Bukefalos 28 år!

Fodervärdsavtal

S

Skumsvamp

Ska ta en fd travare på foder. Är kompisar som äger den men jag vill ändå ha ett fodervärdsavtal skrivet. Man vet ju aldrig vad som kan hända.
Finns det någon som har ett färdigt avtal som jag skulle få låna eller har någon tips på vad som ska stå med?
 
Sv: Fodervärdsavtal

Om du känner ägarna så är det en desto större anledning till att skriva ett heltäckande foderavtal!

För om det är något man ska passa sej för så är det att låna pengar, saker eller djur av vänner utan skrivna "regler".

Tänk igenom alla eventuella problem och kom överens om hur ni ska skriva i kontrakten.
 
Sv: Fodervärdsavtal

När jag lånade ut min häst på foder köpte jag ett kontrakt på Hööks. Sedan la jag till sådant som var viktigt för just mig och min häst, tex. att jag ville att de skulle använda min sadel på hästen och alltid fråga mig innan förändringar i ridning, träning osv. Allt för att det ska vara så tydligt som möjligt mellan den som lånar ut och den som lånar. Tänk på att vara tydlig med vad som gäller om du vill lämna tillbaka hästen, så att ägaren inte står där och vägrar ta emot den.

Var sen också noga med att veterinärbesiktiga innan du tar hästen på foder, samt att du besiktigar innan du lämnar tillbaka den.

Jag har själv varit fodervärd och råkade riktigt illa ut då ägaren inte besiktigade innan hästen kom till mig, samt att jag var för naiv och okunnig för att stå på mig.

Lycka till!
 
Sv: Fodervärdsavtal

Det finns fodervärdsavtal att beställa på ridsportförbundets hemsida. Var noga och läs igenom allt på kontraktet både en och två gånger, samt se till att båda parter har förstått det som står på samma sätt för att undvika missförstånd senare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En av mina ponnyer ska följa med sin skötare till skolan det här läsåret. Han kommer komma hem på loven. Några tips på hur man skriver...
Svar
1
· Visningar
621
Senast: Bufera
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 271
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 111
Senast: QueenLilith
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 081
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp