra Skåne till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Klubben hänvisade dottern till en speciell handikappgrupp. Dottern som är runt tio år...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Men en utbildad ridlärare som arbetat med flickan tre terminer borde väl ändå vara bättre på att bedömma hennes ridkompetens bättre än vad du och jag och alla andra i tråden är.
Inte om det är på bekostnad av flickans självförtroende eller gruppens utveckling och säkerhet.

Jag kan lova dig att hennes föräldrar har umgåtts under hela hennes liv med frågan om vad som är bäst - gasa, trampa vatten, bromsa? Vad blir bäst? Vad växer hon mest av?
Man lever ständigt med denna fråga om man har ett barn med funktionshinder, vilket som helst.

Är det störtomöjligt för dig att umgås med tanken att flickan och hennes föräldrar har rätt?
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Åter igen, om du läser artikeln ordentligt, så står det inget att läsa om vad flickan vill med sin ridning, utan det är enbart föräldrarna som tycker till om svårare grupp.

Jag utgår ifrån att en tioåring kan uttrycka vad hon vill och att hon har varit delaktig i att be om att få byta.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag tror att ridskolan helt enkelt behöver ha två handikappgrupper. En för dem som faktiskt kan lära sig rida på sina villkor och en grupp för dem som rider för att det gör så gott i både själ och kropp.

Det vet vi inte om de har. Vi vet inte heller vilken nivå handikappridningen och eleverna ligger på. Oftast är ju dessa grupper små med få individer som får anpassad hjälp.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag kan bara hålla med, förutom att det inte behöver vara instruktörens fel, uppgiften att få ihop flera olika personers skilda behov kan vara övermäktigt.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

KRK:s handikappridning
KRK har idag två olika grupper för ryttare med funktionsnedsättning. En grupp för vuxna ryttare och en för barn. Barngruppen är på lördagar för att föräldrarna ska kunna ha möjlighet att vara med.
Grupperna anpassas efter ryttarnas erfarenhet, vana och funktionsnedsättning

X ridskolechef sedan 1999.
Utbildad ridinstruktör i Polen samt licensierad C-tränare i dressyr och domare upp till medelsvår nivå. X har egen uppfödning av hopp- och dressyrhästar. Hon äger en diplomerad hingst, Flash Dancer I.M., uppstallad hos Jan Brink på Tullstorps gård. Tävlar själv medelsvår dressyr och är flitigt anlitad som dressyrdomare.
Y instruktör sedan 1984. Ridinstruktör för både vuxen och ungdomsgrupper och håller i en hoppspecial. Y har lång och gedigen erfarenhet och håller privatträningar på och utanför anläggningen och är även lagledare för några av våra allsvenska lag. Y har också den nya behörigheten att utbilda i Grönt Kort och examinera i Grönt Kort. Hon tävlar själv i medelsvår dressyr.

Z instruktör och arbetsledare för stallpersonal sedan 2003.
Är förutom ridinstruktör steg 3-utbildad handikappinstruktör. På Mossagården driver Z träning av galoppörer, både araber och engelska fullblod. Under säsong tävlar Z ofta i galopp med sina galoppörer på Täby, Jägersro eller Klampenborg.

XX instuktör sedan 2003.
XX är steg 2-utbildad handikappinstruktör och är instruktör i våra handikappgrupper.

ZZ instruktör sedan 2008. Har fr a ponnygrupper. Hon är också populär ledare på våra ridläger.

YY instruktör sedan 2009. YY är diplomerad ridinstruktör och diplomerad hästskötare. Hon har gått ULK I, II och III och ridledarkurs. Hon tävlar själv i medelsvår dressyr.

XXX instruktör sedan 2009. Hon arbetar främst som handikappinstruktör. Har steg 2 handikappinstruktör och kommer under året att komplettera med steg 3. Leder själv handikappledarutbildningar steg 1. XXX sitter i Skånedistriktets handikappkommitté, har lång erfarenhet både av hästhållning och arbete med funktionshindrade.

Om det är denna klubb (som jag hämtat citaten ifrån) tror jag nog att ridläraren har sitt på torra när hon bedömer flickans kapacitet:)
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Om det fanns ett barn utan diagnostiserat handikapp som inte kunde styra sin häst, skulle du då tycka att det barnet skulle in i en handikappgrupp?
Nej. Denna ryttare hade fått vara kvar i den nybörjar grupp som den placerats i från början. Om ryttaren inte kan styra en häst kan den ju inte avancera i grupperna.

Och tror du på fullt allvar att föräldrarna anmäler diskriminering för att det är "inne"?

Inte specifikt för att det är inne kanske, men något åt det hållet.
Hade det gällt ett 'friskt' barn som föräldrarna ville ha upp i en grupp så hade de ju fått väsnas lite till eller bytt ridskola. Hade dessa föräldrar anmält så hade folk skrattat dem rakt upp i ansiktet och reagerat precis som de flesta i den här tråden. Ser inte varför det skulle vara annorlunda bara för att barnet har en diagnos.
Man måste ju faktiskt lyssna lite på ridläraren och de som är mer införstådda i ridskoleverksamheten. Om man anser att de är olämpliga och för okunniga för att se till elevernas och hästarnas bästa så tycker jag nog man är ganska dum som låter sitt barn rida där.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Men om du tar ett steg ifrån att jämföra med din flicka och att ta för givet att flickan diskrimineras.

Tror du att en elev som efter tre terminer inte kan styra sin ponny kommer att kunna hänga med i en grupp som på en termin ska styra, stanna rida lätt, trava över bommar och göra diverse balansövningar på skrittande ponny?

Jag hade svarat nej oavsett varför det är så.

Varför och hur kan ridskolan hjälpa henne är följdfrågor.

Jag svarar dig och Lobelia samtidigt.

Utifrån det som ni skriver har jag gått tillbaka och självkritiskt läst alla mina egna inlägg.

Jag har INTE någonstans uttryckt att jag tar för givet att flickan diskrimineras. Jag har uttryckligen skrivit att hon kanske inte alls har, och att DO får utreda det. Och jag har INTE (Lobelia!) någonstans skrivit att ridskolan är tramsig.

Det som jag försökt göra under hela tråden, i alla mina inlägg, är att lägga ett annat perspektiv.
För det första att vi vet just ingenting, så det finns ingen anledning att genast hoppa in som hästmänniskor och ta ridskolans parti och misstänkliggöra föräldrarna på det sättet som flera har gjort (det är "inne" att anmäla diskriminering, det är patetiskt mm).
Sen för det andra, att jag vill att man ska försöka förstå att det finns en lång, lång tradition av "usch nej det blir bara tokigt vi försöker inte" med barn med funktionshinder, och att man som förälder faktiskt får kämpa hela tiden emot den - och med facit i hand HAR IBLAND HAFT RÄTT. Och utifrån det, att det kan vara så att föräldrarna har gjort en bättre bedömning. Man måste ge barn en chans att lyckas.

Jag tycker inte att någon av dessa synpunkter är speciellt onyanserad, hårdför eller svår att förstå.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

KL

Har väldigt svårt att tro att en ridskola har råd att behålla en psykiskt instabil ponny/häst. Är det några som får arbeta för brödfödan så är det ridskolehästarna. Hur ofta läser man inte om ridskolor som går på knäna eller behöver hjälp för att klara det ekonomiskt? I det läget har man inte råd med en häst som inte kan arbeta alla timmar som behövs.

Ponera att ridskolan hade gått på föräldrarnas linje. Vad hade hänt om allt hade gått åt helvete? Vem får skulden då? Jo, ridskolan.

Och då kommer nästa debatt: HUR kunde ridskolan gå med på det här?! Ridläraren borde ha sagt till!

Moment 22...
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag har INTE någonstans uttryckt att jag tar för givet att flickan diskrimineras. Jag har uttryckligen skrivit att hon kanske inte alls har, och att DO får utreda det.

Jo det har du faktiskt. T ex skrev du redan i början
Det känns att tjejen har hänvisats dit bara pga sin diagnos och då gör föräldrarna rätt att anmäla.

Denna åsikt har sen kommit flera gånger. Flickan hålls tillbaka pga sitt faunktionshinder och inte pga sin förmåga och hade det varit ett barn utan funktionshinder som inte kunde styra hade hon fått byta grupp. Du skriver även på något ställe att flickan aldrig fått en chans.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jag kan lova dig att hennes föräldrar har umgåtts under hela hennes liv med frågan om vad som är bäst - gasa, trampa vatten, bromsa? Vad blir bäst? Vad växer hon mest av?
Man lever ständigt med denna fråga om man har ett barn med funktionshinder, vilket som helst.

Är det störtomöjligt för dig att umgås med tanken att flickan och hennes föräldrar har rätt?

Men de kanske inte vet ett dyft om hästar och ridning. Och det är väldigt många föräldrar som överskattar sina barns förmåga.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Jo det har du faktiskt. T ex skrev du redan i början

Denna åsikt har sen kommit flera gånger. Flickan hålls tillbaka pga sitt faunktionshinder och inte pga sin förmåga och hade det varit ett barn utan funktionshinder som inte kunde styra hade hon fått byta grupp. Du skriver även på något ställe att flickan aldrig fått en chans.

Att säga att "det känns" är inte att vara kategorisk.

Och jag skrev att hon inte hade fått en chans i respons till någon annan som skrev att hon fått, typ "men hon har inte fått en chans om hon inte har fått byta grupp".

Men whatever. Jag har sagt vad jag tycker i respons till en del antaganden och tyckanden i den här tråden. Vi tar alla intryck av varandra trots att det är stridens hetta och jag lovar att jag har lyssnat på er samtidigt som jag har försökt lägga fram ett annat perspektiv, som kanske och förhoppningsvis finns någonstans hos er nästa gång ni läser om en DO anmälan.

Man vet inte hur det är för någon annan innan man har gått en mil i deras skor, eller hur var det? :)

Nu ska jag iväg och överlämna en svensk adventskalender till en ölbutik här i Bryssel.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Föräldrar har en tendens till att inte alltid se båda sidorna.

Att flytta upp en grupp skulle kunna rendera i en rejäl olycka med skador som följd.

Tror du då att föräldrarna skulle nöja sig med "jo men hon fick ju försöka iaf"?

Det är inte lätt att jobba med barn och hästar, funktionshinder eller inte.

Föräldrar är ofta antingen av varianten som är livrädda och tror att barnen ingenting kan eller så överskattar de barnens förmåga just nu och vill att de ska rida i den duktigaste gruppen på de svåraste hästarna :crazy: Dvs de föräldrar som hela tiden är på plats, de som bara lämnar och hämtar är oftast lättare att hantera. Och de som kan iaf lite om hästar själva.

Vi hade handikappridning på ridskolan men bara privatlektioner (vi var jämförelsevis billiga) och det var för våra elever väldigt bra eftersom man kunde styra ridningen bättre. Men de red på dagtid som rehab.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Men i min värld - aldrig att man nekade ett "vanligt" barn på det här sättet.

Jo då, den ridskolan jag red på när jag var liten kunde man visst bli nekad att rida i en viss grupp om ridläraren ansåg att den gruppen låg på tok för långt kunskapsmässigt före dig. Började man rida fick man börja i nybörjargruppen och efter ett par gånger där placerades man ut i den grupp som ridläraren ansåg lämplig beroende på dina kunskaper. Jag ser inget konstigt i det vare sig det gäller folk med eller utan funktionshinder.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

knapplån..

Rent sporadiskt.. Så ska man inte "lita" på vad tidningar skriver. De vänder o vrider och missförstår.

Nästan ALLA artiklar som jag läst. där jag vet vad "sanningen" är och vad som sagts, så står det ändå nått som låter helt fel och man undrar hur dom kan ha tolkat det så??

Är flickan hänvisad till handikappgrupp på grund av down syndrom kan det helt klart vara diskrimenering, eller antagligen snarare okunskap.

Men det kan också självklart ligga andra faktorer bakom.

Iallafall.. så är detta ingenting vi vet av en tidningsartikel.
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

knapplån..

Rent sporadiskt.. Så ska man inte "lita" på vad tidningar skriver. De vänder o vrider och missförstår.

Nästan ALLA artiklar som jag läst. där jag vet vad "sanningen" är och vad som sagts, så står det ändå nått som låter helt fel och man undrar hur dom kan ha tolkat det så??

Är flickan hänvisad till handikappgrupp på grund av down syndrom kan det helt klart vara diskrimenering, eller antagligen snarare okunskap.

Men det kan också självklart ligga andra faktorer bakom.

Iallafall.. så är detta ingenting vi vet av en tidningsartikel.

Men jag fattar inte varför det skulle vara diskriminerande med handikappgrupp? Om hon inte alls fick rida skulle jag tycka att det var diskriminerande
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

kl

Hur kommer det sig att när någon som är annorlunda på ett eller annat sätt, tycker sig vara diskriminerad när den behandlas på exakt samma sätt som alla andra?

Obekräftade uppgifter gör gällande att flickan hade 2 st ledare (!), hur skulle det fungera i en vanlig grupp?
Så här skriver ordförande på klubbens egen hemsida: (jag har fetmarkerat vissa meningar som jag anser vara avgörande)

"Säkerheten främst!

Vår ridskola ska vara fylld av glädje och kunskap! Vi vill att alla elever ska känna att de utvecklas i sin ridning. Vi vill att alla medlemmar ska våga ta sig an nya utmaningar.

Men, det får aldrig gå ut över säkerheten. Barn och vuxna, elever och föräldrar ska känna sig trygga på Kristianstads Ridklubb och på Hammarslundsgården.

Därför har vi regler och rutiner med syfte att skapa en säker miljö, både på lektionen och i stallet. Som ridskola måste vi ta ett ansvar för att driva verksamheten på ett sådant sätt att vi minimerar riskerna. Det betyder att instruktörer, övrig personal, ridskolechef och styrelsen alltid måste sätta hela ridskolans säkerhetsarbete framför en enskild elevs (eller förälders) önskemål om att få rida i en mer avancerad grupp, rida en piggare tävlingshäst eller hoppa ett högre hinder.

En säker ridskola blir en roligare ridskola. Elever som utvecklas i takt med sitt kunnande, som lär sig att kontrollera sin egen ridning och sin häst, blir duktigare ryttare. Vi kan aldrig tillåta oss att ta genvägar som riskerar en elevs eller en ridgrupps säkerhet.

Ju mer jag ridit desto mer medveten har jag blivit medveten om hur viktigt det är att alltid träna grunderna och att tänka säkerhet för att jag ska få ut maximalt av mina ridlektioner och mitt tävlande. Jag vet att vi är duktiga på hästhållning på KRK, jag vet att vi har otroligt bra hästar och ponnyer för att vara en ridskola, jag vet vi har duktiga instruktörer (som alla har en egen tävlingserfarenhet att falla tillbaka på), jag vet att vi har en ändamålsenlig anläggning vi kan vara stolta över.

Men vi måste arbeta med att ständigt bli bättre. Därför har vi i styrelsen tagit fram en handlingsplan för ökad säkerhet inom Kristianstads Ridklubb. Med den stora breddverksamhet vi bedriver kommer vi att ha både erfarna hästmänniskor men också nybörjare i stallet på Hammarslundsgården. Därför är det viktigt att vi alla hjälps åt att skapa tydliga rutiner för hur vi ska göra vistelsen i stallet både glädjerik, utmanande och trygg.

På hästteoriveckan gick vi igenom den handlingsplanen för säkerhet. Under kommande vecka kommer vi att göra det på ponnyteorin. Därför hade det varit bra om även föräldrarna kunnat delta i nästa veckas teorilektion.

Som en konsekvens av vårt säkerhetstänkande har en familj ansett sig diskriminerade för att deras dotter inte fått flytta till den grupp de önskade. Det är givetvis väldigt tråkigt att de känner på detta sätt. Föräldrarna har gått så långt att de lämnat in en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen. Från Kristianstad Ridklubbs sida vill vi därför klarlägga att vi har fattat ett beslut om grupptillhörighet grundat på elevens kunskapsnivå. Inget annat. Ett beslut som vi anser ligger i linje med vårt säkerhetstänkande. Vi har också stämt av med Svenska Ridsportförbundet att vår hantering stämmer med förbundets säkerhetspolicy.

Har någon av er frågor eller synpunkter på vårt agerande eller tankar utifrån mediabevakningen av detta, är ni givetvis välkomna att kontakta mig i frågan."
 
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Vad kan man säga om det här, annat än att du (och någon till?) har samma skygglappar på som föräldrarna i artikeln har och som inte är ovanligt bland föräldrar till handikappade barn. Ett barn med handikapp ÄR ett barn med handikapp, och som sådant i behov av speciell hänsyn, vård, hjälp, hjälpmedel mm och/eller andra förutsättningar. Vilket de flesta föräldrar inser, men alltså långt ifrån alla.

Efter att ha läst artikeln ett par gånger instämmer jag helt med de första 5 inläggen, alltså dom du sågar fullständigt. Dvs, om artikeln stämmer med verkligheten! Den innehåller flera märkliga omständigheter, uttryckta av föräldrarna, som flera andra här tagit upp men som du verkar bortse ifrån.

Heder åt ansvariga i ridsolan som sätter förnuft och säkerhet, inte minst för omnämnda flicka, främst och inte faller till föga för okunniga och aggresiva föräldrar.

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Takire
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 184
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag kliver upp någon gång runt halv tolv. Psykologen trodde idag att jag vänt på dygnet. Men jag går ju ofta och lägger mig runt tio. Så...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp