Bukefalos 28 år!

Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Min står på fri tillgång till hösilage med ok värden, 3,5 kg havre, 1kg-mått (blöt vikt) kli, 3 dl betfor (torr vikt), 2 dl olja, 4 dl vitamin- och mineraliserat pelletsfoder. Betforen är mest till för att blanda ut oljan i... Han håller bra hull men har inget extra att ta av. Är trevlig att köra/rida (har förut varit ganska hetsig).

Skulle gärna dra ner på kraftfodret men då rasar han i vikt. Äter kanske 12-14 kg hösilage/dygn (TS ca 80)

Det viktigaste är väl att man individanpassar foderstaten. Vissa funkar på mkt kraftfoder och vissa inte. Tyvärr är ju travarna ofta ganska svårfödda så det kan bli problem att dra ner på kraftfodret av den orsaken, iaf så länge de tränar hårt. Försökte ge min lusern för att kunna dra ner på havren, men det föll inte herrn i smaken.

För övrigt har jag jobbat hos en av sveriges större tränare, där åt hästarna 4-6 kg kraftfoder/dygn + fri tillgång på hö. Med nåt undantag (60 hästar) så var alla fina i hull och ingen särskilt stressad/het. De hade ordentliga hagar och mkt utevistelse ska tilläggas, viktigt för psyket.


självklart är det viktigast...
travare är inte svårare än nån annan att hålla i hull...
jag har också jobbat för en av sverigs största tränare dom fick inte mycket. max tre kg, och det var sällsnyt.. fri tillgång till hö. stora fina hagar som dom gick mycket i..
vi hade både latmaskar och riktig heta...
och vist vissa klara av att äta mycket kraftfoder , men många ger hästen för mycket och klara sen inte av den för den är för pigg och skyller då på att den är stressad
.
 
Sv: Föredetta travhäst

Kan bekräfta det... Red en starthäst idag... Han kunde skritta 100m bakom den andra, han tog det lilla lugna... :angel: Fast galoppera kunde han :D
 
Sv: Föredetta travhäst

travare är inte svårare än nån annan att hålla i hull...

Den uppfattningen har jag också. Fast inte jämfört med extremt lättfödda ponnyer och kallblodsraser givetvis.

Däremot är det nog lätt för aktiva travhästar att få stressmagar och inte kunna tillgodogöra sig näringen (försämrad ämnesomsättning?) skulle jag tro?
Har själv en som lätt blir orolig i magen, har flyttat för många gånger på sistone och dessutom haft fång som inverkade i princip tvärtom mot vad det brukar - hästen blev mager som ett benrangel (och ont i hovarna) och inte pga för kraftigt foder, varken före eller efter har den någonsin reagerat på för kraftigt/mycket foder. Tog något år innan den fått upp hullet ordentligt så man inte kunde se revbenen längre, nu måste den få lite kraftfoder för att hålla hullet (det fick den såklart innan också, men den motioneras inte nämnvärt därav att det inte borde behövas) trots fri tillgång på hösilage med bra värden och att andra hästen blir smällfet bara av det :angel:
Min poäng är alltså att om en häst behöver mycket kraftfoder för att inte tappa hull, då kanske det är ett tecken på att något är fel?
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

Tycker nog att en travhäst i startkondis generellt är MYCKET svårare att hålla i hull än en genomsnittlig ridhäst. Dels för att de tappar en del under varje resa/maxprestation och dels för att det helt enkelt är svårt att få i dem tillräckligt med grovfoder. (D v s mängdmässigt, ju bättre grovfoder desto lättare att hålla hästen fin såklart). Rent genetiskt däremot är de nog inte mer svårfödda än andra hästar. En travhäst som inte tränar hårt eller är ridhäst är oftast normalfödd. Men det är bara mina erfarenheter och som sagt, det är ju allra mest en fråga om individer.

Det där med tränaren tog jag upp mest för att påpeka att det finns de som fodrar med stor mängd kraftfoder och det går bra det också... Men min personliga åsikt ligger helt klart åt andra hållet d v s så mkt grovfoder som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt. Jag är dock inte rädd för att ställa en travare på 4-5 kg kraftfoder om det är vad som behövs för att hålla hull. Sen är det inte alla hästar som funkar på så mkt havre men då finns det ju andra alternativ. (Anledningen till att min står på havre är att det ingår i stallhyran och så länge det fungerar bra ser jag ingen anledning att köpa till dyra färdigfoder)
 
Sv: Föredetta travhäst

Hård träning = mer mat...
Rent teoretiskt kanske det skulle gå att ge en startande travhäst enbart bra hö, men då får du ge väldiga mängder och det blir svårt att få i dem det. Du måste dessutom hitta ett hö som ligger VÄLDIGT högt i MJ och det är inte det lättaste. Dessutom så följer proteinet med upp och då får du istället ett proteinöverskott.

Jag pratar nu om HÅRT TRÄNANDE hästar, inte en ridtravare som rids 1 timme om dagen.

Nä, lagom är bäst. Ett bra grovfoder kompletterat med det kraftfoder som behövs för att hästens ska må bra och hålla hull. Som grund en uträknad foderstat som man sen justerar upp eller ned efter hur hästen ser ut och känns
 
Sv: Föredetta travhäst

Nu har vi nog missförstått varandra :D Vi har själva travhästar som går löp och självklart är arbetet som travhäst HELT annorlunda emot ridträningen, dock inte på LÅNGA vägar lika krävande. Däremot så använder de ju andra muskler vilket gör att man vid omskolningen ändå tvingas tänka lite unghäst och ta det försiktigt.

Till saken hör att vi ridtränar våra travare väldigt mkt och vi sålde en häromdagen som ridhäst. Han gick sitt sista löp för ett par veckor sedan och går fint som dressyrhäst. Han är ju såklart fortfarande en travhäst men skulle utan problem kunna gå ett LB dressyrprogram.

Just han har varit en del behandlad men inte på ett tag nu. Han kommer med största sannolikhet att hålla som ridhäst trots att han har varit halt en del. Allting handlar såklart om hur hästen har tränats tidigare och om den har fått den behandling som krävts.
Tack för din notis, annars kanske jag hade lurat ngn ;)

Mvh Jate Volim
 
Sv: Föredetta travhäst

Givetvis menar jag inte att en travara i full träning ska klara sig på enbart grovfoder (däremot borde min ridtravare "egentligen" göra det, och hade förmodligen om inte ämnesomsättningen var rubbad), däremot när det börjar komma upp i väldigt höga kraftfodergivor (mer än 2-3kg) och hästen börjar falla ur om de får mindre så kanske den har en orsak till det som går att rätta till.
Magsår eller början till det? Behöver bättre grovfoder? Tränas hårt för ofta så den inte hinner återhämta sig ordentligt? Obalans i kroppen rent allmänt av spänningar/låsningar o dylikt? Dålig balans i fodret (för lite protein men mycket energi eller tvärtom)?

Osv.
Nu tror jag säkert många redan tänker i de banorna.
 
Sv: Föredetta travhäst

Nu har vi nog missförstått varandra :D Vi har själva travhästar som går löp och självklart är arbetet som travhäst HELT annorlunda emot ridträningen, dock inte på LÅNGA vägar lika krävande. Däremot så använder de ju andra muskler vilket gör att man vid omskolningen ändå tvingas tänka lite unghäst och ta det försiktigt.

Jag upplever att ridträning kan "kännas" ännu mer krävande för travare... Och göra ännu mer skada :angel:
Antingen får man inte hästen att gå bra. Då sliter det pga det, hästen går ojämnt (vilket ju i princip alla hästar gör tills den kommit en bra bit i skolningen) och belastar frambenen.
Eller så får man hästen gå bra - den avlastar ryggraden och framdelen, belastar bakbenen jämnt. Då blir det snorjobbigt för dom om man inte är väldigt försiktig och tar det väldigt gradvis, många klarar det inte ens för att de är lite för korta i musklerna/spända av att bara ha jobbats rakt fram.

Till saken hör att vi ridtränar våra travare väldigt mkt och vi sålde en häromdagen som ridhäst. Han gick sitt sista löp för ett par veckor sedan och går fint som dressyrhäst. Han är ju såklart fortfarande en travhäst men skulle utan problem kunna gå ett LB dressyrprogram.

Just han har varit en del behandlad men inte på ett tag nu. Han kommer med största sannolikhet att hålla som ridhäst trots att han har varit halt en del. Allting handlar såklart om hur hästen har tränats tidigare och om den har fått den behandling som krävts.
Tack för din notis, annars kanske jag hade lurat ngn ;)

Mvh Jate Volim

Och vissa hästar tror jag garanterat skulle hålla bättre av lättare körning (dvs inte på travträningsnivå men jogga några mil i veckan eller så) än lättare ridning... För att ridningen belastar på ett helt annat sätt. Men nu är det väl inte så många som är intresserad av att köra à la trav utan att faktiskt travträna! :p
Har man upplevt en riktigt kinkig häst som visar överdrivet och bestämt så fort minsta lilla är fel, då är det lätt att avgöra vad de "egentligen" håller för och inte! :rofl:
 
Sv: Föredetta travhäst

Jag tycker inte att 3 kg är en "väldigt hög" kraftfodergiva... (på en hårt tränande, normalstor häst). När vi kommer uppåt 5-6 kg är det en hög giva. Däremot så tycker jag inte att man ska ge hästen kraftfoder på bekostnad av hö, dvs får de så mycket kraftfoder att de slutar äta hö så är det inte bra. Då pratar jag om hästar som kan stå på fri tillgång, måste man begränsa höätandet för att hästen blir tjock så skulle den förmodligen klara sig bra på inget eller mindre kraftfoder och mer hö.

Visst kanske många skulle klara sig på mindre kraftfoder om man inte tränade så hårt, men samtidigt måste man ju träna... Om hästen fungerar bra på säg 4-5kg kraftfoder, mår bra, fin i hull och hårrem osv, så varför minska kraftfoder OCH träning liksom? Om man däremot ger 4-5 kg kraftfoder och hästen ändå är för tunn så kanske det är läge att ta en funderare...

Känns som om vi är lite OT nu, hoppas TS ursäktar :o
 
Senast ändrad:
Sv: Föredetta travhäst

Jag tycker inte att 3 kg är en "väldigt hög" kraftfodergiva... (på en hårt tränande, normalstor häst). När vi kommer uppåt 5-6 kg är det en hög giva. Däremot så tycker jag inte att man ska ge hästen kraftfoder på bekostnad av hö, dvs får de så mycket kraftfoder att de slutar äta hö så är det inte bra. Då pratar jag om hästar som kan stå på fri tillgång, måste man begränsa höätandet för att hästen blir tjock så skulle den förmodligen klara sig bra på inget eller mindre kraftfoder och mer hö.

Visst kanske många skulle klara sig på mindre kraftfoder om man inte tränade så hårt, men samtidigt måste man ju träna... Om hästen fungerar bra på säg 4-5kg kraftfoder, mår bra, fin i hull och hårrem osv, så varför minska kraftfoder OCH träning liksom? Om man däremot ger 4-5 kg kraftfoder och hästen ändå är för tunn så kanske det är läge att ta en funderare...

Känns som om vi är lite OT nu, hoppas TS ursäktar :o

Du har inte läst studierna alltså som säger att ½ kg per 100kg kroppsvikt är max för att magen ska kunna fungera bra? (Har inte läst dom själv om jag ska vara ärlig och vet därmed inte exakta detaljer, men räknade ut att runt 3kg var absolut max för en häst på 5-600kg vilket varmblod sällan överskrider...)
Om det behövs mer kilomässigt kanske man bör se till att koncentrera energin ännu mer i det kraftfoder den får.? Eller som sagt fundera på varför den behöver så himla mycket, om det går att öka värden i höet istället eller kolla så den inte har magsår/stressmage osv.

För jo, 3kg ÄR mycket. Travare behöver mycket. Men FÖR mycket är inte heller bra! :p
 
Sv: Föredetta travhäst

Som sagt, jag förespråkar inte att ge mycket kraftfoder i onödan men jag tycker inte man ska låsa sig så mkt utan istället se till hästen mår. Jag har inte läst den studien nej. Vad gäller energikoncentrat i kraftfoder så är det svårt att öht hitta nåt som ligger över 12 MJ, men vet du nåt bra så tipsa gärna. Problemet med att höja värdena i höet är att det är svårt att hitta hö med så bra MJ utan att ge hästen ett stort proteinöverskott.
Stressmage/magsår visst men det brukar visa sig på ett eller annat sätt. Lös i magen, ful i pälsen, stressat beteende osv. Av de 60 hästarna hos proffstränaren var det kanske 2-3 stycken som visade tecken på att ha såna problem. Övriga var fina i hull, välmusklade, blanka i pälsen och trevliga att hantera.

Men som sagt (igen), det jag försöker säga är inte att man ska trycka i hästarna en massa kraftfoder i onödan. Jag tycker bara inte att man ska låsa sig vid "max 3 kg" utan se vad som funkar för varje individ. Sen får man ju också anpassa foderstaten utifrån vad man får tag i för hö osv...
 
Sv: Föredetta travhäst

Men som sagt (igen), det jag försöker säga är inte att man ska trycka i hästarna en massa kraftfoder i onödan. Jag tycker bara inte att man ska låsa sig vid "max 3 kg" utan se vad som funkar för varje individ. Sen får man ju också anpassa foderstaten utifrån vad man får tag i för hö osv...

Ja, jag försöker hålla mig "öppen" och inte låsa mig till ditt eller datt. Skulle knappast klandra någon som ger mycket kraftfoder om hästen verkar må bra och "behöva" det. Fast för mig känns det fortfarade för mycket om kraftfodret överstiger 3kg, just eftersom man bör sträva efter så lite kraftfoder som möjligt enligt alla utfodringsböcker/-experter och rent sunt förnuft utifrån hur hästens mage fungerar. T ex så skulle man behöva ha väldigt många kraftfodergivor per dag eftersom ca ett kg kraftfoder per utfodringstillfälle är max vad de kan ta åt sig (vet tyvärr inte exakta källan, tror jag läste det i "Utfodrings-ABC"). Har man det så, visst. Känns dock rätt orealistiskt att ge kraftfoder uppemot 5 gånger per dag.
 
Sv: Föredetta travhäst

Men som sagt (igen), det jag försöker säga är inte att man ska trycka i hästarna en massa kraftfoder i onödan. Jag tycker bara inte att man ska låsa sig vid "max 3 kg" utan se vad som funkar för varje individ. Sen får man ju också anpassa foderstaten utifrån vad man får tag i för hö osv...

håller med.. men tyärr är det lite på "modet" att ge lite grov foder och massor av Kraftfoder... dom flesta klara sej långt med bra hö/hösilage...
Analys är något som är självklart för mej..
 
Sv: Föredetta travhäst

Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.

Hade igentligen inte tänkt skriva något utan bara titta runt lite, men kunde inte låta bli...

Jag har haft/har både nordisar och vbltravare och förstår inte varför det är synd om dom bara för att de tvingas bli ridhästar nästan alla funkar väldigt bra som ridhästar och trivs med rollen som ridhästar. Som du uttrycker dig låter det som det är snudd på djurplågeri att använda travare som ridhästar, det är en farlig inställning som gör att allt för många unga friska travare blir slaktade allt för tidigt i stället för att bli ridhäst. Vilket är en synd på många fina travare som inte får chansen att leva. Tur är att fler och fler travtränare börjar få upp ögonen och säljer travaren som ridhäst i stället för att kanske slakta hästen vid 3-4 års ålder.
Det är i alla fall min åsikt.
 
Sv: Föredetta travhäst

Din häst känner jag igen sen förut :)!
Men är det någon slags skillnad mellan varmblod och kallblod inom detta ämne?
Själv tycker jag att kallbloden är steget högre inom ridningen än varmbloden, visst finns det väl bra ridhästar inom varmblodsfronten med, men jag tror kallbloden har lättare för sig, de är inte en lika svårriden häst - missförstå mig inte nu:d

Nu kan jag inte svara för alla vare sig kallblod eller varmblod men tycker själv att kallbloden har bättre gångarter än varmbloden. Men det är nog många som tycker som du att kallbloden är lite bättre ridmässigt.
 
Sv: Föredetta travhäst

Du har inte läst studierna alltså som säger att ½ kg per 100kg kroppsvikt är max för att magen ska kunna fungera bra? (Har inte läst dom själv om jag ska vara ärlig och vet därmed inte exakta detaljer, men räknade ut att runt 3kg var absolut max för en häst på 5-600kg vilket varmblod sällan överskrider...)
Om det behövs mer kilomässigt kanske man bör se till att koncentrera energin ännu mer i det kraftfoder den får.? Eller som sagt fundera på varför den behöver så himla mycket, om det går att öka värden i höet istället eller kolla så den inte har magsår/stressmage osv.

För jo, 3kg ÄR mycket. Travare behöver mycket. Men FÖR mycket är inte heller bra! :p
Nej, nu har du missuppfattat lite. Det är max 0,4kg/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle när det är spannmålsbaserat kraftfoder. Så en travare i träning mår inte dåligt av tre kg kraftfoder om dagen om den behöver den energin. Det är dock väldigt sällsynt att en ridhäst egentligen behöver den mängden kraftfoder.
 
Sv: Föredetta travhäst

Har en före detta starthäst här hemma som stått i träning.
Han funkar i dag som dressyrhäst!

Frågan om är hur mycket tid och ork du har att utbilda en häst från början?

Känner du att den hästen är något för dig så kör på, känner du viss tvekan så ska du kanske leta vidare.
 
Sv: Föredetta travhäst

Tvingas? Du de flesta travare som blir ridhästar stormtrivs.

Vet inte var du fått den iden i från
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 780
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 582
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 212
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp