Bukefalos 28 år!

Fyrverkerier - förbud?

Jag förstår inte förespråkarna heller, tex en person som var upprörd över hur man kunde döda spindlar tycker det är helt okej att skjuta fyrverkerier?! Öh hur går den logiken ihop.

Här stod de på balkongen och sköt mot folk läste jag i en fb-grupp för vårt område. Jag hoppas att de som var med om det anmälde!

Förra året fick vi en raket på balkongen som brände hål i trallen. Tur att det inte blev värre, vi var inte hemma (vilken nog också var tur för hundens skull).

Och att de tycker att "det är ju bara att ljudisolera ett rum, du behöver ju bara vara där med hunden i en dag" ÖH? Är folk döva? Det är ju inte endast en dag det smäller och det är väl lite svårt att stoppa in en älg eller massa kor i ett sånt rum.. osv osv osv.

Har väldigt svårt att se varför det ska fortsätta vara tillåtet.

"Bilar är också onödiga, men de är lagliga så då borde fyrverkerier få vara det också" :banghead:
 
En helt onödig företeelse egentligen, som så mycket i vårt samhälle.

Dels om man ser på det ur miljöaspekten och dels ur den rent ekonomiska.



Till det hela kommer sedan de djur o människor som lider av ljus o ljudeffekterna.



Människorna gör det väl pga av tidigare dåliga erfarenheter men explossioner, hundarna gör det väl för att de lärt sig och för att vi inte varit restrektiva vid aveln.



För, för 40 år sedan hörde man inte talas om skotträdda hundar på samma sätt som nu, det kan nog bero p att dessa hundar försvann istället för att behandlas med psykofarmaka.



Om vi ska förbjuda fyrverkerier eller ytterliga ställa högre krav?

Tja för min del kvittar de lika, men om folkmajoriteten önskar det så ok.
 
När jag bodde i "the Land of the Free" (USA), i Californien, var det förbjudet att ens tända tomtebloss!

BARA utvalda platser med specialtillstånd fick anordna fyrverkerier, typ en plats i varje stad, högst. Det berodde i och för sig på brandrisken, men ändå. Folk accepterade detta utan minsta protest - detta i ett land där man har väldigt svårt för restriktioner av sånt som smäller.....eh.....

Jag förstår inte varför vi ska behöva se smällare och raketer som något så ohyggligt viktigt för vår frihet och vår personliga glädje och lycka. Dessutom är stora fyrverkeriarrangemang betydligt häftigare än de man själv har råd med.
 
Tänkte på det senast idag när det smällde som fan ett tag, HUR kan det vara så att privatpersoner fortfarande tillåts köpa fyrverkerier. Hoppas det blir ändring snart, så less på skiten. Stör både människor, djur och miljö. Folk slänger ju inte skräpet i soptunnor efteråt ens, det blir liggandes i veckor där dom sköt. Gahhh :rage:
 
För, för 40 år sedan hörde man inte talas om skotträdda hundar på samma sätt som nu, det kan nog bero p att dessa hundar försvann istället för att behandlas med psykofarmaka.
Det fanns många skotträdda hundar även för 40 år sedan, däremot så visste man väl inte hur man skulle försöka droga ner dem inför nyårssmällarna.
 
Det fanns många skotträdda hundar även för 40 år sedan, däremot så visste man väl inte hur man skulle försöka droga ner dem inför nyårssmällarna.
Visst fanns det många skotträdda hundar förr, men betydligt fler hundägare då, valde att göra sig av med dessa hundar. Än vad som är fallet idag.

Jag känner idag ett tiotal hundägare som har skotträdda och (det är inte samma djur det handlar om) som jag anser sjukligt veka hundar. För 40 år sedan kände jag bara till en enda.
 
Visst fanns det många skotträdda hundar förr, men betydligt fler hundägare då, valde att göra sig av med dessa hundar. Än vad som är fallet idag.

Jag känner idag ett tiotal hundägare som har skotträdda och (det är inte samma djur det handlar om) som jag anser sjukligt veka hundar. För 40 år sedan kände jag bara till en enda.
Har skotträdsla med vekhet att göra hos hund?
Jag har en vek tik, hon är inte skotträdd.

Jag tror att idag har fler råd att köpa stora raketer
För 40 år sen va raketer väldigt dyrt, det är dom inte idag.
Tonåringar köper raketer och skjuter i veckovis före och efter nyår både dagtid och kväll.
Då ökar risken att hundar råkar ut för risken att bli skrämda om en idiot smäller av raket i närheten.
 
Har skotträdsla med vekhet att göra hos hund?
Jag har en vek tik, hon är inte skotträdd.

Jag tror att idag har fler råd att köpa stora raketer
För 40 år sen va raketer väldigt dyrt, det är dom inte idag.
Tonåringar köper raketer och skjuter i veckovis före och efter nyår både dagtid och kväll.
Då ökar risken att hundar råkar ut för risken att bli skrämda om en idiot smäller av raket i närheten.
Hm, jag tror att jag skrev inom parentes " (det är inte samma djur det handlar om) " just det därför att jag förstod att några skulle skjuta in sig med just det argumentet du kommer med.

Nej, vekhet och skotträdsla är inte samma sak.

Skotträdsla är ofta en förvärvad egenskap.
Antingen har familjen redan en skotträdd hund när valpen kommer och när valpen ser hur den gamla hunden reagerar så tar den efter.
Eller så reagerar hundägaren på smällarna, kanske beroende på tidigare hundars skotträdsla och då tar valpen efter.

Vad jag säger är att förr så slogs de skotträdda och de veka hundarna ut, för att inte tala om att man inte avlade på dem.

Idag är det dock inte ovanligt att man ser skräckslagna hundar , halvt krypande, med svansen mellan benen i Sveriges parker.
 
Skotträdsla är ofta en förvärvad egenskap.
Antingen har familjen redan en skotträdd hund när valpen kommer och när valpen ser hur den gamla hunden reagerar så tar den efter.
Eller så reagerar hundägaren på smällarna, kanske beroende på tidigare hundars skotträdsla och då tar valpen efter.

Hundar inom samma familj kan reagera helt olika så det där tror jag inte alls på.

Nu pratar många om hundar min många andra djurslag drabbas också av panik så det är dumt att bara snöa in på hundar. För ett år sedan gick ju hästen Helge genom isen då han fick panik och drog. Det är inte den enda hästen som dragit i panik för att folk smällt fyrverkerier. Detta nyåret var det två kor som drog igenom stängslet och bröt benen så de fick nödslaktas. Sen har vi problemet med dräktiga djur som kastar sina foster p.g.a. stressen.

Att stressa djur på det sättet är inget annat än djurplågeri och djurplågeri är inte lagligt. Jag förstår inte varför fyrverkerier ska vara en anledning till ett undantag.
 
Självklart förbud. Jag kallar inte de som skjuter raketer för djurvänner, tvärtom. Personligen är jag lite rädd för raketer då jag sett hus brinna ner och en klasskamrat spränga bort delar av sin hjärna.
 
Jag använder hellre sedlar till att tända i spisen än köper fyrverkerier för dom. Hur kan man egentligen lägga pengar på något så meningslöst? Och borde det inte gå att göra ljusspel med hjälp av datorer i stället? En jätteprojektor och en dator måste ju vara ett bättre alternativ än att smälla av en massa raketer i varje kommun? För så vitt jag vet så anordnar varje större kommun ett fyrverkerispel varje nyårsafton och en stor summa pengar går upp i rök och en stor mängd miljöfarliga ämnen släpps ut för skattebetalarnas pengar?
 
Hm, jag tror att jag skrev inom parentes " (det är inte samma djur det handlar om) " just det därför att jag förstod att några skulle skjuta in sig med just det argumentet du kommer med.

Nej, vekhet och skotträdsla är inte samma sak.

Skotträdsla är ofta en förvärvad egenskap.
Antingen har familjen redan en skotträdd hund när valpen kommer och när valpen ser hur den gamla hunden reagerar så tar den efter.
Eller så reagerar hundägaren på smällarna, kanske beroende på tidigare hundars skotträdsla och då tar valpen efter.

Vad jag säger är att förr så slogs de skotträdda och de veka hundarna ut, för att inte tala om att man inte avlade på dem.

Idag är det dock inte ovanligt att man ser skräckslagna hundar , halvt krypande, med svansen mellan benen i Sveriges parker.
Tror du inte på att det kan finnas ett samband när det gäller fyrverkerirädda hundar och mängden fyrverkeriet som skjuts idag?

Fyrverkerier är idag förhållandevis billiga, "alla" som verkligen vill kan ha råd och köpa
För 25-30 år sen va det bara dom verkliga entusiasterna som köpte stora raketer och dom brändes av enbart vid 12 slaget
 
Hundar inom samma familj kan reagera helt olika så det där tror jag inte alls på.

Nu pratar många om hundar min många andra djurslag drabbas också av panik så det är dumt att bara snöa in på hundar. För ett år sedan gick ju hästen Helge genom isen då han fick panik och drog. Det är inte den enda hästen som dragit i panik för att folk smällt fyrverkerier. Detta nyåret var det två kor som drog igenom stängslet och bröt benen så de fick nödslaktas. Sen har vi problemet med dräktiga djur som kastar sina foster p.g.a. stressen.

Att stressa djur på det sättet är inget annat än djurplågeri och djurplågeri är inte lagligt. Jag förstår inte varför fyrverkerier ska vara en anledning till ett undantag.
Dom två korna var dräktiga, o raketerna etc hittades rester av precis bredvid hagen, man hade skjutit över hagen o ladugården.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 181
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Loka visade sig förra nyår (vår första med henne) reagera rätt illa på fyrverkerierna utanför. Hon gömde sig, skakade och hässjade. Dock...
Svar
8
· Visningar
1 084
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 683
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp