Förslag på fika till allergiker....

Många recept går att göra äggg- och mjölk(protein)-fria genom att använda soya/havremjölk.
Nötter är ju relativt lätt att utesluta. MEN det är två helt olika saker att vara allergisk mot nötter eller mot jordnötter. De allergierna har överhuvudtaget inte med varandra att göra, så kolla med personen ifråga vilket av det som gäller!
(Kokos är inte heller någon nöt utan funkar utmärkt för nötallergiker)

Jag skulle nog antingen göra bullar på mjölkfritt margarin och glutenfritt mjöl (skippa att pensla med ägg, det funkar utmärkt ändå)
Eller typ banankaka, en sockerkaka utan ägg (med glutenfritt mjöl och mjölkfritt margarin då såklart) där bananen förhindrar att det blir torrt.

Och baka inte med No Egg, det blir sällan bra...

Annars, kanske typ fruktsallad? Är gott och väldigt enkelt att göra allergivänligt :)
 
Stor skillnad på laktos och mjölkfri (Ang att vissa gör laktosfria produkter nu).

2 ggr har min dotter gått på kalas och fått sk mjölkfritt men var bara laktosfritt.
 
Havreprodukter går bort vid glutenallergi.
Då är det soyaprodukter som gäller.

Ska rota i mina gömmor efter bra recept åt dig! :)

/mamma med barn som tillsammans har 4 olika allergier hemma.
 
Många recept går att göra äggg- och mjölk(protein)-fria genom att använda soya/havremjölk.
Nötter är ju relativt lätt att utesluta. MEN det är två helt olika saker att vara allergisk mot nötter eller mot jordnötter. De allergierna har överhuvudtaget inte med varandra att göra, så kolla med personen ifråga vilket av det som gäller!
(Kokos är inte heller någon nöt utan funkar utmärkt för nötallergiker)

Jag skulle nog antingen göra bullar på mjölkfritt margarin och glutenfritt mjöl (skippa att pensla med ägg, det funkar utmärkt ändå)
Eller typ banankaka, en sockerkaka utan ägg (med glutenfritt mjöl och mjölkfritt margarin då såklart) där bananen förhindrar att det blir torrt.

Och baka inte med No Egg, det blir sällan bra...

Annars, kanske typ fruktsallad? Är gott och väldigt enkelt att göra allergivänligt :)

Glutenfria bullar kan man pensla med soyamjölk :) ! Ger samma effekt faktiskt :D (vet)
 
Schackrutor:

  • 200 g mjölkfritt smör
    4,5 dl glutenfritt mjöl
    0,5 dl socker
    2 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker

Bland de tre första ingredienserna. Dela degen i två delar. Blanda i vaniljsocker i den ena och kakao i den andra. Lägg i frysen ca 30 min.

Rulla två rullar av vardera smak. Bygg en stor rulle av de fyra rullarna. Skär denna i halvcentimeters skivor.
Grädda i 8 min, 175 grader.

Scones:
  • 2 dl glutenfritt mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 2 msk flytande margarin eller olja
  • ½ - 3/4 dl rismjölk

Ugnen på 250 grader.
Blanda ihop alla torrprodukter, tillsätt vätskan. Rör snabbt ihop.
Ta degen, dela i bitar. Gör kakor och lägg på bakplåtspapper.
Ta en kniv och skåra i kakan. Hacka sedan hål med en gaffel...bara 2-3 ggr i varje kaka.
Grädda mitt i ugnen, ca 10 min.
 
Stor skillnad på laktos och mjölkfri (Ang att vissa gör laktosfria produkter nu).

2 ggr har min dotter gått på kalas och fått sk mjölkfritt men var bara laktosfritt.
Hade jag ingen aning om, känner ingen som är mjölk allergiker utan bara personer som är laktos intolerant.
 
Glutenfria Chokladsnittar
Glutenfria chokladsnittar
  • 200 gram laktosfritt smör
  • 2,5 dl strösocker
  • 6 dl ljus mjölmix
  • 4 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk vanlijsocker
Gör så här:
Blanda först alla torra ingredienser i en bunke. Klicka i smöret och arbeta ihop till en deg.

Dela degen i 6 bitar.

Rulla bitarna till längder och tryck ut dem lite.

Lägg 3 längder/plåt, det kommer att flyta ut.

Grädda ca tio minuter i en ugn på 200 grader.

Skär sneda snittar med en kniv strax efter att kakorna kommit ut ur ugnen och fortfarande är varma. Låt svalna.
 
@cewe Det har du förvisso rätt i. Jag bara kom att tänka på en vän som inte äter kokos p.g.a nötallerg, säger hon i alla fall.

Jag kom på en sak...läste någonstans att Garant (willys/hemköp) har någon krämig variant av kokosmjölk som ska gå att vispa upp så att det blir som mousse/grädde, kanske kan det vara något?
Inte jättefestligt kanske men man kanskr kan ha till bär/fruktsallad och/eller någon fungerande kakbit?
(Använder man recept utan ägg brukar sedan gluten/laktos/mjölksocker och/eller mjölkprotein och sådant gå att ersätta med alternativ som finns, de "alternativa" utbuden växer ju så det knakar)
 
Ingredienser
Vattenextrakt av SOJABÖNOR, socker, dextros, vegetabiliska oljor (palm, kokos), arom, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, mono- och diglyceriders citronsyraestrar), salt, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan), vaniljstång, färgämne (betakaroten).TofuLine Vanilj 750 ml, 4.3 out of 5 based on 34 ratings

Ser inga ägg :D !
 
Är det någon här som är allergisk mot både gluten, mjölk, ägg och nötter? Vad brukar ni baka för gott till fika? Skulle vara ytterst tacksam för tips!

Jag har bara gjort den här som tårta, men den ska även fungera som en kaka utan fyllning eller som muffins:

Banan och chokladtårta

Tårtbotten

3 dl glutenfri mjölmix
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
2 dl risdryck
50 g mjölkfritt margarin (jag brukar ta Milda Culinesse som är flytande)
1 banan


- Blanda alla torra ingredienser noga
- Blanda i margarinet (smält det först om det inte är flytande)
-Blanda i risdrycken
-Mosa bananen och rör ned
-Häll smeten i en rund normalstor form. Använd med fördel en form med avtagbar kant.
-Grädda i 175 grader ca 30-35 minuter.
-Låt kakan svalna, dela den sedan i två delar.

Som fyllning brukar jag ha mosad banan.

Glasyr

50 g mjölkfritt margarin
2 msk risredryck
2 msk kakao
Ca 2 dl florsocker

-Blanda allt till en jämn smet och bred över kakan.
 
Apropå alla förslag med soja - Som jag förstod det är personen allergisk mot nötter men tål jordnötter?
OM det är jordnötter som hen är allergisk mot så ska du nog vara försiktig med sojaprodukter, då de är nära släkt och ofta korsreagerar.

Du har fått flera bra tips, men fråga gärna personen själv vad den tål/inte tål om den kanske har några förslag på fika den tål? :)
 

Liknande trådar

Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
681
Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 349
Senast: Angel
·
Mat Jag har äntligen köpt mig en glassmaskin med kompressor och vill gärna ha tips på nyttiga glassrecept utan socker i. Gärna med frukt...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp