Bukefalos 28 år!

Fototråd nr.5

En liten gråsparv fastnade minsann på bild.

little_sparrow_by_liminalitet-da8tpni.jpg
 
Åkte ut till hagen en dag för att fota medishästen. Det var planen iallafall... Men medishästen hade på sig sin fula flughuva som jag inte fick ta av och de andra hästarna ville helst sitta i knät på en så jag fick ställa mig utanför stängslet för att överhuvudtaget få några bilder som inte var extrem närbild av hästnos.. :laugh:

Dom är iallafall söta. P å t r ä n g a n d e men söta ;)
IMG_6069.jpg

IMG_6118.jpg



En bild jag lyckades ta tidigare på "min" häst :heart
IMG_6037.jpg
 
Åkte ut till hagen en dag för att fota medishästen. Det var planen iallafall... Men medishästen hade på sig sin fula flughuva som jag inte fick ta av och de andra hästarna ville helst sitta i knät på en så jag fick ställa mig utanför stängslet för att överhuvudtaget få några bilder som inte var extrem närbild av hästnos.. :laugh:

Dom är iallafall söta. P å t r ä n g a n d e men söta ;)
IMG_6069.jpg

IMG_6118.jpg



En bild jag lyckades ta tidigare på "min" häst :heart
IMG_6037.jpg
Nyfiken på varför du inte fick ta av flughuvan för att ta några bilder och sen sätta på den igen?
 
Jag är jättenyfiken på vad alla för utrustning! Många får ju fantastiska bilder.
Jag har en nikon D5200 som jag var nöjd med ett tag, men får aldrig till sådana där fina skarpa bilder som ni!
 
Jag är jättenyfiken på vad alla för utrustning! Många får ju fantastiska bilder.
Jag har en nikon D5200 som jag var nöjd med ett tag, men får aldrig till sådana där fina skarpa bilder som ni!

Jag har en Canon eos 1000d, väldigt basic kamera men med bra objektiv så får man bra bilder :) Jag har haft ett 50mm ett tag som jag betalade 900:- för som jag har älskat! Nu har jag uppgraderat till ett 35mm som kostar lite mer.. Men som är fantastiskt! Så värt det! :love:
 
Jag är jättenyfiken på vad alla för utrustning! Många får ju fantastiska bilder.
Jag har en nikon D5200 som jag var nöjd med ett tag, men får aldrig till sådana där fina skarpa bilder som ni!
Jag har en Canon EOS 70D.
Objektiven är Canon EF-S 17-55 f/2,8 IS USM, Canon EF 70-300 f/4,5-5,6 IS USM och Canon EF 50 f/1,4.
Har även en blixt Canon Speedlite 430EX II, sen har jag även en SanDisk reflexskärm. Funderar dock på att uppgradera objektivparken lite. :)
 
Jag är jättenyfiken på vad alla för utrustning! Många får ju fantastiska bilder.
Jag har en nikon D5200 som jag var nöjd med ett tag, men får aldrig till sådana där fina skarpa bilder som ni!

Vad har du för objektiv? Det går garanterat att ta riktigt fina och skarpa bilder med din kamera, men beroende på vilka objektiv man använder så blir kvaliteten på bilderna lite olika :). Att lära sig kamerainställningarna är också ett bra steg till bättre bilder, googlar man så finns det både artikelserier och säkert youtubefilmer för just din kameramodell.

Jag har en Canon 5D Mark III, men har fotat i många år med en Canon 450D som min sambo numera lånar. Objektiven jag använder har främst varit Canon EF 50mm f1,8 STM och ett Nikon 180mm f2,8 från 1993 (det är fantastiskt fortfarande) med converter. Sedan någon vecka tillbaka har jag även ett Canon EF 70-200mm f4L IS USM och en Canon extender 1,4 mark III. Snart är det inkört men just nu håller jag på att lära känna den nya prylen.
Det finns en del annat hemma också, men det är vad som alltid finns i kameraväskan. Ett stativ från tidigt 90-tal som är otroligt stadigt följer också alltid med ut men används mest tillsammans med gråfilter.

Det hänger inte helt och hållet på utrustningens prislapp, lite fantasi i kombination med kunskap om kameran man använder kommer man förvånansvärt långt med!
 
I princip alla kamerahus tar bra bilder, det är objektiven som gör den stora skillnaden. Jag har en Nikon D90, två kitobjektiv som jag knappt använder, ett fast 50mm, ett billigt Sigma 70-300 som är lite för dåligt samt mitt absoluta favoritobjektiv, ett Sigma 18-50 f/2,8. Det sitter typ alltid på kameran, jag älskar det :D har ett "lekobjektiv" också, en Lensbaby. Jag delar med svärmor så blir det lite billigare, samt att jag köper begagnat ofta.
 
Jag är jättenyfiken på vad alla för utrustning! Många får ju fantastiska bilder.
Jag har en nikon D5200 som jag var nöjd med ett tag, men får aldrig till sådana där fina skarpa bilder som ni!
Är det porträttbilder du främst tänker på så testa med lite längre brännvidd och större bländare (= mindre bländatal), det är en stor del av "hemligheten" med fina bilder. Sen är ljuset A och O, olika ljus påverkar enormt mycket och starkare är inte alltid bättre. Och slutligen kan man göra en hel del i bildbehandlingsprogram som Photoshop och liknande på datorn med lite träning :)
 
Ett par bilder från den senaste tiden (tar gärna lite konstruktiv kritik förresten, tycker vi tappat det i tråden!)

13775930_10157279489005061_2366478643714918222_n.jpg


13754610_10157279488870061_6466070710570177180_n.jpg


Båda tagna med Lensbaby muse, 50mm. Den på humlan är rätt kraftigt beskuren!
 
Ett par bilder från den senaste tiden (tar gärna lite konstruktiv kritik förresten, tycker vi tappat det i tråden!)

13775930_10157279489005061_2366478643714918222_n.jpg


13754610_10157279488870061_6466070710570177180_n.jpg


Båda tagna med Lensbaby muse, 50mm. Den på humlan är rätt kraftigt beskuren!
Jag gillar bilderna, den med humlan hade jag nog velat se med lite tydligare kontraster så humlan "poppar" och inte smälter in i bakgrunden.
Kanske även lite samma på blommorna, men dom beror nog lite på vad man är ute efter. Om det är att det ska verkligt ut eller om de ska se lite abstrakt/fantasifullt ut. Jag tror i alla fall att jag hade velat ha lite mer skärpa på blomman som är i fokus/ den ögat faller på först.
Det är mina spontana tankar. Tycker det är svårt med konstruktiv kritik/feedback, då man oftast inte vet vad det var fotografen ville förmedla med bilden. Även om jag hade gjort på ett sätt kanske någon annan inte hade gjort så osv.
 
Jag gillar bilderna, den med humlan hade jag nog velat se med lite tydligare kontraster så humlan "poppar" och inte smälter in i bakgrunden.
Kanske även lite samma på blommorna, men dom beror nog lite på vad man är ute efter. Om det är att det ska verkligt ut eller om de ska se lite abstrakt/fantasifullt ut. Jag tror i alla fall att jag hade velat ha lite mer skärpa på blomman som är i fokus/ den ögat faller på först.
Det är mina spontana tankar. Tycker det är svårt med konstruktiv kritik/feedback, då man oftast inte vet vad det var fotografen ville förmedla med bilden. Även om jag hade gjort på ett sätt kanske någon annan inte hade gjort så osv.
Bra poäng där med vad fotografen vill förmedla. Den med blåklockor ville jag ha mer abstrakt, humlan mer realistisk. Humlan tycker jag nog själv är lite tråkig nu när jag tittat på den några gånger. En annan vinkel och bakgrund hade kanske gjort den roligare, annat förslag? :D vill inte öka kontrasten allt för mycket, tycker det ser lite för konstgjort ut då. Nu är ju bilderna upplagda via Facebook så det tar ju tyvärr en del av kvaliteten tyvärr...
 
Ett par bilder från den senaste tiden (tar gärna lite konstruktiv kritik förresten, tycker vi tappat det i tråden!)

13775930_10157279489005061_2366478643714918222_n.jpg


13754610_10157279488870061_6466070710570177180_n.jpg


Båda tagna med Lensbaby muse, 50mm. Den på humlan är rätt kraftigt beskuren!
Jag hade gärna sett lite mer kontraster i blåklockan. Nu blir den lite mjäkig och urvattnad i färgerna för min smak, men det beror ju också på i vilket sammanhang den ska användas framöver. Men det är en härligt drömmande känsla över den och jag gillar verkligen oskärpan!
Humlan hade gärna fått ta upp en större del av bilden, nu blir det lite intetsägande och platt på något vis. Snyggt fångat dock! Mina humlor blir mest ur fokus :angel:
 
Jag hade gärna sett lite mer kontraster i blåklockan. Nu blir den lite mjäkig och urvattnad i färgerna för min smak, men det beror ju också på i vilket sammanhang den ska användas framöver. Men det är en härligt drömmande känsla över den och jag gillar verkligen oskärpan!
Humlan hade gärna fått ta upp en större del av bilden, nu blir det lite intetsägande och platt på något vis. Snyggt fångat dock! Mina humlor blir mest ur fokus :angel:
Håller helt med om att humlebilden är lite platt, det är nog därförjag inte blev helt nöjd heller :p den är redan rätt så rejält beskuren så jag tror inte jag hade kunnat komma närmare utan att tappa kvalitet tyvärr. Hade ett fast 50mm, Lensbaby på så ett fullständigt olämpligt objektiv för att fota insekter egentligen :D men är ändå nöjd att jag hittade skärpa!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 542
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 393
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp