Fototråd nr.5

På blocket verkar de ligga runt 1500 kr, men om de blir sålda för det priset är ju en annan femma. Hur många exponeringar har den gått?

Edit: Kul att du fått hem den nya! Du får berätta hur den känns så snart du provkört ordentligt .

Ingen aning hur många exponeringar :o
 
Ingen aning hur många exponeringar :o

Enklaste sättet att ta reda på det borde vara att ladda upp en nytagen bild till t.ex. https://www.camerashuttercount.com/ eller http://www.nikonshuttercount.com/ som kan läsa ut efix-data :). Det finns mängder med liknande länkar och program att använda sig av, bara googla Nikon shutter count. Jag tror inte att du kan få fram antalet exponeringar i kamera-menyn på den modellen.

Edit: Kan ha drömt detta men om man använder Mac så har jag för mig att datorn ska kunna se antal exponeringar i RAW-filernas information någonstans?
 
@pepp Om du flyger via Hongkong tror jag att mycket elektronik är billigare där än åtminstone i övriga Kina, de har tydligen en annan skattesats på vissa grejer :)
 
Samlar på mig så mycket höstljus det bara går när solen är framme (och spammar visst tråden samtidigt)...
magical_forest_by_liminalitet-dak5xer.jpg


@pepp Ser att tangenterna har studsat i mitt inlägg ovanför, exif ska det såklart vara :o:p.
 
Jag hade tur! Ringde en kompis som jag vet fotograferar en del, för att få tips ang. kamera. Han hade kvar sin gamla som jag nu lånat för att se om det är nåt för mig. :)
En Olympus e420, verkar vid första anblicken hyfsat lätt att hitta i menyer m m, ska bli spännande att se hur bilderna blir. Han lämnade kameran nu ikväll och visade bara lite snabbt hur den fungerar.
 
Jag hade tur! Ringde en kompis som jag vet fotograferar en del, för att få tips ang. kamera. Han hade kvar sin gamla som jag nu lånat för att se om det är nåt för mig. :)
En Olympus e420, verkar vid första anblicken hyfsat lätt att hitta i menyer m m, ska bli spännande att se hur bilderna blir. Han lämnade kameran nu ikväll och visade bara lite snabbt hur den fungerar.

Härligt! Hoppas att du ska fastna för fotograferandet och att kameran är trevlig :) Min svärfar fotar med Olympus och är väldigt nöjd med sina prylar.

Jag har fått (!!) säkert 10 filter, en Manfrotto monopod och ett ton fototidningar av mammas man som han inte använder längre. Så fort det slutar ösregna ska jag ut och testa grejerna.
 
Jag har knappt rört kameran på flera månader... Men börjar känna lite sug igen så jag ska nog sparka igång mig själv! Ffa eftersom nya förskolan inte verkar ha någon fotografering, de bilderna är ju min julklapp till den äldre generationen i familjen! :D Så jag ska försöka ta något liknande själv. Skiter det sig har jag en vän med studio ;)
 
Vad tror ni om detta som budgetobjektiv?
http://www.elgiganten.se/product/fo...amron-70-300mm-di-telezoomobjektiv-till-nikon

Killen kitesurfar mycket och jag känner mig rätt begränsad med mitt nuvarande fasta objektiv.. (även i andra lägen också :D )

Här finns många användar-recensioner till objektivet! http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12894

Lite beroende på hur bruskänslig din kamera är så kan objektivet upplevas som mörkt längst ut på 300 mm med bländare på 5,6 om inte ljusförhållandena är bra. Är det just för kitesurfingen du vill komma upp i 300mm?

Något du får vara beredd på är att autofokusen brukar vara långsam på budgetvarianter av tele, den kan vara rätt högljudd också, men det är främst AF i kombination med bländaren som kan ställa till det för dig när du ska fota "snabba" bilder.

Du vet ju själv att det är ett budgetobjektiv, det kommer inte vara det snabbaste eller ge det skarpaste resultatet i världen alla gånger, men bilderna blir säkert användbara. När det däremot rör sig om sportfoto så får man nog vara medveten om att det kan vara i långsammaste laget.

Jag vet att begagnatmarknaden inte svämmar över med riktigt bra alternativ kring tusenlappen men funderar på om du ändå inte borde kunna hitta ett likvärdigt fast med bättre AF än Tamrongluggen, det hade nog kunnat göra rätt stor skillnad. @Flixon kanske har koll på prisvärda alternativ?
 
@pepp Sorry för att du blir spammad nu, min hjärna är inte hundra vaken ännu.

Visst har du en D90? Värt att tänka på då är att beskärningsfaktorn kommer göra att din upplevelse av 300 mm, anpassat för fullformat, blir ca 1,5*300= ca 450 mm upplevd brännvidd.
 
@pepp Jag tror att de är rätt så likvärdiga, både Sigmas och Tamrons budgettele. Men tyvärr är det skitobjektiv, jag har inte använt mitt på ett par år för det är liksom inget kul ändå. AF är alldeles för långsamt, och det är väl vad som skulle påverka dig om du fotar kitesurfning mest. Ljuset är ju ändå rätt bra ute på havet så jag tror inte du skulle bli alltför begränsad med bländaren, men det är klart att en större bländare är ju alltid kul ;)
Om du ändå vill testa så är mitt tips att köpa ett begagnat för några hundralappar, om du känner att du har några hundralappar liggandes. Annars skulle jag nog hålla utkik efter ett bättre objektiv på begagnatmarknaden, så kommer du ändå ner i pris. Tyvärr är jag inte så bra på teleobjektiv så jag har inte så mycket till tips, kan bara säga att jag är jättenöjd med mitt nya Tamron 70-200 f/2.8 som jag hittade för 3000 kr på blocket efter att ha letat ett par månader.
 
Här finns många användar-recensioner till objektivet! http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12894

Lite beroende på hur bruskänslig din kamera är så kan objektivet upplevas som mörkt längst ut på 300 mm med bländare på 5,6 om inte ljusförhållandena är bra. Är det just för kitesurfingen du vill komma upp i 300mm?

Något du får vara beredd på är att autofokusen brukar vara långsam på budgetvarianter av tele, den kan vara rätt högljudd också, men det är främst AF i kombination med bländaren som kan ställa till det för dig när du ska fota "snabba" bilder.

Du vet ju själv att det är ett budgetobjektiv, det kommer inte vara det snabbaste eller ge det skarpaste resultatet i världen alla gånger, men bilderna blir säkert användbara. När det däremot rör sig om sportfoto så får man nog vara medveten om att det kan vara i långsammaste laget.

Jag vet att begagnatmarknaden inte svämmar över med riktigt bra alternativ kring tusenlappen men funderar på om du ändå inte borde kunna hitta ett likvärdigt fast med bättre AF än Tamrongluggen, det hade nog kunnat göra rätt stor skillnad. @Flixon kanske har koll på prisvärda alternativ?

Tack du och @Flixon för toppensvar!
Det är ju en D90 jag har, då ska jag nog vänta till efter resan och skrapa ihop lite mer pengar så man kan skaffa sig ett vettigare objektiv.

Jag är inte direkt kunnig inom detta utan visste typ bara att det var zoom på det :D haha.
Det enda jag vet är att jag vill ha ett snabbt ojektiv som kan ta skarpa fartiga bilder även på långt håll...
 
Jag har tappat bort mitt objektiv :o:cry::arghh:
Har letat hemma, på sommarstället och bett mamma kolla hemma hos sig. Inte ett spår. Behöver ett medium tror jag.
Börjar bli rädd att det trillat ur bilen vid något tillfälle, inte använt det på ett par månader så vet bara inte var och när.
 
Tack du och @Flixon för toppensvar!
Det är ju en D90 jag har, då ska jag nog vänta till efter resan och skrapa ihop lite mer pengar så man kan skaffa sig ett vettigare objektiv.

Jag är inte direkt kunnig inom detta utan visste typ bara att det var zoom på det :D haha.
Det enda jag vet är att jag vill ha ett snabbt ojektiv som kan ta skarpa fartiga bilder även på långt håll...

Orkar du bita ihop och spara ett par tusenlappar till så har du vunnit mycket! Jag tycker att det är ett bra beslut, framför allt om du vill ha ett snabbt objektiv :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 840
Senast: SiZo
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp