Gillar inte maten....

giowanna

Trådstartare
Nu kommer ännu en foderfråga! :angel:
Vår lilla dvärgpinscher-hane, 12 veckor gammal, har Precept Puppy som foder. han verkar lite tveksam till det, äter inte så mkt. Han verkar föredra Royal Canin Mini Junior fodret. :confused:

Av en slump ville inte Arnes syrra käka sin mat på en utflykt med sina syskon, så Arne fick den, det va RC, och han slukade allt! Men valde bort sin egen mat.

Vad tror Ni? Kommer han tröttna på RC om en vecka om vi byter?

Snälla! Hjälp oss! :crazy:
 
Sv: Gillar inte maten....

Tycker inte att du ska byta, troligtvis kommer han att tröttna lika fort på detta foder också.. dessutom är valpmagar känsliga för foderbyte
 
Sv: Gillar inte maten....

byt mat du ..det e inte så farligt att byta mat som folk låter påskina ..mina hundar äter allt och har ätit en massa olika foder genoim livet ..även mina valpar ..
 
Sv: Gillar inte maten....

Genom att enbart se till dina egna hundar kan du med säkerhet alltså skriva att det inte är så farligt att byta mat till valpar som folk vill påskina ?

Skulle vara kul att veta dina källor till vad du skriver ( inte ironiskt )
 
Sv: Gillar inte maten....

Jag använde fodret lagottons uppfödare skickat med tills hon var 4 månader (Doggy junior). Hon åt sämre och sämre och jag har nu bytit mat och den äter hon bra av. Bytte på ca 2½ vecka sammanlagt, hennes mage reagerade inte alls.

Skulle hon dock börja matvägra på det här får hon svälta, jag tänker inte hålla på att byta fram och tillbaka! (Lät kanske grymt, men finns det en frisk hund som svälter sig själv frivilligt....)

Tycker ni kan försöka på fodret ni har ett tag till, går det inte trots svält (nästan då) så prova byta. Men se upp så ni inte hamnar i en ond cirkel och valpen vägrar och vägrar hur mycket ni än byter.
 
Sv: Gillar inte maten....

Vi har ju inte bytt ngn gång, förutom då när han kom hem till oss.
Vi gör så nu att han får det nuvaradnde fodret, eftersom vi har typ 15 kg. :crazy:
Sedan får vi se, kanske byter senare, det beror på allt när vi har gjort slut på det vi har.

Vi gör så nu att vi ger honom maten, äter han den inte, åker han ut på balkongen, utan leksaker eller ngt.(Den är inglasad) Han kommer in när han ätit upp, vi går ut och försöker få honom att inse hur god hans mat är.... Sen går vi in igen.

Alltså, inga leksaker, ingen uppmärksam het om man inte äter. Först idag har vi kört på det fullt, innan har vi inte "tvingat honom". Han är ju liten, och måste äta bra för att växa, och utveckla alla muskler, och skelett...

Tackar för Era tips! Personligen har jag fått som råd av uppfödaren att gärna byta mat pangbom, annars blir de lätt känsliga.

Men det är ju upp till var och en.
 
Sv: Gillar inte maten....

Jag skulle inte stänga hunden ute bara för att den inte äter, plocka istället bort maten och låt han vänta tills nästa mål
 
Sv: Gillar inte maten....

Nu är jag ingen hundmänniska (är kattmänniska) men min första tanke är att om ni stänger in honom på balkongen som ett slags "straff" så ingår ju maten i det straffet och då är jag inte förvånad över att han inte äter.
 
Sv: Gillar inte maten....

Grejen är att han är 12 veckor, och måste äta för att bygga alla muskler osv.

När han ätit upp all mat kommer han ju in igen. Jag vet inte om detta är rätt, men det känns som det enda sättet att visa att han ska äta upp all mat, för att få tillgång till allt det roliga igen.

Vi har tidigare kört med att han maten framme i 15-20 min, äter han inte då, så tar vi bort den. Men då väntar han på att vi ska blanda ngt i maten, och äter inte förrän dess... Det enda vi blandar i är b-vitamin till middagen, men uppfödaren blandade i lite av allt. Vill inte att han ska äta för lite, nu när han växer massa. :crazy:

Royal Canin hade han hos uppfödaren, och det äter han i nuläget bra, men vi har ju bestämt oss för precept... Det är ju bra mat, men det är ju trist om han inte gillar den... :confused:

Vill inte göra fel nu, det kommer straffa sig i resten av hans liv...
 
Sv: Gillar inte maten....

Men varför gå efter vilken mat ni tycker är bra? Varför inte låta hunden äta den mat han föredrar?
Om han föredrar RC så hade jag gett honom det.

Jag hade också precept till min valp, men hon ville inte ha det. Och jag skulle heller inte stänga ute min hund för den inte äter, utan ställt undan maten och låtit valpen vänta tills nästa mål.
Även om valpen behöver sin mat, så dör den inte av att vara utan några mål om den inte äter.
 
Sv: Gillar inte maten....

Vår golden åt Robur när hon kom till oss men åt väldigt dåligt, vi försökte länge att få i henne den maten men provade sedan RC och det var mycket godare, även efter ett tag så vi tog det helt enkelt och hon äter det fortfarande.

Byt ni mat en gång om hunden verkar tycka att RC är godare, men om hunden sedan tröttnar på den maten också så byt INTE igen för då blir det bara samma sak igen.
 
Sv: Gillar inte maten....

Jag tror inte att hunden kommer få men av att han i ett par dagar inte äter bra. Hur gjorde ni över gången mellan matsorterna? Bytte ni rakt av eller blandade ni RC och Precept under en period? Jag skulle om jag vore ni hälla upp portionen Precept som ni vill ge honom och sedan lägga lite RC ovanpå så att han kan börja tycka om maten. En annan sak jag tänkte på var om hunden upplever sina portioner som för stora, kanske ska ni dela upp maten på flera portioner?
 
Sv: Gillar inte maten....

Calazirya skrev:
Jag skulle inte stänga hunden ute bara för att den inte äter, plocka istället bort maten och låt han vänta tills nästa mål

Alldeles riktigt :) Han får skylla sig själv om han inte äter upp maten! ta bort skålen efter tio minuter och vänta till nästa mål. Lycka till!
 
Sv: Gillar inte maten....

Håller helt med, byt inte foder, det har jag fått göra flera ggr och han kommer nog tröttna på det andra också.
 
Sv: Gillar inte maten....

Hej My!!
Synd att han inte äter maten lilla Arne hoppas det blir bättre. Zafir äter som en häst här jag har inga problem med honom men kan beror på att han har konkurens oxå med Zimba och Pepzi. Pepzi är likadan i maten som Arne hade problem med han när han var liten även idag han äter inte mycket mat när han var liten var jag tvungen att leka med maten för att han skulle äta men idag ställer jag bara ner äter han inte så får han vara utan. Arne behöver ju mat eftersom han är valp ju för att växa. Börja inte lek el skäm bort han för mycket då får du hålla på hela livet med det som jag får med Pepzi och det är inget kul. Du får försöka hitta på knepet vad som får han till att äta vissa hundar äter bättre borta än hemma.
Du får ge han konkurens med en annan hund äter han inte så tar den andra hunden maten då kanske han börja äta. Dumt att han är van vid att få blandat i maten, jag gav alltid gosaker till Pepzi när han ätit upp sin mat annars fick han inget maten först goo saker sen.
Hoppas det löser sig med han testa och ge mat när ni får besök av andra hundar och personer då kan han äta för att visa att den är hans mat.

Ha det så jättebra!! Kram Jenny & Zafir!!!
 
Sv: Gillar inte maten....

Precis sådär var min lilla dvärgpinscher som liten, och är iofs fortfarande litegrann. ;)
Det som har funkat för oss är att tex hälla ut maten i gräset så att hon får gå runt och nosa upp sina små pelletsar och äta dem när hon hittar, på så vis kan man få i henne hur mycket mat som helst.
Vi har även en petflaska 0,5 liter som vi fyller lite pellets i. När hon leker med flaskan och slår runt den flyger pellets ut som hon sedan kan gå och tugga i sig, även detta får henne att fullkomligt sluka maten i rasande takt. Det är lekfulla hundar, prova att låta honom leka fram maten.
Jag försökte även jag med att ställa undan Julies mat när hon inte ville äta, men det funkade inte alls. Hon åt inte bättre för det när nästa mål serverades. Istället har hon nästan alltid mat i skålen och hon får äta när hon vill. På så vis har man också möjlighet att studera och se när hundarna har sina "äta tider". Hon äter tex gärna vid 13.00 sedan äter hon en sväng igen vid ca 18.00 och sen är hon en nattätare som gärna tuggar i sig lite mat innan det är läggdags. Jag ser inget fel i att ha maten stående framme om man inte har en hund som äter ihjäl sig.
Sen tycker jag också att man ska se mer på hundens hull än på själva mängden han äter. Är han i gott hull? Är han pigg och glad? Vi trodde nog till en början att Julie skulle behöva mer mat än vad hon faktiskt gör. För trots att vi alltid har uppfattat henne som "liten i maten" har hon aldrig varit mager. Det är ju väldigt små hundar, det behövs inte så mycket mängd för att hålla deras magar mätta. ;)

Sen kan jag ju då också tala om att vi brukar fuska och Julie får ganska ofta matrester blandat i sin mat också, då äter hon med väldigt god aptit. :D
 
Sv: Gillar inte maten....

Ok, nu ska jag försöka svara på alla frågor... :smirk:

Han väger ca 2,1 kg, växer bra, är i bra hull.
PICT0017_002.sized.jpg

Alltså är han inte för smal, tycker jag. Vi blandar inte ngt i maten, förutom vatten, eller b-vitamnin en ggr om dagen.

Han får i nuläget mat vid 7-9, 13-15 och 19-21. Det varierar alltså litet. Han får mellan 27-30 gram mat per måltid. Uppfödarens rekommendationer var 100 gram om dagen, när han vägde hälften... :(
Vi brukar försöka leka, eller slänga ut maten. Problemet är att vi bor i våningshus, och inte kan slänga ngt på gräsmattan, med risk för råttor. Vi brukar lägga maten i en toarulle som man knipt igen ändarna på, men han tröttnar fort.

Vi har även en boll, med justerbart hål, som man kan rulla, och på så vis få ut "godiset". Men den kan vi bara använda på middagen, då den låter för mkt i golvet de andra tiderna...

Ska bli underbart att flytta till hus, det gör vi, om besiktningen går ok, den 1 augusti-31 augusti. Brevid bokskogen! :)

Då har vi nära till skog att slänga mat till höger och vänster i! Och vi kan vara nästan hur högljudda vi vill... :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 900
Senast: Deluxe
·
Övr. Hund Nästan hela vårt "hundliv" (2 år) har vi hållit på med foderallergiutredningar och färskfoder, så man är inte så beläst på torrfoder...
Svar
14
· Visningar
2 486
Senast: glittra
·
Katthälsa Måste be er kloka människor om råd i denna foderförvirring. Jag blev för tre veckor sen (ganska spontant) ägare till två underbara...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 079
Senast: Sol
·
Hundhälsa Upptäckte för några dagar sen lite blod i urinen på kvällen på våran 9 veckors valp (hane),ringde veterinären dagen efter direkt på...
Svar
6
· Visningar
1 239
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp