Bukefalos 28 år!

Födda 2013 del 4

Är lite fascinerande detta med bett...alla "tandläkare" propagerar för smala smala bett men nästan ALLA mina unghästar har sagt ja tack till tjocka bett och allra helst till detta! Har provat med många vanliga 3 delade och även sprenger 3 delade utan gummikula men inget funkar så bra som detta.

På Eskil provade vi även rakt poponcinibett men det gillade han inte alls. Tur att man har en egen bettbank....:D

Jag var så skeptisk när jag köpte sprenger till Ariel, så sjukt tjockt bett! Men hon var supernöjd redan första meterna, mkt tydlig med att NU kändes det bra i munnen. Då faller alla argument med att de ska ha smala bett... Har provat hennes gamla smala nån gång, men nä, usch tycker hon om det. ;)
 
Min Hottie som har skittrång mun och alltid varit lite "fladdrig" i munnen blev riktigt nöjd med ett tjockt Sprenger KK Ultra - ett som jag trodde skulle vara för tjockt för henne, hon funkade även bra på tvådelat Baucher. Ida var nöjdast med ett tunnare tvådelat (nåt riktigt budgetbett, tror jag köpte det för 49kr på nån webb-utförsäljning :p) med fasta ringar eller det tjocka Sprenger.

Haha, man får ha en liten bettgarderob att byta i ibland ;)
Och för tillfället slåss alla mina hästar om detta bettet...tur jag har 2 av dom!:D
 
Mitt halvblod ville ha nova eller tredelat smalt med fasta ringar.
Blanca gillar inga av dessa och föredrar sitt raka med fasta ringar. Men skulle vilja ha ett att komplettera med.
Ska kolla upp tänderna också snart. Måste bara få ordning på ekonomin igen :banghead:
 
Vad har ni för bett till era hästar?

@Novali01 är det fasta ringar på det?
Jag ringde till Bett o sadlar i höstas efter att jag varit hos tandläkaren med min. Hade ridit på ett rakt fran tills dess men han tyckte jag skulle prova ett ledat. De rekommenderade ett bomber med fasta ringar. Jag vet inte, det är skitsmalt. Skulle nog egentligen vilja ha ett lite tjockare o med mer tyngd i .:idea:
 
Huga, nervös. Ska till klinik nästa fredag för en check då han har svårt att fatta vänster galopp. Det började i november, men kändes fin för övrigt och skulle gå på vintervila i dec så jag tog ut equiterapeften men hon kände inget alarmerande. Sattes igång i Jan kändes jättefin tills nu, nu :( han fattar höger 9 ggr av 10.( även under longering)
Han är behandlad med mesoterapi i bröstmuskeln på höger sida, reagerade starkt vid palpation! UA på böjprov. Ska äta metacam 14 dagar halv dos. Endast hagvila 3 veckor sedan återbesök. Har sett honom galoppera i hagen i vänster galopp nu så det verkar positivt.
 
Jag ringde till Bett o sadlar i höstas efter att jag varit hos tandläkaren med min. Hade ridit på ett rakt fran tills dess men han tyckte jag skulle prova ett ledat. De rekommenderade ett bomber med fasta ringar. Jag vet inte, det är skitsmalt. Skulle nog egentligen vilja ha ett lite tjockare o med mer tyngd i .:idea:
Jag har ett sprenger kk ultra 3 delat, han trivs jättebra på det.
 
%255BUNSET%255D

Igår var vi ute på en riktigt härlig skogstur. Hon skötte sig som en liten stjärna. Första riktiga ridturen sen i november. Nu ser jag fram emot våren o att komma igång mer med lite seriös ridning o utbildning av fuxfaran.
 
Han är behandlad med mesoterapi i bröstmuskeln på höger sida, reagerade starkt vid palpation! UA på böjprov. Ska äta metacam 14 dagar halv dos. Endast hagvila 3 veckor sedan återbesök. Har sett honom galoppera i hagen i vänster galopp nu så det verkar positivt.
Mesoterapi???? Det trodde jag var en skönhetsbehandling för brudar utan hästar...:laugh::laugh::laugh:
 
Iska fick troligen en spark i hagen och skadade sitt andra bakben. :arghh:
Hade ett fult sår insida kota och var svullen från hoven och upp till hasen. Detta såklart när jag var bortrest. Hon var klart halt och öm när det var nytt, men när jag kom hem några dagar senare hade svullnaden gått ner mycket och hon var inte längre halt. Såret har läkt väldigt fint i alla fall, och nu har jag precis börjat röra på henne igen. Suck. Är inte alls motiverad just nu. :(
 
Iska fick troligen en spark i hagen och skadade sitt andra bakben. :arghh:
Hade ett fult sår insida kota och var svullen från hoven och upp till hasen. Detta såklart när jag var bortrest. Hon var klart halt och öm när det var nytt, men när jag kom hem några dagar senare hade svullnaden gått ner mycket och hon var inte längre halt. Såret har läkt väldigt fint i alla fall, och nu har jag precis börjat röra på henne igen. Suck. Är inte alls motiverad just nu. :(

Men åh så hopplöst! :( Jag håller tummarna att det inte är nåt som blir nåt.

Jag har hur mkt motivation som helst nu, men när det är -24 grader (Hallå? Jag flyttade söderut ju!) så blir det bara foderfix och snabbkoll. Typiskt när det är bra underlag för barfota också. Får bida min tid och drömma om våren.
 
Men åh så hopplöst! :( Jag håller tummarna att det inte är nåt som blir nåt.

Jag har hur mkt motivation som helst nu, men när det är -24 grader (Hallå? Jag flyttade söderut ju!) så blir det bara foderfix och snabbkoll. Typiskt när det är bra underlag för barfota också. Får bida min tid och drömma om våren.

Så jäkla typiskt när vi precis börjat komma igång. :(

Haha, det är sjukt kallt här med (eller ja, mellan -10 och -15, men känns fan så mycket kallare än Norrlands -20... :cautious: ), och bara is överallt i princip. Finns några täkter man kan vara på, men det hjälper inte direkt motivationen när det är så jäkla kallt, hårt och halt överallt.
 
Frans stod med öppen mun när jag testade tjockt bett "vad är det här!!" såg han ut som :D
Har ett vanligt sprenger 3 delat och i hoppningen har vi oftast ett novabett så han inte blir fullt lika känslig.
 
Frans stod med öppen mun när jag testade tjockt bett "vad är det här!!" såg han ut som :D
Har ett vanligt sprenger 3 delat och i hoppningen har vi oftast ett novabett så han inte blir fullt lika känslig.
Alla är vi olika!:D

Jag är så less på snö o kyla men drar mig till minnes hur eländigt det var i höstas med all lera....suck. Jag vill ha sol o varmt nu! Eskil o jag tragglar i skogen, han pigg o glad o jag genomfrusen....:o
 
Blanca har växt ur sina täcken, så jag har fått köpa nya! Tur HW har bra andrahandsvärde så det blev inte så dyrt ändå. Hon är även superpigg och jag fryser :D
Vi rider bara ute i skogen på stigar, pulsar i snön och klättrar. Tills jag måste hoppa av för jag förfryser fötterna..
28468288_10155283335981099_3525015554141545213_n.jpg
 
Frans hopptränade igår, gick fint! Han var pigg och lite drag under galoscherna men spändheten i förra stallet har vi ännu inte sett till. Så skönt. Vi är mest i ridhuset men han är ute hela dagarna och härjar med sina polare.
 
Efter tre veckors vila blev det en sväng ut igår. Glad och sprallig kille, men inte alls övertaggad. :heart Var superduktig nästan hela turen, inkl hoppa två diken och forcera en stor snövall. :p

Men sista travbiten hemåt (lägda med djupsnö), strax efter att jag tänkt tanken att han nog var trött, så tyckte Ricky att det blev lite tråkigt. Hans lösning är som vanligt att dra iväg i full fart. :rage:

Tog några språng innan jag ens fattade vad som hänt. Han har stora språng, men de är så mjuka att man inte märker hastigheten... Fick stopp på honom och så red vi tillbaka för att göra en städad trav istället. Tji fick jag, en gång till drog han. :p Men tredje gången uppförde han sig.

Som straff :devil: fick han gå in på ridbanan (inte populärt hos stoiga Ricky) och galoppera en långsida i vardera galopp. Det gick så bra! Så nästa pass ska vi nog testa att galoppera en kortsida också. :banana:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 365
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp