Bukefalos 28 år!

Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Programmet sänds i repris i morgon på lörd kl 10:00 i svt 24 och på måndag kl 22:45.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Ska försöka kolla någon av de gångerna, tack för tipset!

ja gör det, annars kan man gå in på svts hemsida och klicka på programmet den 11 mars, för även om vi alla här vet det mesta om det här så var det ändå nya saker som kom upp, tex att man funnit Veronicas Rolex och att man i efterhand försökt konstruera ett avlivningskvitto som skulle vara Ametists och han skulle ha avlivats den 8 dec, vilket inte är troligt , samt att man funnit en av hästarna nellies magic som slaktad på Kvn. samt mkt mer.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Nej, du har rätt. Det är inte så särskilt mycket att bli upprörd över, vem som slaktar, diskussionen i dessa trådar handlar dock inte om det, utan om en häst, iof inte fullt fräsch, där f.d. ägaren inte ville att den skulle slaktas.

Precis, vad jag har förståt så handlat det då om ett kontrakts brott. Och jag tycker det är djupt tråkigt vad som troligen har hänt dessa hästar! Jag hoppas att rättsväsendet kan hjälpa till att få Veronica fälld.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Men såvitt jag förstått så är det inte alls säkert att alla som blivit "lurade" har skrivit i kontraktet att hästen de gett bort eller sålt billigt, inte vare sig får säljas, ges bort eller slaktas utan att f.d. ägare ska kontaktas.

Rent allmänt, det finns faktiskt scenario som kan hända där ny ägare måste avliva hästen- jag kan mycket väl tänka mig i sådan ex. akutsituation, att man både glömmer och skiter i att kontakta f.d. ägare.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Men såvitt jag förstått så är det inte alls säkert att alla som blivit "lurade" har skrivit i kontraktet att hästen de gett bort eller sålt billigt, inte vare sig får säljas, ges bort eller slaktas utan att f.d. ägare ska kontaktas.

Rent allmänt, det finns faktiskt scenario som kan hända där ny ägare måste avliva hästen- jag kan mycket väl tänka mig i sådan ex. akutsituation, att man både glömmer och skiter i att kontakta f.d. ägare.


Men tänk att det ska vara så svårt att förstå. Det handlar om att VL har lurat till sig hästarna I ENDA SYFTE ATT SLAKTA OCH TJÄNA PENGAR PÅ DEM.

Det är väl ingen som säger något om att en olycka händer efter typ 1 år och man måste avliva hästen. Det är inte det det handlar om. Det måste väl ändå även du förstå.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Men tänk att det ska vara så svårt att förstå. Det handlar om att VL har lurat till sig hästarna I ENDA SYFTE ATT SLAKTA OCH TJÄNA PENGAR PÅ DEM.

Det är väl ingen som säger något om att en olycka händer efter typ 1 år och man måste avliva hästen. Det är inte det det handlar om. Det måste väl ändå även du förstå.

....:D finns inte en chans att det du skriver når ända fram....:D

Trevlig helg på dig terese
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Vilket beror på att ni blandar äpplen och päron friskt och inte håller isär de två.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Förstår inte att du så ensidigt hela tiden ger dig på hästägarna. Har du inte vridit och vänt på deras "stora skuld och ansvarslöst felaktiga hanterande av avtalsskrivning etc" tillräckligt vid det här laget? :confused:

LIA
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Men såvitt jag förstått så är det inte alls säkert att alla som blivit "lurade" har skrivit i kontraktet att hästen de gett bort eller sålt billigt, inte vare sig får säljas, ges bort eller slaktas utan att f.d. ägare ska kontaktas.

Rent allmänt, det finns faktiskt scenario som kan hända där ny ägare måste avliva hästen- jag kan mycket väl tänka mig i sådan ex. akutsituation, att man både glömmer och skiter i att kontakta f.d. ägare.

I detta fall så verkar det väl ändå, som att hästägarna har hamnat i klorna på en bulvan...
Därför är jag inte förvånad att detta skett.

Men jag är däremot inte så pass juridiskt kunnig att hävda att kontrakten skall följas trots att ägarbyte har skett..

AM
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

:bow::bow:

, varför då inte själva ta bort hästen eller lämna ut den på foder? Då har man ju kollen både att hästen varken far illa eller hamnar i en sådan här situation!

Fast lämna på foder är ingen garanti att hästen "överlever"

Det finns ju en regel att passen skall alltid följa med hästen

Fodervärden har ju då passet.

Åker upp till slakteriet, fyller i sitt eget inbetalningskonto och vips så är hästen död.

Detta har nämligen hänt här i vår trakt.
Den riktiga ägaren skulle hälsa på sin häst.
Den var avlivad sedan ett tag tillbaka utan att ägaren visste nåt...


Slakteriet kollar inte ägarskap utan enbart ID, pass och att allt detta stämmer med hästen. Så mycket mer är det inte.
AM
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Precis, vad jag har förståt så handlat det då om ett kontrakts brott.

Nja, det är inte helt klart. Att skriva in i kontraktet att om hästen ska säljas ska fd ägaren ha första tjing har diskuterats många rundor på Buke genom åren och flera jurister har svarat att det inte fungerar att skriva så i ett kontrakt. Man kan skriva att "X ska bli erbjuden att köpa tillbaka hästen och om detta inte följs så får nye ägaren ersätta X med Y kr för kontraktsbrott". Men något sådant skrevs ju aldrig in i dessa kontrakt vad jag förstått.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Fast lämna på foder är ingen garanti att hästen "överlever"

Det finns ju en regel att passen skall alltid följa med hästen

Fodervärden har ju då passet.

Åker upp till slakteriet, fyller i sitt eget inbetalningskonto och vips så är hästen död.

Den möjligheten är inte utesluten, MEN då hade en person som pjok kunnat ta den rättsliga vägen istället för som nu.

Alltså som ägaren har du andra verktyg att ta till, och med lagens rätt även kunna använda och tillämpa dem.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Menar mer att om man lämnar ut på foder så är det ingen garanti till att hästen hamnar bland vettigt folk.

Att processa, visst..men man får ändå inte tillbaka hästen :crazy:
AM
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Förstår inte att du så ensidigt hela tiden ger dig på hästägarna. Har du inte vridit och vänt på deras "stora skuld och ansvarslöst felaktiga hanterande av avtalsskrivning etc" tillräckligt vid det här laget? :confused:

LIA



Och det ska komma från dig, om inte jag minns fel så är du en av dem, inte jag, som både länge och ihållande diskuterade just avtalsskrivningen, inte fel för min del och inget som jag har ont av och ens retar mig på, men att påstå att jag har ältat just det blir lite löjligt när det är du själv.:grin:
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Det är sant, men i detta fall med Ametist får man ju varken hästen tillbaka eller rätt att processa.
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Jo, du minns fel
Förutom det så har du missuppfattat vad jag skrev i inlägget.

LIA
 
Sv: Försvunna hästar i Uppdrag granskning

Det är sant, men i detta fall med Ametist får man ju varken hästen tillbaka eller rätt att processa.


NÄ. Det har du helt rätt i.

Kan ju hoppas att dessa drabbade ägare lägger ner lika mycket energi på
att varna alla andra för bulvaner, som dom lägger energi att bara få medhåll på detta forum och skapa en klubb för inbördes beundran..

AM
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Yle granskar hästförsäljning i en tredelad artikelserie. Granskningen visar på en utbredd handel med sjuka hästar, större import...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp