Gammal hund som "tappar" benen.

Zoya

Trådstartare
Min gamling, 11 år i februari i år, har på ganska kort tid skruttat till sig en hel del. Från att ha varit extremt pigg och så så sover hon nu en hel del, har blivit väldigt lomhörd, orkar inte gå några längre promenader och så det som jag upplever som mest problematiskt: Hon "tappar" benen ibland. Bakbenen orkar hon ibland inte lyfta på ordentligt så de skrapar liksom i på överdelen av klorna när hon går, när hon blir trött så kan hon t o m trampa ner med överdelen av tassen (om ni förstår vad jag menar) och dessutom så har det två gånger nu på en månad hänt att hennes högra framben "somnat" eller något. Den har alltså helt sonika vikt sig när hon försökt belasta den. Den vaknade ganska fort i och för sig men man märker att hon är svag i det benet. Detta har hänt när hon legat och sovit och ska kliva upp.

Hon själv verkar inte så brydd av detta och har ju int eont (som det verkar) men jag är ju så klart orolig. Vill inte vänta till den dagen hon inte kan gå, det är verkligen inte min stil, men vill ju inte heller ta bort henne innan jag måste.

Har tänkt ringa veterinären och boka in en tid men tänkte först höra om någon här upplevt sådant här på sin gamla hund.
Vill ju inte åka in och bli flera tusen fattigare bara för att få höra att "det är normalt på en gammal hund" utan vill ju i sådana fall kunna få konkret hjälp och konkreta svar.
 
Det är inte normalt för en gammal hund. Ålder är ingen sjukdom i sig.
Jag tycker det låter som om det är dags att låta henne somna in.
Hundar säger sällan att de har ont, men tänk dig själv hur oskönt det måste vara att släpa sina bakben på det sättet du beskriver.
 
Det är inte normalt för en gammal hund. Ålder är ingen sjukdom i sig.
Jag tycker det låter som om det är dags att låta henne somna in.
Hundar säger sällan att de har ont, men tänk dig själv hur oskönt det måste vara att släpa sina bakben på det sättet du beskriver.

Ok, du hade alltså inte någon erfarenhet själv? Jag är som jag skrev ingen sådan som "låter det gå för långt" men kommer heller inte "låta henne somna in" bara så där utan att ha varit hos veterinären först (vilket jag också skrev) och det var därför inte ett sådant svar jag önskade.

Dessutom släpar hon inte sina ben. Hon skrapar i klon då och då. Ganska stor skillnad.
 
Min gamling, 11 år i februari i år, har på ganska kort tid skruttat till sig en hel del. Från att ha varit extremt pigg och så så sover hon nu en hel del, har blivit väldigt lomhörd, orkar inte gå några längre promenader och så det som jag upplever som mest problematiskt: Hon "tappar" benen ibland. Bakbenen orkar hon ibland inte lyfta på ordentligt så de skrapar liksom i på överdelen av klorna när hon går, när hon blir trött så kan hon t o m trampa ner med överdelen av tassen (om ni förstår vad jag menar) och dessutom så har det två gånger nu på en månad hänt att hennes högra framben "somnat" eller något. Den har alltså helt sonika vikt sig när hon försökt belasta den. Den vaknade ganska fort i och för sig men man märker att hon är svag i det benet. Detta har hänt när hon legat och sovit och ska kliva upp.

Hon själv verkar inte så brydd av detta och har ju int eont (som det verkar) men jag är ju så klart orolig. Vill inte vänta till den dagen hon inte kan gå, det är verkligen inte min stil, men vill ju inte heller ta bort henne innan jag måste.

Har tänkt ringa veterinären och boka in en tid men tänkte först höra om någon här upplevt sådant här på sin gamla hund.
Vill ju inte åka in och bli flera tusen fattigare bara för att få höra att "det är normalt på en gammal hund" utan vill ju i sådana fall kunna få konkret hjälp och konkreta svar.


Min dalmatiner som hade L7S1 tappade benen på slutet, hon gick på smärtstillande ganska många år, men när bakbenen inte riktigt hängde med fick hon tyvärr somna in. Förmodligen har din hund något fel i ryggen.
 
Min dalmatiner som hade L7S1 tappade benen på slutet, hon gick på smärtstillande ganska många år, men när bakbenen inte riktigt hängde med fick hon tyvärr somna in. Förmodligen har din hund något fel i ryggen.

Hon har varit kärnfrisk hela sitt liv utan några som helst problem elle rmedicineringar men det kanske de kan få ändå. Jag har i alla fall bokat tid hos veterinär måndag nästa vecka så då får vi se vad de säger helt enkelt.
 
Vår gamle schäfer fick myelopati och det yttrade sig likt det du beskriver. Han hängde med ett tag till efter diagnosen och det verkade gå lite i skov, men tillslut fick vi ta bort honom då han började få svårt att resa sig. Det blir ju tyvärr inte bättre om det är just detta.
http://hunddna.slu.se/?page_id=141
 
Vår gamle schäfer fick myelopati och det yttrade sig likt det du beskriver. Han hängde med ett tag till efter diagnosen och det verkade gå lite i skov, men tillslut fick vi ta bort honom då han började få svårt att resa sig. Det blir ju tyvärr inte bättre om det är just detta.

Ja, dessvärre låter det ju inte omöjligt att det är myelopati nu när jag läser om det :(
 
Ok, du hade alltså inte någon erfarenhet själv? Jag är som jag skrev ingen sådan som "låter det gå för långt" men kommer heller inte "låta henne somna in" bara så där utan att ha varit hos veterinären först (vilket jag också skrev) och det var därför inte ett sådant svar jag önskade.

Dessutom släpar hon inte sina ben. Hon skrapar i klon då och då. Ganska stor skillnad.

Det var inte meningen att du skulle ta illa upp.
Nej, jag har ingen personlig erfarenhet av det. Men en hund som inte kan gå ordentligt har ju något problem och vad jag ville säga var att skrapa i klorna kan inte heller vara helt skönt.

Vad bra att du bokat tid hos veterinär i alla fall.
 
Det var inte meningen att du skulle ta illa upp.
Nej, jag har ingen personlig erfarenhet av det. Men en hund som inte kan gå ordentligt har ju något problem och vad jag ville säga var att skrapa i klorna kan inte heller vara helt skönt.

Vad bra att du bokat tid hos veterinär i alla fall.

Ja att hon har något problem inser ju jag också, annars hade jag ju inte skapat tråden eller ringt veterinären. :(
Vad gäller skönheten i att skrapa i klorna så tror jag inte att det gör särskilt ont faktiskt. Men som sagt, veterinärtid är bokad och tyvärr misstänker jag att det kan vara just myelopati :(
 
En kompis hund hade en blödning i ryggraden förra sommaren, då var han knappt 13 år (liten hund). En natt vaknade kompisen o hunden kunde inte gå alls med bakdelen. Han fick behandling med kortison och nu går han nästan felfritt. Det som du beskriver som att din hund drar klorna på baktassarna i marken ibland, det gör han också. Troligtvis har det blivit något motoriskt fel säger vetten, men så länge han inte har ont har det ingen betydelse tycker vetten. Har din hund haft ont i ryggen tidigare kan det kanske bero på det.
 
Nej, hon har aldrig haft ont i ryggen så vitt jag vet. Detta är en sådan där hund som varit kärnfrisk hela sitt liv *peppar peppar*.
 
Min fick en propp i ryggen, eller i ryggmärgen på nån vänster som 9-åring, hon släpade också benen efter sig, men efter lite rehab mådde hon gott i 2 år till.
 
Jag skulle vilja påstå att det faktiskt är helt normalt att äldre hundar får lite sämre styrsel på bakkärran och inte lyfter bakbenen lika högt längre. I tidigt skede märker man att man inte behöver klippa de mittersta klorna för de slipas själva, och om hunden går i snö kan man se att det släpar lite bak. För vissa hundar går det snabbt utför, andra kan leva i flera år med god livskvalitet. Det är så olika! Börjar de helt tappa bakbenen eller att de "låser sig" så finns det ju risk för att hunden ramlar och då är det frågan om hur värdigt det är egentligen. Men igen, det kan vara så olika. Min tik rasade en gång och sedan levde hon i ett halvår till utan att visa några sådana tendenser.

Jag vete tusan om det är lönt att göra någon ingående utredning på varför hunden är kass, kanske kan du ta en röntgenbild på ryggen men hunden är ju 11 år och av en stor ras så han är ju ganska gammal. Möjligtvis kan man prova att ge smärtstillande och glukosamin (om du inte redan gör det) för att se om det kan bli tillfälligt bättre. Det kan möjligen också vara värt att prova med Cartropheninjektioner. Min gamling blev jättepigg och sprallig när han käkade kortison (för sin allergi) men det är kanske inte alla veterinärer som är så glada för att ordinera det. Speciellt inte i kombo med smärtstillande, då är det verkligen sista-skedet-behandling. Min käkade dock detta i 2 år och mådde prima.
 
Fähunden blev lite vinglig i bakkärran, speciellt när han hoppade ner från möbler, vid 9 års ålder. Det visade sig vara spondylos o höfterna trodde inget vet kunnat vara B + C vid 1 års ålder, dom var typ obefintliga, han behandlades med smärtstillande alternerat med kortison han togs bort efter några månader pga malignt lymfom.
 
Veterinärbesöket kommer vara i form av seniorkontroll så det kommer inte bli någon djupare utredning. Hon är ju numera även oförsäkrad (förutom för olycksfall) så jag kommer absolut inte att hålla på med någon försökskaninverksamhet.

Som du säger så kan det ju vara bara vanlig ålderdomsvinglighet. Hon har ju på senare tid också blivit ganska muskelfattig i sina bakben men igår jagade hon först sin egen svans och hoppade sen smidigt som en katt upp i soffan, som hon egentligen inte ens får ligga i men som gammal tant tar man sig lite friheter har jag märkt :love:

Hon går i trappor varje dag och klarar det fint, det är bara om hon precis vaknat som det kan vara lite extra vingligt och då kan hon "tappa" ena bakbenet mer än vanligt men det går över fort.

Hon får tillskott i form av glucosamin, grönläppad mussla samt strandnypen så jag gör vad jag kan för lederna i alla fall. Röntgad fram och bak med A/0/0 som ettåring.

Men som sagt, jag vet att just RR är en ras som får myelopati så jag har inte räknat ut den sjukdomen men hoppas ju såklart på att det inte är det.

10261963_10152130718522012_8945591431244013165_n.jpg

Skönt med sol i maj :)
 
Senast ändrad:
Min gamling, 11 år i februari i år, har på ganska kort tid skruttat till sig en hel del. Från att ha varit extremt pigg och så så sover hon nu en hel del, har blivit väldigt lomhörd, orkar inte gå några längre promenader och så det som jag upplever som mest problematiskt: Hon "tappar" benen ibland. Bakbenen orkar hon ibland inte lyfta på ordentligt så de skrapar liksom i på överdelen av klorna när hon går, när hon blir trött så kan hon t o m trampa ner med överdelen av tassen (om ni förstår vad jag menar) och dessutom så har det två gånger nu på en månad hänt att hennes högra framben "somnat" eller något. Den har alltså helt sonika vikt sig när hon försökt belasta den. Den vaknade ganska fort i och för sig men man märker att hon är svag i det benet. Detta har hänt när hon legat och sovit och ska kliva upp.

Hon själv verkar inte så brydd av detta och har ju int eont (som det verkar) men jag är ju så klart orolig. Vill inte vänta till den dagen hon inte kan gå, det är verkligen inte min stil, men vill ju inte heller ta bort henne innan jag måste.

Har tänkt ringa veterinären och boka in en tid men tänkte först höra om någon här upplevt sådant här på sin gamla hund.
Vill ju inte åka in och bli flera tusen fattigare bara för att få höra att "det är normalt på en gammal hund" utan vill ju i sådana fall kunna få konkret hjälp och konkreta svar.
 
Nu har vi varit hos vetten. Hon har ont i både höfter och armbågar - d.v.s trolig artros. Hon har även spondylos i ryggen vilket gör att nerverna i bakbenen inte riktigt reagerar som de ska. Det gör inte ont och är inget som hunden mår dåligt av utan det är värre för mig som ägare då enligt veterinären. Det är först om det släpas så att det blir sår på ovansidan av tassarna som man kan börja fundera på en eventuell refräng för då kommer det ju att göra ont på hunden.

Summa summarum. Hon är nu satt på smärtstillande för artrosen och ska fortsätta äta Omeprazol mot sin eventuella magkatarr (vetten tyckte det var helt ok eftersom hon annars vill ut och hetsäta gräs om nätterna) så får vi se vad som händer.
 
Nu har vi varit hos vetten. Hon har ont i både höfter och armbågar - d.v.s trolig artros. Hon har även spondylos i ryggen vilket gör att nerverna i bakbenen inte riktigt reagerar som de ska. Det gör inte ont och är inget som hunden mår dåligt av utan det är värre för mig som ägare då enligt veterinären. Det är först om det släpas så att det blir sår på ovansidan av tassarna som man kan börja fundera på en eventuell refräng för då kommer det ju att göra ont på hunden.

Summa summarum. Hon är nu satt på smärtstillande för artrosen och ska fortsätta äta Omeprazol mot sin eventuella magkatarr (vetten tyckte det var helt ok eftersom hon annars vill ut och hetsäta gräs om nätterna) så får vi se vad som händer.
Väcker liv i en gammal tråd, som dök upp när jag Googlade på ämnet svaghet i bakdelen.

Min Beauceron blir 11 i år och har alltid varit superfrisk och aktiv. Han är fortfarande aktiv och fin. Men vi märker att han blivit klen i bakkärran - han är motvillig att gå uppför trappan t.ex. och ibland - speciellt om han funderat på saken - liksom snubblar han på första trappsteget och måste börja om. Det händer inte ofta men det märks att han tycker det är läskigt. Upp vill han, eftersom vi jobbar hemifrån och har arbetsrummet på övre våningen (nej, det går inte att flytta ner det...).

Ute, när han leker och jagar saker, ser man ibland att bakbenen verkar svaga och han till och med sätter sig. Han verkar inte ha ont, ska understrykas.

Han har D-höfter (...) men har aldrig visat tecken på smärta därifrån. Han är dock stor, säkert 73, 74 i mankhöjd och väger lite drygt 50 kilo.

Det är jättejobbigt. Jag kan inte föreställa mig tillvaron utan honom, men samtidigt vill jag verkligen inte att han ska må dåligt. Hur länge brukar de hänga med sedan dessa symptom visat sig? Hur gick det för din hund @Zoya ?? Fick den något tillskott som fungerade?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 898
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 698
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 531
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp