Gammal hund som "tappar" benen.

Då kan du fortsätta göra det om det får dig att må bättre. Mitt svar däremot fokuserade på att @Lena Furberg hund ska kunna få må bättre fortare än vad det tar om hon ska vänta på att få komma till ny veterinär etc etc. Som sagt, det var inte steroider eller antibiotika jag rekommenderade henne att prova för då hade jag förstått reaktionen.
Jag sa att hon kunde ringa veterinär för att få dos. Det tar faktiskt inte mer än en liten stund.

Men visst, jag glömde. Jag är ju bara ute efter att ragga kunder som vi kan blåsa på pengar :banghead:.

Mvh bitter som går ur diskussionen nu
 
Jag sa att hon kunde ringa veterinär för att få dos. Det tar faktiskt inte mer än en liten stund.

Men visst, jag glömde. Jag är ju bara ute efter att ragga kunder som vi kan blåsa på pengar :banghead:.

Mvh bitter som går ur diskussionen nu

Ragga kunder? Antar att du med det uttalandet jobbar som veterinär. Det hade jag faktiskt inte koll på så mina inlägg har inte varit ur den fokusen.

De flesta veterinärer jag haft att göra med säger inget om dosering eller dyl. på telefon utan de vill att man varit där först så hur tänkte du att Lena skulle få en dos bara genom att ringa? Brukar ni säga det på telefon till folk bara så där?

Alltså, vanlig dos omeprazol är 1-2 tabletter 20 mg(dag för en stor hund >30 kg. Misstänkt magkatarr provar man att behandla med omeprazol innan man ev. går vidare med andra undersökningar. Dessa saker vet jag - och om du nu är veterinär så kanske du kan bekräfta det (eller dementera det om du har annan åsikt) så slipper Lena ringa just nu och jaga veterinären för ett uttalande?
 
Ragga kunder? Antar att du med det uttalandet jobbar som veterinär. Det hade jag faktiskt inte koll på så mina inlägg har inte varit ur den fokusen.

De flesta veterinärer jag haft att göra med säger inget om dosering eller dyl. på telefon utan de vill att man varit där först så hur tänkte du att Lena skulle få en dos bara genom att ringa? Brukar ni säga det på telefon till folk bara så där?

Alltså, vanlig dos omeprazol är 1-2 tabletter 20 mg(dag för en stor hund >30 kg. Misstänkt magkatarr provar man att behandla med omeprazol innan man ev. går vidare med andra undersökningar. Dessa saker vet jag - och om du nu är veterinär så kanske du kan bekräfta det (eller dementera det om du har annan åsikt) så slipper Lena ringa just nu och jaga veterinären för ett uttalande?
Den vanligaste dosen för människor är 20 mg, oavsett vikt, varför skulle den vara högre för hundar?
 
Den vanligaste dosen för människor är 20 mg, oavsett vikt, varför skulle den vara högre för hundar?

Ja, du, det får du väl fråga en veterinär?

Jag ser nu när jag söker i forumet att denna fråga ältats tidigare. Där var även du aktiv @vallhund

Men för att sätta punkt för sidodiskussionen - jag gav @Lena Furberg ett råd hon kunde prova kortsiktigt nu på en gång. För att se om det ger effekt. En veterinär skulle även denne med största sannolikhet ge samma råd - vid misstanke om magkatarr. Givetvis utgår jag ifrån att hon även har en veterinärkontakt - åtminstone om det skulle visa sig fungera. Omeprazol på recept är nämligen bra mycket billigare än att köpa dem receptfritt.

I det här fallet pratar vi också om en relativt gammal hund utan särskilt många år kvar. En sådan kan man med fördel medicinera livet ut om det behövs (min vet ord) för att göra det så bekvämt som möjligt för den.
 
Ja, du, det får du väl fråga en veterinär?

Jag ser nu när jag söker i forumet att denna fråga ältats tidigare. Där var även du aktiv @vallhund

Men för att sätta punkt för sidodiskussionen - jag gav @Lena Furberg ett råd hon kunde prova kortsiktigt nu på en gång. För att se om det ger effekt. En veterinär skulle även denne med största sannolikhet ge samma råd - vid misstanke om magkatarr. Givetvis utgår jag ifrån att hon även har en veterinärkontakt - åtminstone om det skulle visa sig fungera. Omeprazol på recept är nämligen bra mycket billigare än att köpa dem receptfritt.

I det här fallet pratar vi också om en relativt gammal hund utan särskilt många år kvar. En sådan kan man med fördel medicinera livet ut om det behövs (min vet ord) för att göra det så bekvämt som möjligt för den.
Blir bara billigare om det är utskrivet till människa av en humanläkare.
 
Ragga kunder? Antar att du med det uttalandet jobbar som veterinär. Det hade jag faktiskt inte koll på så mina inlägg har inte varit ur den fokusen.

De flesta veterinärer jag haft att göra med säger inget om dosering eller dyl. på telefon utan de vill att man varit där först så hur tänkte du att Lena skulle få en dos bara genom att ringa? Brukar ni säga det på telefon till folk bara så där?

Alltså, vanlig dos omeprazol är 1-2 tabletter 20 mg(dag för en stor hund >30 kg. Misstänkt magkatarr provar man att behandla med omeprazol innan man ev. går vidare med andra undersökningar. Dessa saker vet jag - och om du nu är veterinär så kanske du kan bekräfta det (eller dementera det om du har annan åsikt) så slipper Lena ringa just nu och jaga veterinären för ett uttalande?
Som ett sista inlägg där jag svarar dig - nej jag är inte veterinär.
 
Jag tvivlar på att staten subventionerar dina djurläkemedel.

När jag fått Omeprazol på recept så har ett 100-pack kostat mig lika mycket som ett 20-pack när det köps receptfritt. Men vad vet jag, jag har väl inbillat mig allt. Är du grälsjuk ikväll (och de flesta andra dagar/kvällar) @vallhund ?
 
När jag fått Omeprazol på recept så har ett 100-pack kostat mig lika mycket som ett 20-pack när det köps receptfritt. Men vad vet jag, jag har väl inbillat mig allt. Är du grälsjuk ikväll (och de flesta andra dagar/kvällar) @vallhund ?
Aha, när du fått det utskrivet av läkare till dig själv, då förstår jag att du får det billigare eftersom staten subventionerar medicin för människor.
 
Aha, när du fått det utskrivet av läkare till dig själv, då förstår jag att du får det billigare eftersom staten subventionerar medicin för människor.

Jag har fått det utskrivet till hund. Av veterinär. Jag fick t o m ut försäkringspengar för det eftersom jag hade medicinförsäkring i min hundförsäkring.
 
Jag har fått det utskrivet till hund. Av veterinär. Jag fick t o m ut försäkringspengar för det eftersom jag hade medicinförsäkring i min hundförsäkring.
Varför skrev du inte det från början? Det är inte alla hundägare som har veterinärvårdsförsäkring som omfattar mediciner.
 
Varför skrev du inte det från början? Det är inte alla hundägare som har veterinärvårdsförsäkring som omfattar mediciner.

Varför skulle jag sagt det? Vad har det med saken att göra? F ö så omfattar inte veterinärvårdsförsäkringar mediciner i något bolag så vitt jag vet.
 
Omeprazol kostar precis lika mycket vem som än skriver ut det och anledningen till att det blir "billigare med recept" är att du får mängdrabatt helt enkelt. Ett stort paket med 100 tabletter kostar jättemycket mindre än fem stycken paket med 20 tabletter. Oavsett om du är hund eller människa.
Källa: Min mamma, apotekschefen.
Så nu kanske vi kan sluta med det där OT-tjafset.

Håller f.ö. med om att man bör ringa och rådfråga en vet innan man ger även de enklaste av läkemedel.
 
Det vet jag mycket väl så du kan undervisa någon annan istället.
Därför att du frågade varför den skulle vara högre för hundar när 20 mg är det vanligaste för människor. Jag ville påpeka att det inte alls är ovanligt att man blir ordinerad 40 mg som människa, i alla fall i inledningen. Sedan kan man gå ner till 20 mg och kombinera med andra läkemedel vid behov.
 
Vad gäller omeprazol mfl magpreparat så ska man veta att det inte alltid är så "snällt" för en hund. Jag har själv en som får kaskadkräkningar i över ett dygn av en endaste liten dos av Omeprazol (detsamma av Andapsin), så för hennes del är det helt förkastligt att ge för att försöka skydda magen :cautious:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 700
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 532
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp