Försvunnen katt

Lotus

Trådstartare
Det finns väl inget som är så lätt som att vara efterklok? Ångrar mig så bittert, men det hjälper ju inte nu.

Bor sedan fyra år i ett radhus och har kattlucka i källarfönstret, och min äldsta katt som varit utekatt för många år sedan använder den "som hon ska". Min andra katt som varit innekatt tills vi flyttade hit har däremot aldrig visat något intresse att gå ut, och jag har därför inte heller kastrerat henne. Hon är 12 år nu, och sedan förra torsdagen är hon borta. Jag tror att hon letar en kattkille, men jag är inte säker. Kramade henne god natt vid midnatt och på morgonen var hon borta, och det har aldrig hänt att hon gått av gården förut. Enstaka gånger har vi sett henne gå ut ur luckan för att sedan komma in en minut eller två senare.

Visst kan något annat också ha hänt, men vad? Vi bor ganska centralt i ett lugnt villakvarter i en mellanstor stad med gott om vildkaniner och katter, långsam trafik.

Jag har satt upp så många lappar jag vågar i kvarteren närmast, och även lagt lappar i de femton närmaste grannarnas brevlådor och bett dem se efter i garage och förråd, annonserat på Blocket, i lokaltidningarna, på mataffärerna och hört mig för hos katthemmen och lämnat bild och beskrivning där, men ingen verkar ha sett min katt.

Och givetvis har jag letat och ropat, olika tider på dygnet.

Vad gör jag nu? Jag mår så dåligt över att inte veta och jag har så dåligt samvete. Hon har halsband, så om hon hittas påkörd borde väl någon ringa kan jag tycka?

Finns det något mer jag ens kan göra? Vad är mest troligt - att hon lever men inte hittar hem eller är död?
 
Sv: Försvunnen katt

Vi la ut en efterlysning på facebook då vår lillkatt försvann, och genom att folk var snälla och delade på sina egna sidor så fick vi kontakt med den familj som sett honom på sin tomt (och i sitt hus)

Vi hann inte ens sätta upp vanliga efterlysningslappar innan vi fick svar via fejjan
 
Sv: Försvunnen katt

Jag har gjort det jag kunnat för att leta inomhus -lagt lappar i de närmaste femton grannarnas brevlådor och bett dem se efter i garage och förråd. Här hos mig och närmaste grannarna på gården finns inga förråd eller liknande.

Delat bild på facebook men inget resultat. Börjar så smått förlora hoppet, men tänker samtidigt att så länge hon inte hittas kan hon vara vid liv, och det är både jobbigt och förhoppningsfullt.

En ovan utekatt, svälter den ihjäl såhär års, eller överlever den? Gömmer sig en rädd katt tills den dör, eller kommer den fram?
 
Sv: Försvunnen katt

Om hon har normalt hull och hittar vatten så klarar hon sig længe, mycket længre æn en mænniska skulle gøra. Kanske två månader eller mer. Kan jag tror inte hon skulle ligga och trycka tills hon svælter ihjæl.
 
Sv: Försvunnen katt

Katten är hittad och hemma i god vigör, bara lite smal :)
Några hundra meter hemifrån och i löp, så nu är kattluckan låst och veterinärtid ska bokas så fort det bara går.

Hon hade uppehållit sig vid ett gammalt regemente några hundra meter härifrån där jag förstås inte letat, och nu hade männen där lyckats klappa och läsa hennes halsband :)
 
Sv: Försvunnen katt

Ja det känns bra att veta att hon inte satt instängd någonstans och led!

Hon är hemma nu, och mår bra men är SMAL!
jag skulle ju behöva kastrera så fort som möjligt, men är lite rädd att hon är för tunn? Hon är 12 år och vad jag uppfattar som frisk innan. Bör jag låta henne äta upp sig lite först tro? Fick en tid redan på tisdag, men måste ringa och rådgöra med veterinären igen känner jag.

Hur skulle ni ha gjort? Hon är ingen stor katt, men nu väger hon säkert bara strax över två kilo, så det är mest skinn och ben...
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Det har varit en konstig kattdag för mig och jag känner att jag måste ventilera och be om råd. Jag har två crx hon kastrater som går...
Svar
10
· Visningar
1 566
Senast: Tant Gredelin
·
E
Katthälsa Hej! Min katt är 5 år gammal och räknas nästan som innekatt då han endast går ut och "gör sina behov". Har aldrig självmant lämnat...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: Heulwen
·
R
Övr. Katt Trots den fyndiga rubriken kommer här ett upprört inlägg ;) Vi bor i radhus och har (numera bara) en katta på 14 år! Hon är...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: FredrikN
·
Övr. Katt Passerade idag för bi ett radhus, det vi går förbi minst 2 ggr/dag med våra hundar. De som bor där var ute så även deras katt. Vi har...
Svar
6
· Visningar
870
Senast: R8n
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp