Födda 2013 del 4

aha, hur kommer det sig att du valde att vänta? Var din häst inte färdig fysiskt/mentalt eller var det nån annan anledning?
Med Ester känner jag att det här extra året där hon fått vara mamma och ta det lugnt varit väldigt bra för henne. Hon känns liksom så himla mogen och färdig och tar sig an varje ny uppgift på ett fantastiskt sätt :love:

Framförallt var det för att jag läste en intressant artikel om att hästens kotpelare växer klart mellan 6-7 års ålder och den författaren (veterinär) rekommenderade att man påbörjade inridningen tidigast vid 4 års ålder, för att inte riskera alla de skador som vi ser idag.

Men han har även varit en ganska tuff individ att hantera, hans lösning när han tyckt nåt varit tråkigt, har varit att dra iväg. Eftersom han har väldigt lätt för att lära, så tog det 1-2 gånger med nåt nytt (tömkörning, longering etc) och sen var det tråkigt. Därför har han fått vara ifred både för min och hans skull. När jag väl började rida honom blev det lättare, eftersom jag då fortfarande sitter kvar när han drar iväg.

Jag upplever att det hänt massor med hans psyke senaste året, men det kan också vara en spegling av hur mkt bättre jag mår. Han har alltid varit känslig för mitt mående, på så vis att när jag mår dåligt blir han tjafsig och bråkig. ;)
 
Ah det var fruktansvärt tragiskt:cry:. Alltså jag ledde henne från hagen och hon gick lite bakom mig. helt plötsligt började hon dra jättemycket åt vänster och sen bara kastade hon sig bak och ramlade ihop. hon var död innan hon landat på marken. Det blödde ur både öron, näsborrar och ögon så antagligen var det något som brast inuti. jag önskar inte ens min värsta ovän att behöva vara med om nåt liknande.
till historien hör att jag två dagar innan jallas död sålde min andra häst eftersom jag separerat med min dåvarande sambo och bara kunde ha en häst kvar. Så inom loppet av två dagar förlorade jag två hästar även om den ena iaf fortfarande lever.

jag är jätteglad för Ester. Hon var egentligen inte till salu utan jag gick bara in på blup och letade reda på en häst jag ville ha och sen såg jag till att jag fick köpa henne:D
Hon är fantastisk och väldigt lik sin "syster" Jalla:love:

Men fy så hemskt! Stackars dig.
Ester ser jättefin ut, elastisk.
 
Om du ser var bogbladen slutar och var sista revbenet går upp, så är det inte mkt utrymme att spela på. :) Gissar att 16" skulle funka, men jag skulle inte få plats i en sån. Bomlösa sadeln han har nu är den kortaste som finns på marknaden och den är lite för lång för honom...

Ok jag hänger nog inte med på hur en bomfri då ger mer plats.
 
Jag smyger in här igen. Presenterat mig och min fantastiska Jalla tidigare i tråden. Tyvärr så finns inte Jalla kvar i livet. Hon ramlade ihop och dog en dag när jag ledde in henne från hagen :cry:....har varit oerhört tungt. Men nu kan jag äntligen glädjas åt en ny kompis: Ester:love:. Hon är mycket nära släkt med min fina Jalla och förhoppningsvis kommer vi ha mycket kul i framtiden. Vår tid tillsammans har dock börjat lite krokigt. Hon fick det värsta muggangrepp jag nånsin varit med om (hela vägen upp till låren) och vi har åkt in och ut till veterinär flera gånger i veckan i månader känns det som.
Men nu har vi sakta sakta smugit igång litegrann. Hon har haft föl och ligger ett år efter. Målet i år är lite 4års-klasser. Ska bara hoppa in henne först:D

Gud så fin! Vad är det för stam på henne? :love:
 
Har börjat "operation ihoppning" med Ester här hemma. Här är en kort film från igår när hon för första gången "hoppades" uppsuttet:love:

Har även börjat hoppa en annan 2013-häst. Ett supersött sto e. Canterbury. Planen är att ta med den ut och tävla lite i vår. Den är mycket riden på marken men väldigt lite hoppad och det lilla hon hoppat har blivit lite fel eller vad man ska säga. Ganska svag i sin galopp, dåligt självförtroende och lite småtråkig mun (självklart kollad). Fokus just nu ligger på att stärka henne både fysiskt och psykiskt så att hon vågar ta för sig. Och att hon ska acceptera min hand. Hon är väldigt ojämn i kontakten och vill helst knäppa av i nacken och släppa bettet helt. Men vi jobbar vidare och hoppas att vi ska komma ihop oss bättre vartefter. På filmen är det andra gången jag hoppar henne. Är väl medveten om att ridningen är stundtals ganska offensiv och att galoppen inte alltid är i ordning men just detta pass fokuserade jag bara på att ta henne mellan stöden på ett bra sätt och just nu behöver hon ganska mycket hjälp för att våga hoppa av.
 
Vi har ju fått börja om igen iom benbrottet men är så glad att hon går så snällt ute både ensamma och med sällskap!
Har hittat några rejäla backar jag ska rida i (utan att överbelasta henne) så hon måste jobba mer med sina bakben.

Hon orkar inte mycket i tömkörningen så vi får ta det lugnt framåt. Hon verkar underhålla både sig och sina kompisa rejält i hagen iaf :p galopperar, hoppar och stegrar!
Häromdagen gjorde hon nästan ett helt varv på bakbenen runt :angel: vi som såg det fick oss ett gott skratt
 
@Baddy96 Vad tråkigt att höra om din fina häst men stort grattis till att ha hittat en ny stjärna! Vilken fantastisk galopp hon har! Tycker din bäbisbana är mycket bra byggd och att du rider på käckt framåt utan att störa. Ang Canterburyn så har jag haft lite samma problem med Eskil och bett. Har provat allt mellan himmel o jord men när jag satte in mitt tjocka 3 delade sprengerbett med gummikula i mitten sa han äntligen ja tack! Detta bett har räddat mig många ggr med unghästar. Bara ett tips.
 
@Baddy96 Vad tråkigt att höra om din fina häst men stort grattis till att ha hittat en ny stjärna! Vilken fantastisk galopp hon har! Tycker din bäbisbana är mycket bra byggd och att du rider på käckt framåt utan att störa. Ang Canterburyn så har jag haft lite samma problem med Eskil och bett. Har provat allt mellan himmel o jord men när jag satte in mitt tjocka 3 delade sprengerbett med gummikula i mitten sa han äntligen ja tack! Detta bett har räddat mig många ggr med unghästar. Bara ett tips.

tack så mycket! jag är såklart partisk men jag tycker också galoppen (och hela hästen) är underbar:D:love:!
Angående bett så har jag hittills bara ridit på ägarens bett men tror som du säger att jag nog får prova mig fram lite tills jag hittar nåt som hästen tycker känns trevligt. på filmen rider jag på ett novabett och det känns helt ok på marken men inte i hoppningen. Får ta och kika på "ditt" bett i göteborg i helgen :)
 
Vad har ni för bett till era hästar?

@Novali01 är det fasta ringar på det?

Ricky har haft stora problem att acceptera bett, så småningom visade det sig att en rotrest från en vargtand var kvar och irriterade (öppet sår), men då var ju hans beteende redan befäst, trots att jag misstänkt att nåt var fel och inte haft bett länge i munnen.

Jag har fått ett ”ok, jag står ut” med ett odelat travbett. Nu när han är mer inriden så ska jag prova lite fler bett. Det försvåras också då hans mamma har stl 11,5 medan han har 10,5, så jag måste skaffa nya bett för provning.
 
Jag har tjockt tredelat sprenger med lösa ringar på dressyrtränset, lite smalare tredelat med platt mittdel och fasta ringar på hopp/uterittstränset och rakt med fasta ringar på tömkörnings/longeringstränset.
 
Det är ett sånt här. Finns 2 olika tjocklekar och mitt är det tjockaste. Hade det ngt smalare också men det sa de flesta av mina hästar nej tack till.
images
 
Är lite fascinerande detta med bett...alla "tandläkare" propagerar för smala smala bett men nästan ALLA mina unghästar har sagt ja tack till tjocka bett och allra helst till detta! Har provat med många vanliga 3 delade och även sprenger 3 delade utan gummikula men inget funkar så bra som detta.

På Eskil provade vi även rakt poponcinibett men det gillade han inte alls. Tur att man har en egen bettbank....:D
 
Och ännu lustigare...mina irländska connemaraponnyer vill bara ha 2-delade bett! En av mina leverantörer sa det en gång, jag tänkte: ja ja...men sen har jag testat och mycket riktigt! De väljer helt klart 2-delade framför 3-delat. Så det innebär ju för mig att vi är tillbaka där jag började på 80-talet...med tjocka 2-delade bett!:D
 
Är lite fascinerande detta med bett...alla "tandläkare" propagerar för smala smala bett men nästan ALLA mina unghästar har sagt ja tack till tjocka bett och allra helst till detta! Har provat med många vanliga 3 delade och även sprenger 3 delade utan gummikula men inget funkar så bra som detta.

På Eskil provade vi även rakt poponcinibett men det gillade han inte alls. Tur att man har en egen bettbank....:D

Min Hottie som har skittrång mun och alltid varit lite "fladdrig" i munnen blev riktigt nöjd med ett tjockt Sprenger KK Ultra - ett som jag trodde skulle vara för tjockt för henne, hon funkade även bra på tvådelat Baucher. Ida var nöjdast med ett tunnare tvådelat (nåt riktigt budgetbett, tror jag köpte det för 49kr på nån webb-utförsäljning :p) med fasta ringar eller det tjocka Sprenger.

Haha, man får ha en liten bettgarderob att byta i ibland ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 412
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 418
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp