Förslag på fika till allergiker....

Visst innehåller havre gluten? Visst är det bara typ ris och majs som inte innehåller gluten? Tack för alla tips, ska klura på vad jag ska göra, vad kul att se hur mkt som det finns egentligen bara man tänker utanför det gamla vanliga...
 
Visst innehåller havre gluten? Visst är det bara typ ris och majs som inte innehåller gluten? Tack för alla tips, ska klura på vad jag ska göra, vad kul att se hur mkt som det finns egentligen bara man tänker utanför det gamla vanliga...

Nej, ren havre innehåller inte gluten. Dock kan den "förorenas" av andra sädesslag under framställningen så det finns särskild som är märkt som glutenfri. Det finns t.ex. havregryn på hyllan med glutenfria produkter i de flesta mataffärerna :)

Kokosgrädde, är en bra grej när man bakar allergivänligt tycker jag. Kolla här för tips!
 
Senast ändrad:
Visst innehåller havre gluten? Visst är det bara typ ris och majs som inte innehåller gluten? Tack för alla tips, ska klura på vad jag ska göra, vad kul att se hur mkt som det finns egentligen bara man tänker utanför det gamla vanliga...
Rent havre går bra :). Så havrekakor i alla dess slag är alltid bra att bjuda på :d.
 
Ett tips till! Puffat ris i choklad kakor/bollar. Dvs smält choklad och vänd i puffat ris eller cornflakes Och gör små kakor av det. :d se till att det är nöt/gluten/mjölk fri choklad bara ;)
 
Numera tål de flesta i min familj det mesta, men perioder av uteslutningskost har funnits, liksom konstaterade allergier. Bakning och matlagning blir då en utmaning...

Kommer tyvärr inte åt mina recept nu, men när Twin Peeks gick på TV så brukade jag baka en körsbärspaj enligt amerikanskt recept. Själva pajdegen gjordes på kokosfett. Även om fyllningen i det fallet (om jag inte minns fel) innehöll mjölk så borde man kunna göra en likadan pajdeg men fylla med frukt eller bär. Och vaniljglass till. Man kan ju faktiskt servera två olika sorters glass om det inte går att hitta en sort som alla tål.

Sorbet är ju inte bakverk, men görs enligt italienskt recept på sockerlag och fruktsaft/puré.

Till jul gör jag ibland en italiensk fruktgodiskaka. Den innehåller varken mjöl eller ägg, men lite nötter och frön. Borde dock gå att utesluta. Består annars mest av torkad frukt och choklad. Blir som en ganska kompakt kladdkaka, liknar mer en "fruktbar" eller hur jag ska förklara det. Ganska söt, seg och väldigt god. Är också god med glass till. Om du vill kan jag leta reda på det receptet.
 
Jag provar gärna igen, har kvar paketet i skåpet. Har du något välbeprövat kakrecept där no egg funkar? :)
Exempelvis en vanlig klassisk sockerkaka fungerar bra att göra med no egg, mjölkfritt margarin och vegetabilisk mjölk. Jag använder Sju sorters kakor väldigt mycket. Byter bara ut ingredienserna mot vegetabiliska motsvarigheter. Gillar också att göra fluffiga (amerikanska) muffins.

När man söker recept på nätet så tycker jag att veganska recept är av väldigt varierande kvalitet. Så jag föredrar att använda blandkostrecept och byta ut ägg och mjölkprodukter.
 
:confused: Det tycker jag visst att det blir! Typ maräng och äggstanning funkar inte men allt annat som inte är helt baserat på ägg går bra att göra med no egg. En del saker, t ex biscotti, blir lite smuligare bara.
Okej, då är det väl bara jag som misslyckats då :o
Har försökt göra muffins och sockerkakor etc, men de brukar få en väldigt svampig och kompakt konsistens...
 
Okej, då är det väl bara jag som misslyckats då :o
Har försökt göra muffins och sockerkakor etc, men de brukar få en väldigt svampig och kompakt konsistens...
Eller så har jag lägre krav än dig. :p

Nej men det hänger ju på de övriga ingredienserna och teknik också. Jag tycker att mjuka kakor blir bättre om man använder veg. matlagningsgrädde eller yoghurt som vätska. No eggen brukar jag oftast blanda torr med de andra torra ingredienserna.

Det här receptet på muffins brukar jag använda:
5 dl mjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk no egg
1 dl flytande eller smält margarin
2 dl vegetabilisk matlagningsgrädde

Blanda de torra och det blöta ingredienserna var för sig, vänd sedan ihop dem försiktigt. Grädda i 225 grader. De blir mycket fluffiga - american style.
 
VAH :eek: så jag kan börja göra morotskaka till min pojkvän nu?!!! Tell me mooooore :D
Heter Risella (inte rizella som jag stavade det tidigare i tråden), jag köper den på Ica, den är god men dyr. :up: Samma företag gör också en "mozarella" på ris med det fyndiga namnet mozzarisella. Det är den bästa pizzaosten!
 

Liknande trådar

Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
681
Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 348
Senast: Angel
·
Mat Jag har äntligen köpt mig en glassmaskin med kompressor och vill gärna ha tips på nyttiga glassrecept utan socker i. Gärna med frukt...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp