Fototråd nr.5

Bildbomb! För jag kunde inte välja bara en :love::love: (var ju tvungen att testa nya objektivet)
img_9748_58148c76ddf2b3168a7ec17b.jpg

img_9753_58148c7de087c33f18dbedab.jpg

img_9761_58148cd99606ee42bc57b06f.jpg

img_9775_58148ce7ddf2b316c4422f98.jpg

img_9776_58148c8ae087c33ee63f2e84.jpg

img_9760_58148c669606ee42ebcfc6b8.jpg
 
@pepp Härliga vinterbilder!

Lens flares, som prickarna kallas, går inte att filtrera bort, det är ljusstrålarna som reflekteras inne i linserna i objektivet. För att få bort de måste du helt enkelt fota så att solen inte skiner rakt in i gluggen, för det mesta ser man reflexerna i sökaren och kan vrida bort kameran tills de är ur bild. Jag tror att om du hade flyttat dig lite, så att solen helt hamnat bakom den tjocka trädstammen i mitten av din bild, så hade du sluppit reflexerna :) Olika objektiv reagerar olika på motljus, därför får man ofta testa sig fram tills man hittat inställningar som man är nöjd med.
Ett motljusskydd hjälper mot ströljus/motljus och ökar kontrasterna i bilden, det är mer eller mindre alltid användbart oavsett var du fotograferar. Köp ett om du inte har fått det med objektivet, det är väl investerade pengar!

Jag älskar motljus (till skillnad från många fotografer :D), under rätt förhållanden blir bilderna riktigt vackra. Vinklar man kameran lite ifrån solen så kan effekten gå mer åt det här hållet:
no_filters__just_forest__by_liminalitet-dajhsh7.jpg

De gröna prickarna som går i en lutande linje rakt igenom bilden är lens flares och det är väldigt olika hur förtjusta fotografer är i sådana effekter. Bländaren formar ljuset, så för att mjuka upp strålningen i motljusbilder kan man testa att köra på en större bländare (alltså lägre f-tal).

Ett filter är ytterligare ett lager glas för ljuset att studsa emot, rekommenderat är att skruva bort alla filter om du vill undvika så mycket reflexer så möjligt. Jag brukar däremot inte orka skruva bort mina filter :p utan kör för det mesta med motljusskydd och vanligt uv-filter.
 
Föredrar ni fast eller zoomobjektiv? Ska köpa nytt objektiv och kan inte bestämma mig riktigt för vilket, vilka är fördelarna med fast objektiv? Prismässigt känns det mera värt att köpa ett med fast.
 
Senast ändrad:
Föredrar ni fast eller zoomobjektiv? Ska köpa nytt objektiv och kan inte bestämma mig riktigt för vilket, vilka är fördelarna med fast objektiv?

Jag har bara ett fast, jag älskar det! Men, kan också känna mig väldigt begränsad när man inte kommer tillräckligt nära, så kommer försöka spara ihop till ett zoom också :)
 
@pepp Härliga vinterbilder!

Lens flares, som prickarna kallas, går inte att filtrera bort, det är ljusstrålarna som reflekteras inne i linserna i objektivet. För att få bort de måste du helt enkelt fota så att solen inte skiner rakt in i gluggen, för det mesta ser man reflexerna i sökaren och kan vrida bort kameran tills de är ur bild. Jag tror att om du hade flyttat dig lite, så att solen helt hamnat bakom den tjocka trädstammen i mitten av din bild, så hade du sluppit reflexerna :) Olika objektiv reagerar olika på motljus, därför får man ofta testa sig fram tills man hittat inställningar som man är nöjd med.
Ett motljusskydd hjälper mot ströljus/motljus och ökar kontrasterna i bilden, det är mer eller mindre alltid användbart oavsett var du fotograferar. Köp ett om du inte har fått det med objektivet, det är väl investerade pengar!

Jag älskar motljus (till skillnad från många fotografer :D), under rätt förhållanden blir bilderna riktigt vackra. Vinklar man kameran lite ifrån solen så kan effekten gå mer åt det här hållet:
no_filters__just_forest__by_liminalitet-dajhsh7.jpg

De gröna prickarna som går i en lutande linje rakt igenom bilden är lens flares och det är väldigt olika hur förtjusta fotografer är i sådana effekter. Bländaren formar ljuset, så för att mjuka upp strålningen i motljusbilder kan man testa att köra på en större bländare (alltså lägre f-tal).

Ett filter är ytterligare ett lager glas för ljuset att studsa emot, rekommenderat är att skruva bort alla filter om du vill undvika så mycket reflexer så möjligt. Jag brukar däremot inte orka skruva bort mina filter :p utan kör för det mesta med motljusskydd och vanligt uv-filter.

Vilka bra tips (som jag även fattade :D haha) Ska tänka på det i fortsättningen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 136
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 839
Senast: SiZo
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp