Glukosamin...

Sv: Glukosamin...

Det har gjorts studier på Glucosamin, och det har inte gått att visa att det ger någon positiv effekt.

Sedan är det säkert så att somliga tycker sig bli hjälpta av det, men om man räknar bort placebo-effekten, torde vitsen med Glucosamin vara rätt liten ...

Vad gäller Hyuralonsyra, så lär det finnas en studie som visar en viss effekt, men ska man verkligan få ut något av Hyuralonsyra, så ska det injeceras direkt i den skadade leden.
 
Sv: Glukosamin...

Hy-a-lu-ron-syra heter det för tusan!
(Att det ska vara så gräsligt svårt att stava rätt på det ordet ...:o)
 
Sv: Glukosamin...

Det har gjorts studier på Glucosamin, och det har inte gått att visa att det ger någon positiv effekt.

Sedan är det säkert så att somliga tycker sig bli hjälpta av det, men om man räknar bort placebo-effekten, torde vitsen med Glucosamin vara rätt liten ...

Vad gäller Hyuralonsyra, så lär det finnas en studie som visar en viss effekt, men ska man verkligan få ut något av Hyuralonsyra, så ska det injeceras direkt i den skadade leden.

Jaja, det där känner jag till. Framförallt har det visat sig att de (billigare?) glukosaminpreparaten har större molekyler och de kan nästan inte alls tas upp i kroppen. Nu har de nyare (och kanske dyrare?) preparaten mindre molekyler och då har man sett en viss effekt. Sedan är det ju upp till var och en om man vill kasta pengar i sjön...Jag vill ge det en chans iaf. Denna häst är väl värd det.

Om det sedan fungerar bara för att jag tror det då må det så vara, det är mina pengar... Några månaders försök kostar mig mindre än en böjprovsundersökning (skrev tidigare att jag har ett bra pris på produkten).

Hyaluronsyra fungerar alldeles utmärkt att spruta leder med. Denna häst svarar bra på sådan behandling. Problemet är bara att när han blir öm är det för lite för att ge hälta mer än 0,5 grad på böjprov och även om hans leder skulle må gott av lite rundsmörjning ibland så blir det fruktansvärt dyrt och veterinärerna är inte så pigga på att spruta en nästan ohalt häst. Med alla de risker det medför dessutom.

Intravenöst har jag också testat, totalt utan effekt på flera hästar. Vissa märker skillnad och vissa inte. det är nog ganska individuellt.
 
Sv: Glukosamin...

Blir betydligt dyrare än superflex har jag kommit fram till. Men tack för tipset iaf. :)

Jag tycker Flexijoint är superbra. Nog det bästa jag provat. Köper det via england, blir billigare då. Finns både flytande o pulver.
 
Sv: Glukosamin...

Vad gäller Hyuralonsyra, så lär det finnas en studie som visar en viss effekt, men ska man verkligan få ut något av Hyuralonsyra, så ska det injeceras direkt i den skadade leden.

Den kan användas både ock i kombination, eller var för sig. Detta rekommenderas från flera veterinärkliniker, har själv en häst som har gått på Ortohyl pga slitage i bakbenen. Detta rekommenderades av veterinären på den klinik vi besökte för 1 år sedan, studier är gjorda vid flera tillfällen att effekt föreligger i bägge fall. Veterinären i detta fall, är en av dem som gjort en av studierna.

I vår gammelpålles fall gav det en enorm effekt, han sprutades i leden med HA 50. Efter 7 dagar skulle han få Ortohyl oralt, han sattes på detta och efter 7 dagar oralt for han som en unghäst i hagen.:eek: Detta skulle jämställas mot tidigare, då han rörde sig med värdighet dock utan hälta men klart obekväm.
Detta hände för ganska precis ett år sedan, veterinär rekommenderade att vi körde en flaska med ca 6 månaders mellanrum. Han fick således en kur i somras, och går fn på en sådan kur. Hästen har varit som en unghäst sedan dess och är 22 år gammal.:D
 
Sv: Glukosamin...

Den kan användas både ock i kombination, eller var för sig. Detta rekommenderas från flera veterinärkliniker, har själv en häst som har gått på Ortohyl pga slitage i bakbenen. Detta rekommenderades av veterinären på den klinik vi besökte för 1 år sedan, studier är gjorda vid flera tillfällen att effekt föreligger i bägge fall. Veterinären i detta fall, är en av dem som gjort en av studierna.

I vår gammelpålles fall gav det en enorm effekt, han sprutades i leden med HA 50. Efter 7 dagar skulle han få Ortohyl oralt, han sattes på detta och efter 7 dagar oralt for han som en unghäst i hagen.:eek: Detta skulle jämställas mot tidigare, då han rörde sig med värdighet dock utan hälta men klart obekväm.
Detta hände för ganska precis ett år sedan, veterinär rekommenderade att vi körde en flaska med ca 6 månaders mellanrum. Han fick således en kur i somras, och går fn på en sådan kur. Hästen har varit som en unghäst sedan dess och är 22 år gammal.:D

Det var intressant. HY 50 är ju den billigaste varianten av "tuppkam" och framställs av bakterier. Den har en låg molekylvikt jämfört med bl a Hyonate och Hylartil och min erfarenhet av HY 50 är att den ÄR sämre. Inte för att den är billigare (så mkt skiljer det inte) men för den lägre molekylvikten. De hästar jag fått åtgärdat med detta medel har alltid fått ombehandlas, det har inte räckt med en dos.

Alla hästar har ju givetvis inte samma problem och kanske också svarar olika på olika behandlingar men Ortohyl låter ju helt klart intressant. Men får man tävla på det? Och vad kostar/var köper man det?
 
Sv: Glukosamin...

Jag ger Glucovett till min häst (23-åring som startar St George). Det fungerar MINST lika bra som de betydligt dyrare varianterna!!!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har mina djur på spån nu men jag funderar på att ha något mer i buren som tar bort lukten bättre. De jag funderar på är smådjurdeo...
Svar
15
· Visningar
4 585
Senast: mimmipigg
·
W
Foder & Strö Glucosamin, chondroitinsulfat, msm... Allt för ben o leder. Vilka preparat innehåller 1 el flera av dessa ämnen? Hur stor är...
2
Svar
20
· Visningar
3 313
Senast: LadySara
·
Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 723
Senast: ZorréZaid
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 323
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp