Födda 2013 del 4

Ska försöka sammanfatta den galna gårdagen. Frans började dagen strålande och var en stjärna att knoppa. Men vid lastningen bestämde han sig för att idag var dagen då han inte skulle åka. Han som jag lastat själv och som alltid stått som ett ljus.

Väl inne är han stressad och lever rövare tills vi når motorvägen efter 30 min. Går fint i 45 min sen stängs vägen av pga olycka. Vi gullar och duttar för att hålla honom på humör i de 40 minutrarna det tar innan vi rullar igen. Då freakar han loss och knäcker fästet
Till frambommen och galopperar o släpet.

Vi är nu supersena så får ringa arrangören och be om att få mäta efter ridprov.

Väl på plats möter ryttaren upp och rider fram efter rekordsnabb påklädning och anmälan. På ridprovet är Frans trött och spänd , orkar inte hålla balans och takt. Får fina omdömen men dåliga gångartspoäng 6,5 7 6,5. Exteriört går det bättre 8 8 7.

Sen får vi pusta i 40 min. Mina medhjälpare undrar om han orkar hoppa men jag tar ett snack med Frans och säger till honom att plocka fram
Den där Fullblodsgenen nu.

Vi har löshoppat nån gång lite på skoj hemma sen 3 års, vi i teamet hade aldrig gjort det ihop men Frasse ser hindrena och klipper de utan att blinka med uppenbart fin teknik. "Han gör allt rätt, frambenen är fina och bakbenen ännu bättre".
När domaren läser upp 9-9 utbrister vi trötta visare i nåt hysterisk skratt.

Min galna Frans. Det finns ett geni där nånstans också ;)
 
Nu är vi hemma! Gick bra med tanke på att känslan på senaste ridpasset inte var på topp. Hon gjorde var hon skulle men gick inte så fint om hon kan, orkade inte riktigt i galoppen så blev lite klödd med byten fram och tillbaka och något avbrott. Och genomgående släppte inte riktigt igenom i kroppen. Hoppningen gjorde hon jättefint även om vi kom fel någon gång, men inga tveksamheter och inget bus heller :p .

Mkh 166cm (3-års 166 cm)
Exteriör 8 7.5 7.5 ( 3-års 8 7.5 7)
Gång 7.5 7 7.5 7 (3-års 7 7 7)
Hopp 5.5 - 6.5 (3-års 8 5)

73,3% Gångarter (Klass I från 73,5%)

Är nöjd ändå med att hon höjde betygen lite från treårs men lite retligt att precis missa klass I. I hoppningen hoppade vi som sagt en kortare och lägre bana så vi kunde inte få 7 eller över. Så känn ändå bra att få "maxbetyg" på temperamentet eftersom hon fick nedslag där på treårstestet. :)

Kul med bättring och ffa att ni kom
Till start med tanke på skada osv.
 
Ska försöka sammanfatta den galna gårdagen. Frans började dagen strålande och var en stjärna att knoppa. Men vid lastningen bestämde han sig för att idag var dagen då han inte skulle åka. Han som jag lastat själv och som alltid stått som ett ljus.

Väl inne är han stressad och lever rövare tills vi når motorvägen efter 30 min. Går fint i 45 min sen stängs vägen av pga olycka. Vi gullar och duttar för att hålla honom på humör i de 40 minutrarna det tar innan vi rullar igen. Då freakar han loss och knäcker fästet
Till frambommen och galopperar o släpet.

Vi är nu supersena så får ringa arrangören och be om att få mäta efter ridprov.

Väl på plats möter ryttaren upp och rider fram efter rekordsnabb påklädning och anmälan. På ridprovet är Frans trött och spänd , orkar inte hålla balans och takt. Får fina omdömen men dåliga gångartspoäng 6,5 7 6,5. Exteriört går det bättre 8 8 7.

Sen får vi pusta i 40 min. Mina medhjälpare undrar om han orkar hoppa men jag tar ett snack med Frans och säger till honom att plocka fram
Den där Fullblodsgenen nu.

Vi har löshoppat nån gång lite på skoj hemma sen 3 års, vi i teamet hade aldrig gjort det ihop men Frasse ser hindrena och klipper de utan att blinka med uppenbart fin teknik. "Han gör allt rätt, frambenen är fina och bakbenen ännu bättre".
När domaren läser upp 9-9 utbrister vi trötta visare i nåt hysterisk skratt.

Min galna Frans. Det finns ett geni där nånstans också ;)
Grattis! En sån härlig avslutning det blev för er !
 
blogger-image-698719993.jpg

Rids nu i alla gångarter. Ridits ut i skogen och travat bommar utan problem. Idag ska jag prova att rida henne för första gången.:nailbiting: På torsdag hämtar jag hem henne o då blir det bete i sex veckor minst.:)
 
Stort grattis till superfina poäng både @Gabby_Ossi (i dressyren då) och @Pontevecchio (i hoppningen) Superkul att 2 bukehästar lyckats komma till start och få så bra poäng dessutom! Tror ni kommer få mycket kul med era fina hästar framöver!

För Eskil är det snart dags för pay and jump, han jobbar på fint och tar sig sakta men säkert. :banana:
 
Ska försöka sammanfatta den galna gårdagen. Frans började dagen strålande och var en stjärna att knoppa. Men vid lastningen bestämde han sig för att idag var dagen då han inte skulle åka. Han som jag lastat själv och som alltid stått som ett ljus.

Väl inne är han stressad och lever rövare tills vi når motorvägen efter 30 min. Går fint i 45 min sen stängs vägen av pga olycka. Vi gullar och duttar för att hålla honom på humör i de 40 minutrarna det tar innan vi rullar igen. Då freakar han loss och knäcker fästet
Till frambommen och galopperar o släpet.

Vi är nu supersena så får ringa arrangören och be om att få mäta efter ridprov.

Väl på plats möter ryttaren upp och rider fram efter rekordsnabb påklädning och anmälan. På ridprovet är Frans trött och spänd , orkar inte hålla balans och takt. Får fina omdömen men dåliga gångartspoäng 6,5 7 6,5. Exteriört går det bättre 8 8 7.

Sen får vi pusta i 40 min. Mina medhjälpare undrar om han orkar hoppa men jag tar ett snack med Frans och säger till honom att plocka fram
Den där Fullblodsgenen nu.

Vi har löshoppat nån gång lite på skoj hemma sen 3 års, vi i teamet hade aldrig gjort det ihop men Frasse ser hindrena och klipper de utan att blinka med uppenbart fin teknik. "Han gör allt rätt, frambenen är fina och bakbenen ännu bättre".
När domaren läser upp 9-9 utbrister vi trötta visare i nåt hysterisk skratt.

Min galna Frans. Det finns ett geni där nånstans också ;)

Grattis! :) Va roligt med så fina poäng även om dagen började mindre bra
 
Ska försöka sammanfatta den galna gårdagen. Frans började dagen strålande och var en stjärna att knoppa. Men vid lastningen bestämde han sig för att idag var dagen då han inte skulle åka. Han som jag lastat själv och som alltid stått som ett ljus.

Väl inne är han stressad och lever rövare tills vi når motorvägen efter 30 min. Går fint i 45 min sen stängs vägen av pga olycka. Vi gullar och duttar för att hålla honom på humör i de 40 minutrarna det tar innan vi rullar igen. Då freakar han loss och knäcker fästet
Till frambommen och galopperar o släpet.

Vi är nu supersena så får ringa arrangören och be om att få mäta efter ridprov.

Väl på plats möter ryttaren upp och rider fram efter rekordsnabb påklädning och anmälan. På ridprovet är Frans trött och spänd , orkar inte hålla balans och takt. Får fina omdömen men dåliga gångartspoäng 6,5 7 6,5. Exteriört går det bättre 8 8 7.

Sen får vi pusta i 40 min. Mina medhjälpare undrar om han orkar hoppa men jag tar ett snack med Frans och säger till honom att plocka fram
Den där Fullblodsgenen nu.

Vi har löshoppat nån gång lite på skoj hemma sen 3 års, vi i teamet hade aldrig gjort det ihop men Frasse ser hindrena och klipper de utan att blinka med uppenbart fin teknik. "Han gör allt rätt, frambenen är fina och bakbenen ännu bättre".
När domaren läser upp 9-9 utbrister vi trötta visare i nåt hysterisk skratt.

Min galna Frans. Det finns ett geni där nånstans också ;)

Men hjälp! Skönt att det ändå slutade såpass bra så att resten mest blev en rolig historia ;) Grattis igen till diplomet! :)
 
Hade min gopro med i bilen men hann inte anordna den i kaoset. Hade varit väldigt kul att ha hoppningen på film.
Får hoppas det kommer bilder från fotografer på plats även om knopparna såg ut som skit efter resan.

Vilka fina tjejer ni har!
 
Just er, Frans lyckades skalla lampan som sitter längst fram i släpet så kom fram med revor på huvudet. Men fyra skor och hela ben, ett smärre mirakel.
Jag hittade en superdålig bild på din häst i min systemkamera då jag hade använt honom för att försöka ställa in ljuset till den andra diplomhoppande fuxen som är storebror till min fölis. Han var tyvärr inte lika bra som förra året, men visade hjärta med tanke på att han haft en liten skada och knappt kunnat träna.
 
Tycker att ni, @Gabby_Ossi och @Pontevecchio har gjort ett superjobb med era 4-åringar som kom iväg på visning iaf! Och de ska ju inte vara så trimmade att de inte ruskar lite på huvudet eller faller ur formen då o då, de är ju bara bäbisar. Läste i nån ridblaska alldeles nyligen ett uttalande av en av våra proffsryttare, han ansåg också att man ska vara väldigt försiktig i hur man tar fram en unghäst, inte rida så mycket på dom att de beter sig som vuxna hästar, var kontentan.

Jag tror på omväxlande ridning med uteritter i första hand och ridbana i andra, men såklart när man lägger ut nåt här blir det ju från de gånger man är på en slags bana.
 

Lägger upp videon från Dumles tävlingsdebut även här, den är dock otroligt suddig tyvärr. Vet inte om jag gillar det här programmet något vidare, har diskuterat i annan tråd att det är märkligt att man inte får rida lätt, endast på travdiagonalerna.
 
Tycker att ni, @Gabby_Ossi och @Pontevecchio har gjort ett superjobb med era 4-åringar som kom iväg på visning iaf! Och de ska ju inte vara så trimmade att de inte ruskar lite på huvudet eller faller ur formen då o då, de är ju bara bäbisar. Läste i nån ridblaska alldeles nyligen ett uttalande av en av våra proffsryttare, han ansåg också att man ska vara väldigt försiktig i hur man tar fram en unghäst, inte rida så mycket på dom att de beter sig som vuxna hästar, var kontentan.

Jag tror på omväxlande ridning med uteritter i första hand och ridbana i andra, men såklart när man lägger ut nåt här blir det ju från de gånger man är på en slags bana.

Tack! ja precis, jag springer sällan efter i skogen och filmar de där :D
 
Jag hittade en superdålig bild på din häst i min systemkamera då jag hade använt honom för att försöka ställa in ljuset till den andra diplomhoppande fuxen som är storebror till min fölis. Han var tyvärr inte lika bra som förra året, men visade hjärta med tanke på att han haft en liten skada och knappt kunnat träna.
Aha vad kul! den såg fin ut. Frans fick bara 7 7 på typ förra året så även om han hade hoppat bättre då hade det inte räckt till diplom. I år landade allt rätt :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 757
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp