Bukefalos 28 år!

Friesertråd

Det är en fantastisk ras, @hjarterdam ! Jag har alltid varit halvblodsmänniska, men helt plötsligt bodde det en frieser hos mig....

Haha jag har aldrig varit någon halvblodsmänniska, jag har haft en knabstrupper innan. Alldeles säkerligen underbara hästar men jag är tyvärr inte förtjust i deras exteriör eller gångarter heller. :) Men denna killen har inga överdrivet höga knän och han har bra tryck och inte heller den ofta typiska exteriören för frieser. Åså längtar jag tills jag får klippa man och hovskägg ;)
 
Haha jag har aldrig varit någon halvblodsmänniska, jag har haft en knabstrupper innan. Alldeles säkerligen underbara hästar men jag är tyvärr inte förtjust i deras exteriör eller gångarter heller. :) Men denna killen har inga överdrivet höga knän och han har bra tryck och inte heller den ofta typiska exteriören för frieser. Åså längtar jag tills jag får klippa man och hovskägg ;)
Här kör vi klippta hovskägg och kort man ;)
 
Igår kunde jag inte hålla mig, hovskägget rök. Manen får han väl ha till hösten iaf. Bra skydd för insekterna =)
 
Min kille har varken särskilt tjock man eller svans faktiskt. Får se om det blir ändring på det, mitt hbl har mycket tjockare.
 
Jag "råkade" gå fram lite med saxen i man och hovskägg i går
Inget bildbevis?

Jag har låtit håret växa vilt nu när min ändå inte rids, men när hon tävlades så hade hon kortsnaggade ben, manen däremot försöker jag hålla lång. Det är ju så vackert med lång man! Hade gärna haft det på halvblodet också, men hon passar bäst i lite kortare.
 
Inget bildbevis?

Jag har låtit håret växa vilt nu när min ändå inte rids, men när hon tävlades så hade hon kortsnaggade ben, manen däremot försöker jag hålla lång. Det är ju så vackert med lång man! Hade gärna haft det på halvblodet också, men hon passar bäst i lite kortare.
Tyvärr blev det ingen bild, men mycket päls försvann. Manen blir så sliten så här års, så det blev betydligt snyggare. Han hade fotskabb när han kom till mig och jag blev av med det relativt lätt. Upplever att det är lättare att ha koll så det inte kommer tillbaka med kortklippta ben.
 
Lägger upp dem här också även om vi bara hör hemma här till hälften. Om hon inte haft det där vita benet hade jag nog kunnat lura i de flesta att det var en tvättäkta frieserponny, den underhalsen :p

5n20eo.jpg
11l0kfc.jpg
 
Lägger upp dem här också även om vi bara hör hemma här till hälften. Om hon inte haft det där vita benet hade jag nog kunnat lura i de flesta att det var en tvättäkta frieserponny, den underhalsen :p

5n20eo.jpg
11l0kfc.jpg
Vad är det mer än friser i henne?
 
Kan du inte berätta mer om hästen du rider?
En kille förr -03 importerad från Holland som jag började rida för en dryg månad sedan.
Han är välutbildad men har inte gjort så mkt som kan betecknas dressyr senaste åren. Jag har inte heller ridit "riktigt" på länge så jag som brukar kunna sitta rätt bra på även skumpiga hästar känner mig som en studsande köttbulle. :o Hemskt att inte ha kontroll :-/
170 hög men en enorm personlighet ♡
Just nu försöker jag få honom att sluta bita tag i bettet och att få lite mer ordning på bogarna som sitter typ fast? :D
 

Bifogade filer

  • 20190112_145924.jpg
    20190112_145924.jpg
    90,4 KB · Visningar: 16
En kille förr -03 importerad från Holland som jag började rida för en dryg månad sedan.
Han är välutbildad men har inte gjort så mkt som kan betecknas dressyr senaste åren. Jag har inte heller ridit "riktigt" på länge så jag som brukar kunna sitta rätt bra på även skumpiga hästar känner mig som en studsande köttbulle. :o Hemskt att inte ha kontroll :-/
170 hög men en enorm personlighet ♡
Just nu försöker jag få honom att sluta bita tag i bettet och att få lite mer ordning på bogarna som sitter typ fast? :D
Såg filmen i dressyrtråden, fin! Jag hade också svårt att sitta ner i början, det är ju ett lite annat rörelsemönster. Valde att undvika att sitta ner och bara göra det väldigt korta stunder när allt känns riktigt bra. Nu funkar det mycket bättre! Ungefär samma storlek som min, han är ca 167 cm.
 
Såg filmen i dressyrtråden, fin! Jag hade också svårt att sitta ner i början, det är ju ett lite annat rörelsemönster. Valde att undvika att sitta ner och bara göra det väldigt korta stunder när allt känns riktigt bra. Nu funkar det mycket bättre! Ungefär samma storlek som min, han är ca 167 cm.
Tack. Jag tar det lite pö om pö.. vissa dagar går det bättre och andra sämre. Jag måste få loss mitt bäcken och mer stabilitet och magmuskler... bara.. :P
Nu har jag sett filmer på er och vilken fin häst du har! Men det där joxandet med bakbenen känner jag igen från andra friesers också. Är det rastypiskt att stampa med ett bakben? ;-) vid vilka tillfällen gör din det? J gjorde det när jag försökte få honom att gå framåt från backen men han stod som fastfrusen (haha undra var de har fått namnet ifrån) och petade med spöt på länden för att få honom framåt. Men det enda som hände var att bakbenet vevade till..
 
Tack. Jag tar det lite pö om pö.. vissa dagar går det bättre och andra sämre. Jag måste få loss mitt bäcken och mer stabilitet och magmuskler... bara.. :P
Nu har jag sett filmer på er och vilken fin häst du har! Men det där joxandet med bakbenen känner jag igen från andra friesers också. Är det rastypiskt att stampa med ett bakben? ;-) vid vilka tillfällen gör din det? J gjorde det när jag försökte få honom att gå framåt från backen men han stod som fastfrusen (haha undra var de har fått namnet ifrån) och petade med spöt på länden för att få honom framåt. Men det enda som hände var att bakbenet vevade till..
Kommer inte riktigt ihåg exakt vilka filmer som ligger ute, men skulle nog säga att han inte stampar med något bakben, däremot har han lätta tendenser till patellaupphakningar i höger bak. Så när han startar med just höger bak kan det ibland se ut som att han tar ett extra kraftigt kliv med det benet. Ganska vanligt med patellaupphakningar hos frieser, de är ju ofta relativt raka i bakbenen och då är det vanligare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Alison Stewart och Rico III placerade sig på en fjärde plats i Badminton grassroots championships för ett par veckor sedan. När...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: Askur2017
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 123
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp