Förskola och "rätt" till 15 timmar/vecka?

Jag var ute med 11 barn själv häromdagen på utegården. Det blev till att skicka in barn genom altandörr till kollegor på annan avdelning när de behövde gå på toa/blöjbyte. Jag kan säga så här - jag var allt annat än närvarande och medforskande pedagog med barnen för jag hade full sjå att räkna in dem och se till att inget hände med dem.

I övrigt så är vi inom förskolan mångsysslare. Många av oss vrider och vänder ut och in på oss själva för att just barnen ska ha det väldigt bra på förskolan. Jag är säkert inte ensam om att ta med arbetet hem och funderar ut lösningar på problem som uppstår, försöka få dagarna att flyta på för att barnen inte ska känna av den stress som många gånger finns inom förskolans väggar. Det har gått så långt att jag faktiskt överväger att byta bransch helt och hållet trots jag egentligen älskar mitt yrke. Men nog om detta utan till trådens start. Hur har det gått? @DarkInNight
Är det "normalläge" på ditt jobb eller var det en extrem situation p g a många sjuka / vabbande kollegor och svårighet att fixa vikarier e d? Om det är grundläget så är det ju gräsligt! Ensam med en grupp ska man väl aldrig vara i princip (ok, 4-5 äldre barn funkar säkert)?

Inser att vi är lyckligt lottade med vårt superfina föräldrakooperativ där vi prioriterar hög p- täthet o små grupper. Eftersom vissa funktioner sköts av föräldrarna (mellisfixande på e m, viss städning samt ekonomisk administration etc) kan de pengar som det annars kostat gå rakt in i verksamheten i stället. Och jag tror och hoppas att personalen trivs med sin arbetssituation, det känns verkligen genuint så.
 
Är det "normalläge" på ditt jobb eller var det en extrem situation p g a många sjuka / vabbande kollegor och svårighet att fixa vikarier e d? Om det är grundläget så är det ju gräsligt! Ensam med en grupp ska man väl aldrig vara i princip (ok, 4-5 äldre barn funkar säkert)?

Inser att vi är lyckligt lottade med vårt superfina föräldrakooperativ där vi prioriterar hög p- täthet o små grupper. Eftersom vissa funktioner sköts av föräldrarna (mellisfixande på e m, viss städning samt ekonomisk administration etc) kan de pengar som det annars kostat gå rakt in i verksamheten i stället. Och jag tror och hoppas att personalen trivs med sin arbetssituation, det känns verkligen genuint så.

Det är ofta ett normalläge, dock inte varje dag men väl några gånger i veckan. Vikarier får vi knappt ta in längre pga ekonomin. Jag siktar på arbete inom föräldrakooperativ ;)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Det är ofta ett normalläge, dock inte varje dag men väl några gånger i veckan. Vikarier får vi knappt ta in längre pga ekonomin. Jag siktar på arbete inom föräldrakooperativ ;)
Jag har alltför många vänner som övergett förskolläraryrket pga arbetssituationer som du beskriver, stress och att de känner att de inte kan göra ett bra jobb. Vi måste släppa idyllen och inse att vi absolut inte har världens bästa förskola längre. Såklart finns smultronställen men alltför många som drar ned betyget. Vikarier finns knappt att få tag på och inte är de utbildade heller oftast.
 
Har för mig att jag redan skrivit det men vissa kanske inte riktigt förstod?
-Vi vill INTE ha yngste på dagis FÖR ATT VARA LEDIGA OCH BARNFRIA. Vi vill ha honom på dagis under ledigveckan för kontinuitetens skull och för att han ska känna sig trygg och säker när han är på förskolan.

Angående sambons heltidsjobb. Han jobbar inte halvtid för att han jobbar varannan vecka (inklusive helgen). Han jobbar i princip dubbelt upp ena veckan, är ledig en vecka och jobbar sen dubbelt upp veckan därpå igen.
Jag tycker det är toppen att han är ledig varannan vecka, även om jobbveckorna är mycket tuffa för främst mig så innebär hans skift att barnen aldrig någonsin kommer behöva gå fulltid på dagis varenda vecka.

Återkopplar lite till trådstarten.
Jag har haft kontakt med rektorn (ja vi hade en sån :D ) och han kommer få gå 15 timmar/ vecka under ledigveckorna, samma tider och dagar som storasystern. Enligt henne var det en självklarhet med anledning av kontinuiteten så jag har alltså målat fan på väggen helt i onödan :devil::p
Utslaget blir det ca 15-20 timmar / vecka de kommer gå på dagis. När det gäller dagisvistelse tycker jag att lagom är bäst, inte för lite tid så barnet inte känner sig tryggt och "med i gänget", inte för mycket så att det blir för långa och tunga dagar. Jag vill träffa och umgås med mina barn, inte bara lägga och väcka dem...


Apropå femtontimmar. 15 timmar här i vår kommun blir tisdagar-torsdagar 9-14.00 inkl lunch och förmiddagsmellanmål.
 
Jag har alltför många vänner som övergett förskolläraryrket pga arbetssituationer som du beskriver, stress och att de känner att de inte kan göra ett bra jobb. Vi måste släppa idyllen och inse att vi absolut inte har världens bästa förskola längre. Såklart finns smultronställen men alltför många som drar ned betyget. Vikarier finns knappt att få tag på och inte är de utbildade heller oftast.

När hade vi världens bästa förskola då? Jämför jag de förskolor mina barn går på med de jag själv gick på som liten är dagens förskolor ljusår bättre. Enorma grupper och ingen personal kan jag inte påstå att jag känner igen - barnen är sjuka väldigt mycket mer frekvent än personalen, så om det är så illa att någon i personalen är sjuk och hemma, så brukar hälften av barnen vara däckade och hemma också. I våras gick det t ex vattkoppor på förskolan, inga vuxna blev sjuka, men barnen... Var 6-8 veckor där en tredjedel av barnen var hemma ungefär, tills alla hade blivit smittade och hunnit bli friska igen.
 
Har för mig att jag redan skrivit det men vissa kanske inte riktigt förstod?
-Vi vill INTE ha yngste på dagis FÖR ATT VARA LEDIGA OCH BARNFRIA. Vi vill ha honom på dagis under ledigveckan för kontinuitetens skull och för att han ska känna sig trygg och säker när han är på förskolan.

Angående sambons heltidsjobb. Han jobbar inte halvtid för att han jobbar varannan vecka (inklusive helgen). Han jobbar i princip dubbelt upp ena veckan, är ledig en vecka och jobbar sen dubbelt upp veckan därpå igen.
Jag tycker det är toppen att han är ledig varannan vecka, även om jobbveckorna är mycket tuffa för främst mig så innebär hans skift att barnen aldrig någonsin kommer behöva gå fulltid på dagis varenda vecka.

Återkopplar lite till trådstarten.
Jag har haft kontakt med rektorn (ja vi hade en sån :D ) och han kommer få gå 15 timmar/ vecka under ledigveckorna, samma tider och dagar som storasystern. Enligt henne var det en självklarhet med anledning av kontinuiteten så jag har alltså målat fan på väggen helt i onödan :devil::p
Utslaget blir det ca 15-20 timmar / vecka de kommer gå på dagis. När det gäller dagisvistelse tycker jag att lagom är bäst, inte för lite tid så barnet inte känner sig tryggt och "med i gänget", inte för mycket så att det blir för långa och tunga dagar. Jag vill träffa och umgås med mina barn, inte bara lägga och väcka dem...


Apropå femtontimmar. 15 timmar här i vår kommun blir tisdagar-torsdagar 9-14.00 inkl lunch och förmiddagsmellanmål.
Vad bra att det löste sig :-)!!!
 
@DarkInNight Vad skönt att det löst sig! Bra gjort av er och förskolan!

Jag har erfarenhet av att förskolorna är ganska flexibla! Jag känner familjer i två olika kommuner runt Stockholm där tre barn fått utökad tid med hänsyn till barnen. I en familj handlar det om syskon på 5 och 8 år som fick gå full tid på skola/fritids och förskola när tredje syskonet kom. Detta för att barnen skulle behålla sina vänner och fortfarande vara med i gruppen.

Nästa familj är det äldsta syskonet av tre, 5år, som fått gå längre tid på förskola än mellansyskonet för att denna behövt vara på förskolan för sin språkutveckling. Yngsta syskonet skolas i på förskolan nu i slutet på augusti. Mamman har varit hemma totalt 3 år under tiden äldsta syskonet gått 9-16 varje dag. Mellansyskonet har varit ledig på fredagar och gått 9-15 resten av dagarna.

Vi har också haft det väldigt flexibelt. Storebror har gått mån-tor 8-16, ledig fredagar. Nu börjar han i skolan och har fritidstid till 16:30 mån-tor.

Har man en bra dialog med förskolan/skolan tycker jag att alla brukar vilja göra vad som blir bäst för barnet!

Mvh Miks
 
Har för mig att jag redan skrivit det men vissa kanske inte riktigt förstod?
-Vi vill INTE ha yngste på dagis FÖR ATT VARA LEDIGA OCH BARNFRIA. Vi vill ha honom på dagis under ledigveckan för kontinuitetens skull och för att han ska känna sig trygg och säker när han är på förskolan.

Angående sambons heltidsjobb. Han jobbar inte halvtid för att han jobbar varannan vecka (inklusive helgen). Han jobbar i princip dubbelt upp ena veckan, är ledig en vecka och jobbar sen dubbelt upp veckan därpå igen.
Jag tycker det är toppen att han är ledig varannan vecka, även om jobbveckorna är mycket tuffa för främst mig så innebär hans skift att barnen aldrig någonsin kommer behöva gå fulltid på dagis varenda vecka.

Återkopplar lite till trådstarten.
Jag har haft kontakt med rektorn (ja vi hade en sån :D ) och han kommer få gå 15 timmar/ vecka under ledigveckorna, samma tider och dagar som storasystern. Enligt henne var det en självklarhet med anledning av kontinuiteten så jag har alltså målat fan på väggen helt i onödan :devil::p
Utslaget blir det ca 15-20 timmar / vecka de kommer gå på dagis. När det gäller dagisvistelse tycker jag att lagom är bäst, inte för lite tid så barnet inte känner sig tryggt och "med i gänget", inte för mycket så att det blir för långa och tunga dagar. Jag vill träffa och umgås med mina barn, inte bara lägga och väcka dem...


Apropå femtontimmar. 15 timmar här i vår kommun blir tisdagar-torsdagar 9-14.00 inkl lunch och förmiddagsmellanmål.

Härligt att det löste sig! Oftast hjälper det att kommunicera! hoppas ditt barn får en härlig tid på förskolan!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 595
Senast: Trott
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 980
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp