Bukefalos 28 år!

Gerbiler??

S

Sandrooo

Har precis fått hem en massa ökenråttor.
Frågan jag har är att jag har en hane Putte som både med 2 andra hanar å en hona (vilket jag inte hade placerat utan dom va tillsammans när jag fick dom)Men Putte va mobbad så vi satte honom i en annan bur.DÅ började den andra hanen bita den tredje hanen så vi satte honom oxå i en annan bur.
Då hanen som var kvar med honan bet i hennes huvud.
Nu undrar jag vi har massor med småungar som jag gärna skulle vilja behålla elr iaf en.Kan man inte sätta in en hona till Putte???Vill inte att han ska va ensam.
Ska man ha saltsten till dom???
 
Tre hanar funkar fint men blandar man in en hona blir det pannkaka av alltihop... Förstår att det gick som det gick. Hur gamla är ungarna? När de är ungefär fem veckor kan du sätta ihop en liten hane med Putte (tycker inte att du ska ta en hona!). Du kan inte bara sätta ner den utan du måste ha en delad bur eller liknande.

Läs mer på hemsidan i min signatur (Svenska gerbilföreningen), under Gerbil hemma kan du läsa hur du ska bära dig åt för att sätta ihop Putte med den lilla (under "Att introducera gerbiler").

Du behöver inte ha saltsten till gerbiler.

Lycka till :)!
 
Ungarna är nu cirka en vecka.vet itne riktigt för jag fick hem dom nyss.
En fråga till.
Det är 2 honor inne med en hane dom har alltid varit så.
Nu har dom ungar.Det blev 3 ljusgula/vita 2 svart/vita å 3 mörkbruna/vita.
Pappan är mörkbrun/vit å mamman är mörkbrun.
Men den andra honan är svart.
Kan det blivit så att båda fått ungar å lagt dom i samma bo?
Hur blir man uppfödare?
 
När gerbiler får ungar, tas de om hand kollektivt, dvs alla hjälper till. Eller, kanske inte hjälper till i våran mening, men alla ungar tolereras lika, oavsett vem i familjen som har fått de. Så det är inte omöjligt att båda honorna har fått ungar, och lagt de tilsammans.

Men det är inte helt säker. Även två likadant färgade gerbiler kan få ungar i en annan färg, beroende få vilka färger deras föräldrar, respektive morföräldrar hade.
 
Detta stämmer tyvärr inte. Om två honor lever i samma bur och båda får ungar äter den dominanta honan upp den andra honans ungar, annat än i undantagsfall. Den dominanta honan kan även stjäla den andra honans ungar (och om den dominanta honan inte själv har ungar vid det tillfället svälter de ihjäl).
 
Kan du inte försöka se efter vilken av honorna som diar ungarna? Vilken som helst av honorna kan vara mamma, av din färgbeskrivning att döma.

Det låter som att hanen är en vittecknad agouti och en av honorna en vanlig agouti (och den andra black, som du sa). All ungar verkar vara vittecknade i agouti, black och även dark eyed honey (de gul-vita).

Du kan läsa om avel på www.gerbilclub.com (under Avel) :).
 
Men ibland när jag ska kolla vem de e som diar så verkar det som att båda diar..

Sen en till fråga:
vi säger nu att Molly e mamma å jag tar den Sotis från buren kan jga sätta ner henne där igen sen när ungarna ä större?elr ska jag låta henne va kvar i buren.
 
Mina honor delade glatt på ungarna, (men de var systrar)
Då diade båda två alla ungar.

Tycker också att de turades om att vara dominanta, ibland bästemde den ena några dar, sen var den tvärtom.

Tjaa.. det är väl ändå undantaget som bekräftar regeln. :confused:
 
Om man tar isär gerbilerna, kommer de nog inte vilja veta av varandra sen. Tog isär hanen från honorna när de hade ungar, sen ville de inte veta av varann alls.
 
Då är det svårt att säga. Den ena kan ha ätit upp den andras ungar och så diar de kvarvarande bebisarna båda honorna.

Nej, tar du ut Sotis kommer du inte att kunna sätta ner henne igen. Nu när ändå ungarna mår bra tycker jag att du ska låta dem sitta ihop, de har hjälp av varandra att uppfostra kullen :).

Har du läst något på hemsidan? Det tycker jag att du ska göra, då kan du t.ex. läsa om ungarnas utveckling :).
 
Det brukar inte spela någon roll om de är systrar eller ej. Men, som sagt, någon måste ju ha undantaget som bekräftar regeln :).
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 341
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 551
Senast: Snurrfian
·
Övr. Djur Hej! Vi har köpt 4 zebrafinkar för nån vecka sen 2 honor och 2 hanar som är ca 6 månader gammal. 2 hanarna bråkade väldigt vild med...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp