Gardinskötsel

macan

Trådstartare
Hur tar du hand om dina gardiner i olika kvaliteter?
Tvättar du? Hur ofta? Vädrar du bara? Kemtvätt? Låter du dem sitta uppe år efter år eller byter du flera gånger per år? Hur ofta köper du nya? Har du kanske inga gardiner alls? Har du något annat istället?
 
Sv: Gardinskötsel

Hur tar du hand om dina gardiner i olika kvaliteter?
Tvättar du? Hur ofta? Vädrar du bara? Kemtvätt? Låter du dem sitta uppe år efter år eller byter du flera gånger per år? Hur ofta köper du nya? Har du kanske inga gardiner alls? Har du något annat istället?

Tvättar bara när/om jag byter. Tar väldigt sällan ner mina gardiner. Det är lite olika hur länge de sitter innan jag byter. I köket har jag alltid julgardiner, så där byter jag alltid vid jultid. Men annars varierar det jättemycket. Jag blir lite "lat" när jag tänker på att stryka gardiner...;)
 
Sv: Gardinskötsel

Jag ha nga gardiner. Mina fönster i det här huset är små och skulle jag ha gardiner skulle det blir väldigt mörkt. Jag har stora krukväxter som gör de spröjsade fönstren vackra ändå.

I lägenheten hade jag inte heller gardiner. Även där hade jag växter.

Har haft gardiner i tidigare boenden men då oftast sådana jag sytt själv. Bytte till jul, till vår och eventuellt till sommar.

Även dyrare gardiner finns det tvättråd på. Tvättråd följer man - väl?
 
Sv: Gardinskötsel

Jag har 2 uppsättningar gardiner just nu.
En till jul och en till övriga tiden på året.
Tvättar och stryker dem i samband med byte.
Har fönstrena öppna mkt året om så gardinerna vädras så gott som varje dag.

Tidigare köpte jag nya gardiner så gott som vår, sommar, höst och jul.
Köpte då lite billigare gardiner som jag tyckte var okej med motivationen att det är ju roligt att variera sig.
Men har insett att jag alltid stör mig på ngt som inte är riktigt rätt så förra året kostade jag på mig att köpa nya som jag tyckte var fina på riktigt till alla fönster så de sitter uppe nästan hela året nu och trots att jag snart haft dem i 2 år har jag fortfarande inte lessnat på dem utan tycker att de fortfarande är lika fina som när jag köpte dem :)
Dessutom ser de fortfarande ut som nya trots att de blir utsatta för mkt starkt solljus å nästan alla andra gardiner blir urblekta och fula jättefort.
 
Sv: Gardinskötsel

Mina förra hade jag uppe i 10 år utan att tvätta eller vädra dem :o så de var rätt bleka och dammiga till slut.
 
Sv: Gardinskötsel

Älskar gardiner och trasmattor!
Har massvis i alla färger och former!

Har mest billiga gardiner som tål en vända i maskinen på låga grader eller rent utav nöjer sig med en handvask med såpa. Nu när jag bor centralt har jag svårt att både vädra och hängtorka på balkong utan att få vägdamm och stadssmuts med in tillbaka, men försöker åtminstone sträcka ut dem på torkställningen i badrummet när plats ges.

Byter (och tvättar) gardiner runt om i bostaden minst 10, men upp till 20 ggr/år - oavsett jag bott i studentlya eller tvåplansvilla, utefter hur jag för tillfället möblerat. Skiftar då även färg på mattor och växternas krukor. Har många krukväxter som insynsskydd under gardinerna, till följd av boende i panoptikon på helsluten innergård...

Brukar lägga en slant på nya gardiner om hösten, främst på grund av att symaskinen gått bananas - annars hade jag sytt själv av både inköpte och upphittade tygstycken.
 
Sv: Gardinskötsel

Vart gör du av alla gardiner och krukor osv?
Du måste ju ha massvis med förvaring om du kan ha massor av uppsättningar av allt?
Det är också en stark bidragande orsak att jag inte byter så mkt längre, det finns inte förvaring till alla prylar när de inte används, om det inte ska bli ett överfullt kaos då...
 
Sv: Gardinskötsel

Vi har inga gardiner alls, tycker det är snyggare utan. Vi har persienner för insynsskydd (satt i fönstren när vi flyttade in) och rullgardin i sovrummet för mörkläggning.
 
Sv: Gardinskötsel

Vi har inga gardiner, fönsterna är så vackra att dom behöver inte gömmas.
 
Sv: Gardinskötsel

Hade jag haft riktigt bra persienner i min lägenhet så hade jag nog inte haft några gardiner alls, möjligtvis ett par paneler för lite färg uppåt väggarna. Nu har jag inga persienner alls utan istället dubbla gardiner, ett par som agerar mörkläggande och ett par som lyfter rummet med sitt mönster/döljer tråkiga mörka gardiner.

Ärligt talat har jag inte ens någon aning om vad det är för material i mina gardiner, men de brukar åka en vända i tvättmaskinen när de byts vilket brukar bli 2-4ggr om året då jag gillar att följa årstiderna. Just nu hänger gröna mörkläggande (som borde läggas upp...) och framför dem ett par vita med gröna blad i olika nyanser. Sistnämnda sydde jag själv när jag ville byta gardiner en gång och tillsist hittade ett tjusigt tyg som även matchade min plånbok. Väldigt sommarmysigt tycker jag, speciellt med mina vackra pelargoner i fönstret också :)
 
Sv: Gardinskötsel

Hela mitt hem är ett enda stort logistikproblem... :meh:
Men jag kallar det hellre vid namn som Bohemisk Charm. ;)

Hellre att stapla färgglada saker i travar längs väggarna, än att själv klättra på dem... vilket är vad som sker om jag inte får repimp my crib all over tillräckligt ofta.
 
Sv: Gardinskötsel

Min kompis som jobbade i en gardinaffär sa att man bara ska vädra och dammsuga. Inte tvätta i maskin, vilket jag gjort och förstört gardinerna.
Handtvätta i badkaret var ganska godkänt.
 
Sv: Gardinskötsel

Vi har inga gardiner, fönsterna är så vackra att dom behöver inte gömmas.

Fast gardiner är ju inte till för att dölja fönstret det är ju till för att förstärka och framhäva vilket man gör med rätt uppsatta gardiner i rätt färg och material...

Men visst sätter man upp dem utan tanke som många gör ser det ju förfärligt ut...
Men det är också extremt få fönster som är fina utan gardiner....
 
Sv: Gardinskötsel

Själv är jag dålig på att byta mina gardiner. De få jag har.

Vid matbordet har jag dubbla panelgardiner, har suttit uppe gissningsvis fyra-fem år, aldrig tvättade, bara skakade/vädrade och strukna vid fönsterputs. Föregångarna till dem var också panelgardiner, men de förstördes i tvätten.

I vardagsrummet har jag ljusa "sammetsgardiner", aldrig tvättade under de tre år jag haft dem. Dock skulle jag vilja ha ett par riktigt kraftiga gardiner där som går att dra för och som mörkar ordentligt när gäster sover där och som isolerar mot kylan på vintern (stora fönster). Jag har även träpersienner där men de är så bängliga att dra upp och ner.

Sedan har jag bara bomullsgardiner i arbetsummet och de är faktiskt tvättade någon gång.

I sovrummet har jag en mörkläggningsrullgardin som är mer praktisk än snygg. Tänker dock sy hissgardiner dit.

Jag tycker gardiner mer är till för att stänga ute sol/ljus/isolera än för att det är snyggt. Gardiner är bara besvärliga att förvara och ta hand om tycker jag.

Precis som Korvens kompis säger då har jag också hört att man inte ska tvätta gardiner. Jag tror att tyget drar sig och att färgerna förstörs om man tvättar (för mycket). Så jag fortsätter på det spåret, behöver dock bli bättre på att vädra dem :-) Skönt att höra att det är fler och att det nog inte är så sunkigt ändå att inte tvätta, trodde jag var ensam :-)
 
Sv: Gardinskötsel

Vi har inga gardiner på de flesta fönster (de är alldeles för vackra för att döljas) men där vi har det så är det mest skira gardiner
080414-080423+%2850%29.JPG
 
Sv: Gardinskötsel

Jag har nagon Form av linnegardiner i sov/vardagsrummet. Golvlanga och dammsamlare av sallan skadat slag :-/
 
Sv: Gardinskötsel

Det är en smaksak, jag ogillar gardiner så därför har vi inga förutom i "garderoben" eftersom det rummet är ut mot gatan och det är smidigt att dra för om man vill byta om där inne.


 
Senast ändrad:
Sv: Gardinskötsel

Fast gardiner är ju inte till för att dölja fönstret det är ju till för att förstärka och framhäva vilket man gör med rätt uppsatta gardiner i rätt färg och material...

Håller med! Tycker det är rätt kul att byta stil och färg HELT och se vilken skillnad det gör för fönstret :). När jag, t.ex., nyligen bytte från skira mörkbruna gardiner i vardagsrummet till lite mindre transparenta men ljusare gardiner blev det ett helt annat rum. De nya gardinerna ramade in fönsterna på ett helt annat sätt.
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
432
Senast: MiaMia
·
Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Liten
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 902
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 517
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp