Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Dina inlägg mot hästägarna blir inte ett dugg trevligare eller mer balanserade för att du attackerar mig. Läs istället vad jag skrev och försök skärpa dig.

LIA
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Dina inlägg mot hästägarna blir inte ett dugg trevligare eller mer balanserade för att du attackerar mig. Läs istället vad jag skrev och försök skärpa dig.

LIA



Jag svarade på ditt inlägg nedan:

Förstår inte att du så ensidigt hela tiden ger dig på hästägarna. Har du inte vridit och vänt på deras "stora skuld och ansvarslöst felaktiga hanterande av avtalsskrivning etc" tillräckligt vid det här laget?


...och jag påpekade att det faktiskt är du som ältat avtalsskrivningen, inte jag, fast du verkar ha glömt det, så nej, jag minns inte fel.

Och jag har heller inte använt uttrycket "stora skuld", var får du det ifrån?



Om nu någon moderator eller Gunnar tycker att jag varit så himla otrevlig mot hästägarna så räknar jag med att de säger till mig, och det har hitentills ingen gjort, och för egen del så tycker jag det är långt mycket mer otrevligare att skriva ner vad man tycker VL förtjänar för behandling, vilket har skett flera ggr även i denna tråd.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

NÄ. Det har du helt rätt i.

Kan ju hoppas att dessa drabbade ägare lägger ner lika mycket energi på
att varna alla andra för bulvaner, som dom lägger energi att bara få medhåll på detta forum och skapa en klubb för inbördes beundran..

AM

Det är väl precis vad de gör, varnar och diskuterar vad som hänt och kan hända.
Klubb för inbördes beundran, vad pratar du om? Jag känner ingen av dessa personer som blivit drabbade men jag känner starkt för dem och engagerar mig
och lägger mycket av min energi på att sprida och varna för alla som på något sätt använder djur för egen vinning, må det vara pengar eller andra drifter....
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Hur ska man annars tolka det? Om man inte får ha djur som man tjänar pengar på så får båda de sporterna ju lägga ner. Tillsammans med en hel del annat i hästnäringen.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Vad kan jag säga? Antingen förstår du vad jag menade och visar respons på det, eller så förstår du inte och då är det meningslöst att försöka förklara.

LIA
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Vad kan jag säga? Antingen förstår du vad jag menade och visar respons på det, eller så förstår du inte och då är det meningslöst att försöka förklara.

LIA

:bow:

De som bara ägnar sig att vända ord och misstolka allt man skriver är ingen idé att ens bry sig om. Förklarar man hittar de bara nya ord att misstolka. Men de har säkert inte så mycket annat att komma med. :devil:
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Det är väl precis vad de gör, varnar och diskuterar vad som hänt och kan hända.
Klubb för inbördes beundran, vad pratar du om? Jag känner ingen av dessa personer som blivit drabbade men jag känner starkt för dem och engagerar mig
och lägger mycket av min energi på att sprida och varna för alla som på något sätt använder djur för egen vinning, må det vara pengar eller andra drifter....

Vad jag menar är att dom sk. Ametisttrådarna går ut på två saker och två olika sorts diskussioner.

Alla som håller med, tycker jättesynd och skickar tröstkramar är ok.

Övriga som kanske ifrågasätter saker är dumma och totalt känslokalla.

Och om du tar och lusläser så ser du att varningen för bulvaner är inte huvudsak.
Och att om en användare går ut och säger:
-Att jag minsann tar hand om gamla ök. -Jag är bra ja..

Så gör Pjok vågen och halleluja...:crazy:


Nu har jag redan erfarenhet av puckon som köper in hästar, men om jag tillhört Pjok och co så hade jag nog försökt plocka sönder varenda argument här det står att hästar skall vidare till en andra chans.

Angående "egen vinning" så tja....:D
JAg räknar gärna sto per föl, ovaler per kronor, starter per vinster :D;)
Men inte kr per kilo.....


Usch vad tidigt på morgonen det är för att skriva här........
MERA KAFFE!

AM
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Du Carinah, anser inte du att dessa fd hästägare har något ansvar när de ger bort sina käraste ägodelar? Jag menar, alla som någonsin haft en häst i sin ägo VET att man inte ska sälja sin häst under 10 000kr än mindre ge bort den eftersom sånt här har skett i urminnes tider.

Om man nu haft hästar i 40 år, så tycker jag att det är mycket märkligt att man inte känner någon som vill ha/behöver en sällskapshäst. Om vi nu ska ta Ametist som exempel så borde denna ägare, enligt mig, känna någon efter 40år som vill ha en promenad häst/läromästare eftersom han tydligen var fullt ridbar för största delen av Sveriges ryttare.

MEN, om man nu väljer att i alla fall ge bort honom så ANSER JAG att man har ett stort ansvar att ta reda på allt man kan om personen i fråga. Som tex. ta referenser, åka och kolla på stall och hagar, lämna av hästen på stället själv, personliga uppgifter mm.

Jag menar INTE att VL på något vis gjort rätt utan jag tycker att det är ett högst märkligt beteende MEN jag tycker också att det är högst märkligt att man inte har kontrollerat denna människa mer noggrant. Alltså, jag anser att BÅDA parter i "alla" dessa fall, som uppdrag granskning tog upp, har ansvar för det som skett.

Hoppas att jag uttryckt mig klart nog.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

*kl*

Det är väl egentligen inte svårare att förstå än att det är "vi" naiva godhjärtade hästägare som tror vi gör hästen en välgärning genom att sälja dem billigt/ge bort dem till ett bra hem och därmed gör en marknad för dessa personer att tjäna pengar på att lura/ljuga till sig hästar att slakta o tjäna pengar på.

Så hu rman än vrider på det så är det ju "vi" som skapar marknaden o det är ju där upplysningarna bör gå ut.
Antingen inte sälja billigt/ge bort stora hästar utan slakta själv eller fodervärd. För är man fodervärd äger man ju inte rätten att slakta hästen utan avtal och det gör ju iallafall det betydligt svårare...
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Jovisst kan ju det hända. Men då kan man ju vara "olaglig" och strunta i att lämna med passet det första man gör. Och själv lämna över hästen, då ser man ju om det som sagts innan stämmer. Och givetvis skriver man ju kontrakt, veterinärbesiktigar hästen innan överlämnandet samt använder sig av provridning. Har svårt att tro att någon sätter i system att knycka och slakta fullt brukbara läromästare.

Jag hade min gammelpålle utlånad, och jag såg för varje gång jag hälsade på hur både fodervärden och dottern utvecklat sin ridning på min gamla läromästare! Kändes fint! :laugh: Synd bara att de inte ville tävla åtminstonde någon liten klubbtävling!
Att han sedan även var pedantskött och mådde toppen, det var den stora bonusen!
Men om hon av någon anledning inte kunnat behålla honom då hade jag tagit bort honom, även om han klarat promenadridning eller vara sällskapshäst. Kände att en häst som passerat 20 år, den har haft sin sista fodervärd i och med det hem han var i, och ta hem honom som en extrahäst jag knappt hade hunnit med, det hade inte varit ett värdigt liv för honom.
Nu fick han stanna hos fodervärden som promenadhäst när det blev dags då hon hade eget stall, så det löste ju sig till det bästa.

Att låna ut hästar som inte är brukbara till något vettigt eller så slitna att de bara håller till att gå i hagen, det tycker jag är så omoraliskt att det skulle jag aldrig göra. Om det var sådana hästar som seriösa hästmänniskor som du menade?
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Men tänk att det ska vara så svårt att förstå. Det handlar om att VL har lurat till sig hästarna I ENDA SYFTE ATT SLAKTA OCH TJÄNA PENGAR PÅ DEM.

Så högljutt du gapar!:eek:

Jag tycker inte något av det du fetmarkerat är upprörande, alltså vare sig slakten eller "tjäna pengar", däremot är det fult att luras.

Skulle du bli lika upprörd om VL sålt Ametist vidare som promenadhäst, allt för att tjäna pengar?
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Vad kan jag säga? Antingen förstår du vad jag menade och visar respons på det, eller så förstår du inte och då är det meningslöst att försöka förklara.

LIA


Jag vad ska du säga?, ingenting antar jag eftersom en del av det du anklagade mig för liksom låg på ditt eget bord.:grin:
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Så högljutt du gapar!:eek:

Jag tycker inte något av det du fetmarkerat är upprörande, alltså vare sig slakten eller "tjäna pengar", däremot är det fult att luras.

Skulle du bli lika upprörd om VL sålt Ametist vidare som promenadhäst, allt för att tjäna pengar?

Lilla vän.. Vi vet att du inte tycker att det är något fel på att slakta hästar och tjäna pengar på det redan.Det tycker inte jag heller om det görs ärligt och lagligt.Men att ljuga är fel-att luras är fel och att slakta hästar som innehåller livstidskarens medel och använda till livsmedel är olagligt.Att bryta kontrakt är olagligt och ekonomiskt förtjänst utan att betala skatt för det är också olagligt.
Hade hon sålt vidare Ametist som promenadhäst utan att informera Pjok hade det också varit kontraktsbrott. Men om han hade fått det bra så hade det såklart varit att föredra.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Nej men vänta lite nu, hur vet man med säkerhet att hästen gått till livsmedel?
Jag tror nog att vi kan utgå ifrån att hästen är slaktad, men är den använd som livsmedel? Hur vet du det?
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Tvärtom snarare? Kroppan var väl hämtad, då har den inte gått till livsmedel.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Jag vad ska du säga?, ingenting antar jag eftersom en del av det du anklagade mig för liksom låg på ditt eget bord.
Lilla vän. Är det inte på tiden att du läser innantill och slutar hitta på egna betydelser av vad andra skrivit?
Du är faktiskt tröttsam.

LIA
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Lilla vän. Är det inte på tiden att du läser innantill och slutar hitta på egna betydelser av vad andra skrivit?
Du är faktiskt tröttsam.

LIA



Du behöver inte skriva "lilla vännen" till och om mig, jag kommer aldrig att bli din lilla vän.:p

Upptakten till vår diskussion är fortfarande ett inlägg från dig:
Har du inte vridit och vänt på deras "stora skuld och ansvarslöst felaktiga hanterande av avtalsskrivning etc" tillräckligt vid det här laget?


Och jag minns fortfarande dina egna, många och långa, inlägg om den där avtalsskrivningen, så du är liksom inte rätt person att tillrättavisa mig.:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 333
Senast: manda
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Yle granskar hästförsäljning i en tredelad artikelserie. Granskningen visar på en utbredd handel med sjuka hästar, större import...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp