Bukefalos 28 år!

Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Jag tror dig! ;)
Det utesluter inte att det är stress inblandat. Men som sagt så är det ju inget jag tror att var och varannan travare är inom travet heller, särskilt inte i hemmamiljö.

Att hästarna "föds till att springa" i bokstavlig betydelse, att de skulle ha sprungit oavsett hur man tränat den om man säger så, det är jag inte riktigt med på. Särskilt inte med tanke på hur coola/lata även de som på travet är stressade kan bli vid ridning (och tvärtom iofs).

Men detta beror oxå på mängden kraft foder en travhäst får.
En travhäst får mycket kraft foder för att orka prestera.
Och så köps dem som ridhäst,i full tävlings kondition.
Det är klart att hästen är pigg då.Och börjar den nya ägaren rida hästen som är pigg som :devil:så drar man ner foder givan och hästen blir mycket lugnare.Och då säger man att hästen var såå
stressad när man fick den.Att en häst föds till att spring håller du inte med om!En av Sveriges största inom travet sa till mig en gång,har du en bra häst så kan du träna i en potatis åker och hästen blir bra endå.Detta beror på individen.
 
Sv: Föredetta travhäst

Inte alla som ger sina travhästa mycket kraft foder.. i dom stallen jag jobbat i var grovfodergivan fortfarande den viktigaste, en del av mina passhästar fick bara 1 kg kraftfoder jag har aldrig utfodrat någon häst med mer än 3 kg kraftfoder, och det var mycket sällsynt.

och det är inte mer än vad dom ger på ridskolan här i stan.

det finns nog lika många ridnissar som travnissar som inte förstår att grovfodert är det viktigast.. tyvärr....

men jag håller med dej om att inte alla har koll på att dom köper en häst i full tävlingskondition...
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

Men detta beror oxå på mängden kraft foder en travhäst får.
En travhäst får mycket kraft foder för att orka prestera.
Och så köps dem som ridhäst,i full tävlings kondition.
Det är klart att hästen är pigg då.Och börjar den nya ägaren rida hästen som är pigg som :devil:så drar man ner foder givan och hästen blir mycket lugnare.Och då säger man att hästen var såå
stressad när man fick den.Att en häst föds till att spring håller du inte med om!En av Sveriges största inom travet sa till mig en gång,har du en bra häst så kan du träna i en potatis åker och hästen blir bra endå.Detta beror på individen.

Fast... Vad säger att den som tar över hästen ger lika mycket kraftfoder? Energi är ju en färskvara.
Däremot det där att det spritter i benen på dom av att vara "vana att springa" och är i hög kondition, det var delvis det jag var inne på i mitt totalt missuppfattade inlägg :p

Att en häst blir bättre om den har bra grundfysik och grundpsyke för sitt ändamål (genetiskt) det är jag också med på. Men att en häst t ex automatiskt kommer lägga till med travartrav eller vill brassa på när man rider för det tror jag inte är självklart, tvärtom hur man gör den. Tänker ffa på icke-travtränade hästar. De LÄR sig ju vad de ska göra, och eftersom det inte är samma man vill att den ska utföra vid ridning så blir det automatiskt en felinlärning. Ffa gällande tekniken och lite av en kulturkrock som också främjar stress.
 
Sv: Föredetta travhäst

Knapplån.

Har inte läst allt pga. trötthet. :p

Men jag vill bara säga: Tänk individ!

Jag har suttit på ett antal travare. Alla har haft olika lätt för olika saker. T.ex en travare i tävlingskondis, travsäker lite riden, var urenkel att lära galoppfattningen. Medans min sköthäst som vart ridhäst i många år fortfarande har ett helvete att ta galoppen.

Första steget i en BRA omskolning är att glömma bort gränser mellan ridhäst och travhäst. ALLTING går. Mer eller mindre bra. Det är DU som ryttare som begränsar hästen, för att utveckla den måste du själv utvecklas, första steget är alltså att se travaen som en unghäst, börja från grunden. Ju ordentligare grund hästen får, ju finare ridhäst har du!


:bow:
Gillar din inställning! ;)

Folk tycker nog jag är skum när jag sitter med målbild i huvudet att rida piaff eller galoppiruetter, men för mig är det en häst = det går, men kräver massor av mig och är olika realistiskt för olika individer :p
Förra kusen jag hade skulle nog kunnat lära sig galoppiruetter om den fått nog med tid på sig och grundlig träning (vilket jag iofs inte vet om jag var rätt person till för så hög nivå). Sen får man ha realistiska delmål för att inte bli för ambitiös och acceptera att man kanske aldrig räcker dit!
 
Sv: Föredetta travhäst

Fast... Vad säger att den som tar över hästen ger lika mycket kraftfoder? Energi är ju en färskvara.
Däremot det där att det spritter i benen på dom av att vara "vana att springa" och är i hög kondition, det var delvis det jag var inne på i mitt totalt missuppfattade inlägg :p

Att en häst blir bättre om den har bra grundfysik och grundpsyke för sitt ändamål (genetiskt) det är jag också med på. Men att en häst t ex automatiskt kommer lägga till med travartrav eller vill brassa på när man rider för det tror jag inte är självklart, tvärtom hur man gör den. Tänker ffa på icke-travtränade hästar. De LÄR sig ju vad de ska göra, och eftersom det inte är samma man vill att den ska utföra vid ridning så blir det automatiskt en felinlärning. Ffa gällande tekniken och lite av en kulturkrock som också främjar stress.
Men titta på en varmblods fölunge,den har travar travet redan som liten,när den springer i hagen.Det kommer i från aveln.Sedan är jag med på att man kan förbättra allt,med träning.Men även försämra om man har otur.:crazy:
 
Sv: Föredetta travhäst

Tror att du är inne på helt rätt spår och håller med! En annan sak som många inte tänker på är att det är stora "kulturskillnader" mellan travfolk och ridfolk och därmed även hanteringen av hästarna. Vissa saker är självklart för en travhäst t ex att kliva på transporten utan trams, andra saker är dem totalt främmande t ex att stanna och stå still mitt under ett motionspass. Detta har ju egentligen inte alls med hästen att göra utan är rakt igenom en hanteringsfråga. Travhästar får aldrig lära sig att stå still i vagn (tyvärr ska tilläggas). För en ryttare som inte är insatt i trav så kan det säkert tolkas som symptom på stress att hästen inte kan stå still när det i själva verket är så att hästen inte förstår.

Inte? :p Jag som blivit så imponerad av vissa som bara står och hänger på långa tömmar medans de selas/selas av, står och väntar på att tränaren ska gå och hämta grejer, medans man väntar på att en traktor ska åka förbi/väntar vid en korsning osv.. Verkar vara lite individuellt det där också! :rofl:
Men just det där med att inte ta för givet att basicssaker sitter, det tycker jag också är viktigt. Det som för en själv är "basic" vill säga. Många gånger blir man imponerad åt andra hållet.
 
Sv: Föredetta travhäst

Det är därför man ska sabba karriären för de travare som bockar och galopperar i hagen... :angel:

Skämt o sido! Men det är väldigt individuelltdet där enligt mig. Har ridit en travare som travtränas och om man skulle klippa manen, måla över frysmärkningen så skulle få ta han för en travare när han galopperar och hoppar, vilket han för det mest gör. Han är iof lat och gör inte mycket besvär för att trava fort... :angel:

Dock går han med en halvåring, som aldrig tar ett galoppsteg, han har en enorm trav och kommer nog bli bra när han växer upp! Så det är oerhört mycket individ.

Gångarter är väldigt svårt att avla på, finns studier, iof för dressyrgångarter. Men det gäller nog gång allmänt lite. Hur länge har man egentligen inte hållt på för att få fram denna enorma trav som våra varmblodstravare idag har? MÅNGA år...

Usch, jag lallade iväg mot annat håll nu... Skyller på trötthet idag också... :angel:
 
Sv: Föredetta travhäst

Många misstag, många travare = Lärdom!

Men allra mest måste man utveckla sig själv för att inse vad man egentligen sysslar med. I detta fall så handlar det om utbildning av en häst som inte kan något!
 
Sv: Föredetta travhäst

Många misstag, många travare = Lärdom!

Men allra mest måste man utveckla sig själv för att inse vad man egentligen sysslar med. I detta fall så handlar det om utbildning av en häst som inte kan något!
Det är det här jag reagerar mot.Det låter som varmbloden är en slit o släng vara för er som har dom som ridhästar.Fungerar inte en så köper vi nästa för en billig penning.Jag har sett så många fall av sk "vandringspokalar" så att det gör mig ledsen.Hästar som pappa har köpt till Lisa som ridit på ridskola i ett år.Lisa tror naturligt vis att den hästen är som hästarna på ridskolan,och klarar inte av den.Så säljs den stackars hästen vidare,så är ruliansen igång.Jag vet att inte alla är sådana,många varmblod får det mycket bra oxå .Har själv skänkt bort två stycken,till tjejer med häst kunniga föräldrar.
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag var lite mer inne på andra vägar än att skena runt i travartrav på märren Lotta Pride... :D

MIN lärdom kommer genom travare som var utbildade LB/LA. Men även inridning och ridning av andra travare. På de utbildade var man tvungen att misslyckas med vissa saker, för att utvecklas själv! Jag har haft tränare på marken, och lyckats åtgärda de små skador som skett och fått det att funka.

Sen har jag allergi mot Lisa som ALLTID får en travare! Och inte jag... :mad: :D

Nej, travare ska inte vandra till olika hem på grund av folks okunskap. Är man dock seriös som säljare av hästen så skickar man nog hellre en trashank och stressad häst till himmlen där den får må bra, istället för att vandra runt...
 
Sv: Föredetta travhäst

KL

Travarna råkar illa ut pga sin prisklass. Alltför mkt okunnigt folk lockas då de har råd att köpa häst, och tror sen att de köpt en ridhäst som de kan kajka runt på utan att själva behöva kunna så mkt. Jag blir också ledsen då jag ser folk med mkt liten erfarenhet som "kräver" saker av travarna som ridhästar, när de varken har koll på själva hur de ska hjälpa hästen och utbilda den, och samtidigt har förväntningar på att hästen ska "kunna" och "förstå". Tycker det är hemskt orättvist mot hästarna, och som jag skrivit tidigare är det en hel del av detta som orsakar deras rykte som stressiga och svåra som ridhästar. De vet inte vart de skall ta vägen - eller vad som ombedes av den helt enkelt.

om travare köptes upp av ridkunnigt folk skulle det successivt sluta gå inflation i dem, det är jag övertygad om. Många kan med rätt utbildning bli trevliga ridhästar. Men det vill till att de, precis som hästar rent allmänt, är i händerna på folk som förmår läsa av och vara pedagogiska i sitt tänk och runt vad de ber hästarna om.
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag var lite mer inne på andra vägar än att skena runt i travartrav på märren Lotta Pride... :D

MIN lärdom kommer genom travare som var utbildade LB/LA. Men även inridning och ridning av andra travare. På de utbildade var man tvungen att misslyckas med vissa saker, för att utvecklas själv! Jag har haft tränare på marken, och lyckats åtgärda de små skador som skett och fått det att funka.

Sen har jag allergi mot Lisa som ALLTID får en travare! Och inte jag... :mad: :D

Nej, travare ska inte vandra till olika hem på grund av folks okunskap. Är man dock seriös som säljare av hästen så skickar man nog hellre en trashank och stressad häst till himmlen där den får må bra, istället för att vandra runt...
Förlåt,jag missuppfattade dig.:bow:Jag läste mellan raderna som vanligt.:crazy:Jag ska se till att inte Lisas pappa inte köper fler hästar till Lisa,så du kan få dom istället.:D
 
Sv: Föredetta travhäst

Men titta på en varmblods fölunge,den har travar travet redan som liten,när den springer i hagen.Det kommer i från aveln.Sedan är jag med på att man kan förbättra allt,med träning.Men även försämra om man har otur.:crazy:

Ska erkänna att jag inte studerat särskilt många travarföl, eller så många föl öht. Men att föl springer känns ju liksom inte som något ovanligt! :p
Det finns mycket i travarna att plocka fram. Men jag tror inte det kommer fram "av sig själv" om man aldrig triggar det.
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.

Alla travare blir absolut inte stressade, beror på vilka gener dom har och sen vem som äger dom.
Jag har själv en travare och han är cool lugn och funkar jätte bra som ridhäst.
 
Sv: Föredetta travhäst

Ska erkänna att jag inte studerat särskilt många travarföl, eller så många föl öht. Men att föl springer känns ju liksom inte som något ovanligt! :p
Det finns mycket i travarna att plocka fram. Men jag tror inte det kommer fram "av sig själv" om man aldrig triggar det.
Det är klart att man måste träna hästarna oxå.
Men vad jag menar är att aveln har gått så mycket framåt så att det syns på hästarna redan när dom är små att det är en liten travis.:D
 
Sv: Föredetta travhäst

Många misstag, många travare = Lärdom!

Men allra mest måste man utveckla sig själv för att inse vad man egentligen sysslar med. I detta fall så handlar det om utbildning av en häst som inte kan något!

Och som dessutom kan ligga i minusläge - måste läras om och vänjas in innan man kan träna ordentligt.

Bara att häststackarn ska kunna koncentrera sig och lyssna i mer än 5 sekunder kan bli för mycket för vissa! :p Vilket bortskämda jag skulle bli helt tokig på och kalla för "damp-hästar" :devil: (senast i somras det hände när jag hade skaffat kallblodet...) eller att inte dra emot bettet när man tar ett tygeltag, förstå halvhalter osv, kan ta en halv evighet att lära in om de är för felinlärda.
Sen finns det ju dom som faktiskt är väldigt lättlärda också. Har väl stött på en(?) sån hittills som var extremt lättlärd och lättsam i ridningen trots att den var skitsvår att köra.

Det är just det där med tålamod och ta hästen för vad den är och vad just den behöver lära sig. Ju äldre jag blir (är ju inte gammal än, men ju fler fall man drar på sig) desto mer beslutsam blir jag över att INTE ta mig an en travare som ännu inte är ordentligt omskolad. För att tålamodet blir sämre förmodligen. Ändå hamnar man där till slut! :rofl:
 
Sv: Föredetta travhäst

Men titta på en varmblods fölunge,den har travar travet redan som liten,när den springer i hagen.Det kommer i från aveln.Sedan är jag med på att man kan förbättra allt,med träning.Men även försämra om man har otur.:crazy:

:bow::bow: ja de avlas ju med sikte på att trava fort och så vill man ha dem. Jag känner några amatörtränare som säger samma sak.

En visade på ett sto som hade karprygg i stort sett och breda bakben även i boxen, KUNDE inte galoppera, och sa att hon var deras dyraste häst med bäst stam och att så vill man ha dem. Inte se ut som ridhästar.:cool:

Vissa ser mer ut som ridhästar men det är inte alla. Aveln inriktas på travprestationer och det säger sig självt att hästen då "anpassas" så mycket som möjligt för detta.

Frågan som jag ställer mej ibland är VARFÖR ska man tvinga dem att jobba mot det de är avlade för, rent fysiskt.:confused:
Är det rätt?

Svaret är inte enkelt, det fnns olika svar för olika hästar. Men ibland undrar man....Särskilt när förhoppningsfulla ägare inte inser deras begränsningar eller svårigheter. Pratar om att de minsann kan hoppa si och så högt eller minsann gå msv dressyr. Det går väl an om man tar hästarna för vad de är - inte försöker se dem som något man hellre ville ha....

Men vad kostar det hästen att kanske tvingas jobba mot sin egen exteriör:confused: många får problem i rygg och bakkärra......:crazy:

Å andra sidan -med klok träning och ett bra hem lever många ett mycket bra hästliv kanske under många år.:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 915
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 673
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 460
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 663
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp