Förslag på fika till allergiker....

Tofuline glass :love:
Tack för alla svar! Tyvärr funkar inte tofuline eftersom flera inte tål soja...och precis, det är mjölkprotein som gäller så ingen mjölk alls. Eller jordnötter eller vanliga nötter....tack för alla tips! Ska noggrant gå igenom dem och kolla vad som kan funka! Just nu är jag nog mest inne på bär och ngn slags kaka till.
 
Jo jag har fått lista på vilka saker som alla inte tål och de är en hel del men jag tänkte överraska lite, för jag tror de är så vana så personerna föreslog att de skulle ta med fika själva....himla trist för dem.
 
Jag har bara gjort den här som tårta, men den ska även fungera som en kaka utan fyllning eller som muffins:

Banan och chokladtårta

Tårtbotten

3 dl glutenfri mjölmix
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
2 dl risdryck
50 g mjölkfritt margarin (jag brukar ta Milda Culinesse som är flytande)
1 banan


- Blanda alla torra ingredienser noga
- Blanda i margarinet (smält det först om det inte är flytande)
-Blanda i risdrycken
-Mosa bananen och rör ned
-Häll smeten i en rund normalstor form. Använd med fördel en form med avtagbar kant.
-Grädda i 175 grader ca 30-35 minuter.
-Låt kakan svalna, dela den sedan i två delar.

Som fyllning brukar jag ha mosad banan.

Glasyr

50 g mjölkfritt margarin
2 msk risredryck
2 msk kakao
Ca 2 dl florsocker

-Blanda allt till en jämn smet och bred över kakan.
Mjölkfritt margarin det låter ju som helt säkert om man inte tål mjölk då. Den här tårtan ska jag nog testa. Tack!
 
Jo jag har fått lista på vilka saker som alla inte tål och de är en hel del men jag tänkte överraska lite, för jag tror de är så vana så personerna föreslog att de skulle ta med fika själva....himla trist för dem.

Så gör vi ofta med kalas. Skickar med våra det de tål. Man lär sig leva med det ;)
 
Jo jag har fått lista på vilka saker som alla inte tål och de är en hel del men jag tänkte överraska lite, för jag tror de är så vana så personerna föreslog att de skulle ta med fika själva....himla trist för dem.
Det är knepigt men det går efter lite (mycket) tankeverksamhet ;)
Googla efter t.ex. raw-recept, där är mycket mjölk, gluten och äggfritt. Mjöl går ju annars bra att ersätta i de flesta recept, även mjölkprodukter finns det ju många bra alternativ till. Många visserligen soja-baserade.
Jag har gjort fruktkompott någon gång t.ex. jordgubb-rabarber. Till detta antingen någon god mjölkfri yoghurt/pudding eller glass med frusna bananer som grund. (Har även gjort en vegansk glutenfri tårta, men med sojagrädde). Finns en bra sida som heter allergimat punkt com också!
 
Sockerkaka av mjölkfritt margarin, vatten eller havremjölk, socker, bakpulver och så kan du byta ut vanligt vetemjöl mot samma mängd bovetemjöl. Smaksättning kan vara citron, vaniljsocker, kakao eller pepparkakskryddor. Strö kokos i formen istället för skorpmjöl. Det är inte gluten i bovete och inte mjölk i havremjölk. Det behöver inte vara ägg i sockerkaka, prova att söka på "sockerkaka utan ägg".
 
Man kan även baka sockerkakan i långpanna och strö på olika bär, t ex vinbär, hallon, jordgubbar, rabarber eller äpple.
 
Och baka inte med No Egg, det blir sällan bra...
:confused: Det tycker jag visst att det blir! Typ maräng och äggstanning funkar inte men allt annat som inte är helt baserat på ägg går bra att göra med no egg. En del saker, t ex biscotti, blir lite smuligare bara.
 
:confused: Det tycker jag visst att det blir! Typ maräng och äggstanning funkar inte men allt annat som inte är helt baserat på ägg går bra att göra med no egg. En del saker, t ex biscotti, blir lite smuligare bara.

Håller med. Bakar typ alltid med no egg, har aldrig blivit dåligt.
 
Har funderat på att testa no egg men när jag läste här att den var värdelös strök jag den tanken, men nu kanske jag ska prova den i alla fall nu när andra här tycker den funkar bra som äggersättning.:)
 
Har funderat på att testa no egg men när jag läste här att den var värdelös strök jag den tanken, men nu kanske jag ska prova den i alla fall nu när andra här tycker den funkar bra som äggersättning.:)
Testa! En förpackning räcker och håller länge. Jag har det alltid hemma i skåpet. Fungerar bra även i pannkakor!
 
Morotsbollar. Har en extremt känslig släkting som knappt tål något. Men de här hittade jag i samband med att allergierna utbröt och är överraskande goda. Bra att ha i frysen för oväntat besök. Just nu är det ju dessutom bra pris på dadlar så här efter jul.

1,5 dl riven morot
1 dl kokosflingor
6 dadlar
1 msk kokosfett
1 tsk kardemumma
1 tsk riven ingefära, det blir bäst med färsk.
1 tsk kanel
lite kokosflingor att rulla bollarna i

Riv moroten och blanda alla ingredienser i en matberedare.
Mixa till en smulig röra, rulla till bollar som du rullar i kokosflingor.
Ställ kallt.
Kan frysas.
 
Är det någon här som är allergisk mot både gluten, mjölk, ägg och nötter? Vad brukar ni baka för gott till fika? Skulle vara ytterst tacksam för tips!
havrekakor, delikato bollar, kanelbullar, vetebröd. Har en vän som är allergisk mot gluten, nöt, baljväxter, soja m,m och är vegan :p. Dvs inte de enklaste allergierna för den kosten, men hon bakar allt möjligt på allt och inget.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
681
Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 349
Senast: Angel
·
Mat Jag har äntligen köpt mig en glassmaskin med kompressor och vill gärna ha tips på nyttiga glassrecept utan socker i. Gärna med frukt...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp