Bukefalos 28 år!

Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Det är klart att man måste träna hästarna oxå.
Men vad jag menar är att aveln har gått så mycket framåt så att det syns på hästarna redan när dom är små att det är en liten travis.:D

DET är möjligt! ;) Har inte tänkt så mycket på det, men visst kan de visa upp sin snygga trav! Släpper jag varmblodet lös i ny hage/på ridbana/i ridhuset så syns det att han är travare också trots ridhäst sen 9 år tillbaka (hmm.. kördes och travtränades lite iofs ett par år samtidigt). Tack vare det som han har så snygg trav! ;)
 
Sv: Föredetta travhäst

om travare köptes upp av ridkunnigt folk skulle det successivt sluta gå inflation i dem, det är jag övertygad om. Många kan med rätt utbildning bli trevliga ridhästar. Men det vill till att de, precis som hästar rent allmänt, är i händerna på folk som förmår läsa av och vara pedagogiska i sitt tänk och runt vad de ber hästarna om.

Där har iaf kallbloden börjat få ett rejält försprång... "Tack vare" BB har de blivit lite mer ridhäststämplade känns det som. Och ökat i pris..
(Minns den tiden då man såg massor med annonser på billiga kallblod, farsan köpte ju sitt 6-åriga sto med bra avelsstam för 10000:- och det tyckte vi var dyrt då... Nu är det inte många som kostar under 20000:-)
 
Sv: Föredetta travhäst

Hon som startade tråden,tog hon hem hästen?
Någon som vet?Skulle vara kul o veta hur det går för henne!:bump:
 
Sv: Föredetta travhäst

Och som dessutom kan ligga i minusläge - måste läras om och vänjas in innan man kan träna ordentligt.

Bara att häststackarn ska kunna koncentrera sig och lyssna i mer än 5 sekunder kan bli för mycket för vissa! :p Vilket bortskämda jag skulle bli helt tokig på och kalla för "damp-hästar" :devil: (senast i somras det hände när jag hade skaffat kallblodet...) eller att inte dra emot bettet när man tar ett tygeltag, förstå halvhalter osv, kan ta en halv evighet att lära in om de är för felinlärda.
Sen finns det ju dom som faktiskt är väldigt lättlärda också. Har väl stött på en(?) sån hittills som var extremt lättlärd och lättsam i ridningen trots att den var skitsvår att köra.

Det är just det där med tålamod och ta hästen för vad den är och vad just den behöver lära sig. Ju äldre jag blir (är ju inte gammal än, men ju fler fall man drar på sig) desto mer beslutsam blir jag över att INTE ta mig an en travare som ännu inte är ordentligt omskolad. För att tålamodet blir sämre förmodligen. Ändå hamnar man där till slut! :rofl:

Jag tycker som du (tror jag) att det är roligare att börja med en färskvara, för då kan du forma det precis som du vill ha det! Sen kommer man ändå stöta på tröga hästar, men det är då du börjar lära dig konsten, får du den att funka, har du klättrar upp på din egen utvecklingsskala!

När det gäller travare får man inte glömma bort vad man kan göra från marken. Via longering kan du träna upp röstkommandona för att sen bygga vidare på övergångar.

Tömkörning hjälper en häst att bära sig, utan ryttare, böja, använda bakdelen. Mycket tömkörning i skog och mark är guld värt för att få en bra start på travarens ridkarriär. Det är oftast här det brister, för att det ska funka från ryggen måste det oftast funka från marken relativt bra. OFTAST!

När jag började med att förstå vad det kan bli av en fd. starthäst red jag en grymt fin valack, lärde mig mycket. Men fick höra orden;

"Han kommer vara det svåraste du någonsin stött på."

Han var känslig, bra utbildad, gjorde du rätt så halleluja vilken häst. Men han är inte det svåraste jag stött på. Det svåraste jag stött på i min väg är min nuvarande sköthäst.

De dagar han saknar motivation kan du omöjligt lära han något, man måste hitta något som motiverar han. Han ger upp när han inte kan. Jag måste se till vad jag gör för fel, vad kan jag ändra? Många gånger ställer jag högre krav på han. Jag ser det som en trappa, upp ner, upp upp, ner, upp... Ja, principen är väl självklar.

Förut var det alltid en självklarhet, ridskoleryttare som man vart;

"Nu gör du som jag säger annars är du inte en bra ridhäst"

Idag måste jag se till vad JAG kan göra för att hästen ska få en grund till att utföra det jag tänkt! Och tänk så mycket lättare allting blir. Ju äldre man blir, ju klokare blir man. Min utgångspunkt:

Se hästen - Fundera på vad du kan göra - Börja forma - Få resultat


Hjälp... :o Nu blev det föredrag igen... :o
 
Sv: Föredetta travhäst

En visade på ett sto som hade karprygg i stort sett och breda bakben även i boxen, KUNDE inte galoppera, och sa att hon var deras dyraste häst med bäst stam och att så vill man ha dem. Inte se ut som ridhästar.:cool:

Men vad kostar det hästen att kanske tvingas jobba mot sin egen exteriör:confused: många får problem i rygg och bakkärra......:crazy:


Frågan är väl om de travtränare som strävar efter en sådan exteriör verkligen gör sig själva och travsporten en tjänst? Eller om de snarare lurar sig själva - att hästen i själva verket springer på vilja och löphuvud snarare än sin felaktiga ställning. Eller att de t o m fått den knasiga ställningen successivt av överträning/låsningar och hej och hå?
De travtränare jag VET har inställningen att hästen måste vara fräsch och trava bra (på petdetaljnivå) de skulle knappast se en häst med karprygg som något bra. Ffa blir den kortare i ryggen och får inte plats ordentligt utan måste bredda desto mer tills det riskerar att hamna på en onödigt slitande nivå. Det där med bred rumpa och smal framdel skulle de nog också eftersträva, vilket inte kan klassas som exteriört fel men knappast gynnar ridhästar..

Iofs hade jag själv ett vbl med grov rumpa och smal framdel, typiska travarlooken, breddade med bakbenen och allt, som faktiskt blev grövre fram av ridträningen och slutade bredda = blev ganska fin exteriört! :)
 
Sv: Föredetta travhäst

Frågan är väl om de travtränare som strävar efter en sådan exteriör verkligen gör sig själva och travsporten en tjänst? Eller om de snarare lurar sig själva - att hästen i själva verket springer på vilja och löphuvud snarare än sin felaktiga ställning. Eller att de t o m fått den knasiga ställningen successivt av överträning/låsningar och hej och hå?
De travtränare jag VET har inställningen att hästen måste vara fräsch och trava bra (på petdetaljnivå) de skulle knappast se en häst med karprygg som något bra. Ffa blir den kortare i ryggen och får inte plats ordentligt utan måste bredda desto mer tills det riskerar att hamna på en onödigt slitande nivå. Det där med bred rumpa och smal framdel skulle de nog också eftersträva, vilket inte kan klassas som exteriört fel men knappast gynnar ridhästar..

Iofs hade jag själv ett vbl med grov rumpa och smal framdel, typiska travarlooken, breddade med bakbenen och allt, som faktiskt blev grövre fram av ridträningen och slutade bredda = blev ganska fin exteriört! :)
Tyvärr är det så att all avel är till egoisten människans syfte.
Sen spelar det ingen roll om det är hästar, hundar eller katter.
Det blir sönder avling och sneda o vinda djur.Allt till för människan.:crazy:
 
Sv: Föredetta travhäst

Förut var det alltid en självklarhet, ridskoleryttare som man vart;

"Nu gör du som jag säger annars är du inte en bra ridhäst"

Idag måste jag se till vad JAG kan göra för att hästen ska få en grund till att utföra det jag tänkt! Och tänk så mycket lättare allting blir. Ju äldre man blir, ju klokare blir man. Min utgångspunkt:

Se hästen - Fundera på vad du kan göra - Börja forma - Få resultat


Jojo, det där känner jag igen! :o
Det kan vara mentalt svårt att gå från ett stadie där man lär hästen "allt man kan" (vilket det kan bli precis i början av omskolningen vid basicsinlärning) till ett stadie där man själv måste utvecklas för att inte bromsa hästen, att det inte är hästen som tar stopp - det är jag själv! :eek:
På en häst har jag i princip gett upp eftersom jag lärt den "allt jag kan" och verkligen försökt anpassa mig till att bli stabil nog och tekniskt skicklig nog för att komma vidare, men tappat motivationen. Jag vet att den kan gå betydligt bättre med andra ryttare, även ett par som utåt sett skulle vara mindre rutinerade men har rätt kvaliteter. Den är dessutom extremt duktig på att tala om när jag börjar bli tjatig eller sitter och svamlar om sånt jag inte begriper mig på! :rofl:

Mitt nuvarande kallblod skäms jag nästan över att äga. För att HÄSTEN är så himla fin, trevlig och samarbetsvillig att jag tycker det är pinsamt att sitta där och försöka göra hästen rättvisa! :o Inte för att den är särskilt utbildad eller så, men just det där känsliga psyket och viljan att jobba.

Jobba från marken är ett mycket bra tips tycker jag! :)
Märker tydlig förbättring i ridningen så snart jag kommit åt hästen på den biten från marken.


//Totola - som SKA lära sin 16-åring samlade galoppfattningar, piaff, passage och att hoppa lite skutt utan att stressa innan den blir panschis! :rofl:
 
Sv: Föredetta travhäst

Tyvärr är det så att all avel är till egoisten människans syfte.
Sen spelar det ingen roll om det är hästar, hundar eller katter.
Det blir sönder avling och sneda o vinda djur.Allt till för människan.:crazy:

Om balansen mellan moral och prestationsavel blir för dålig så :(

Nu är jag iofs sån som tror att många exteriöra avvikelser snarare är något som de dragit på sig i form av skador, taskiga hovar, vurpor/låsningar, överträning osv. Som många gånger kan åtgärdas eller ev. hade kunnat undvikas. Inte "grunden" som t ex lång kropp, rejält överbyggd o dylikt.
Men just det genetiska är lite oroande om man ser till hur framtiden kan se ut. Om man inte med hjärnan förstår att hästarna måste vara hållbara också, inser eventuella konsekvenser. Men men, det blir ju som sagt lätt så.
 
Sv: Föredetta travhäst

Om balansen mellan moral och prestationsavel blir för dålig så :(

Nu är jag iofs sån som tror att många exteriöra avvikelser snarare är något som de dragit på sig i form av skador, taskiga hovar, vurpor/låsningar, överträning osv. Som många gånger kan åtgärdas eller ev. hade kunnat undvikas. Inte "grunden" som t ex lång kropp, rejält överbyggd o dylikt.
Men just det genetiska är lite oroande om man ser till hur framtiden kan se ut. Om man inte med hjärnan förstår att hästarna måste vara hållbara också, inser eventuella konsekvenser. Men men, det blir ju som sagt lätt så.
Innom travet så anser man att hästen ska ha lång rygg för att den ska få "plats" som man säger,=Ryggproblem.
Inom ridningen så vill man ha korta ryggar för att hästen ska orka bära sig,detta tycker jag är mer sunt.
Men allt det till människans syfte.:crazy:
 
Sv: Föredetta travhäst

Innom travet så anser man att hästen ska ha lång rygg för att den ska få "plats" som man säger,=Ryggproblem.
Inom ridningen så vill man ha korta ryggar för att hästen ska orka bära sig,detta tycker jag är mer sunt.
Men allt det till människans syfte.:crazy:

Fast hellre lång rygg än att hästarna börjar peka utåt med hela bakknäna och -benen när de föds! :p
Har lyckligtvis inte sett så många travare än som faktiskt har långa ryggar. Verkar snackas mer än vad det blir i praktiken. Har faktiskt aldrig stött på någon som man mätt (i jämförelse med andra hästar man vet hyfsade proporteioner på om inte annat) som varit mer än ett par cm lågrektangulära. Av varmbloden kanske ska tilläggas, men så har det mest varit amatörtränade alt. ridtravare.
Sen att de ser långa ut har nog mycket med muskulaturen att göra.?
 
Sv: Föredetta travhäst

:bow:
Huvudet på spiken!

En stressad häst presterar inte på långa vägar så bra som den skulle kunnat om den inte varit stressad. Så det påståendet stämmer inte helt.

En travare springer inte besinningslöst, få travare gör faktiskt det. Dom är väl hanterade och uppfostrade (det finns väl av andra hållet med) men mestadels är dom i varje fall det.

En travare har så mycket bättre grund muskelmassa än vad en vanlig ridhäst har så leta efter KS diagnoser o pålagringar på den rasen om ni hittar någon ens.. Ridhästar belastas ganska hårt på ryggen, hoppning etc..

En travare har inte samma muskel uppbyggnad som en ridhäst, kolla in alla muskellösa kors o bak vagnar (med det menar jag hela bakpartiet på hästarna) i t ex ett större stall, ridskola.. Dom har helt andra förutsättningar o kropps massa för travjobb.. En travare får du bygga upp muskulaturen på för att kunna ens få hästen att gå i form..
Olater får du räkna med om du inte ser till att aktivera din häst med longering innan ridning etc VARJE dag helst.. För du har en häst som är så van vid att det händer saker hela tiden.. sen att hamna i ett "pyttestall" utan kuskar vagnar o massor som händer omkring en..kan väl för böveln få vem som helst att tro att man hamnat i helvetet eller himlen... Dom blir rastlösa, se över fodermängden *tips* krafft kan du inte ta bort helt.. men minska den.. ge istället mättande foder.. lusern, vetekross, kli eller betfor eller en del av allt när du snickrar om muskulaturen bör du ha hästen i fint hull o på lämplig energi nivå, har du mycket vatten i betforen så blir det inte en ren energi bomb..

Jag har en hoppjerka till Engelskt fullblod.. som dom tog bort krafften på nästan helt.. men höensilage fick hon.. lika mkt energibomb det som krafften.. sen stod hästen.. dom har inte motionerat henne.. ansåg att hästen var ett bortskämt psykfall..sen gnällt över att den haft energi till fan avlöst.. så klart hästen protesterar på det sättet den kan.. under sadel, i stall i hage o när den får chansen.. Så funkar alla när tillfälle ges så då jevlar.. Hon kände helt enkelt av rädsla o att hon inte var omtyckt, nu är hon mild och snäll att hantera och rida *oftast* men hon får sina skutta runt på bakbenen anfall ibland.. och just då när man rider i grupp, hon gillar inte att gå sist.
Hon var lite för mager när jag tog över henne, nu får hon 9 kg hö 12 dl kli perdag, 1 kg krafft, mineraler, betfor äpplen morötter och har på det redan börjat gått upp i vikt börjar se riktigt vettig ut.. och är helt ridbar.. longeras innan varje ridpass för att slippa ofrivillig av sittning i nåt blött dike :)

Nja nu har jag säkert glömt nåt men då skriver jag igen isof.. hoppas ni fattar ändå :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Föredetta travhäst

Nej långa varmblodsryggar är inte så vanligt.. ska väl vara på franska ättlingarna isof
 
Sv: Föredetta travhäst

Hon som startade tråden,tog hon hem hästen?
Någon som vet?Skulle vara kul o veta hur det går för henne!:bump:

Går allt som det ska tar hon förhoppningsvis hem hästen på lördag! :D

Och förhoppningsvis följer jag med och kollar på den lilla sötnosen..Jag säger bara: Vilka ögon han har!! :love:

Vänta bara tills bilderna kommer upp!
 
Sv: Föredetta travhäst

Att det gissningsvis är vanligare med överutfodrade ridhästar (kraftfoder syftar jag på nu) än överutfodrade travhästar i förhållande till hur hårt de ska prestera...

ok då tolkade jag dej rätt:D

*man vet aldrig här inne;)*
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej det är sant! :angel: Lätt att tolka fel också i skrift och utan att veta bakgrunden.

Har nog aldrig sett en travare som fått mer än ca 1½kg kraftfoder per dag faktiskt... Fast så många/mycket har jag inte haft kontakt med en massa tränare att jag vet deras foderstater mer än de man stått i samma stall som o dylikt. Då är det många av de "gamla" hästgubbarna som minns den tiden man enbart gav kraftfoder för att hästarna skulle orka jobba många timmar per dag i skogen med tuungt arbete!
Däremot har jag sett stackars dressyrponnyer som fått nästan lika mycket kraftfoder som hö per dag och liknande extremfall :angel:
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej det är sant! :angel: Lätt att tolka fel också i skrift och utan att veta bakgrunden.

Har nog aldrig sett en travare som fått mer än ca 1½kg kraftfoder per dag faktiskt... Fast så många/mycket har jag inte haft kontakt med en massa tränare att jag vet deras foderstater mer än de man stått i samma stall som o dylikt.
Däremot har jag sett stackars dressyrponnyer som fått nästan lika mycket kraftfoder som hö per dag och liknande extremfall :angel:

exakt...den som jag/ tränaren gav 3 kg var 180 i mankhöjd.. kan ju tilllägga att han fick ca 18 kg hö om dagen med..
 
Sv: Föredetta travhäst

Min står på fri tillgång till hösilage med ok värden, 3,5 kg havre, 1kg-mått (blöt vikt) kli, 3 dl betfor (torr vikt), 2 dl olja, 4 dl vitamin- och mineraliserat pelletsfoder. Betforen är mest till för att blanda ut oljan i... Han håller bra hull men har inget extra att ta av. Är trevlig att köra/rida (har förut varit ganska hetsig).

Skulle gärna dra ner på kraftfodret men då rasar han i vikt. Äter kanske 12-14 kg hösilage/dygn (TS ca 80)

Det viktigaste är väl att man individanpassar foderstaten. Vissa funkar på mkt kraftfoder och vissa inte. Tyvärr är ju travarna ofta ganska svårfödda så det kan bli problem att dra ner på kraftfodret av den orsaken, iaf så länge de tränar hårt. Försökte ge min lusern för att kunna dra ner på havren, men det föll inte herrn i smaken.

För övrigt har jag jobbat hos en av sveriges större tränare, där åt hästarna 4-6 kg kraftfoder/dygn + fri tillgång på hö. Med nåt undantag (60 hästar) så var alla fina i hull och ingen särskilt stressad/het. De hade ordentliga hagar och mkt utevistelse ska tilläggas, viktigt för psyket.
 
Sv: Föredetta travhäst

kl*

Japp jag tar hem hästen på lördag:) Dock känner jag av allergin mer än vanligt:eek: Men det skiter jag i.
Ska bli spännande och riktigt kul. Han var trevlig och inte helt omöjlig:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 915
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 673
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 460
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 664
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp