Bukefalos 28 år!

Gå på lunch

Lite så, ja! Vet inte om det är någon åldersskillnad mellan oss som tycker att det är ett okej sätt att ta kontakt och de som tycker det är slemmigt/creepy/obehagligt, men jag känner ju att den här typen av kontaktförsök inte var något konstigt före dejtingapparnas dagar (dvs under min tid som tonåring och ung vuxen).
Det beror kanske på att det i trådstarten ser ut som att de i princip knappt pratat med varandra? Hade det stått att de pratade om allt möjligt undertiden och att han verkade supertrevlig hade det inte verkat lika knepigt. Sen kanske de gjorde det, men det framgår inte av texten.
 
Antaganden igen.

När jag hade partner skulle jag glatt sagt att jag ska äta lunch med en man på däckverkstan.
Lunch. Punkt.
men det är ju inte vad TS beskriver i sina kommentarer under. Utan börjar prata om när sambon är bortrest etc. Jag skiter lite i vad folk har för överenskommelser i sina förhållande, intresserar mig inte ett dugg om folk är poly eller whatever, men jag bryr mig om när man ljuger för sin partner och skall smyga runt bakom ryggen på denna. Vad syftet vad denna trådstarten är, är högst oklart för mig. Få bukes godkännande för att smyga runt?
Det är väl ett samtal man har med sin partner, inte en tråd på buke.
 
Men hur ska man göra om man vill ha kontakt? Fråga rakt ut? Detta är ju ett sätt som inte ställer något som helst krav på svar.

Jag tycker att man måste inse att det inte passar sig att ragga i alla sammanhang. Man kan skada företaget genom att gå utanför sin yrkesroll och stöta på kunder. Det kanske är tråkigt men så är det. Idag finns ju en uppsjö appar och dessutom andra sammanhang där det lämpar sig bättre att ragga, så jag tycker man får hålla sig till det. Ska man mot förmodan inleda en romans i jobbsammanhang så måste ju utgångspunkten vara att man känner av att det kan vara något ömsesidigt som start.
 
Precis så. Det känns bara objektifierande och gör det obekvämt tydligt hur stort fokus på utseende många har. Ska jag bli smickrad av att någon helt slumpmässig man sett mig och bestämt att jag är fin nog att få hans uppmärksamhet, som vilken pryl som helst? Nej tack.
Jag är ful, har alltid varit det. Min man såg rätt normal ut, men var rätt tjock så ingen folk kastade blickar efter och ingen som hade tjejer efter sig ens. Men när vi möttes tittade vi långt efter varandra. Jag råkar tro på kärlek vid första ögonkastet finns, att ibland klickar det bara och inte har något som helst med utseende att göra utan, något bara klickar. Det gjorde det där.

Jag personligen skulle inte anta att utseende har med det att göra ens, ibland får någon en att reagera och det är helt vanliga personer.
 
Fast en kollega är ju något helt annat än en (okänd?) däckkille som lämnade en lapp i bilen.
Inlägget jag svarade på handlade om att äta lunch med mer eller mindre vem som helst. I mitt fall en kollega. Hade kunnat äta lunch med en däckkille med om han hade bollar nog att fråga face to face.
 
Jag är ful, har alltid varit det. Min man såg rätt normal ut, men var rätt tjock så ingen folk kastade blickar efter och ingen som hade tjejer efter sig ens. Men när vi möttes tittade vi långt efter varandra. Jag råkar tro på kärlek vid första ögonkastet finns, att ibland klickar det bara och inte har något som helst med utseende att göra utan, något bara klickar. Det gjorde det där.

Själv kan jag inte alls känna någon dragningskraft annat än till personer jag redan känner väl och tror därför inte ett dugg på sk kärlek vid ett första ögonkast. Attraktion möjligen, men det är inte samma sak. Sådär vid en snabb första kontakt så tror jag inte heller att den attraktionen utgår från mycket annat än ganska ytliga faktorer. Kalla det utseende, utstrålning, vibbar eller vad du vill. Oavsett så tycker jag att det är obehagligt att påminnas om att andra betraktar och bedömer en i allt man gör och därför är även de mest välmenande spontana kontaktförsök inget jag uppskattar.
 
Jag är ful, har alltid varit det. Min man såg rätt normal ut, men var rätt tjock så ingen folk kastade blickar efter och ingen som hade tjejer efter sig ens. Men när vi möttes tittade vi långt efter varandra. Jag råkar tro på kärlek vid första ögonkastet finns, att ibland klickar det bara och inte har något som helst med utseende att göra utan, något bara klickar. Det gjorde det där.

Jag personligen skulle inte anta att utseende har med det att göra ens, ibland får någon en att reagera och det är helt vanliga personer.

Det där var bra beskrivet tycker jag! För jag ser det inte heller som en fixering vid utseende eller en objektifiering, utan bara vanliga människor som råkar hitta något ovanligt i varandra och blir omedelbart attraherade (säger inte att det nödvändigtvis är så i TS fall, men absolut att det KAN vara så).
 
För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta däcken. Vi hade fått tid kl 10. Jag var där straxt före 10 och lämnade bilen. Frågade hur lång tid det skulle ta och fick till svar max en timme. Jag fick vänta kvar om jag ville och det gjorde jag. Dom har som ett väntrum där man kan sitta o ta en kopp o lite tidningar. Bilen blev klar och dom ställde ut den på parkeringen. Jag betalade gick ut till bilen och skulle köra iväg. Då ser jag ett sånt typ visitkort från firman med adress och nummer. Inget konstigt med det. Man brukar ju få sånt ibland från div firmor o hantverkare. Så jag la det på instrumentbrädan så länge och körde iväg. Sen ramlade det ner på golvet. När jag kom hem så plockade jag upp det och ser att det är skrivet på baksidan. Såg dig vid disken får jag äta lunch med dig nån dag. Först blev jag lite kall men sansade jag mig och tyckte det var lite sött. Jag kan liksom inte få detta ur huvudet. Ska man tacka ja? Hur skulle ni reagera?
Hur många var det som såg dig vid disken, vet du ens vem av de anställda det var som skrev det?

I och med att det är ett sätt som kräver väldigt lite ansträngning och även tyder på ett smått dåligt omdöme (att rikta in sig på just kunder via företaget man jobbar på kan eventuellt ge problem så småningom) hade jag nog tänkt att det kan röra sig om något som görs systematiskt. Ett slags däckfirmornas motsvarighet till dejtingappars/sidors copy-paste massmeddelanden. Någon kanske tar lunchbetet tillslut.
 
Tack för alla svar hittills. Jag tycker i alla fall att man kan vara artig och ge ett svar tillbaka vilket jag gjort. Finns ingen anledning att visa en otrevlig attityd.

Men vilka sätt är ok att ta kontakt på utan att man behöva skämmas?
 
Oavsett om jag var singel eller inte skulle jag inte känna mig smickrad utan tvärtom känna mig obekväm med firman i framtiden, men om jag var i ett monogamt förhållande skulle jag inte tacka ja till någon slags invit som är underförstått anspelande på sex eller romantik utan att prata med partnern först.
 
Långt hellre en lapp i vindrutan av nån som faktiskt ev haft en chans att bilda sig en uppfattning om en IRL än att engagera mig i köttmarknaden på dejtingappar. Eller krogen för den delen. För att vara i dessa dagar skulle jag ha sett en lapp som ett inovativt sätt att ta kontakt faktiskt. Med det inte sagt att jag skulle nappa.
 
Alltså att i sin yrkesroll ragga på en kund känns ju som big no no. För jag antar att det var en anställd på däckfirman som lämnat visitkortet med förslaget?
Jag hade känt mig sjukt obekväm om ngn i sin yrkesroll och som jag köpt en tjänst av raggat på mig på ett visitkort från firman. Jag hade nog meddelat personens chef. Oerhört oprofessionellt beteende!
 
Långt hellre en lapp i vindrutan av nån som faktiskt ev haft en chans att bilda sig en uppfattning om en IRL än att engagera mig i köttmarknaden på dejtingappar. Eller krogen för den delen. För att vara i dessa dagar skulle jag ha sett en lapp som ett inovativt sätt att ta kontakt faktiskt. Med det inte sagt att jag skulle nappa.
Fast hur mycket mer vet en person som "såg mig i kön" om mig än någon som loggat in och läst min profil och sett mina bilder på Tinder egentligen?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 479
Senast: Gnist
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
980
Senast: cassiopeja
·
Relationer Så här är läget... För många år sedan köpte en kompis en husvagn ( avställd och obesiktigad) de hade ingen stans att ställa den (...
2
Svar
20
· Visningar
3 092
Senast: Snurrfian
·
N
Relationer Känner att jag måste få kasta av mig en och annan börda som tynger mina axlar. Jag är gift sedan 17år tillbaka och livet har väl varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 940
Senast: RubinNovak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp