Bukefalos 28 år!

Galoppstall

I

Ida-Therese

Hej!

Är det någon som vet om det finns något galoppstall i Uppsala eller i närheten? Litet eller stort spelar ingen roll. Lite intresserad bara:)

Speciellt om det finns hemsidor osv. till stallen.
 
Sv: Galoppstall

Hasse Lundell håller till i Vittinge. Rätt stort stall med både hingstar o starthästar...:laugh:
 
Sv: Galoppstall

Okej, tack för alla svar, har han Hasse Lundell ngn hemsida?
 
Sv: Galoppstall

Hasse får du absolut enklast tag på genom att ringa! :) Han har ingen hemsida och glömmer oftast att kolla mailen, har jag hört...
 
Sv: Galoppstall

Haha ok, vet du (eller fler andra också:)) om man får komma och kolla i han stall och kanske hjälpa till lite eller så?
 
Sv: Galoppstall

Ja men vem är inte det?? :) jobbar du i stallet eller så?
 
Sv: Galoppstall

Nej, jag jobbar inte hos Hasse men jag har känt honom i sådär hundra år. När han började på galoppen hjälpte min kompis, Bisse Lundgren, honom och vi var ute på hans gård och tittade på när han jagade sina åringar tillsammans med sin hund Sissi Larsson. Vi skrattade så vi skrek!:bump::bump:
 
Sv: Galoppstall

Hahah jag ser scenen framför mej;) e du tränare eller så? ursäkta om jag frågar men jag är bara såååååå intresserad av galopp!
 
Sv: Galoppstall

Ja, det roliga va att titta på åringarna som stod i mitten och glodde på Hasse och Sissi Larsson som sprang runt i hysteriska cirklar.:angel:

Nu har jag amatörtränarlicens men ingen starthäst och jag har ridit galoppörer sen jag var så där tolv. Jobbade först i Sverige och sen for jag vidare och jobbade i Tyskland, Frankrike, USA och England innan jag kom hem och blev civilekonom. Men jag har alltid hållit på med galoppörer vid sidan om.

Att galoppera hästar är det absolut roligaste som finns.:bump::bump:
 
Sv: Galoppstall

Nej men guuud! du e precis som jag vill bli när jag blir stooor (13 nu då) haha nu blev jag ju jätteintresserad:D

Kan du berätta lite om hur det va, typ kanske lite om allt eller så:) ?
 
Sv: Galoppstall

Vad e amatör? Vad e skillnaden mellan proffs och amatör?
 
Sv: Galoppstall

Det är fler och fler av de professionella tränarna som blir amatörer - och ytterst få av amatörerna som blir proffs längre.:grin:

Olle var ju faktiskt amatör ganska länge innan han blev proffs.

Ida-Therese: I begynnelsen fanns det tränare. Sedan blev det uppdelat mellan proffs, som hade träningen som heltidsarbete med många betalande hästägare och heltidsanställa, och amatörer som tränade några egna hästar vid sidan men försörjde sig på något annat. Allteftersom utvecklingen i Sverige gick mot att det fanns färre och färre som hade lust, och råd, att betala fullt pris för att få sina hästar tränade av proffs och färre och färre som hade lust att jobba heltid i galoppstall så har proffstränarna försvunnit och ersatts av amatörtränare. Rent kunskapsmässigt finns det många amatörer som är lika bra - eller bättre - än proffstränarna. Nu är det huvudsakligen en fråga om F-skattesedlar.:devil:

På sidan galoppsport.se kan du läsa mer om den officiella sidan av saken. Jag har dessutom för mig att det finns gamla trådar här på Galopp om det.

Jag skulle gärna berätta mer om hur det är att jobba med galopphästar men det skulle bli en tjock bok och inte direkt passa här men jag rekommenderar dig att läsa Amie Karlssons blogg. Den heter Amies betraktelser och där berättar hon om hur det är att jobba i ett galoppstall i Newmarket.

Om du inte hittar den får du höra av dig så lägger jag hit en länk.:)
 
Sv: Galoppstall

Det är ingen större skillnad.
Det påverkar på intet sätt förmågan att TRÄNA eller LÄRA ut saker.
Ordet AMATÖR kommer ursprungligen ur ordet AMORE ,TÄNK lite typ ÄLSKA
det man gör.
Grundtanken är att proffessionella tränare skall ha det som HELTIDSSYSSELSÄTTNING,dvs det skall vara det som de lever av.
Amatör tränare skall ha det som en typ hobby och ha ett annat levebröd.Detta är GRUNDTANKEN.
Verkligheten ser IBLAND annorlunda ut.:devil:
Det finns tex prof.tränare som endast har 2 eller 3 hästar i träning,lite svårt att leva på,extra svårt om hästarna inte springer in några pengar.
Å andra sidan finns det amatörtränare som har 12-20 hästar med anställd personal mm.Som tränar in MER pengar än vissa prof.tränare.:angel:

Således är mitt råd till dig,häng inte upp dig på om det är en Amatör eller prof.tränare
det är hur kunniga och vad de har för pedagogisk förmåga,naturligtvis även deras VILJA :banana:att lära ut det de kan,detta påverkar dig i relativt HÖG grad.

Fortfarande är det så att man ansöker om licens med olika inriktning ,min förhoppning är att det i framtiden endast skall vara en typ av licens,man skall helt enkelt ansöka om att få en "GALOPPTRÄNAR LICENS".
Den är så liten sporten i skandinavien så att ha en mängd olika licens former är bara byråkrati och kostar förbundet en mängd pengar i onödan.

Välkommen till galoppen.
Vänd dig du tryggt till Olle Stenström,det är nog inte MÅNGA som åstadkommit det han har med sina hästar trots att han numera "BARA" är amatör,:rofl::rofl:började skratta igen
 
Sv: Galoppstall

Jag kom att tänka på att Olle har döttrar som borde vara ungefär i din ålder. Han är annars ganska jobbig att jobba för - om man kan göra något på antingen ett lätt eller ett knöligt sätt gör Olle det på det knöliga!:devil:
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
404
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 553
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp