Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla! Jag hakar på denna tråd. Har en P.R.E-tjej som jag precis fått hem. Toksnäll tjej som i princip var ohanterad innan hon kom till oss men som funnit sig bra i vår vardag. Symfonie säger hej till alla jämnåriga!

BMUnhbcl4QcnR4xttTtNn7Qst5EngDGbwlbAJg0


BLL-DEFFgCZES8Ari1CTQuIgMgwzMv651U9AYA0
 
Det hade varit kul att lära vad ni göra med era åringar. Verkar som en del har satt igång lite mer?

Vi går på sporadiska promenader, passar på att promenara när det är tävling i stallet. Vi har klättrat upp och ner för fälttävlanshinder.
Vi har nosat på containers och rasslande kedjor, haft tåget susandes förbi.
Kan longeras (typ- isch) båda hållen, flytta rumpa och framdelen, sänka huvudet och stretchas från sida till sida.
Blivit klappad med prasslande IKEA- påse.
Sedan tragglar vi på med lyftandes av hovar, så jobbigt att hålla balansen tycker tjejen.
Stå själv både i box och hage, stå uppbunden medans man äter eller när man borstas.

Så vi tar det rätt piano till sommaren, då hoppas jag att hon kan få sadel på sig och hänga med som handhäst ett par gånger.

Hon var även på kurs i våras! Första gången i ridhus, nya hästar och sova borta! För det mesta klarade hon det galant. Men hon har rätt mycket attityd, så det behöver lirkas lika mycket som det sätts gränser.

Hon ser mer och mer ut som en häst!
 
Nja, jag gör inte så mycket egentligen, men ser till att hantera en del nu som Mini är hemma för en liten period innan han åker iväg på lösdrift. Iom att hans mamma är lite speciell (vilket jag tror kommer av felaktig hantering som unghäst) så har jag testat på en del saker med honom som skulle kunna bjuda på problem sedan, men han är så himla lättsam med allting så det vore nog egentligen inte nödvändigt. :)

Sedan betet så har vi promenerat 4-5 ggr (ensam och med sällskap, i skogen, längs trafikerad väg, i mörkret med och utan pannlampa), jag har haft honom lös på ridbanan och "tränat" på att driva honom med longerspöt som förberedande inför löshoppning och longering, utöver detta så har han mest lekt med sina kompisar och ätit upp sig.

Lyfta hovar och stå fastbunden fick han lära sig förra vintern då han åkte på en hovböld. Stå bunden i spolspiltan medans man spolar benen är dock en ny sak som vi gjort några ggr nu innan det blev fruset i marken.
Åka trailer han han gjort sedan han var fölis tillsammans med mamman. Vara själv inne och ute har vi tränat på sedan innan avvänjingen, iom att hans mamma har separationsångest som jag inte ville skulle överföras till honom.

Tanken framöver är att anordna en "miljöträningsdag" tillsammans med stallkompisarna, samt att gå en till promenad där vi tittar på anläggsmaskiner etc. Efter det så ska han få "vara ledig" fram tills vårkanten, då är det dags att börja löshopppa litegrann och sedan till nästa sommer börjar jag troligen tömköra/vänja vid bett.
Beroende på hur det går på rådgivande nästa höst så kommer han antigen ridas in om ca. ett år, eller så väntar jag tills han fyller 3 dvs. vår/sommar 2018.

Här är en liten film från senaste promenaden, där vi tränade litegrann på att passera vattenpölar.... Mini vet inte riktigt om han ska bli fälttävlanshäst eller hopphäst verkar det som.... :p :rofl:

 
Jag longerar min ibland. Hon går i alla gångarter, byter mellan gångarterna, byter varv. Kan kommando för halt etc. Haft sadel både på gången och på promenad. Följt med som handhäst. Löshoppat två ggr. I övrigt massa hantering så sol pressening, stora yogabollar, trailhinder etc. Hon är extremt lättlärd så man får ta det extra lugnt. Hon får aktivera sig två två ggr i veckan, pyssel och sånt dagligen. :) Lastat och åkt iväg har vi gjort några gånger.
 
Unik har följt med mig och min ridhäst ut på promenad några gånger. Det tycker han är kul och spännande. :)
Annars så går han på lösdrift men kommer in för visitering och kraftfoder varje kväll. Är det busväder så sover han inne. Jag hade tänkt att lastträna mycket och köra små rundor men det har liksom inte blivit av.. :o
 
Drutten har fått lite "för mycket" hantering pga ögonskadan i somras och nu infektion efter kastreringen.

Han kan stå uppbunden ensam i stallet, longering, är okej med att mutas in i släpet och har fått promenader i trafik.

Veterinären var ute igår och klippte bort svallkött i en snittet från kastreringen, bremsade men behövde inte ge något sederande.
Skämtar ibland om att han ska bli ridskolehäst istället för tävlingshäst med tanke på hur jäkla snäll han är :love:
 
Svarar mig själv. :p
Jag tycker inte det är för tidigt att börja lite smått med dem. Min hinner hänga i hagen, vara häst och växa där emellan.
Men hon ska spendera resten av sitt liv som ridhäst, och tycker inte det är det minsta konstigt att nu när hon är liten och som mest formbar börja så smått. Eftersom hon dessutom har rätt mycket humör, så känns det bra att kunna sätta gränser innan hon väger ett par hundra kg till.
Även småbarn som går på förskola har en pedagogisk utvecklings plan. :)

Att hon ofta kommer galopperandes, gnäggar och stoppar huvudet i grimman gör ju såklart sitt det med. :D
Det hade varit kul att lära vad ni göra med era åringar. Verkar som en del har satt igång lite mer?

Vi går på sporadiska promenader, passar på att promenara när det är tävling i stallet. Vi har klättrat upp och ner för fälttävlanshinder.
Vi har nosat på containers och rasslande kedjor, haft tåget susandes förbi.
Kan longeras (typ- isch) båda hållen, flytta rumpa och framdelen, sänka huvudet och stretchas från sida till sida.
Blivit klappad med prasslande IKEA- påse.
Sedan tragglar vi på med lyftandes av hovar, så jobbigt att hålla balansen tycker tjejen.
Stå själv både i box och hage, stå uppbunden medans man äter eller när man borstas.

Så vi tar det rätt piano till sommaren, då hoppas jag att hon kan få sadel på sig och hänga med som handhäst ett par gånger.

Hon var även på kurs i våras! Första gången i ridhus, nya hästar och sova borta! För det mesta klarade hon det galant. Men hon har rätt mycket attityd, så det behöver lirkas lika mycket som det sätts gränser.

Hon ser mer och mer ut som en häst!
 
Jag tycker inte det är för tidigt att börja lite smått med dem. Min hinner hänga i hagen, vara häst och växa där emellan.
Men hon ska spendera resten av sitt liv som ridhäst, och tycker inte det är det minsta konstigt att nu när hon är liten och som mest formbar börja så smått. Eftersom hon dessutom har rätt mycket humör, så känns det bra att kunna sätta gränser innan hon väger ett par hundra kg till.

Jag tänker lite så med min hingst. Han ska förhoppningsvis bli avelshingst och då vill jag gärna knyta så mycket starkt band med honom som jag kan innan han kommer på att han är hingst :D Fast jag tycker det är viktigt att de får vara hästar också. Och den här årstiden är inte jätterolig att ha häst så det blir inte super-ofta direkt.
 
Svarar mig själv. :p
Jag tycker inte det är för tidigt att börja lite smått med dem. Min hinner hänga i hagen, vara häst och växa där emellan.
Men hon ska spendera resten av sitt liv som ridhäst, och tycker inte det är det minsta konstigt att nu när hon är liten och som mest formbar börja så smått. Eftersom hon dessutom har rätt mycket humör, så känns det bra att kunna sätta gränser innan hon väger ett par hundra kg till.
Även småbarn som går på förskola har en pedagogisk utvecklings plan. :)

Att hon ofta kommer galopperandes, gnäggar och stoppar huvudet i grimman gör ju såklart sitt det med. :D

Jag tycker också man ska börja tidigt, med för åldern anpassad, aktivitet. För mig är inte lösdrift ett alternativ, jag tycker daglig hantering är viktigt, men att bli longerad 3x30 min varenda dag i tre veckors tid är ju inget som man ens gör med en fyraåring, därav att jag tycker min har fått "för mycket" hantering.
När han var ögonskadad sprutades han med penicillin fyra gånger om dagen t ex, all den hanteringen har gjort honom väldigt tolerant och snäll, tror inte han kommer ställa till med för mycket trubbel senare när det är dags för större uppgifter.
Helt klart är att så fort han läkt från kastreringen ska få en rejäl paus och få smälta allt som han lärt sig, och bara få vara häst :)
 
Jag tycker också man ska börja tidigt, med för åldern anpassad, aktivitet. För mig är inte lösdrift ett alternativ, jag tycker daglig hantering är viktigt,
Lösdrift betyder inte med automatik att man ställer hästen i en hage och skiter i den. Jag har tre lösdrifter här hemma varav min hingst född -15 går i en av dem. Jag älskar lösdrift, tycker det är ett otroligt bra sätt att hålla häst. Jag har tre lösdriftern och 4 boxar i stallet. Det blir mycket rörelse, de sover/vilar bara när de själva väljer och de får en utomordentligt bra grundkondis av att gå på lösdrift, mycket mindre skador och glada/lyckliga hästar.
 
Lösdrift betyder inte med automatik att man ställer hästen i en hage och skiter i den. Jag har tre lösdrifter här hemma varav min hingst född -15 går i en av dem. Jag älskar lösdrift, tycker det är ett otroligt bra sätt att hålla häst. Jag har tre lösdriftern och 4 boxar i stallet. Det blir mycket rörelse, de sover/vilar bara när de själva väljer och de får en utomordentligt bra grundkondis av att gå på lösdrift, mycket mindre skador och glada/lyckliga hästar.

Det har jag såklart inte sagt att det innebär heller, hade jag haft jämnårig kompis till min hade han fått gå på vår lösdrift första vintern.

Men, det blir per automatik mer daglig hantering om man har häst på stall än lösdrift, och den tycker jag personligen är viktig.
Min lille kille har än så länge inte fått några boxrelaterade skador och är glad/lycklig av att få sova i box också :)
 
Det har jag såklart inte sagt att det innebär heller, hade jag haft jämnårig kompis till min hade han fått gå på vår lösdrift första vintern.

Men, det blir per automatik mer daglig hantering om man har häst på stall än lösdrift, och den tycker jag personligen är viktig.
Min lille kille har än så länge inte fått några boxrelaterade skador och är glad/lycklig av att få sova i box också :)
Menade inte att du skulle tycka/tänka det men många tänker och tror att lösdrift är något man använder för att man lat. Jag lägger mycket mera tid, jobb och pengar på mina lösdrifter än på boxhästarnas skötsel. Jag dammsuger mina lösdriftshagar på bajs en g/v (inte när det är frysgrader dock), jag halmar ligghallarna, jag ser till att de grusade områdena är rena, påfyllning av vatten (thermobar) och såklart fyller på matburarna. Varje år lägger vi på mer grus på de grusade områdena (grindern, vattenplatsen, utanför ligghallarna och där matburarna står). Det är bra mycket jobb med en BRA lösdrift. Har heller ingen lera hur jäkla mycket det än regnar.
 
Jag var ute i går och tog lite bilder på stallet där Mini ska få gå på lösdrift, ligghallen är inte helt klar än men kommer bli det inom kort. Förhoppningsvis ska hans tvååriga kompis följa med dit, annars får jag hitta annat leksällskap då de övriga hästarna som han kommer gå med är vuxna valacker.

Fick erbjudande att ha honom i en större flock med 1-3 åriga hingstar, men deras inhägnad och ligghall var pyttelite, så då föredrar jag en mindre flock och större områden. Detta stall har inte haft lösdrift innan, men ägaren är en gammal vän av oss som är jättesnäll och bygger om ett av sina läskur till ligghall för Minis skull. :love:

15049623_703898716428549_1518604105_n.jpg


15050477_703900386428382_887519485_n.jpg


15046262_703900483095039_1866908644_n.jpg

Vinterhagen är 2 ha med blandat gräs/skog i kuperad terräng samt en stoor grushage som även den är lätt kuperad med träd och stora stenar. Absolut de bästa hagarna av alla ställen jag tittat på. :) Och stallet ligger endast 20 min bilväg från mig, så jag kan se till honom flera ggr i veckan utan problem. :love:
 
Ang. Lösdrift så har jag några års erfarenhet av det. ( inne på mitt 6 år nu , har stall också förståss) Dom mest sociala och lätthanterliga hästarna är födda på lösdrift med jämnåriga kompisar samt äldre som kan uppfostra. Jag har haft installade som valt att ha sina åringar på box,och dom hästarna är oroligare att vara själva och mer stressade än mina på lösdrift.
Av den anledningen så går mina tävlingshästar kvar i lösdriften. Dom mår bättre. Grundkondisen blir otroligt bra, har inte haft en stel häst sen jag började med lösdrift och skadorna har minskat rejält. :)
Jag går ut och umgås med mina hästar flera gånger om dagen och lösdriften mockas varje dag lika noga som inne i stallet.( här snackar vi på molekyl-nivå :p)
Det är inte billigare,snarare dyrare att ha hästar på lösdrift.Mer grovfoder och mer strö går åt.


Love skulle ha kastrerats hemma igår, men då vi har blankis hemma på gården så ringde jag och bokade tid på kliniken istället. Blir lättare att hålla han på box två veckor än att gå ut och röra på han 3 gånger om dagen i ca 1 månad på is..
 
Känner att jag behöver förtydliga lite grann vad jag menat i tidigare inlägg, på inget sätt vill jag förkasta fördelarna med lösdrift, men jag trivs bättre med att ha häst på box på natten, funkar det för hästen så väljer jag det alternativet trots att lösdrift finns.
För mig blir det mer vardagshantering på det viset, att varje morgon stå uppbunden, bli borstad, kolla benen och "pillad" på, hantering till/ från hage, och sen samma procedur med att kolla ben osv vid insläpp.

Våra har tillgång till stora uteboxar i hagen, mockade, halmade och med rejäla foderbord och fri tillgång till grovfoder under dagen.
De hästar jag haft på lösdrift upplever jag som brötigare i hanteringen, och tvärtemot @oanki så tycker jag de har varit svårare att t ex vänja vid att kunna stå ensamma i stallet vid hantering. Men det blir ju så när man pysslar med djur, de är alla olika individer och olika, precis som vi.

Vi gör ju alla på olika sätt och har olika uppfattning, och jag kritiserar inte på något vis hur ni håller era hästar, jag är övertygad om att vi alla lägger lika mycket engagemang, omtanke och tid på våra fyrbeningar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Görel
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Ramona
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
32 410
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp