Fribelopp CSN

Är det inte meningen att universitetsstudier skall vara 100% sysselsättning?

Som många redan sagt så måste man klara sina kurser för att få CSN. Fixar man inte att jobba och plugga kommer studiemedlet att försvinna. Det är dessutom väldigt lite pengar man får, det mesta ska ju betalas tillbaka.

Förstår inte varför jag ska straffas för att jag jobbar.. Sommarlovspengarna kommer ju dessutom alla på samma halvår om man har en månads fördröjt utbetalning (som jag haft på alla mina jobb, är ju ganska normalt).

Har dessutom bra betyg så skulle inte säga att skolan blir lidande...
 
Studiemedelsystemet är ju främst till för att kunna studera. Klarar man att arbeta så mycket att man får ut mer än studiemedlet så är ju studierna knappast ens huvudsakliga sysselsättning längre, och då ser jag inte ett problem att studiemedlet minskas en del. Bra för dig liksom, de flesta som läser heltidsutbildningar som faktiskt innebär heltid klarar ju inte att arbeta så mycket och då har man studiemedlet som bas. För de som faktiskt klarar både arbete och studier på de 24 timmar som dygnet har, så är det ju bara att vara glad. Det är ju inte direkt ett straff att samla arbetslivserfarenhet och få pengar som man inte behöver betala tillbaka.
 
Om man får 100 000:- i bidrag plus lån av csn och sedan tjänar 170 000:- om året så blir det ca 18 700:- per månad.
 
Studiemedelsystemet är ju främst till för att kunna studera. Klarar man att arbeta så mycket att man får ut mer än studiemedlet så är ju studierna knappast ens huvudsakliga sysselsättning längre, och då ser jag inte ett problem att studiemedlet minskas en del. Bra för dig liksom, de flesta som läser heltidsutbildningar som faktiskt innebär heltid klarar ju inte att arbeta så mycket och då har man studiemedlet som bas. För de som faktiskt klarar både arbete och studier på de 24 timmar som dygnet har, så är det ju bara att vara glad. Det är ju inte direkt ett straff att samla arbetslivserfarenhet och få pengar som man inte behöver betala tillbaka.

För att få ut mer än studiemedlet räcker det med ett knappt halvtidsjobb. Ännu mindre om man har ett välbetalt extrajobb alternativt jobbar många OB-timmar. Ytterligare mindre om man jobbar heltid under sommarlovets tre månader.
 
Som många redan sagt så måste man klara sina kurser för att få CSN. Fixar man inte att jobba och plugga kommer studiemedlet att försvinna. Det är dessutom väldigt lite pengar man får, det mesta ska ju betalas tillbaka.

Förstår inte varför jag ska straffas för att jag jobbar.. Sommarlovspengarna kommer ju dessutom alla på samma halvår om man har en månads fördröjt utbetalning (som jag haft på alla mina jobb, är ju ganska normalt).

Har dessutom bra betyg så skulle inte säga att skolan blir lidande...
Då skulle vi ju i stället ha det systemet som vi var inne på tidigare, där lönen man tjänar på sommaren inte räkans med i det fribeloppet csn. Då kan man jobba så mycket man vill under sommaren och sedan ha ett lägre fribelopp under de veckorna man studerar.
 
Om man får 100 000:- i bidrag plus lån av csn och sedan tjänar 170 000:- om året så blir det ca 18 700:- per månad.

Ja. Och den absolut största delen från CSN är lån. Bidraget är väl 25-30 000 kronor per år (?). Resten är alltså pengar som kommer betalas tillbaka. Med ränta.
 
Ja. Och den absolut största delen från CSN är lån. Bidraget är väl 25-30 000 kronor per år (?). Det är alltså pengar som kommer betalas tillbaka. Med ränta.
Bidraget är 30 000:- per år. Visst lånet skall betala tillbaka, vill man inte ta lån så ska man inte vara tvungen.
 
Bidraget är 30 000:- per år. Visst lånet skall betala tillbaka, vill man inte ta lån så ska man inte vara tvungen.

Då är bidraget endast en knapp tredjedel av studiemedlet. Vad stör dig med att andra får låna pengar för att ha möjlighet att studera?
Vem har påstått något om tvingad att ta lån?
 
För att få ut mer än studiemedlet räcker det med ett knappt halvtidsjobb. Ännu mindre om man har ett välbetalt extrajobb alternativt jobbar många OB-timmar. Ytterligare mindre om man jobbar heltid under sommarlovets tre månader.

Halvtid är fortfarande rätt mycket att hinna med samtidigt som heltid i skolbänken. Ett delproblem här är ju att många utbildningar inte innebär heltidsstudier, så är det förstås betydligt lättare att jobba mycket. Men om man jobbar mer än man pluggar ser jag faktiskt inte det som så konstigt att man finansierar sitt leverne med sin lön, förutom det studiemedel man fortfarande får.

Sommarmånaderna tycker jag ska borträknas.
 
...men då, tekniskt sett, kommer det bli ännu större skillnad på de som pluggar på typ KTH, Chalmers eller Uppsala Universitet eller våra andra största städer eftersom hyror mm är mycket högre här.
Går du på SLU i Uppsala och vill köpa lägenhet krävs runt 1,5 miljoner idag, pluggade du på SLU i Skara räckte det med 15 000:-.
Ska vi få olika mycket beroende på var vi bor också?
Alla som bor kvar hemma, ska de få mindre CSN?
 
Halvtid är fortfarande rätt mycket att hinna med samtidigt som heltid i skolbänken. Ett delproblem här är ju att många utbildningar inte innebär heltidsstudier, så är det förstås betydligt lättare att jobba mycket. Men om man jobbar mer än man pluggar ser jag faktiskt inte det som så konstigt att man finansierar sitt leverne med sin lön, förutom det studiemedel man fortfarande får.

Sommarmånaderna tycker jag ska borträknas.

Det beror nog väldigt mycket på vilket jobb man har, vilka studier man har och hur lätt man själv har för att lära. Jag känner rätt många som kan kombinera jobb och studier. T.ex. vaken natt som personlig assistent. Brukaren sover lugnt vilket ger 7-9 timmar att studera samtidigt som man jobbar.

Om vi utgår från att person A och person B båda studerar heltid. Person A är engagerad inom kåren och går ut på nation 2-3 kvällar i veckan. Person B gör inget av det utan jobbar istället med att köra taxi på helgerna samt på lediga dagar.
Varför ska person A få lov att få fullt studiemedel medan person B inte får det.
 
Heltid i skolan = måndag till fredag.
Jobb 10 timmar lördag + söndag varje helg ger 80 timmar vilket är en halvtid.

Ja, och arbete morgon till kväll alla dagar i veckan anser jag vara rätt mycket och definitivt inget folk i allmänhet orkar med, även om det förstås finns de som gör det.
 
...men då, tekniskt sett, kommer det bli ännu större skillnad på de som pluggar på typ KTH, Chalmers eller Uppsala Universitet eller våra andra största städer eftersom hyror mm är mycket högre här.
Går du på SLU i Uppsala och vill köpa lägenhet krävs runt 1,5 miljoner idag, pluggade du på SLU i Skara räckte det med 15 000:-.
Ska vi få olika mycket beroende på var vi bor också?
Alla som bor kvar hemma, ska de få mindre CSN?

Det där har jag många gånger funderat på!
Min första omgång studier var i Kalmar. Där bodde jag först för ca 2 500 kronor per månad (delade en trea) och sedan för ca 3 300 kronor (egenhyrd radhustvåa). Sen flyttade jag till Lund och bosatte mig i ett litet "brygghus" på landet. Det kostade mig ca 5 000 kronor plus dubbelt så dyrt busskort jämfört med Kalmar.
Studiemedlet var i stort sett detsamma (cirka 8 500 kronor).
 
Om vi utgår från att person A och person B båda studerar heltid. Person A är engagerad inom kåren och går ut på nation 2-3 kvällar i veckan. Person B gör inget av det utan jobbar istället med att köra taxi på helgerna samt på lediga dagar.
Varför ska person A få lov att få fullt studiemedel medan person B inte får det.

:bow:
 
Det beror nog väldigt mycket på vilket jobb man har, vilka studier man har och hur lätt man själv har för att lära. Jag känner rätt många som kan kombinera jobb och studier. T.ex. vaken natt som personlig assistent. Brukaren sover lugnt vilket ger 7-9 timmar att studera samtidigt som man jobbar.

Självklart finns det ju jobb och studier som är lätta att kombinera, det tror jag inte någon har något annat att säga om. Problemet med att utforma ett system som normaliserar att arbeta mer än halvtid samtidigt som man pluggar är att det riskerar att det blir standard att man ska arbeta för att finansiera sin studietid. Det finns fördelar och nackdelar men båda systemen, och jag vill ha mer fokus på utbildningen under studietiden och inte mindre. Det tycker jag är viktigare, eftersom jag ser det som ett större problem i utbildningssystemet än att en person som redan arbetar mycket och får lön för det tycker att det är orättvist att hen inte får ut mer pengar från systemet, där den allra största delen dessutom ändå ska betalas tillbaka.

Om vi utgår från att person A och person B båda studerar heltid. Person A är engagerad inom kåren och går ut på nation 2-3 kvällar i veckan. Person B gör inget av det utan jobbar istället med att köra taxi på helgerna samt på lediga dagar.
Varför ska person A få lov att få fullt studiemedel medan person B inte får det.

Det är fritt fram för person B att göra samma val som person A om hen vill. Troligtvis ser person B att det gynnar hen att få pengar in på kontot och få arbetslivserfarenhet och referenser, ifall person B väljer det valet.
 
Problemet med att utforma ett system som normaliserar att arbeta mer än halvtid samtidigt som man pluggar är att det riskerar att det blir standard att man ska arbeta för att finansiera sin studietid.

De flesta av mina vänner jobbar inte och få av de som jobbar gör det lika mycket som jag..
En del av dem har annat kapital, antingen som de sparat själva eller fått och det är ju minst lika orättvist - ska de också få låna lika mycket?

Men med hyror på studentettor som ligger runt 6000:- MÅSTE man iprincip jobba, eller vara mästare på att koka soppa på en spik, för att överleva utan annat kapital i bakgrunden.
 
Faktist är det många som inte skulle ha råd att leva endast på CSN och därför är det bra att vi har ett fribelopp. Jag bor i stockholm och här bor många studenter i dyra andrahandslägenheter eller bostadsrätter då det är så ont om bostäder. Har klasskompisar som har barn att försörja också, och de som pendlar från annan stad och betalar dyrt för det. En annan aspekt är de som får inkomst av kapital, t ex säljer en bostadsrätt. En student som vill flytta under studietiden förlorar 50 000 i CSN för en termin. Problemet är ju att inkomsten från försäljningen av en bostadsrätt ofta behöver investeras i ny dyr bostad. Trist för de som fått barn och måste köpa större eller de som separerar och måste köpa eget t ex kan jag tycka. Jag tycker det är bra att folk har råd att plugga och jag tror att färre skulle göra det om de var tvungna att leva på 10 000 per månad i 5 år t ex för kandidat + master.

Själv har jag råkat tjäna "för mycket" vid två tillfällen. Ena gången hade jag jobbat heltid hela sommaren och 1,5 dagar i veckan under en halv termin. Men då var fribeloppet något lägre än nu. 90% av de studenter jag känner jobbar extra i någon mån och då anses jag gå en krävande utbildning. Nu när jag börjar närma mig slutet på utbildningen så har många jobb som relaterar till utbildningen. Det underlättar studierna jättemycket och ger mycket större förståelse när man får omsätta teori till praktik.

Jag tror att få har ett behov av ett höjt fribelopp men det skulle nog leda till att en ett fåtal studenter jobbar lite mer, och de betalar då mer skatt vilket är bra så jag har inga problem med det.
 
De flesta av mina vänner jobbar inte och få av de som jobbar gör det lika mycket som jag..
En del av dem har annat kapital, antingen som de sparat själva eller fått och det är ju minst lika orättvist - ska de också få låna lika mycket?

Jag har inte pratat om någon rättvisa, det är de som vill ha hela studiemedlet som framför ett rättviseargument.

Men med hyror på studentettor som ligger runt 6000:- MÅSTE man iprincip jobba, eller vara mästare på att koka soppa på en spik, för att överleva utan annat kapital i bakgrunden.

Eftersom jag själv pluggat i en av landets dyraste studentstäder med lång kötid till studentboenden så är jag fullt medeveten om problemet. Det löses dock inte nödvändigtvis med att normen ska vara att studenterna ska jobba en massa extra utöver 40 timmars studier, normaltillståndet borde vara att man kan klara sig på studiemedlet och får tillgång till en hyreslägenhet inom rimlig tid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 003
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: fio
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 485
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Helinackordering av avelssto och föl

Omröstningar

Tillbaka
Upp